AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #1 Skrevet 30. juni 2023 Jeg lurer på hva som egentlig er poenget med intensivsykepleiere? Som jeg forstår det, så kan anestesisykepleiere også jobbe ved intensivavdelinger og post-operative avdelinger. Ettersom anestesi-studien er mer populær og et mer omfattende studie, så burde det jo heller økes antall plasser på videreutdanning i anestesi og intensivsykepleier burde utgå? Problemet løst.🤗 Anonymkode: e9a47...58e
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #2 Skrevet 30. juni 2023 Hvilket problem er løst mener du? Anonymkode: 15745...dd5 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #3 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvilket problem er løst mener du? Anonymkode: 15745...dd5 Deler av sykepleiermangelen vil bli løst ved at det blir færre grener å velge mellom, siden den ene gruppen alikevel kan utøve jobben til den andre gruppen? Da kan man jo bare omfordele ressurser og slutte å utdanne intensivsykepleiere. Hva er det du ikke forstår? Anonymkode: e9a47...58e
anonymLala Skrevet 30. juni 2023 #4 Skrevet 30. juni 2023 (endret) Dette virker somen enten veldig uvitende post, eller trolling. Uansett: Intensiv og anestesiutdanningen er ganske forskjellig. Du kan ikke basere deg på det at de jobber på samme plass som at de utfører samme oppgaver eller har lik kompetanse. Tipper det jobber både vanlige sykepleiere, leger, medisinstudenter og renholdere på intensivavdelingen også. En intensivsykepleier vil ikke kunne assistere anestesilege med narkose, og en anestesisykepleier har ikke kunnskap nok til å ta helt vare på en intensivpasient slik en intensivsykepleier kan. Vi lnsker å ha rette folka med rett kompetanse der de hører hjemme. Du må nesten tilhøre yrkesgruppen selv for å virkelig se forskjellene. Endret 30. juni 2023 av anonymLala 9 1 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #5 Skrevet 30. juni 2023 anonymLala skrev (24 minutter siden): Dette virker somen enten veldig uvitende post, eller trolling. Uansett: Intensiv og anestesiutdanningen er ganske forskjellig. Du kan ikke basere deg på det at de jobber på samme plass som at de utfører samme oppgaver eller har lik kompetanse. Tipper det jobber både vanlige sykepleiere, leger, medisinstudenter og renholdere på intensivavdelingen også. En intensivsykepleier vil ikke kunne assistere anestesilege med narkose, og en anestesisykepleier har ikke kunnskap nok til å ta helt vare på en intensivpasient slik en intensivsykepleier kan. Vi lnsker å ha rette folka med rett kompetanse der de hører hjemme. Du må nesten tilhøre yrkesgruppen selv for å virkelig se forskjellene. Merkelig at 70 % av anestesispl hos oss jobbet på intensiv under corona da. Og hadde ansvaret for respiratorpasienter. Anonymkode: a17a2...390 1
Therealslimshady Skrevet 30. juni 2023 #6 Skrevet 30. juni 2023 (endret) anonymLala skrev (42 minutter siden): Dette virker somen enten veldig uvitende post, eller trolling. Uansett: Intensiv og anestesiutdanningen er ganske forskjellig. Du kan ikke basere deg på det at de jobber på samme plass som at de utfører samme oppgaver eller har lik kompetanse. Tipper det jobber både vanlige sykepleiere, leger, medisinstudenter og renholdere på intensivavdelingen også. En intensivsykepleier vil ikke kunne assistere anestesilege med narkose, og en anestesisykepleier har ikke kunnskap nok til å ta helt vare på en intensivpasient slik en intensivsykepleier kan. Vi lnsker å ha rette folka med rett kompetanse der de hører hjemme. Du må nesten tilhøre yrkesgruppen selv for å virkelig se forskjellene. En av intensivsykepleieres hovedoppgaver er jo nettopp å bistå anestesilege med sin medisinske kompetanse ved intubering og sedering (narkose) av pasienter. Tror at både du og AB med fordel kan sette dere bedre inn i ansvarsoppgavene til de respektive yrkene og arbeidsoppgavene før dere skriver det dere gjør her. En intensivsykepleier er dessuten «bedside» og ivaretar intuberte og sederte pasienter som er svært dårlige i langt større grad og over flere timer, dager eller døgn enn det en anestesisykepleier stortsett gjør. Dette i tillegg til å ha stort medisinsk ansvar i behandling av pasienten, vurdere tiltak utifra stadige endringer eller forverring i pasientens skade/sykdom/status, og samtidig ivaretar vi de pårørende. Få sykepleiere jobber såpass akuttmedisinsk eller håndterer såpass avansert medisinskteknisk utstyr som det en intensivsykepleier gjør. Endret 30. juni 2023 av Therealslimshady 1 1
Topsi Skrevet 30. juni 2023 #7 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Merkelig at 70 % av anestesispl hos oss jobbet på intensiv under corona da. Og hadde ansvaret for respiratorpasienter. Anonymkode: a17a2...390 Nå er jo akkurat respirator noe anestesisykepleie kan.... og det var stor mangel på helsepersonell, så når anestesisykepleiere ikke bistod i planlagte operasjoner fordi det bar utsatt, er intensivavdelingen kanskje det nærmeste å komme når det handler om å utnytte kompetanse. Det var jo også noen som seriøst mente at vi, som vanlig sykepleier trengte 2mnd opplæring så kunne vi jobbe som enn intensivsykepleier. Det er latterlig, og det er dette forslaget også. Det hadde vært gjort for lengst hvis det var så enkelt 3 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #8 Skrevet 30. juni 2023 Therealslimshady skrev (15 minutter siden): En av intensivsykepleieres hovedoppgaver er jo nettopp å bistå anestesilege med sin medisinske kompetanse ved intubering og sedering (narkose) av pasienter. Tror at både du og AB med fordel kan sette dere bedre inn i ansvarsoppgavene til de respektive yrkene og arbeidsoppgavene før dere skriver det dere gjør her. En intensivsykepleier er dessuten «bedside» og ivaretar intuberte og sederte pasienter som er svært dårlige i langt større grad og over flere timer, dager eller døgn enn det en anestesisykepleier stortsett gjør. Dette i tillegg til å ha stort medisinsk ansvar i behandling av pasienten, vurdere tiltak utifra stadige endringer eller forverring i pasientens skade/sykdom/status, og samtidig ivaretar vi de pårørende. Få sykepleiere jobber såpass akuttmedisinsk eller håndterer såpass avansert medisinskteknisk utstyr som det en intensivsykepleier gjør. Men hvorfor kan ikke da intensivspl jobbe på anestesi hvis de er så gode på intubering, sedasjon og narkose? Anonymkode: a17a2...390 1
Therealslimshady Skrevet 30. juni 2023 #9 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvorfor kan ikke da intensivspl jobbe på anestesi hvis de er så gode på intubering, sedasjon og narkose? Anonymkode: a17a2...390 Både anestesi og intensiv kan mye av det samme og har en del lignende fokus, så begge yrkesgruppene kan nok fint utføre mange av de samme oppgavene. Men så handler det om de spesifikke detaljene for behandlingen og rutinene. Man kan se på anestesispl og intensivspl som to sider av samme sak på mange måter. Men vi som jobber med dette, setter oss jo ikke opp mot hverandre eller konkurrerer om plassene. Vi trenger hverandre og det tverrfaglige samarbeidet. Ganske provoserende hele dette innlegget i grunnen. 6 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #10 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Merkelig at 70 % av anestesispl hos oss jobbet på intensiv under corona da. Og hadde ansvaret for respiratorpasienter. Anonymkode: a17a2...390 Under den perioden fikk en mange unormale oppgaver. Anonymkode: 18fad...339 5 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #11 Skrevet 30. juni 2023 Therealslimshady skrev (11 minutter siden): Både anestesi og intensiv kan mye av det samme og har en del lignende fokus, så begge yrkesgruppene kan nok fint utføre mange av de samme oppgavene. Men så handler det om de spesifikke detaljene for behandlingen og rutinene. Man kan se på anestesispl og intensivspl som to sider av samme sak på mange måter. Men vi som jobber med dette, setter oss jo ikke opp mot hverandre eller konkurrerer om plassene. Vi trenger hverandre og det tverrfaglige samarbeidet. Ganske provoserende hele dette innlegget i grunnen. På intensiv jobber det jo også utrolig mange vanlige spl. På anestesi slipper man ikke innenfor uten å være anestesispl. Så intensivspl er veldig flinke, men man trenger ikke være intensivspl for å jobbe på intensiv. Anonymkode: a17a2...390 1
Therealslimshady Skrevet 30. juni 2023 #12 Skrevet 30. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): På intensiv jobber det jo også utrolig mange vanlige spl. På anestesi slipper man ikke innenfor uten å være anestesispl. Så intensivspl er veldig flinke, men man trenger ikke være intensivspl for å jobbe på intensiv. Anonymkode: a17a2...390 Utrolig mange vanlige spl har vi ikke ved min intensivavd, og det er heller ikke normalen nasjonalt i Norge. De sykepleierene vi har får jo oppgaver tilpasset kompetansen de har, så lærer de mye underveis og de er oftere enn ikke i et utdanningsforløp hvor de er på vei til å bli intensivspl. De får jo ikke jobbe tett på en intensivpasient uten videre. Dessuten er intensivpasientene stortsett innlagt over flere døgn, noe som øker behovet for bemanning og ikke minst antallet hender til ikke-medisinske oppgaver som andre yrkesgrupper kan utføre i større grad enn ved en opr. avd hvor pasientene kun er sedert et par timer om gangen og hvor det er mer et løpebånd av ulike prosedyrer. Respiratorene man bruker ved en intensivavdeling er også langt mer avanserte enn de som benyttes over kortere tid under en operasjon. Endret 30. juni 2023 av Therealslimshady 1 1
anonymLala Skrevet 30. juni 2023 #13 Skrevet 30. juni 2023 (endret) 46 minutter siden, Therealslimshady said: En av intensivsykepleieres hovedoppgaver er jo nettopp å bistå anestesilege med sin medisinske kompetanse ved intubering og sedering (narkose) av pasienter. Tror at både du og AB med fordel kan sette dere bedre inn i ansvarsoppgavene til de respektive yrkene og arbeidsoppgavene før dere skriver det dere gjør her. En intensivsykepleier er dessuten «bedside» og ivaretar intuberte og sederte pasienter som er svært dårlige i langt større grad og over flere timer, dager eller døgn enn det en anestesisykepleier stortsett gjør. Dette i tillegg til å ha stort medisinsk ansvar i behandling av pasienten, vurdere tiltak utifra stadige endringer eller forverring i pasientens skade/sykdom/status, og samtidig ivaretar vi de pårørende. Få sykepleiere jobber såpass akuttmedisinsk eller håndterer såpass avansert medisinskteknisk utstyr som det en intensivsykepleier gjør. Og på en operasjonsavdeling, hvor jeg jobber tett på anestesisykepleiere, har jeg aldri sett en intensivsykepleier. På en intensivavdeling, spesielt under corona, var ble andre yrkesgrupper rekruttert. Min yrkesgruppe som operasjonssykepleier også. Klart både jeg og anestesisykepleiere kan gjøre en del der når bemanningen blant intensivsykepleiere ikke strakk til, men vi kunne på ingen måte erstatter en intensivsykepleier. Dette gjelder begge veier. Poenget mitt her er jo nettopp at en ikke kan erstatte intensivsykepleiere med anestesisykepleiere slik TS foreslår. Jobber en ikke med det selv tror jeg det er vanskelig å se hvor spesialisert det faktisk er. Endret 30. juni 2023 av anonymLala 1
Therealslimshady Skrevet 30. juni 2023 #14 Skrevet 30. juni 2023 (endret) anonymLala skrev (20 minutter siden): Og på en operasjonsavdeling, hvor jeg jobber tett på anestesisykepleiere, har jeg aldri sett en intensivsykepleier. På en intensivavdeling, spesielt under corona, var ble andre yrkesgrupper rekruttert. Min yrkesgruppe som operasjonssykepleier også. Klart både jeh og anestesisykepleiere kan gjøre en del der når bemanningen blant intensivsykepleiere ikke strakk til, men vi kunne på ingen måte erstatter en intensivsykepleier. Dette gjelder begge veier. Poenget mitt her er jo nettopp at en ikke kan erstatte intensivsykepleiere med anestesisykepleiere slik TS skriver. Nei, det kan hende. Det skal ikke jeg uttale meg om. Men strukturen ved mitt tilhørende sykehus er i allefall at det er intensivsykepleiere som bemanner post-op og oppvåkning i tillegg til intensivavdelingene. Da er det anestesi og operasjonsykepleiere som avleverer nyopererte pasienter fra SOP og løper avgårde så fort de kan dersom pasienten er hemodynamisk eller respiratorisk ustabil og vi intensivsykepleiere som står tilbake og rydder opp og stabilliserer pasientene. Men det ser ut til at vi forøvrig er enig i at det er helt ulike måter å jobbe på, samtidig som at man er avhengig av hverandres spisskompetanse for at hjulene skal gå rundt. Endret 30. juni 2023 av Therealslimshady
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #15 Skrevet 30. juni 2023 Therealslimshady skrev (54 minutter siden): Nei, det kan hende. Det skal ikke jeg uttale meg om. Men strukturen ved mitt tilhørende sykehus er i allefall at det er intensivsykepleiere som bemanner post-op og oppvåkning i tillegg til intensivavdelingene. Da er det anestesi og operasjonsykepleiere som avleverer nyopererte pasienter fra SOP og løper avgårde så fort de kan dersom pasienten er hemodynamisk eller respiratorisk ustabil og vi intensivsykepleiere som står tilbake og rydder opp og stabilliserer pasientene. Men det ser ut til at vi forøvrig er enig i at det er helt ulike måter å jobbe på, samtidig som at man er avhengig av hverandres spisskompetanse for at hjulene skal gå rundt. Og du tror alle operasjonspasienter er stabile? Da har du ikke skjønt mye. Anonymkode: a17a2...390 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #16 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg lurer på hva som egentlig er poenget med intensivsykepleiere? Som jeg forstår det, så kan anestesisykepleiere også jobbe ved intensivavdelinger og post-operative avdelinger. Ettersom anestesi-studien er mer populær og et mer omfattende studie, så burde det jo heller økes antall plasser på videreutdanning i anestesi og intensivsykepleier burde utgå? Problemet løst.🤗 Anonymkode: e9a47...58e I tillegg til det de andre skriver, så er jo resonnementet ditt helt ulogisk, gitt at det stemmer at anestesisykepleier er et mer omfattende studium (jeg trodde begge var master?). Det siste man ønsker for å øke utdanningskapasiteten er jo å lose unødig mange over på unødig lange utdanningsløp. Din løsning gjør alt bare verre, ikke minst også faglig. Det at man har tilgrensende kompetanseområder betyr jo ikke at man har samme kompetanse. Anonymkode: d563d...e1b 1
Vestlig Skrevet 30. juni 2023 #17 Skrevet 30. juni 2023 Både videreutdanning i intensivsykepleie og videreutdanning i anestesisykepleie er nå masterutdanninger, der det er mulighet til å «hoppe av» etter halvannet år/90 studiepoeng og da «bare» ha en videreutdanning og ikke master. De er med andre ord akkurat like omfattende og har som du antyder en mye overlappende kunnskaper/arbeidsområder. Intensivsykepleiere er i mye større grad generalister enn det anestesisykepleiere er. Intensivsykepleiere må kunne se de lange linjene, behandle kritisk syke over tid, og må i stor grad forholde seg til pårørende. Alt mulig slags medisinskteknisk utstyr må de også forholde seg til, fra respiratorer, pustemasker, dislysemaskiner, sprøyte- og infusjonspumper og mye annet rart. De operer selvstendig på sitt domene og i team med anestesilege(ne) som har overordnet medisinsk ansvar i intensivavdelingen. Det er nødvendigvis mye stell av pasienter som ligger sedert over lengre tid, så det er mye lagarbeid det flere intensivsykepleiere sammen steller, observerer og behandler pasientene. Det jobber en del sykepleier uten intensivutdanning på intensiv, -disse har relativt lang opplæring i avdelingen og jobber sammen med intensivsykepleiere. Anestesisykepleiere jobber i mye større grad selvstendig i jobben sin (som for de fleste er inne på en operasjonsstue). De er utdannet og opplært til å selvstendig administrere anestesi til pasientene (vurdere om narkosen er dyp nok, om pasienten trenger mer smertestillende, blod, hvilke endringer på respiratoren som er hensiktsmessig, osv). På de friskeste pasientene (uten alvorlige tilleggssykdommer), kan to anestesisykepleiere selv legge i narkose, intubere, vekke pasienten uten lege til stede, så lenge pasienten er godkjent for dette av en anestesilege. Anestesisykepleiere har et mye smalere og mer spisset fagfelt enn intensivsykepleierne, noe som gjør at de i større grad får (kan) jobbe selvstendig og autonomt. En anestesisykepleier får nok fint til å holde en pasient sovende på intensiv uten nevneverdig ekstra opplæring, men kommer fort til kort når det skal stelles og behandles over tid. På samme måte kunne muligens en intensivsykepleier tatt over en pasient som allerede lå i narkose på en operasjonsstue, så lenge det var et kirurgisk inngrep som ikke påvirket hemodynamikken særlig. Men: Begge jobbene er høyspesialiserte jobber i en høyspesialisert spesialisthelsetjeneste. På samme måte som at jeg ikke ville latt en gastrokirurg operer hjernen min (selv om det er en kirurg), så vil jeg helst at det er intensivsykepleiere som pleier med om jeg havner på intensiv. 5 2
Therealslimshady Skrevet 30. juni 2023 #18 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Og du tror alle operasjonspasienter er stabile? Da har du ikke skjønt mye. Anonymkode: a17a2...390 Mhm, ikke sant. Det var akkurat det jeg skrev. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #19 Skrevet 30. juni 2023 Vestlig skrev (7 minutter siden): Både videreutdanning i intensivsykepleie og videreutdanning i anestesisykepleie er nå masterutdanninger, der det er mulighet til å «hoppe av» etter halvannet år/90 studiepoeng og da «bare» ha en videreutdanning og ikke master. De er med andre ord akkurat like omfattende og har som du antyder en mye overlappende kunnskaper/arbeidsområder. Intensivsykepleiere er i mye større grad generalister enn det anestesisykepleiere er. Intensivsykepleiere må kunne se de lange linjene, behandle kritisk syke over tid, og må i stor grad forholde seg til pårørende. Alt mulig slags medisinskteknisk utstyr må de også forholde seg til, fra respiratorer, pustemasker, dislysemaskiner, sprøyte- og infusjonspumper og mye annet rart. De operer selvstendig på sitt domene og i team med anestesilege(ne) som har overordnet medisinsk ansvar i intensivavdelingen. Det er nødvendigvis mye stell av pasienter som ligger sedert over lengre tid, så det er mye lagarbeid det flere intensivsykepleiere sammen steller, observerer og behandler pasientene. Det jobber en del sykepleier uten intensivutdanning på intensiv, -disse har relativt lang opplæring i avdelingen og jobber sammen med intensivsykepleiere. Anestesisykepleiere jobber i mye større grad selvstendig i jobben sin (som for de fleste er inne på en operasjonsstue). De er utdannet og opplært til å selvstendig administrere anestesi til pasientene (vurdere om narkosen er dyp nok, om pasienten trenger mer smertestillende, blod, hvilke endringer på respiratoren som er hensiktsmessig, osv). På de friskeste pasientene (uten alvorlige tilleggssykdommer), kan to anestesisykepleiere selv legge i narkose, intubere, vekke pasienten uten lege til stede, så lenge pasienten er godkjent for dette av en anestesilege. Anestesisykepleiere har et mye smalere og mer spisset fagfelt enn intensivsykepleierne, noe som gjør at de i større grad får (kan) jobbe selvstendig og autonomt. En anestesisykepleier får nok fint til å holde en pasient sovende på intensiv uten nevneverdig ekstra opplæring, men kommer fort til kort når det skal stelles og behandles over tid. På samme måte kunne muligens en intensivsykepleier tatt over en pasient som allerede lå i narkose på en operasjonsstue, så lenge det var et kirurgisk inngrep som ikke påvirket hemodynamikken særlig. Men: Begge jobbene er høyspesialiserte jobber i en høyspesialisert spesialisthelsetjeneste. På samme måte som at jeg ikke ville latt en gastrokirurg operer hjernen min (selv om det er en kirurg), så vil jeg helst at det er intensivsykepleiere som pleier med om jeg havner på intensiv. Eh, nei. Det kunne de ikke. Det er rimelig stor forskjell på ha pasient i anestesi under et operativt inngrep, og å ha pasient som er sedert på intensiv. Stor, stor forskjell. Anonymkode: 9b927...592 1
Vestlig Skrevet 30. juni 2023 #20 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Eh, nei. Det kunne de ikke. Det er rimelig stor forskjell på ha pasient i anestesi under et operativt inngrep, og å ha pasient som er sedert på intensiv. Stor, stor forskjell. Anonymkode: 9b927...592 Det er derfor jeg tar forbehold om at alt måtte vært rigget for dette, og at det var et inngrep som i liten grad påvirket hemodynamikken. Pasienter med totalintravenøs anestesi i tillegg til f eks en plexusblokkade og et enkelt ortopedisk inngrep. Det gjøres enklere inngrep på intensiv uten anestesisykepleiere (skiftinger på fasciotomier, enkelte skopier, innleggelse av dren ++). Også en intensivsykepleier får til å gi en bolusdose med propofol om pasienten hoster. Men jeg er prinsipielt helt enig med deg, -intensivsykepleiere bør være på intensiv og anestesisykepleiere på anestesi/operasjon/akutt. Ønsket bare å nyansere debatten noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå