Gå til innhold

Eu-kontroll

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestilte time til eu-kontroll og fikk time 19.juli. Fristen for å få bilen godkjent er 17.juli.

Må jeg fremskynde timen eller er det ikke så farlig?

Anonymkode: b5a73...9e5

AnonymBruker
Skrevet

Fristen er absolutt så du må ha time før, bilen kan ikke brukes etter at fristen har gått ut så da må du ordne med transport for å få den på PKK-kontroll.

Anonymkode: 707e2...28c

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan får noen vite det?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan får noen vite det?

Ts

Når det ikke er meldt inn til statens vegvesen at bilen er godkjent så vet SVV, politiet og forsikringsselskapet at du kjører ulovlig siden bilen får bruksforbud, den kommer på klippelisten til SVV. 

Skrevet
C-girl skrev (23 minutter siden):

Når det ikke er meldt inn til statens vegvesen at bilen er godkjent så vet SVV, politiet og forsikringsselskapet at du kjører ulovlig siden bilen får bruksforbud, den kommer på klippelisten til SVV. 

Så de kommer hjem til meg og tar bilen? Nei. Ingenting skjer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dem klipper skiltet, vær du trygg!!

Anonymkode: d13e6...dc2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg bestilte time til eu-kontroll og fikk time 19.juli. Fristen for å få bilen godkjent er 17.juli.

Anonymkode: 

Hva slutter det siste sifferet i regnr ditt på? 7? Da er det i løpet av juli, senest 31. juli.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dem klipper skiltet, vær du trygg!!

Nei, det gjør de ikke!!

Til ts: dette skjedde med meg i fjor. Jeg var i utlandet og glemte hele greia. Fikk eu-godkjent bilen nesten 3 mnd etter fristen. Ingenting skjedde! Jeg fikk en mail i Digipost som begjæring om avskilting. Den slettet jeg glatt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tviler sterkt på at politiet kommer og tar skiltene etter bare to dager. Men blir du stoppet i kontroll så får du problemer.

Anonymkode: b6802...dae

• Liker 1
Skrevet

Du har per definisjon ikke lov til å bruke bilen når godkjenningen har gått ut.

Det er svært lite sannsynlig at du blir stoppet i en kontroll i løpet av de to dagene. Det kommer garantert ongen hjem til deg og klipser ut skiltene på grunn av det.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvordan kan du ha frist 17.? Normalt tror jeg er det siste dagen i mnd som gjelder. 

Endret av LeneXCII
  • Liker 1
Skrevet
LeneXCII skrev (3 minutter siden):

Hvordan kan du ha frist 17.? Normalt tror jeg er det siste dagen i mnd som gjelder. 

Fordi det fungerer slik per i dag. De fleste biler er kommet inn i det nye systemet nå.

AnonymBruker
Skrevet
LeneXCII skrev (4 minutter siden):

Du er ikke oppdatert på regelverket.

Anonymkode: de5f5...c40

Skrevet

En vesentlig ting her er også at det skal være utbedret alle feil til datoen, ikke bare tatt kontrollen.. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
blui89 skrev (8 minutter siden):

Du har rett, ingenting skjer så lenge bilen ikke er i bruk. 

Om bilen egentlig skulle vært godkjent før du får time så kan en prøve å få forlenget fristen, eller så bør en parkere bilen hos verkstedet før fristen går ut.

Enkelte har flaks og kan glatt kjøre bilen hit og dit selv etter at den er begjært avskiltet, mens andre kan støte borti ett trafikkuhell tvert de har overskredet fristen og da faller alt erstatningsansvar på sjåfør/bileier da bilen en kjører ikke er godkjent.

Skrevet
Mt3 skrev (1 minutt siden):

Du har rett, ingenting skjer så lenge bilen ikke er i bruk. 

Om bilen egentlig skulle vært godkjent før du får time så kan en prøve å få forlenget fristen, eller så bør en parkere bilen hos verkstedet før fristen går ut.

Enkelte har flaks og kan glatt kjøre bilen hit og dit selv etter at den er begjært avskiltet, mens andre kan støte borti ett trafikkuhell tvert de har overskredet fristen og da faller alt erstatningsansvar på sjåfør/bileier da bilen en kjører ikke er godkjent.

Det at bilen ikke er godkjent medfører ikke noe erstatningsansvar i seg selv. Da må det være en feil på bilen som har vært medvirkende eller direkte årsak til uhellet.

Skrevet
blui89 skrev (28 minutter siden):

Nei de kommer ikke hjem til deg, men dersom du blir stoppet i kontroll vil de avskilte bilen på stedet. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Går du inn på NAF kan du selv finne timer som er ledige finner du ingen finner dem en løsning lykke til :) hvis det ikke er der du pleier og ta den da 

https://nafsenter.naf.no/startbooking?productId=1&s=nafno&_gl=1*fuz056*_ga*MTExMDU0OTUzMS4xNjU0OTUxNDQy*_ga_R8VZ53KHRB*MTY4ODE1MzA1Ni4yNC4xLjE2ODgxNTMwOTYuMC4wLjA.*_fplc*aEl4VHIxc2UxbmhSQzlveU5pVmVCdW5YM1Q3ZGNVJTJGMERoZklyWDVLMnJmTjJ6eWhnSDd4dzFKVWwlMkZ0RlZwTnNjTXBkeG5xWXJtbkFDNHhJQzNtNDVVRzAzbWthOVNramhMbU1NcXVzWmxSU0JRM3ROaFRCN2JPcERadUtxUSUzRCUzRA..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du er ikke oppdatert på regelverket.

Anonymkode: de5f5...c40

Sjekket nettopp min EU-innkalling, og der står det "må være EU-godkjent innen 30.09.2023"

Skrevet

Natten etter kontrollfristens utløp så får du brev på digipost med avskiltningsbegjæring. Skiltene ryker hvis du blir stoppet i kontroll. 
Blir du ikke stoppet og kjøretøyet går gjennom eu så er det null stress. 
MEN, du får ikke noen utsettelse på fristen etter eu lenger dersom det er feil. Da vil det fremdeles være avskiltningsbegjæring på bilen fram til eukontrollen er godkjent. 

Og for alle dere som tror at det gjelder siste sifferet i registreringsnummeret så er det vas. Det var sånn før, men ble endret for flere år siden. Nå er det siste godkjente dato som gjelder, ELLER du får beholde datoen den sist var godkjent om du tar kontrollen inntil 3 mnd før. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...