Illuminatum Skrevet 30. juni 2023 #21 Skrevet 30. juni 2023 Kokeplate skrev (15 minutter siden): Det at bilen ikke er godkjent medfører ikke noe erstatningsansvar i seg selv. Da må det være en feil på bilen som har vært medvirkende eller direkte årsak til uhellet. Sikker? Så det stemmer ikke det som står her? https://www.forsikringsmart.no/guide/trafikkforsikring Er vel rett at du får ikke mer ansvar om du er forsikret eller ikke, men om du er forsikret dekker de utgiftene om du ansees som ansvarlig for handlingen? Er vel vanskelig å få dekket utgifter på egen bil også, om forsikringen ikke gjelder.
Kokeplate Skrevet 30. juni 2023 #22 Skrevet 30. juni 2023 Illuminatum skrev (1 minutt siden): Sikker? Så det stemmer ikke det som står her? https://www.forsikringsmart.no/guide/trafikkforsikring Er vel rett at du får ikke mer ansvar om du er forsikret eller ikke, men om du er forsikret dekker de utgiftene om du ansees som ansvarlig for handlingen? Er vel vanskelig å få dekket utgifter på egen bil også, om forsikringen ikke gjelder. Ja.
Illuminatum Skrevet 30. juni 2023 #23 Skrevet 30. juni 2023 Kokeplate skrev (1 minutt siden): Ja. Og hva er feil i påstanden der? Ser at Sparebanken også har feil, jfr deg. "Når Statens Vegvesen mottar melding om avregistrering vil forsikringsselskapet ditt automatisk motta en melding om dette, og forsikringen din avsluttes automatisk fra denne datoen" https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/kundeservice/forsikring/avskiltingsbegjering-forsikring.html
Kokeplate Skrevet 30. juni 2023 #24 Skrevet 30. juni 2023 (endret) Illuminatum skrev (2 minutter siden): Og hva er feil i påstanden der? Ser at Sparebanken også har feil, jfr deg. "Når Statens Vegvesen mottar melding om avregistrering vil forsikringsselskapet ditt automatisk motta en melding om dette, og forsikringen din avsluttes automatisk fra denne datoen" https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/kundeservice/forsikring/avskiltingsbegjering-forsikring.html Du må gjerne sitere det du mener jeg tar feil om fra den siden. Jeg kunne ikke se det. En link til noe som faktisk omtaler temaet: https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/derfor-stryker-biler-i-eu-kontrollen Hvor du i teksten kan lese dette: Sitat Bilforsikringen gjelder selv om bilen ikke er EU-godkjent – med ett viktig forbehold. Hvis det er årsakssammenheng mellom en påvist mangel og uhellet, kan det føre til redusert erstatning eller avslag fra forsikringsselskapet Endret 30. juni 2023 av Kokeplate
Illuminatum Skrevet 30. juni 2023 #25 Skrevet 30. juni 2023 (endret) Kokeplate skrev (6 minutter siden): Du må gjerne sitere det du mener jeg tar feil om fra den siden. Jeg kunne ikke se det. En link til noe som faktisk omtaler temaet: https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/derfor-stryker-biler-i-eu-kontrollen Hvor du i teksten kan lese dette: Her snakker vi vel om to ting? Er den gått over fristen så begjæres den avskiltet og du får bruksforbud. Dette sendes gjerne natten etter at fristen gikk ut. Har du den på EU kontroll før fristen går ut og den ikke blir godkjent gjelder det du lenket til frem til den blir avskiltet. Endret 30. juni 2023 av Illuminatum 1
Kokeplate Skrevet 30. juni 2023 #26 Skrevet 30. juni 2023 (endret) Illuminatum skrev (1 minutt siden): Her snakker vi vel om to ting? Er den gått over fristen så begjæres den avskiltet og du får bruksforbud. Har du den på EU kontroll før fristen går ut og den ikke blir godkjent gjelder det du lenket til Da har du nok misforstått, ja. Bruksforbud får du straks bilen ikke er godkjent. Og da gjelde altså foraikringen likevel, om det ikke er en årsakssammenheng slik som beskrevet. Endret 30. juni 2023 av Kokeplate
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #27 Skrevet 30. juni 2023 Jeg havnet i samme situasjon som deg TS og jeg fikk beskjed om at det var bruksforbud på bilen. Jeg løste det ved å kjøre bilen til verksted kvelden EU-godkjenningen gikk ut og så sto den bare en ekstra dag på verksted. Null stress. Hentet bilen ferdig EU-ok to dager etter Anonymkode: 6fb6f...4d0 1
Illuminatum Skrevet 30. juni 2023 #28 Skrevet 30. juni 2023 Kokeplate skrev (4 minutter siden): Da har du nok misforstått, ja. Bruksforbud får du straks bilen ikke er godkjent. Og da gjelde altså foraikringen likevel, om det ikke er en årsakssammenheng slik som beskrevet. Du har jo selv lenket til at så lenge der ikke er årsakssammenheng så gjelder fortsatt forsikringen. Det er ikke gitt at en får bruksforbud selv om bilen ikke er godkjent, men bruksforbud har du etter at vedtaket er sendt. Selvsagt kan kontrollorgan gi bruksforbud også 3er feil. , men der en nok flere som ikke er godkjent med 2. Tror nok det er andre enn meg som misforstår.
Kokeplate Skrevet 30. juni 2023 #29 Skrevet 30. juni 2023 Illuminatum skrev (Akkurat nå): Du har jo selv lenket til at så lenge der ikke er årsakssammenheng så gjelder fortsatt forsikringen. Det er ikke gitt at en får bruksforbud selv om bilen ikke er godkjent, men bruksforbud har du etter at vedtaket er sendt. Selvsagt kan kontrollorgan gi bruksforbud også 3er feil. , men der en nok flere som ikke er godkjent med 2. Tror nok det er andre enn meg som misforstår. Og det er jo det jeg sier. Bruksforbud får man umiddelbart etter at godkjenningen har gått ut. Jeg vet at det er du som ikke forstår dette. Hvordan tror du en bil kan være iten godkjenning uten at den er uten godkjenning, egentlig?
Illuminatum Skrevet 30. juni 2023 #30 Skrevet 30. juni 2023 (endret) Kokeplate skrev (4 minutter siden): Og det er jo det jeg sier. Bruksforbud får man umiddelbart etter at godkjenningen har gått ut. Jeg vet at det er du som ikke forstår dette. Hvordan tror du en bil kan være iten godkjenning uten at den er uten godkjenning, egentlig? Les hva jeg skriver. Du kan innenfor fristen for EU kontroll kjøre en bil som har 2er feil og derfor ikke er godkjent. Det er det artikkelen du viser til omhandler. Eksempel om du tar EU kontroll 1. juli og fristen er 31. juli kan du kjøre med 2er feil til 31. juli men ikke lengre. Er den avskiltet så har du bruksforbud og kan ikke bruke bilen. Da gjelder ikke forsikring lengre. Du må da enten frakte bil på henger etc eller kjøpe prøveskilt. Avskilting gjelder fra du får vedtak. Bruksforbud får du også om du får 3er feil. Endret 30. juni 2023 av Illuminatum
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #31 Skrevet 30. juni 2023 Ikke stress med det. Kjør den til EU kontroll, få den reparert og så er det ok. Politiet kommer ikke til å overnatte i oppkjørselen din og klippe den på morran. Anonymkode: 44ed6...05c
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #32 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Sjekket nettopp min EU-innkalling, og der står det "må være EU-godkjent innen 30.09.2023" Anonymkode: d13e6...dc2 Det er fordi du hadde den på kontroll den 30.09.2021 sist gang. Jeg har fristen den 09.09.2023. Les deg opp! Anonymkode: c4598...d70
Kokeplate Skrevet 30. juni 2023 #33 Skrevet 30. juni 2023 (endret) Illuminatum skrev (5 minutter siden): Les hva jeg skriver. Du kan innenfor fristen for EU kontroll kjøre en bil som har 2er feil og derfor ikke er godkjent. Det er det artikkelen du viser til omhandler. Er den avskiltet så har du bruksforbud og kan ikke bruke bilen. Da gjelder ikke forsikring lengre. Du må da enten frakte bil på henger etc eller kjøpe prøveskilt. Avskilting gjelder fra du får vedtak. Bruksforbud får du også om du får 3er feil. Her misforstår du igjen. Uansett hvilken feilbedømmingskode bilen har fått på kontrollen, så er bilen godkjent helt inntil fristen for ny godkjenning utløper. Det gjelder også bedømming med karakter 3, men denne karakteren gir i seg selv kjøreforbud. Forsikringen gjelder altså også etter fristen har utløpt, da det er den eneste muligheten for at bilen ikke skal kunne være godkjent, all den tid det ikke har en årsakssammenheng med et evt. uhell. Endret 30. juni 2023 av Kokeplate
Illuminatum Skrevet 30. juni 2023 #34 Skrevet 30. juni 2023 Kokeplate skrev (3 minutter siden): Her misforstår du igjen. Uansett hvilken feilbedømmingskode bilen har fått på kontrollen, så er bilen godkjent helt inntil fristen for ny godkjenning utløper. Det gjelder også bedømming med karakter 3, men denne karakteren gir i seg selv kjøreforbud. Forsikringen gjelder altså også etter fristen har utløpt, da det er den eneste muligheten for at bilen ikke skal kunne være godkjent, all den tid det ikke har en årsakssammenheng med et evt. uhell. Så du mener den er godkjent og kan kjøres med bruksforbud 3er feil? Da melder jeg meg ut at diskusjonen.
Kokeplate Skrevet 30. juni 2023 #35 Skrevet 30. juni 2023 (endret) Illuminatum skrev (1 minutt siden): Så du mener den er godkjent og kan kjøres med bruksforbud 3er feil? Da melder jeg meg ut at diskusjonen. Hvis leseforståelsen din er så fraværende at "denne karakteren gir i seg selv kjøreforbud" er til å misforstå er det nok aller best. Endret 30. juni 2023 av Kokeplate
LeneXCII Skrevet 1. juli 2023 #36 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du er ikke oppdatert på regelverket. Anonymkode: de5f5...c40 Beklager det, min feil.. 😳
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #37 Skrevet 2. juli 2023 On 6/30/2023 at 9:32 PM, Akay said: Blir du ikke stoppet og kjøretøyet går gjennom eu så er det null stress. Jo, det kan bli stress om man blir involvert i en ulykke og årsaken kan spores til mangel på bilen. Betydelig stress... Anonymkode: 91377...ade
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #38 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 30.6.2023 den 20.56): Hva slutter det siste sifferet i regnr ditt på? 7? Da er det i løpet av juli, senest 31. juli. Anonymkode: d13e6...dc2 Det er gjelder ikke lenger 😅🤣 nye regler som går på når du tok EU sist. Kan stemme hvis man har holdt seg til samme mnd som før, men for mange har det endret seg også. Du kan ta en innenfor 2 mnd før fristen for å unngå å flytte fristen neste gang du må ha EU, tar du den før den tid så flytter du fristen. Anonymkode: 8fcd8...2b1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #39 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 30.6.2023 den 20.02): Jeg bestilte time til eu-kontroll og fikk time 19.juli. Fristen for å få bilen godkjent er 17.juli. Må jeg fremskynde timen eller er det ikke så farlig? Anonymkode: b5a73...9e5 Så lenge du ikke kjører bilen så er det ikke så farlig. SVV kommer ikke hjem til deg å klipper skiltene, da må det i såfall være at de kjører forbi å sjekker skilt (noe de svært sjeldent gjør) Hvis ikke bilverksteder hadde tid før så må du enten avbestille og høre med et annet verksted, eller beholde timen. Evt. kan du sette bilen ned til bilverkstedet 16.juli eller litt før og håpe/spørre om de kan få tatt den hvis det blir noe ledig tid tidligere. Du har jo ikke lov å kjøre den etter 17.juli så ville satt den der for å slippe å måtte kjøre ulovlig. I tillegg slipper du mest sannsynlig å miste skiltene da. Aldri opplevd at biler som har stått å ventet på EU og har vært over tiden har mistet skiltene hos oss. Anonymkode: 8fcd8...2b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå