AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #1 Skrevet 30. juni 2023 Veterinæren oppdaget to jursvulster på min ti år gamle tispe under vanlig helsesjekk i dag. Mellomstor rase (18 kg). De var bare noen millimeter i diameter, så fikk beskjed om å følge med på dem. Var bare satt av 15 min til vaksine og helsesjekk, så var ikke mulighet til å gjøre grundigere sjekk på dagen. Virket som om vi skulle ta kontakt om de vokste, men jeg blir jo nervøs bare av å vite at de er der. Hun har også begynt å få grå stær på øynene, noe jeg på forhånd visste. Jeg går hjem og googler, og ser at ondartede svulster kan spre seg til lymfene og til lungene. I tillegg er vekttap et symptom på at det har spredt seg, og hun er en ganske slank hund. Spiser lite av natur, men jeg syns hun er fin nå. I går våknet hun på formiddagen og hadde et pusteanfall. Sånn snøfting de har når de ikke får puste. Hun har helt vanlig nese. Har skjedd et par ganger på alle disse årene, men jeg har tenkt det har vært no støv eller lignende. Nå blir jeg jo hvert fall nervøs. Noen som har erfaring med sånne jursvulster? Hadde dere bedt om å utrede nøyere og bedt få dem fjernet med en gang? Eller hadde dere fulgt med på dem om veterinær anbefaler? De er Jo bittesmå enda. Anonymkode: 08a11...ded
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #2 Skrevet 30. juni 2023 Min eldste tispe har jurkreft. Seks stk på ca to-tre cm diameter. Dette er noe hun kommer til å dø med, ikke av, ifølge veterinæren. For min del er det ikke aktuelt å operere en gammel hund. Da får hun leve med kreften. Anonymkode: c8ddb...8d4 1 2
Leo Skrevet 30. juni 2023 #3 Skrevet 30. juni 2023 Min erfaring med jursvulster på eldre hunder er at de ofte er lite aggressive, men at de kan bli det dersom man begynner å "rote i det". Altså operere. Selv hadde jeg en tispe som hadde passert ti år og hadde slike, men jeg lot det bare være frem til en av dem ble sittende slik til at hun potensielt kunne skade seg. Da ble hun operert og deretter gikk det ganske fort til kreften viste seg å ha spredning til bl.a. lungene. Det kan selvfølgelig ha vært tilfeldig, men jeg har observert tilsvarende på andre hunder. Jeg ville med andre ord bare ha latt det være, men fulgt nøye med på helsetilstanden ellers slik at man kan unngå at hunden lider på noen måte. 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #4 Skrevet 30. juni 2023 Takk for begge svar:) ts Anonymkode: 08a11...ded 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #5 Skrevet 1. juli 2023 Det ble oppdaget på min da hun var 9, veterinæren anbefalte å fjerne den for å forhindre spredning. De tok den hvor jursvulsten satt og de på hver side, siden det ofte er dit den sprer seg først. Min hund var frisk og rask på det tidspunktet, det er en rase som fort blir 15+. Hadde den hatt andre helseplager i tillegg, eller vært av en annen rase med kortere levetid er det ikke sikkert jeg hadde operert. Hun er nå 14, har ikke fått det igjen. Anonymkode: 98cdd...1f9
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #6 Skrevet 1. juli 2023 Det er så forskjellig hvordan det utvikler seg. Jeg ville tatt røntgen av svulstene med jevne mellomrom, for å følge med på utviklingen. Kanskje hvert halvår? I tillegg følg nøye med på helsetilstanden. Virker hun som seg selv, spiser normalt og har blank fin pels? Som regel er ikke jursvulst uten spredning plagsomt, så hunden kan ha mange fine måneder og år igjen fortsatt. Anonymkode: ec412...fff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå