Gå til innhold

Dere som kjenner Christoffer-saken godt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leser «jeg tror nok at du skjønner det sjøl» for 3. gang. Forskjellen er at jeg nå har barn selv. Er sikkert 7-8 år siden sist jeg leste boken. Jeg føler at det er veldig underkommunisert hvordan hele familien sviktet gutten. Ikke at jeg ikke forstår at det må være vanskelig å blande seg inn osv, men jeg hadde ikke vegret meg for fem flate ører om det var mitt barnebarn. Eller om jeg var faren. At moren ikke gjorde noe (som er det største sviket) er nesten mer forståelig, for hun levde jo i dette i deg daglige og var vel godt hjernevasket og traumatisert. Men de andre rundt må jo i beste fall kunne kalles temmeleg naive. Hva tenker dere? 

Anonymkode: a7630...05b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har ikke lest boken, men er enig med deg. Men samtidig har jeg stått i en lignende situasjon i egen familie og vet hvor forbanna vanskelig det er å ta steget fra stor bekymring til å handle. Det var mer diffust i vår fam, men likevel utrolig vanskelig. Vi handlet til slutt og jeg hadde aldri tilgitt meg selv hvis noe hadde skjedd i mellomtiden. Men det er vanvittig tøft, masse splittelser og brutte relasjoner, men jeg hadde gjort det igjen pga barna…

Anonymkode: 9dca0...013

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har ikke lest boken, men er enig med deg. Men samtidig har jeg stått i en lignende situasjon i egen familie og vet hvor forbanna vanskelig det er å ta steget fra stor bekymring til å handle. Det var mer diffust i vår fam, men likevel utrolig vanskelig. Vi handlet til slutt og jeg hadde aldri tilgitt meg selv hvis noe hadde skjedd i mellomtiden. Men det er vanvittig tøft, masse splittelser og brutte relasjoner, men jeg hadde gjort det igjen pga barna…

Anonymkode: 9dca0...013

Så bra gjort av deg/dere. Må ha kostet mye ja. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt enig. Og tenker mammaen til Kristoffer må ha vokst opp veldig dysfunksjonelt for å ikke gå dra stefaren kjapt som faen. Eller å klare å lulle seg inn i selvbedrag i så stor grad. De fleste ville jo handlet raskere.Men hun handlet som en kuet person. Og hun har ikke kuet seg selv. 

Anonymkode: bf68b...841

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Moren var hjernevasket og fikk i ettertid av dommen ytterligere TO barn med stefaren 

Anonymkode: 5f937...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Moren var hjernevasket og fikk i ettertid av dommen ytterligere TO barn med stefaren 

Anonymkode: 5f937...fb1

Ja. Lurer på om hun har kontakt med sin mor i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har ikke lest boka, men min erfaring er at slike familier er dysfunksjonelle tvers gjennom. Jeg står oppi noe lignede selv der jeg har meldt bekymring på et barn og besteforeldrene er like dysfunksjonelle som foreldrene om ikke mere. Man velger jo ofte en lik  familie som oppvekstfamilien så ganske logisk egentlig.

Anonymkode: c9920...225

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

. Jeg føler at det er veldig underkommunisert hvordan hele familien sviktet gutten. 

Ikke bare familien men også skolen. 

Anonymkode: 4d88e...ea2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest den boka og gråt som en lekk sil. At folk rundt Christoffer ikke har reagert gjør med lynende forbanna.

Mormoren hadde sine mistanker og spurte barnet selv flere ganger. Han svarer hver gang «jeg trur nok at du skjønner det selv» Hvorfor tok hun ikke han inn i varmen og vernet rundt han?

Dette kunne vært stoppet lenge før den fatale kvelden han døde.

I ettertid blir jeg fysisk uvel av denne mormoren som etter Christoffer sin død står frem i media og vil kjempe for barn som ikke har det bra hjemme. Spar meg for noe mer fra den mormoren. Hadde hun ønsket å hjelpe barn som ikke har det bra hjemme, så skulle hun reagert før barnebarnet hennes blir drept.

Jeg har lest utallige bøker om misbruk, vold og drap av barn. Boken om Christoffer er en bok jeg aldri kommer til å glemme.

Bare av å skrive her så ser jeg det kjente bildet av Christoffer og jeg får helt vondt i kroppen.

Mormoren, lærere og andre rundt Christoffer MÅ ha skjønt hva som foregår i hjemmet - ingen gjorde noe med det.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva-Lena skrev (1 time siden):

Jeg har lest den boka og gråt som en lekk sil. At folk rundt Christoffer ikke har reagert gjør med lynende forbanna.

Mormoren hadde sine mistanker og spurte barnet selv flere ganger. Han svarer hver gang «jeg trur nok at du skjønner det selv» Hvorfor tok hun ikke han inn i varmen og vernet rundt han?

Dette kunne vært stoppet lenge før den fatale kvelden han døde.

I ettertid blir jeg fysisk uvel av denne mormoren som etter Christoffer sin død står frem i media og vil kjempe for barn som ikke har det bra hjemme. Spar meg for noe mer fra den mormoren. Hadde hun ønsket å hjelpe barn som ikke har det bra hjemme, så skulle hun reagert før barnebarnet hennes blir drept.

Jeg har lest utallige bøker om misbruk, vold og drap av barn. Boken om Christoffer er en bok jeg aldri kommer til å glemme.

Bare av å skrive her så ser jeg det kjente bildet av Christoffer og jeg får helt vondt i kroppen.

Mormoren, lærere og andre rundt Christoffer MÅ ha skjønt hva som foregår i hjemmet - ingen gjorde noe med det.

Helt enig. At hun liksom ikke skjønte hva som skjedde eller var i stand til å fange det opp fordi «man tror jo ikke at slikt kan skje med ett lite barn» (sitat fra boken), står jo ikke til troende i det hele tatt. Jeg nekter å tro at det går an å være så fjern. Hun burde i det minste sendt en anonym bekymring dersom det var slik at hun vegret seg sånn for å trå datteren på tærne. Det finnes ingen unnskyldning. 

Og jeg føler at det er litt sånn klassisk at all kritikken rettes mot skolen, instanser som bupa/ppt, sykehus, lege (for en gangs skyld ikke barnevernet, siden de ikke hadde noe med saken å gjøre), men nærmeste familie fremstilles nesten også som offer. De er jo mye tettere på gutten enn all verdens instanser noen gang var, og de sviktet 100%. Samtlige av dem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.6.2023 den 20.06):

Helt enig. At hun liksom ikke skjønte hva som skjedde eller var i stand til å fange det opp fordi «man tror jo ikke at slikt kan skje med ett lite barn» (sitat fra boken), står jo ikke til troende i det hele tatt. Jeg nekter å tro at det går an å være så fjern. Hun burde i det minste sendt en anonym bekymring dersom det var slik at hun vegret seg sånn for å trå datteren på tærne. Det finnes ingen unnskyldning. 

Og jeg føler at det er litt sånn klassisk at all kritikken rettes mot skolen, instanser som bupa/ppt, sykehus, lege (for en gangs skyld ikke barnevernet, siden de ikke hadde noe med saken å gjøre), men nærmeste familie fremstilles nesten også som offer. De er jo mye tettere på gutten enn all verdens instanser noen gang var, og de sviktet 100%. Samtlige av dem. 

Ja, de personene som innerst inne visste hva som skjedde i det hjemmet skulle vært skutt. Jeg tar på med oppgaven.

Jeg kommer aldri til å glemme det bildet av Christoffer, de øynene fortalte mer enn tusen ord. Hadde Christoffer kommet inn hos meg akkurat nå, så hadde jeg aldri sluppet han fri igjen. 
Stakkars liten gutt, med så mange rundt seg som visste 😭

Endret av Eva-Lena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...