AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #1 Skrevet 30. juni 2023 Min samboer er en veldig snill og tålmodig type, flink med barnet vårt og har en god jobb. MEN han er så j**** surrete og distre. Alt fra å klare å sette mat som skulle i fryseboksen i hylla ved siden av fryseren, så alt blir ødelagt, glemme iskrem i sekken så det ligger der over helgen og renner ned og ødelegger stolen sekken står på. Glemmer ting, slenger fra seg ting over alt og tenker seg sjeldent om før noe gjøres. F.eks er den seneste «prestasjonen» at jeg hadde satt en sammenknyttet (delvis gjennomsiktig) pose med skittent tøy fra barnehagen utenfor inngangsdøra fordi det luktet litt av tøyet, og ville helst unngå å ha det stående inne å spre lukt frem til vasking. Plutselig var posen borte og den har visst samboeren kastet🤦🏼♀️ spurte om han ikke så at den var full av klær? Nei det hadde han ikke lagt merke til. Tenkte det var søppel siden det var i en pose. Skal også sies at han tidligere har klart å kaste en pose full med dyrt superundertøy på en hyttetur også, av samme grunn. Da hadde han til og med selv pakket tøyet ned på den måten.. men tydeligvis glemt det hele på 10 min…. Jeg er SÅ sliten!! Føler jeg har 2 små barn her hjemme som må voktes og ikke ett. Er det virkelig vanlig å være så himla fjern? Anonymkode: 04153...9e8 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #2 Skrevet 30. juni 2023 Må han ordne opp i egne feil? På egenhånd? Anonymkode: a1120...731 4 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #4 Skrevet 30. juni 2023 Det der er jo ikke normalt Anonymkode: ae77c...62d 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #5 Skrevet 30. juni 2023 Regner med han må erstatte stoler, superundertøy osv når han ødelegger det? Anonymkode: ee8d1...f51 6
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #6 Skrevet 30. juni 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Min samboer er en veldig snill og tålmodig type, flink med barnet vårt og har en god jobb. MEN han er så j**** surrete og distre. Alt fra å klare å sette mat som skulle i fryseboksen i hylla ved siden av fryseren, så alt blir ødelagt, glemme iskrem i sekken så det ligger der over helgen og renner ned og ødelegger stolen sekken står på. Glemmer ting, slenger fra seg ting over alt og tenker seg sjeldent om før noe gjøres. F.eks er den seneste «prestasjonen» at jeg hadde satt en sammenknyttet (delvis gjennomsiktig) pose med skittent tøy fra barnehagen utenfor inngangsdøra fordi det luktet litt av tøyet, og ville helst unngå å ha det stående inne å spre lukt frem til vasking. Plutselig var posen borte og den har visst samboeren kastet🤦🏼♀️ spurte om han ikke så at den var full av klær? Nei det hadde han ikke lagt merke til. Tenkte det var søppel siden det var i en pose. Skal også sies at han tidligere har klart å kaste en pose full med dyrt superundertøy på en hyttetur også, av samme grunn. Da hadde han til og med selv pakket tøyet ned på den måten.. men tydeligvis glemt det hele på 10 min…. Jeg er SÅ sliten!! Føler jeg har 2 små barn her hjemme som må voktes og ikke ett. Er det virkelig vanlig å være så himla fjern? Anonymkode: 04153...9e8 Jeg syns du overdriver. Du gjør nok like mye idiotiske ting som han, bare at du ikke tenker over det. Han finner seg i det siden han er en veldig snill og tålmodig type. Å skrive nedverdigende foruminnlegg om han er nok en sånn ting Anonymkode: 127f1...a02 2 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #7 Skrevet 30. juni 2023 Tipaa skrev (36 minutter siden): Diagnose ? Jeg tenkte det samme. Jeg har vært sånn som ham hele livet, og det viser seg at jeg har adhd uoppmerksom type(det som før het add, altså adhd uten den fysiske/kroppslige hyperaktiviteten). Det forklarte litt av hvert, kan du si. Hvorfor jeg alltid later til å være i min egen verden, alltid mister/glemmer igjen/roter bort ting, er æresmedlem i korttidsminneforeningen, distre til tusen(nææ se, en sommerfugl!) alltid er sliten uansett hvor lite/mye jeg får utrettet og uansett hvor mye/lite jeg sover ... Klart, det kan jo også være bare et personlighetstrekk hos ts sin mann, da. Hvorvidt han har det eller ikke skal jeg ikke si noe om. Men beskrivelsen høres veldig lik den som flere av mine nærmeste har gitt om meg. 🙈 Anonymkode: 896ad...1af 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #8 Skrevet 30. juni 2023 Tipaa skrev (1 time siden): Diagnose ? Der var diagnosemafiaen allerede inne på innlegg to ja. Dere er altså helt fantastiske!!! Anonymkode: b689a...4ed 13 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #9 Skrevet 30. juni 2023 Min mann er sånn, og det er så slitsomt. Og dyrt. Du har min fulle sympati! Man må bare gjøre ting selv, følge opp eller senke standarden helt til bunns.. Det nytter ikke å dele likestilt når den ene i relasjonen er slik, dessverre. Det blir lettere etter hvert som barna blir større, fordi de klarer seg mer selv slik at jeg har overskudd til å gjøre ting selv. Og så blir han så furt når jeg blir lei meg eller frustrert over nok en ting som er ødelagt/glemt/borte. Men han fikser ikke opp i det han har rotet til. Tror ikke det er strategisk inkompetanse, bare hodet som er alle andre plasser enn her hjemme, men godt kvinnesyn syns jeg ikke det er. Vi kommer oss vel gjennom dette også, tenker jeg. Anonymkode: cca56...207
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #10 Skrevet 30. juni 2023 Hvorfor må det være en diagnose og hvorfor må ts senke standard ned til bunnen? Han høres udugelig ut og lite oppegående. Standarden kan ikke senkes når de har et hus med unger. Jeg hadde ikke holdt ut. Ikke bare blir det dobbelt opp med arbeid fordi ts må ta seg av alt, det blir trippelt med arbeid fordi ts også må rydde opp i etterkant av hans kaos. Han må få tilsnakk med konsekvenser om han ikke skjerper seg. Anonymkode: 363e0...be5 11
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #11 Skrevet 30. juni 2023 Har du snakket med ham om det og hvordan hans distre natur påvirker deg i hverdagen? Har dere snakket om løsninger som kan gjøre ting enklere for dere begge? Her tenker jeg at hvordan dere kommuniserer, aksepterer og finner løsninger sammen, vil si mye om hvordan forholdet deres vil arte seg i årene fremover. Du bør senke skuldrene og akseptere at han sliter med å huske på ting, og at det ikke er verdens undergang om ting ikke alltid går på skinner. Han bør finne- og ta i bruk redskap som gjør det lettere for han å huske på ting og holde orden. Om dere ikke er sammen om dette, så vil det bare tære på forholdet. Du vil bli "masete" og han vil bli en tiltaksløs slask fordi han kan "aldri gjøre noe riktig". Det er ikke sunt for noen av dere, og ingen av dere ønsker å bli verken masete eller tiltaksløs. Kommuniser åpent om det, vær ærlig om styrker og svakheter (og gjerne ha litt humor rundt hverandres svakheter), og finn løsninger som passer for alle. Anonymkode: cbdef...74d 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #12 Skrevet 30. juni 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har vært sånn som ham hele livet, og det viser seg at jeg har adhd uoppmerksom type(det som før het add, altså adhd uten den fysiske/kroppslige hyperaktiviteten Oioi. Her kommer ADHD politiet for å rette på deg! ADD var navnet på ADHD på 80tallet. Type-inndelingen av ADHD er også utdatert . Du har altså bare ADHD. Ikke ADD. Ikke uoppmerksom type. Hvis du er nylig diagnostisert kan du ha blitt gitt «overveide uoppmerksom presentasjon», men ikke heng deg opp i det. Alle med ADHD har «tilgang» på alle symptomene, og presentasjonen du har kan variere fra et øyeblikk til et annet. Det er viktig å ikke undervurdere at du faktisk kan ha andre ADHD symptomer enn du hadde når du ble diagnostisert. (Noen få med ADHD viser aldri hyperaktive/impulsive symptomer overhodet, uten at det er kjent hvorfor. Hvis dette er det har du fortsatt bare ADHD.) Til TS: å leve med en partner med ubehandlet ADHD kan til tider oppleves som å leve med et barn, men det er ikke av vond vilje. Snakk med fastlegen! Anonymkode: 87503...327
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #13 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Oioi. Her kommer ADHD politiet for å rette på deg! ADD var navnet på ADHD på 80tallet. Type-inndelingen av ADHD er også utdatert . Du har altså bare ADHD. Ikke ADD. Ikke uoppmerksom type. Hvis du er nylig diagnostisert kan du ha blitt gitt «overveide uoppmerksom presentasjon», men ikke heng deg opp i det. Alle med ADHD har «tilgang» på alle symptomene, og presentasjonen du har kan variere fra et øyeblikk til et annet. Det er viktig å ikke undervurdere at du faktisk kan ha andre ADHD symptomer enn du hadde når du ble diagnostisert. (Noen få med ADHD viser aldri hyperaktive/impulsive symptomer overhodet, uten at det er kjent hvorfor. Hvis dette er det har du fortsatt bare ADHD.) Til TS: å leve med en partner med ubehandlet ADHD kan til tider oppleves som å leve med et barn, men det er ikke av vond vilje. Snakk med fastlegen! Anonymkode: 87503...327 Jaha? Både adhdnorge.no og helsenorge.no omtaler undertyper av adhd, artiklene er relativt nye(2021-2022), så jeg tok utgangspunkt i det. Fikk diagnosen for et par år siden. (Det skal sies at jeg ikke har lest journalnotatet fra timen der diagnosen ble fastsatt, så jeg skal ikke si helt sikkert om det står noe om undertype der eller ikke.) Uansett er det dette med tankekjør, manglende oppmerksomhet/fokus på riktig sted til riktig tid, og elendig arbeidsminne som er til størst plage for meg(og mine nærmeste, for så vidt). Anonymkode: 896ad...1af 1 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #14 Skrevet 30. juni 2023 Det en del damer ikke skjønner, er at denne mammarollen er et valg dere selv tar å ha. Liker du ikke mannen din så kan du vel bare gå, å velge å være mor for mannen er ikke ett godt valg ihvertfall Anonymkode: 5d0d7...169 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #15 Skrevet 30. juni 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Både adhdnorge.no og helsenorge.no omtaler undertyper av adhd, artiklene er relativt nye(2021-2022) Det må være en viss enighet om hva som skal publiseres offentlig. diagnosesystemene vi bruker i Norge er ikke akkurat nye, så da må man diskutere hva som skal gjøres hvordan og inkluderes når man må bruke utdatert informasjon. demokrati? Byråkrati? ADHD er jo et råttent navn i forhold til hva man vet diagnosen er i dag, men i USA er ADHD brukt i lovverk og det gjør det komplisert å endre navnet. Alle symptomene på ADHD oppstår på grunn av problemer med de «eksekutive funksjonene» i hjernen. Det er disse funksjonene som gir oss evne til selvregulering, og ADHD er da en nedsatt evne til selvregulering. En av de eksekutive funksjonene er arbeidsminne, som du selv beskriver du sliter med. En annen handler om planlegging. En regulerer følelser. En regulerer impulsivitet. Det er minst syv store funksjoner, sist jeg leste men jeg husker ikke alle. Stimulantmedisin er så effektivt til å behandle ADHD fordi du får en øyeblikkelig forbedring av disse funksjonene. et problem med typebetegnelsene er at folk falt utenfor diagnosekriteriene, hvis de feks hadde er symptom for lite under utredningen… Det er komplisert. Men ADHD er iallfall bare ADHD i dag rent praktisk sett. Det er verdt å kjenne til alle de forskjellige symptomene for da ser man de lettere i egen oppførsel. Anonymkode: 87503...327
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #16 Skrevet 30. juni 2023 Når jeg kaster søppel, så studerer jeg ikke posen for å se om det er ikke-søppel inni. Hvorfor satte du ikke klærne til vask med én gang? Men, høres ut som adhd, ja. Anonymkode: f3830...b6c 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #17 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Oioi. Her kommer ADHD politiet for å rette på deg! ADD var navnet på ADHD på 80tallet Nei, på 80-tallet ble det fortsatt kalt MBD. Anonymkode: 80b1f...129 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #18 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Der var diagnosemafiaen allerede inne på innlegg to ja. Dere er altså helt fantastiske!!! Anonymkode: b689a...4ed Vel, ingen normale folk er som mannen til TS. At de stadig glemmer ting kan tyde på noe psykologisk. Det at det er flere diagnoser i dag er fordi at vi forstår slike folk som dette bedre. Det er ikke bare å si til dem å ta seg sammen. Anonymkode: 004dc...52c 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #19 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det en del damer ikke skjønner, er at denne mammarollen er et valg dere selv tar å ha. Liker du ikke mannen din så kan du vel bare gå, å velge å være mor for mannen er ikke ett godt valg ihvertfall Anonymkode: 5d0d7...169 Mannen velger, det er hans oppførsel som utløser hele opplegget. Anonymkode: ee8d1...f51 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #20 Skrevet 1. juli 2023 Hvordan reagerer mannen på dette selv, da? Ser han på dette som tabber som alle kan gjøre eller tenker han at han burde tenkt på dette? Det er ikke normalt. Hvordan hadde han klart seg om han var alene. Anonymkode: 8fc94...4f0 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå