AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #1 Skrevet 30. juni 2023 Jeg har alltid hatt dårlig sovehjerte. Alltid ligger våken på nytt sted. Men da jeg ble voksen ble det helt ille. Det begynte da jeg fikk min første jobb. Jeg blir totalt utslitt og hjernen greier ikke roe seg ned på kvelden. Har gått sånn i 20 år. Våkner gjerne i firetiden og blir liggende våken. Er ikke trøtt igjen før på morgenen når jeg må stå opp. Har prøvd sovepiller men føler de kun hjelper hvis hodet får fred og nok hvile. Har gjort tiltak som søvnrestriksjon, og fulgt søvnhygieniske råd. Søvnen kan bedres en kortere periode og så er det på igjen. Nå gar det toppet seg med at jeg ikke lenger trenger å være overarbeidet for å ikke falle i søvn. Neida nå har kroppen bare bestemt seg for å våkne i helspenn kl fire. Vondt og støl i alle muskler særlig rygg. Gjør pusteøvelser for å roe ned nervesystemet og føler jeg har kontroll på psyken på dagtid. Er glad også så fremstår i utgangspunktet ikke deprimert. Men blir stein hakke gal av dette. Og mister fremtidshåp, jeg klarer ikke livet mitt uten sårt trengt nattesøvn. Noen som har råd? Anonymkode: 2145a...212
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #2 Skrevet 30. juni 2023 Hva sier legen da? Anonymkode: d889f...29b
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #3 Skrevet 30. juni 2023 hvor mange timer søvn får du da sånn normalt sett pr. natt? Anonymkode: 3f9f8...0a9
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #4 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva sier legen da? Anonymkode: d889f...29b Ikke mye. Har vært til søvnutredning uten å finne noe. Kjennes bare som om kroppen min er redd for å sove. Legen har ikke noe annet råd enn alle medisinene som ikke virker. Anonymkode: 2145a...212
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #5 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): hvor mange timer søvn får du da sånn normalt sett pr. natt? Anonymkode: 3f9f8...0a9 Vanligvis maks fem timer, 0-2 timer på det verste. Fem timer er ikke nok for meg, jeg går som en zombie på dagtid og får mer smerter. Anonymkode: 2145a...212
Gjest Lykkedykker Skrevet 30. juni 2023 #6 Skrevet 30. juni 2023 Hadde det slikt før jeg fikk biologisk medisin. Var for bekhterevs da. Så føler med deg:( Min kone har og lenge slitt med søvn, men for henne hjalp det med en vektdyne. Du kan jo kanskje prøve det.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #7 Skrevet 30. juni 2023 Lykkedykker skrev (1 minutt siden): Hadde det slikt før jeg fikk biologisk medisin. Var for bekhterevs da. Så føler med deg:( Min kone har og lenge slitt med søvn, men for henne hjalp det med en vektdyne. Du kan jo kanskje prøve det. Takk for tipset. Kan tyngden av vektdynen hjelpe kroppen til å føle seg trygg? Anonymkode: 2145a...212
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #8 Skrevet 30. juni 2023 har du problemer med lungene? har du mulighet til å legge deg tidlig? Gi kroppen god tid til å forberede seg på å sove? ligger det noen vonde opplevelser og ulmer under overflaten, som du ikke har bearbeidet? Anonymkode: 3f9f8...0a9
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #9 Skrevet 30. juni 2023 Forsøkt quetiapin/mianserin? Anonymkode: 0e0ef...b11 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #10 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ikke mye. Har vært til søvnutredning uten å finne noe. Kjennes bare som om kroppen min er redd for å sove. Legen har ikke noe annet råd enn alle medisinene som ikke virker. Anonymkode: 2145a...212 Har selv søvnproblemer som er fra barnsben av og til nå godt voksen. Ble misbrukt som barn, har en teori om at kroppen ikke vil gi slipp på alarmberedskapen og det er grunnen til lite søvn. Alimemazin er en medisin som gir meg dyp søvn. Nå er den som alle andre virker ikke i lengden, men bruker den 1 gang pr uke. 1 dag med dyp søvn er bedre enn 0. Nå er jeg heldig å kan ha en mnd innimellom hvor jeg faktisk sover. Skjer et par ganger i året. Tror kroppen da er helt utslitt. Jeg bruker lydbøker for å kunne klare å sovne inn. Noe å konsentrere meg om. Anonymkode: 1a3a7...a57 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #12 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): har du problemer med lungene? har du mulighet til å legge deg tidlig? Gi kroppen god tid til å forberede seg på å sove? ligger det noen vonde opplevelser og ulmer under overflaten, som du ikke har bearbeidet? Anonymkode: 3f9f8...0a9 Jeg har gått i terapi og bearbeidet en del vonde følelser. Men jeg har ikke opplevd noe alvorlig. Har lurt på om frykten på natten kan ha noe med en ulykke da jeg var barn som jeg driver å gjennoppliver. Det er den samme følelsen jeg våkner med. Anonymkode: 2145a...212 2
Gjest Lykkedykker Skrevet 30. juni 2023 #13 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for tipset. Kan tyngden av vektdynen hjelpe kroppen til å føle seg trygg? Anonymkode: 2145a...212 Ja, min kone var veldig urolig i kroppen.. så den hjalp henne mye.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #14 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): har du problemer med lungene? har du mulighet til å legge deg tidlig? Gi kroppen god tid til å forberede seg på å sove? ligger det noen vonde opplevelser og ulmer under overflaten, som du ikke har bearbeidet? Anonymkode: 3f9f8...0a9 Pleier å lese litt på senga og så sovner jeg fort. Men bråvåkner i at hver muskel er knytt. Anonymkode: 2145a...212
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #15 Skrevet 30. juni 2023 17 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke mye. Har vært til søvnutredning uten å finne noe. Kjennes bare som om kroppen min er redd for å sove. Legen har ikke noe annet råd enn alle medisinene som ikke virker. Anonymkode: 2145a...212 Jeg tenker jo at du kunne hatt nytte av kognitiv terapi, jeg da. Har det vært tema med terapi? Anonymkode: d889f...29b
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #16 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker jo at du kunne hatt nytte av kognitiv terapi, jeg da. Har det vært tema med terapi? Anonymkode: d889f...29b Ja har gått i terapi en stund og har hatt stor bedring på dagtid. Men natten er fortsatt like fæl. Kan være rolig og avbalansert på dagtid men våkner i full alarmberedskap. Anonymkode: 2145a...212
cerruti Skrevet 1. juli 2023 #17 Skrevet 1. juli 2023 Jeg har det på lik måte og har prøvd «alt.» Det er vanskelig for de som ikke sliter på samme måte å forstå.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #18 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 30.6.2023 den 19.28): Jeg har gått i terapi og bearbeidet en del vonde følelser. Men jeg har ikke opplevd noe alvorlig. Har lurt på om frykten på natten kan ha noe med en ulykke da jeg var barn som jeg driver å gjennoppliver. Det er den samme følelsen jeg våkner med. Anonymkode: 2145a...212 Har slitt selv med alvorlige søvnproblemer til og fra hele livet pga traumer fra barndom. Nettene var alltid skumle og utrygge, det var farlig å sove og allerede som 2-3 åring var jeg livredd de fleste netter. Sånt setter seg tydeligvis i kroppen, det er som kroppen husker selv om jeg har det bra nå og vet jeg er trygg. Det som funker for meg er quetiapin/seroquel. Kan fortsatt våkne rundt kl 4, og slite med å sove videre, men mye sjeldnere. De tablettene har reddet mitt liv! 💖 Kunne bare ønske at jeg hadde startet med de tidligere i livet, og ikke ventet til i slutten av 30 årene. 😆 Anonymkode: f03ad...40c
Honningmor Skrevet 1. juli 2023 #19 Skrevet 1. juli 2023 Kjenner meg igjen! Fant ut at jeg faktisk ikke kan drikke kaffe eller "svartbrus" etter klokken 11-12 på formiddagen, for da klarer ikke hjernen og kroppen og roe ned i det hele tatt. Leste en bok om koffein hvor det sto at det har en halveringstid på 12 timer. Dvs at det du drikker klokken 12 på formiddagen kun er halvert til 12 på kvelden. Slutta med kaffe etter tolv tvert da jeg leste det - med kjempe god effekt. Av en eller annen grunn klarer kroppen heller ikke å roe ned hvis magen har mat i seg. Jeg må rett og slett legge meg på tom mage for å få sove. Er litt ubehagelig en stund, men så går sultfølelsen bort. Jeg vet ikke hvorfor dette hr så god effekt, men jeg har gått fra 3-4 timer søvn til 7-8. Helt magisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå