Gå til innhold

Begrense koffeininntak når man bruker ADHD-medisin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Drikker en Tine iskaffe (330 mg) hver dag på jobb, nesten uten unntak, altså ca 5 dager i uka. 

Jeg drikker en liten redbull (250 mg) 3-4 ganger i uka. Noen ganger drikker jeg altså begge deler samme dag, f.eks i dag.

(En sjelden gang kan jeg også drikke cappuccino eller kaffe latte i tillegg.)

Starta nylig på ritalin, bruker 40 mg til dagen nå. Hadde veldig hjertebank en stund i dag og søkte på nett ang. ritalin og koffein. Det sto at litt koffein kan forsterke virkningen av ritalin, mens store mengder kan være farlig.

Hvor mye er "store mengder"?

Jeg stresser endel, og kan få hjertebank da. Det har skjedd før jeg starta på ritalin også, så regner med det "bare" var stress nå og.

Men lurer på om jeg bør være forsiktig med å drikke mer enn en iskaffe og en redbull "hver dag" ihvertfall? Det er jo ikke det beste å få i seg uansett, prøver å trappe litt ned og drikke koffeinfri cola istedet f.eks.

Anonymkode: d8e91...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Høres lurt ut å kutte det ut hvis du får hjertebank. 👍 Noen tåler koffein dårligere enn andre. Tror ikke du trenger å være redd for helsa di, men greit å slippe det ubehaget.

Anonymkode: 9ec03...4ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg måtte kutte kaffe helt men kan drikke te da. det var tøft å slutte med men nå noen år senere savner jeg det ikke

Anonymkode: 8d1f9...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Drikker en Tine iskaffe (330 mg) hver dag på jobb, nesten uten unntak, altså ca 5 dager i uka. 

Jeg drikker en liten redbull (250 mg) 3-4 ganger i uka. Noen ganger drikker jeg altså begge deler samme dag, f.eks i dag.

(En sjelden gang kan jeg også drikke cappuccino eller kaffe latte i tillegg.)

Starta nylig på ritalin, bruker 40 mg til dagen nå. Hadde veldig hjertebank en stund i dag og søkte på nett ang. ritalin og koffein. Det sto at litt koffein kan forsterke virkningen av ritalin, mens store mengder kan være farlig.

Hvor mye er "store mengder"?

Jeg stresser endel, og kan få hjertebank da. Det har skjedd før jeg starta på ritalin også, så regner med det "bare" var stress nå og.

Men lurer på om jeg bør være forsiktig med å drikke mer enn en iskaffe og en redbull "hver dag" ihvertfall? Det er jo ikke det beste å få i seg uansett, prøver å trappe litt ned og drikke koffeinfri cola istedet f.eks.

Koffein og ADHD medisinen Ritalin er begge stimulanter, så de forsterker hverandre, men det er mest bivirkningene som blir forsterket. Du burde nok kutte ned hvis du syns det påvirker deg negativt.

Men over til noe annet; jeg gikk selv på Ritalin i mange år og opplevde det øket angsten min og stressnivåene mine veldig. Jeg bytter over til medisinen Aduvanz, også kalt Elvanse. og det er natt og dag!

Elvanse fjerner all angst og stress og gir en mye "renere" følelse, i tilegg krasjer jeg ikke i nærheten av like hardt på kvelden som når jeg gikk på Ritalin.

Anbefaler på det sterkeste å høre med lege om du kan prøve Aduvanz i stedet for! Kjenner flere som har ADHD og har hatt samme erfaring at Aduvanz er mye bedre enn Ritalin/Concerta.

Anonymkode: 2eff5...8b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Koffein og ADHD medisinen Ritalin er begge stimulanter, så de forsterker hverandre, men det er mest bivirkningene som blir forsterket. Du burde nok kutte ned hvis du syns det påvirker deg negativt.

Men over til noe annet; jeg gikk selv på Ritalin i mange år og opplevde det øket angsten min og stressnivåene mine veldig. Jeg bytter over til medisinen Aduvanz, også kalt Elvanse. og det er natt og dag!

Elvanse fjerner all angst og stress og gir en mye "renere" følelse, i tilegg krasjer jeg ikke i nærheten av like hardt på kvelden som når jeg gikk på Ritalin.

Anbefaler på det sterkeste å høre med lege om du kan prøve Aduvanz i stedet for! Kjenner flere som har ADHD og har hatt samme erfaring at Aduvanz er mye bedre enn Ritalin/Concerta.

Jeg har samme erfaring, lisdeksamfetamin (merkenavn blant annet Aduvanz og Elvanse) fungerte bedre på meg og ga mindre bivirkninger enn metylfenidat (merkenavn bl.a. Ritalin og Concerta).

Nå bruker jeg en annen type amfetamin, deksamfetamin (merkenavn Attentin) og det fungerer også godt på meg.

Anonymkode: 6869e...d82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Takk for tips!

Psykiateren skal skrive ut resept på aduvanz/elvanse snart. Jeg har hørt før at den er bedre for mange. Og spesielt for de som spiser/drikker masse søtt. At den tar bort suget. Psykiater mente også at siden jeg "alltid" føler meg litt nedstemt, kan aduvanz være bedre for meg.

Ble letta da han sa at enten jeg synes ritalin funker eller ikke, så kan jeg prøve aduvanz etter å ha prøvd ritalin.

Men bare 70% av folk som prøver medisin har effekt av den. Føler ikke særlig virkning ennå av Ritalin, vet ikke om dosen må økes eller om den ikke virker på meg. Aduvanz høres for god ut til å være sann! Stress og angst forsvinner? Vanskelig å se for seg et liv uten de to "følgesvennene".😅

Tør ikke håpe for mye, men bare litt effekt hadde hjulpet masse tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men funka ritalin litt for dere? Hvor lang tid tok det før det virka? Føltes som at kaoset i hodet var borte en time etter aller første pille. Var jo veldig oppmerksom på at jeg kjente da. Og den følelsen kunne jeg nok hatt i noen minutter hvis jeg stoppa og og kjente etter lenge før medisinstart og.🫢 Varte ikke lenge. Et par dager følte jeg mer mer sint enn vanlig, men alt i alt er det ikke noen sterk (bi)virkning å spore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ritalin funker bra på meg. Ikke særlig med bivirkninger. Har 2 x20mg dose. Har kuttet mye ned på kaffe, kun 1-2 kopper pr dag nå. Og drikker saktere. Man kan styre dette ganske presist. Om 1 x 40mg er litt heftig, forsøk 2x20mg. En på morgenen og en rundt lunsj. Mye snillere. Men ikke ta siste tablett for sent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men funka ritalin litt for dere? Hvor lang tid tok det før det virka? Føltes som at kaoset i hodet var borte en time etter aller første pille. Var jo veldig oppmerksom på at jeg kjente da. Og den følelsen kunne jeg nok hatt i noen minutter hvis jeg stoppa og og kjente etter lenge før medisinstart og.🫢 Varte ikke lenge. Et par dager følte jeg mer mer sint enn vanlig, men alt i alt er det ikke noen sterk (bi)virkning å spore.

Tok et par uker før Ritalin fungerte, men jeg ble skikkelig zombie aktig på en måte. Som at det drepte personligheten min, og jeg bare gikk rundt og gjorde det jeg skulle. Jeg ble fokusert og det dempet symptomene mine, men jeg ble på en måte et skall av meg selv.Så når kvelden kom kræsjet jeg hard følte jeg meg helt forferdelig. Deprimert, irritabel og angstfylt.

Aduvanz gjør meg fokusert, hjelper på depresjon og angst, og jeg kræsjer ikke i nærheten av like hardt. Jeg tenker du kan fortelle psykiater at du vil heller prøve Aduvanz, siden Ritalin ikke fungerer så bra.

Jeg føler at jeg  "sløste" mange år på Ritalin, og angrer veldig på at jeg ikke byttet tidligere. Flere som lurte på hva som skjedde da jeg plutselig ble en mye mer engasjert og gladere person når jeg byttet medisin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg må droppe alt av koffein de timene adhd-medisinene virker, eller blir jeg skikkelig dårlig med en heftig hjertebank. Før jeg begynte på medisiner startet jeg dagen med en Redbull, heiv innpå ein iskaffe til lunsj og kanskje en iskaffe til i løpet av dagen, pluss cola eller te. Dette kombinert med både Ritalin og Aduvanz var en dårlig ide.

Anonymkode: 0e6bd...e78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...