Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Ulrikka.
Skrevet

Haaallooooooo. Jeg har en venninne som også sliter meg psykiske lidelser, angst og depresjoner. Hun sier at hun alltid har så dårlig råd. Da vi var på stranda sist så sa hun at hun ikke hadde råd til pølser til å grille så jeg betalte. Og da vi var på et senter så sa hun og at hun har dårlig råde, og jeg betalte på cafe for henne. Hun er veldig snill, og hun snakker alltid at hun har så dårlig råd. Hun er også uførtrygdet som det jeg er. Og vi har lik leilighet nesten. Har de samme utgiftene. Jeg har dårlig råd jeg også, men jeg vil så gjerne hjelpe venninna mi da hun sa hun ikke hadde råd til å kjøpe pølser da vi skulle grille, eller kjøpe kaffe. Og en annen gang kjøpte jeg rundstykke til henne. Hun hadde ikke råd stakkar.

For en uke siden så fortalte hun samme venninna mi at hun var så flink som klarte å spare penger på bsu. Boligsparing for ungdom. Hun sa hun sparte 15 tusen der hvert eneste år, og hun hadde masse penger inne på kontoen. Jeg ble bare litt paff jeg. Siden hun alltid har så dårlig råd, også klarer hun å spare 15 tusen i året. Jeg klarer ikke å spare. Jeg prøver så godt jeg kan med de få pengene jeg har. Jeg får ikke til å spare noenting. Går akkurat. Hva skal jeg gjøre? Hva skal jeg gjøre neste gang vi skal på cafe og hun sier hun har dårlig råd? Eller ikke har råd til en kake på bakeriet? Eller en brus i kjosken? Hva skal jeg si da? Jeg vet ikke? Hva mener dere? Jeg vil ikke miste henne. Hun er en god venninne, og jeg er glad i henne.

Hun sier alltid at hun har så dårlig råd, og snakker om penger og økonomi hele tiden, og jeg begynner å bli sliten av det, men jeg bare jatter med fordi jeg ikke tør å si ifra. Jeg sier bare at jeg har dårlig råd jeg også og ikke har penger jeg heller. Ikke lett dette her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du bare skal spørre henne rett ut om hvordan hun klarer å spare så mange penger på BSU når hun ikke har råd til en brus i kiosken engang.

Skrevet
Kanskje du bare skal spørre henne rett ut om hvordan hun klarer å spare så mange penger på BSU når hun ikke har råd til en brus i kiosken engang.

Det samme ville jeg ha spurt om.

Gid jeg kunne ha spart penger, men samtidig kjøpe(få) ting jeg har lyst på -ved å snylte på andre.

Synes denne venninna di er en smule frekk jeg da..

Skrevet

Trådstarter skriver jo at venninnen sliter med psykiske problemer så det kan jo være en grunn for at hun oppfører seg sånn som hun gjør. Hadde hun "bare" vært utspekulert og slu så hadde hun vel ikke sagt at hun sparte masse penger på BSU-konto heller.

Skrevet

Man kan saktens være utspekulert og slu selvom man har psykiske problemer.

Hvis jeg var trådstarter og ikke hadde lyst å kommentere venninnens økonomiske prioriteringer hadde jeg prøvd å unngå situasjoner hvor man må kjøpe ting.

Jeg ville kanskje også ha prøvd meg med "at i dag er jeg fullstending blakk......" og se hva som skjedde.

Skrevet
Man kan saktens være utspekulert og slu selvom man har psykiske problemer.

Ja såklart :) Var bare vill gjetting fra min side.

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg hadde spurt hvordan hun klarte å spare noe som helst og sagt at det klarte ikke du. Og så ville jeg begynt å si at jeg var blakk selv, og gjerne sagt det hvis det er hun som foreslår at dere skulle gå på kafe eller noe.

Da finner du fort ut om hun har lyst til å spandere en kaffe på deg eller ikke. Og det har nok alle råd til en gang i blant. En kaffe får du til ti kroner, og en kake på bakeriet er heller ikke så dyrt.

Ta igjen med samme mynt uten at hun er klar over det ;)

Skrevet

Jeg tror jeg ville sagt at jeg heller ikke har penger, vi er i samme situasjon, så kanskje vi ska ta kafé (eller hva det enn gjelder) en annen dag.

Det er jo også lov å si at du gjerne skulle spandert på henne, men at din konto heller ikke flommer over.... Det er jo en ærlig sak det, og hun kan jo ikke bli sur for det. Hvis hun ikke har 25kr til en kaffi så skjønner hun nok at du ikke har 50...

Eller kanskje dere kan avtale å gjøre ting som ikke nødvendigvis koster penger sammen?

Gjest Elfrida
Skrevet

Det er jo noen som har dårlig råd samme hvor rike de er. Det gjør vondt i pengeboka å bruke noe som helst på seg selv. Må være trist å ha det sånn.

Skrevet

Vel, nå synes jeg dere er litt vel dømmende overfor denne venninnen.

Selv har jeg ikke spesielt dårlig råd, men jeg har ikke god råd heller. Siden jeg studerer og ikke har jobb ved siden av blir det 6000 i mnd inn på konto. Av disse 6000 prøver jeg å spare mest mulig, ikke fordi jeg er gnien, men fordi jeg hvet de pengene kan komme godt med den dagen jeg er ferdigutdannet og kanskje står uten jobb. Dessuten så er disse pengene et lån, og det er greit å få betalt ned fortest mulig.

Jeg bruker altså ikke penger på altmulig unødvendig. Er jeg i byn med en venninne og hun vil på kafe, mens jeg synes det er en unødvendig utgift siden vi egentlig likegodt kan gå hjem og spise, så kan det hende jeg unskylder meg med dårlig råd. Er det fest og jeg ikke ønsker å vere med, kan jeg godt unnskylde meg med dårlig råd, da det ofte ikke blir akseptert å ikke ha lyst. Og ønsker en venninne å spandere et rundstykke eller en kaffe på meg, så er det faktisk hennes valg.

Mitt råd til deg neste gang dere er på byn eller noe, er å si at du heller ikke har råd, og droppe den kaffeen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...