AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #1 Skrevet 30. juni 2023 For 1 år siden tok jeg celleprøve, alt ok. I ca 3-4 uker har jeg kjent på litt mensmurringer, trykk uten at jeg har mensen. Altså mellom 2 menstrasjoner. Tok en GU i dag, og legen sa at livmorhalsen hadde en slags «krans» rundt hullet som var rød og lettblødelig. Kransen var større enn normal. Henvist videre til Gyn pol. Jeg er 42 år, og han sa det er i min alder de må være obs på livmorhals kreft. Noen som har opplevd samme? Jeg er ødelagt. Full i angst og helt jævlig nå Anonymkode: 0d191...593
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #2 Skrevet 30. juni 2023 Du får ikke svar nå, dessverre. Men du kan forsøke ulike ting for å roe deg ned: gå tur, ring en venn, skriv det ned, husarbeid (funker her), pusteteknikker, meditasjon, yoga, mindfullness. Jeg vet at det ikke er dette du vil høre, men slik er faktisk livet. Vi alle kan bli syke, men det er jo ikke sikkert at du er det en gang. Så det er lurt å lære seg teknikker for å roe seg ned når uforutsette bekymringer dukker opp. For det vil de i løpet av et langt liv. ♥️ Anonymkode: 93c26...2c9 5 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #3 Skrevet 30. juni 2023 Jeg forstår dette er utrolig vanskelig; klarer du å snu på det og tenke at det er kjempebra de er nøye og følger opp? At de må være obs på, betyr ikke det samme som at det er. De ønsker å være sikre. Det betyr heller ikke at han har sett kreft eller lignende. Du har også vært på kontroll for ett år siden, så i tilfelle det skulle være noe, er det tidlig oppdaget. Ellers må du bare prøve å finne noe som får tankene dine bort, samtidig som det er helt lov å føle seg opprørt og det er lov å gråte ♥️ Anonymkode: 5a957...2e0 2 1
Grüner Skrevet 30. juni 2023 #4 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): For 1 år siden tok jeg celleprøve, alt ok. I ca 3-4 uker har jeg kjent på litt mensmurringer, trykk uten at jeg har mensen. Altså mellom 2 menstrasjoner. Tok en GU i dag, og legen sa at livmorhalsen hadde en slags «krans» rundt hullet som var rød og lettblødelig. Kransen var større enn normal. Henvist videre til Gyn pol. Jeg er 42 år, og han sa det er i min alder de må være obs på livmorhals kreft. Noen som har opplevd samme? Jeg er ødelagt. Full i angst og helt jævlig nå Anonymkode: 0d191...593 Ikke ta sorgene på forskudd før du vet noe. Det er bortkastet energi. 6
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #5 Skrevet 30. juni 2023 Kanskje du kan tenke sånn på det at hvis det skulle vise seg å være noe så blir det i tilfelle fanget opp nå. Du har absolutt oddsen på din side. Det er det som ikke blir funnet som virkelig er farlig. Anonymkode: aafc5...8fb 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #6 Skrevet 30. juni 2023 Grüner skrev (Akkurat nå): Ikke ta sorgene på forskudd før du vet noe. Det er bortkastet energi. Ja, det er sant. Men når man sliter litt med helseangst, blir det tøft Anonymkode: 0d191...593 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #7 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje du kan tenke sånn på det at hvis det skulle vise seg å være noe så blir det i tilfelle fanget opp nå. Du har absolutt oddsen på din side. Det er det som ikke blir funnet som virkelig er farlig. Anonymkode: aafc5...8fb Symptomene er at jeg har litt press/ murring i livmoren. Hvis det da er livmorhalskreft, må det jo være spredning til eller fra livmor, og da er jo jo krise. De sier at celleforandringer ikke kjennes, men når jeg kjenner det i livmoren må det jo være langt kommet? Anonymkode: 0d191...593
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #8 Skrevet 30. juni 2023 Hei Jeg har også helseangst. Blir helt satt ut om det skulle være noe potensielt alvorlig. Så jeg føler med deg. ❤️ Prøv å få tankene på andre ting og gjør sånt som gleder deg. Det er ikke annet du kan gjøre egentlig. Dvs et alternativ er jo å skrive her osv. Men det er bedre å gjøre lystbetonte ting. Det skader ikke. Dette kan også være celleforandringer og ikke kreft. Kanskje forstadie. Jeg skjønner du er bekymret fordi du kjenner på ting i magen. Det kan også være en godartet cyste. Sender deg en god klem. ❤️ Anonymkode: ccc83...22f
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #9 Skrevet 30. juni 2023 Høres ut som det kan være livmorshals erosjon https://veientilhelse.no/livmorhals-erosjon/ Men du må nok ta en ny celleprøve og vente på resultatet. Hvis det hjelper, så har jeg fått påvist celleendringer i livmorshals ved biopsi (forstadier til kreft) i 2007, operert i 2008 og har ikke fått positive celleprøver siden. Anonymkode: 93657...602 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #10 Skrevet 30. juni 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: Symptomene er at jeg har litt press/ murring i livmoren. Hvis det da er livmorhalskreft, må det jo være spredning til eller fra livmor, og da er jo jo krise. De sier at celleforandringer ikke kjennes, men når jeg kjenner det i livmoren må det jo være langt kommet? Anonymkode: 0d191...593 Press eller murring kan være hva som helst og ingenting. Du begynner å snakke om kreft og kreft med spredning, du har ikke noe grunnlag for å tro dette. Angsten din tuller med deg. Prøv å forhold deg til det du vet, ikke det du frykter. Anonymkode: aafc5...8fb 8 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #11 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Høres ut som det kan være livmorshals erosjon https://veientilhelse.no/livmorhals-erosjon/ Men du må nok ta en ny celleprøve og vente på resultatet. Hvis det hjelper, så har jeg fått påvist celleendringer i livmorshals ved biopsi (forstadier til kreft) i 2007, operert i 2008 og har ikke fått positive celleprøver siden. Anonymkode: 93657...602 Jeg googlet det og jeg tenker det kan stemme. Men det er ikke celleforandring? problemet mitt er jo at jeg sliter sånn med helseangst og sykehus at jeg tør jo ikke operere heller.. men må jo få noe beroligende evt Anonymkode: 0d191...593
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #12 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg googlet det og jeg tenker det kan stemme. Men det er ikke celleforandring? problemet mitt er jo at jeg sliter sånn med helseangst og sykehus at jeg tør jo ikke operere heller.. men må jo få noe beroligende evt Anonymkode: 0d191...593 Jeg ble lagt i narkose når jeg måtte koniseres pga alvorlige celleforandringer. Anonymkode: 5a957...2e0 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #13 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): jeg tør jo ikke operere heller.. slapp av - det er ikke du som skal operere. Legen gjør det 😄 .. neida, jeg skjønner hva du mener. Fleiper bare litt med deg Anonymkode: 66e7e...b55
Grüner Skrevet 30. juni 2023 #14 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For 1 år siden tok jeg celleprøve, alt ok. I ca 3-4 uker har jeg kjent på litt mensmurringer, trykk uten at jeg har mensen. Altså mellom 2 menstrasjoner. Tok en GU i dag, og legen sa at livmorhalsen hadde en slags «krans» rundt hullet som var rød og lettblødelig. Kransen var større enn normal. Henvist videre til Gyn pol. Jeg er 42 år, og han sa det er i min alder de må være obs på livmorhals kreft. Noen som har opplevd samme? Jeg er ødelagt. Full i angst og helt jævlig nå Anonymkode: 0d191...593 Tok ikke legen celleprøve? For å påvise kreft/forstadier til kreft må det tas celleprøve som viser celleendringer. At den kransen er stor og rød er ikke ensbetydende med kreft.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #15 Skrevet 30. juni 2023 28 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg googlet det og jeg tenker det kan stemme. Men det er ikke celleforandring? problemet mitt er jo at jeg sliter sånn med helseangst og sykehus at jeg tør jo ikke operere heller.. men må jo få noe beroligende evt Anonymkode: 0d191...593 Det er alt for tidlig å snakke om noen operasjon, du vet jo ikke om du har noe som må opereres engang? Sørg heller for at du får hjelp for helseangsten din, jo før jo bedre. Anonymkode: aafc5...8fb 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #16 Skrevet 30. juni 2023 Kanskje du kan ringe Mental Helse eller en annen hjelpetelefon, og få snakket litt om bekymringene dine? ❤️ Anonymkode: 57a98...a51 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #17 Skrevet 30. juni 2023 Grüner skrev (31 minutter siden): Tok ikke legen celleprøve? For å påvise kreft/forstadier til kreft må det tas celleprøve som viser celleendringer. At den kransen er stor og rød er ikke ensbetydende med kreft. Joda, legen tok celleprøve. Får svar om 10 dager ca. Men siden jeg kjenner på symptomer, var jo derfor jeg dro til lege.. og han såg det var hovent og annerledes/ krans blir jeg jo redd. For en del år siden hadde jeg spiral, småblødninger og bare styr. Fastlegen jeg hadde da sa at jeg hadde celleforandringer, kun ved å ta ei prøve og la merke til at det var et sår på livmorhalstappen. Ville fjerne spiralen, men legen fant ikke tråden så ble henvist på gyn. Pol. og da viste det seg at jeg ikke hadde celleforandringer, men et sår som de valgte å pensle bare. Var jo ødelagt i mange uker. Anonymkode: 0d191...593
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #18 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Joda, legen tok celleprøve. Får svar om 10 dager ca. Men siden jeg kjenner på symptomer, var jo derfor jeg dro til lege.. og han såg det var hovent og annerledes/ krans blir jeg jo redd. For en del år siden hadde jeg spiral, småblødninger og bare styr. Fastlegen jeg hadde da sa at jeg hadde celleforandringer, kun ved å ta ei prøve og la merke til at det var et sår på livmorhalstappen. Ville fjerne spiralen, men legen fant ikke tråden så ble henvist på gyn. Pol. og da viste det seg at jeg ikke hadde celleforandringer, men et sår som de valgte å pensle bare. Var jo ødelagt i mange uker. Anonymkode: 0d191...593 Celleforandringer kommer også av sopp, betennelser osv. HPV er den viktige parameteren. Anonymkode: 5a957...2e0
Grüner Skrevet 30. juni 2023 #19 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Joda, legen tok celleprøve. Får svar om 10 dager ca. Men siden jeg kjenner på symptomer, var jo derfor jeg dro til lege.. og han såg det var hovent og annerledes/ krans blir jeg jo redd. For en del år siden hadde jeg spiral, småblødninger og bare styr. Fastlegen jeg hadde da sa at jeg hadde celleforandringer, kun ved å ta ei prøve og la merke til at det var et sår på livmorhalstappen. Ville fjerne spiralen, men legen fant ikke tråden så ble henvist på gyn. Pol. og da viste det seg at jeg ikke hadde celleforandringer, men et sår som de valgte å pensle bare. Var jo ødelagt i mange uker. Anonymkode: 0d191...593 Har du samme fastlege nå også? Da ville jeg ha byttet.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #20 Skrevet 30. juni 2023 Grüner skrev (1 time siden): Har du samme fastlege nå også? Da ville jeg ha byttet. Nei nei, ny fastlege.. over 10 år siden den andre episoden Anonymkode: 0d191...593
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå