Gå til innhold

Sende penger til utlandet for å støtte utdannelse, nå må familien bo i et skur

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har støttet en filippinsk familie ei stund med penger til utdannelse for barna. Har sendt mellom 800-1000 kr hver måned. 

For noen dager siden fikk jeg melding fra mor i familien - det er henne jeg forholder meg til - om at de måtte flytte ut fra boligen de leide fordi de ikke hadde råd til å betale leie. Og at de i stedet skal bygge opp en slags bolig på et lite område med dyrkamark som de leier. Så sender hun meg bilder og film, og vi snakker skur uten faste vegger langt ute på landet. Det ser for meg ut som bambus er brukt til å bygge med, ingen vegger er tette, det er platetak (det holder nok helt fint), jordgulv og et par skrale senger. Ikke toalett, ikke noen form for kjøkken ut over en enkel grill. heldigvis innlagt vann da Det ser nesten verre ut enn favelaen i Brasil. Det vil kollapse ved første større storm. Minner litt om ordningen med kolonihager her i landet. 

De har ikke bedt om penger, men det ligger nokså åpenbart at det er hva de håper på. Jeg har ikke mulighet til å støtte mer enn hva jeg gjør, og vet sannelig ikke hva jeg skal respondere på dette. Skal jeg støtte bolig går barnas utdanning ut, og det er jo på en måte der hvor håpet om en bedre framtid med inntekt er. 
Noen som har noen tanker?

Anonymkode: fecfc...38f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at det du har betalt til de går til barnas utdannelse? 

Jeg hadde vært skeptisk. 

Anonymkode: 03577...6c1

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Denne familien kan  nok heller be en hjelpeorganisasjon om støtte. Kanskje dette kan være aktuelt?

Dessuten bidrar opplæring i økonomi og planlegging til økt inntekt og bedre levestandard. Familier som har inntekt er mindre avhengige av barnas bidrag til familieøkonomien. Etablering av små bedrifter med kurs og opplæring, kan gi kompetanse og ferdighet, som igjen gir mat på bordet til familien.

https://misjonsalliansen.no/filippinene

Karin Riska
Utsending på Filippinene
E-post: [email protected]

Anonymkode: 93c72...55d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har skrevet her før, og blitt advart gang på gang.

Men fortsett å send penger du. Ta opp lån og send dem penger til å bygge et hus og kjøpe tomt.

Vi som faktisk har bodd på filippinene i mange år kommer ingen vei med opplyse deg om realitetene uansett.

Anonymkode: 17fa0...19a

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men fortsett å send penger du. Ta opp lån og send dem penger til å bygge et hus og kjøpe tomt.

Vi som faktisk har bodd på filippinene i mange år kommer ingen vei med opplyse deg om realitetene uansett.

Nei, har ikke det. Hvor har du det fra?

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, har ikke det. Hvor har du det fra?

TS

Ikke meg du svarer, men jeg kan også huske at det tidligere har blitt skrevet tråd om en lignende situasjon her på kg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ikke meg du svarer, men jeg kan også huske at det tidligere har blitt skrevet tråd om en lignende situasjon her på kg. 

Jeg tror nok det er en del sånne situasjoner. En fillipinsk venninne av meg fortalte at hun ikke kan reise hjem på besøk. For det er forventet at hun finansierer og fikser alt mellom himmel og jord siden hun er «rik». Og hun har jo tross alt ikke så mye ekstra å rutte med. 

• Liker 2
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

En gjennomsnittlig månedslønn der er 2500,-. En vanlig månedslønn er 1000,-.

De får altså en månedslønn fra deg hver måned, og må derfor bo i ett skur? Har du møtt de? Vet du at de faktisk er så fattige til tross for at de får en månedslønn uten å jobbe hver måned?

Anonymkode: 332dc...731

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.7.2023 den 12.59):

En gjennomsnittlig månedslønn der er 2500,-. En vanlig månedslønn er 1000,-.

De får altså en månedslønn fra deg hver måned, og må derfor bo i ett skur? Har du møtt de? Vet du at de faktisk er så fattige til tross for at de får en månedslønn uten å jobbe hver måned?

Anonymkode: 332dc...731

Jeg ser det du sier om lønn stemmer. Jeg har jo støttet barnas utdanning, og har bedt om kvitteringer og fått det med skolens navn, så akkurat det ser ekte ut. Men har ikke mottatt kvitteringer hver måned. Etter hva jeg vet så jobber både mor og far i familien, hva slags inntekt de har vet jeg ikke. Men det er ikke noe de tjener mye på. Men at de skal være nødt til å bo i et skur langt ute på landet stusser jeg veldig på.

Jeg føler vel at det kanskje er et forsøk på å melke meg for penger. Finner det nokså ubehagelig da jeg får dårlig samvititighet for å ikke stille opp, men jeg har ikke råd til å forplikte meg mer enn hva jeg har gjort. 

TS

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ser det du sier om lønn stemmer. Jeg har jo støttet barnas utdanning, og har bedt om kvitteringer og fått det med skolens navn, så akkurat det ser ekte ut. Men har ikke mottatt kvitteringer hver måned. Etter hva jeg vet så jobber både mor og far i familien, hva slags inntekt de har vet jeg ikke. Men det er ikke noe de tjener mye på. Men at de skal være nødt til å bo i et skur langt ute på landet stusser jeg veldig på.

Jeg føler vel at det kanskje er et forsøk på å melke meg for penger. Finner det nokså ubehagelig da jeg får dårlig samvititighet for å ikke stille opp, men jeg har ikke råd til å forplikte meg mer enn hva jeg har gjort. 

TS

De lurer deg

Anonymkode: f81b5...842

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at historien er sann? Og er du sikker på at pengene dine går til det du tror. Ville faktisk dratt ned å sjekket om jeg var deg 😅

Anonymkode: 5365c...314

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2023 den 18.15):

Tror jeg svarte deg tidligere i tråden. 

Jeg har ikke skrevet her før, men fant nå en annen tråd om noen som skulle gjøre ganske likt som meg. Fant ingen innlegg fra noen som sa de hadde bodd på Filippinene. Men om du har det, så er jeg veldig interessert i å høre din erfaring 🙂

AnonymBruker
Skrevet

TS over her

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er du sikker på at historien er sann? Og er du sikker på at pengene dine går til det du tror. Ville faktisk dratt ned å sjekket om jeg var deg 😅

Anonymkode: 5365c...314

Nei, altså den med at de plutselig ikke har råd til å leie og skal bygge seg en hytte langt ute på landet hvor de kan bo, har jeg noe trøbbel med å kjøpe. Alle andre bilder og videoer de legger ut er fra bymiljø, med unntak av noe fra stand. At de må flytte fra boligen de har leid kan jo stemme, men det betyr jo ikke at de ikke har råd til å leie en annen bolig i byen der de er.

Skrevet

Du verden så naiv og godtroende...ugh !

AnonymBruker
Skrevet

Her ser de nok sitt snitt til å melke deg mer, ja. Bare si at du ikke har mulighet til mer eller lat som ingenting og spill dum hvis de ikke spør.

Anonymkode: 94487...7c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gi noe mer. 

Anonymkode: f81b5...842

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kom du i kontakt med disse menneskene? Hvordan har det seg at du begynte å sende dem penger….?

For det høres jo ikke ut som om det er noen du kjenner?

En ting å sende penger til slekt i hjemlandet, det kan jeg godt forstå. Men om du sender penger til vilt fremmede så er du høyst sannsynlig svindlet.

At du får kvitteringer er null å stole på. Kjempelett å få laget noe som ser offisielt ut.

I disse landene finnes det profesjonelt organisert svindlervirksomhet, som bevisst spiller på især vestlige menneskers ‘savior syndrome’.

Å fabrikere historier, bilder, kvitteringer, spille på følelser osv er rett og slett jobben deres.

Anonymkode: d5dc1...356

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...