Gå til innhold

Jeg husker plutselig ikke ting fra store hendelser i mitt liv? Er det forgreninger eller har jeg fått hjerneskade?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva som skjedde, men jeg våknet idag og begynte å tenke på et par hendelser der jeg ble innlagt for rundt 6-7 år siden pga en livskrise/sammlivsbrudd. Jeg klarer ikke å huske om jeg ble hentet med ambulanse begge gangene. Jeg mener det bare var én av gangene.. jeg husker heller ikke noe av turene til akuttpsykiatrisk eller om jeg gikk inn eller ble båret inn eller hva som skjedde.. husker det meste rundt selve innleggelsene og årsakene til det, men det er noe skurrete og forvirrende det også. Er flere ting som ikke henger helt på greip som jeg ikke klarer å pusle sammen til at det henger sammen. 

Jeg husker f.eks at døren min ble brutt opp første gangen, men det ble den ikke andre gangen... døren min var låst begge gangene, har jeg åpnet selv den andre gangen da? Er sånne ting jeg ikke klarer å legge sammen. 

Jeg blir nesten redd jeg, og hvorfor har jeg ikke reflektert på dette før nå? Det er kjempe rart og jeg føler det plutselig har skjedd noe galt med hukommelsen/hjernen min. 

Jeg har jo snakket om dette mange ganger med psykologer i ettertid og fortalt mine nærmeste venner om det uten noe misstro på min egen husk av hendelsene.. men jeg blir usikker på om jeg har fortalt dem den riktige versjonen jeg nå.. jeg husker alt annet, bare ikke 100% hvordan jeg ble lagt inn, hvordan jeg ble fraktet dit osv... 

Hva kan ha skjedd med meg? Blir litt små redd over at jeg ikke husker dette her lenger. Kan det være at hjernen min fortrenger det ?? Blir så stresset jeg for at det er noe galt med meg nå og syns det er rart at dett3 bare helt brått så mange år etter bare dukket opp i hodet mitt. 

Har prøvd å finne ut av hvordan det hang sammen i flere timer nå... 

Anonymkode: 7cd65...2af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pust med magen! 
Prøv å legg dette på vent til du tenker mer rasjonelt.

Anonymkode: 94129...d4f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pust med magen! 
Prøv å legg dette på vent til du tenker mer rasjonelt.

Anonymkode: 94129...d4f

Jeg føler jeg tenker rasjonelt? Jeg bare husker plutselig ut av det blå ikke disse hendelse i detalj.. selvom det jeg ikke husker ikke akkurat bare er "detaljer", men store ting. 

Gjest theTitanic
Skrevet

Nå har du angst og overtenker noe voldsomt. Det er da helt normalt å glemme ting ettersom tiden går. Blir du lagt inn er jo det også en overbelastende situasjon der hjernen jobber på høygir. Helt normalt å heller ikke huske alle detaljer fra barnefødsler, operasjoner og bryllupsdagen selv om det var store hendelser. 

AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (3 minutter siden):

Nå har du angst og overtenker noe voldsomt. Det er da helt normalt å glemme ting ettersom tiden går. Blir du lagt inn er jo det også en overbelastende situasjon der hjernen jobber på høygir. Helt normalt å heller ikke huske alle detaljer fra barnefødsler, operasjoner og bryllupsdagen selv om det var store hendelser. 

Så det er normalt å blande hendelser også? Jeg føler at jeg blander de to gangene jeg var innlagt med hverandre noe veldig selvom det var nesten et år mellom de to gangene og klarer ikke sortere hva som skjedde hvilken gang og nøyaktig hva som skjedde før jeg ble innlagt. 

AnonymBruker
Skrevet

Slike ting husker ikke jeg heller. Store deler av livet mitt er tomt. Er bipolar og de maniske og depressive periodene blir tåkete og visket bort. 

Tror det er hjernens måte å gå videre på. Skal jeg ikke være redd for å leve kan jeg ikke huske mye av de forferdelige periodene.

Anonymkode: 51baa...311

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

^ men det rarareste er at jeg ikke husker om jeg ble hentet med ambulanse begge gangene eller bare en av gangene... og jeg husker ikke hvem av gangene jeg ble hentet med ambulanse 🤦‍♀️ det er to ganske like hendelser da, men.. 

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så det er normalt å blande hendelser også? Jeg føler at jeg blander de to gangene jeg var innlagt med hverandre noe veldig selvom det var nesten et år mellom de to gangene og klarer ikke sortere hva som skjedde hvilken gang og nøyaktig hva som skjedde før jeg ble innlagt. 

Helt normalt. Du blander to hendelser som har likhetstrekk. Og nå er det også uvesentlig. Hvorfor kaste bort tid på å tenke på dette? 

AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (Akkurat nå):

Helt normalt. Du blander to hendelser som har likhetstrekk. Og nå er det også uvesentlig. Hvorfor kaste bort tid på å tenke på dette? 

Neida, jeg bare blir litt redd for meg selv, for har aldei før følt at jeg ikke har husket dette i detalj før nå.. tenker sånn: hva annet er det jeg blander, mikser og ikke husker... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Slike ting husker ikke jeg heller. Store deler av livet mitt er tomt. Er bipolar og de maniske og depressive periodene blir tåkete og visket bort. 

Tror det er hjernens måte å gå videre på. Skal jeg ikke være redd for å leve kan jeg ikke huske mye av de forferdelige periodene.

Uff, blir bare litt redd fordi jeg har alltid trodd at jeg har god hukommelse og husker ting veldig klart 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uff, blir bare litt redd fordi jeg har alltid trodd at jeg har god hukommelse og husker ting veldig klart 

Jeg har god hukommelse ellers. Husker hva gubben sa for 15 år siden å lignende🤣

Er kriser hjernen vil glemme og det bør vi være glade for.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har god hukommelse ellers. Husker hva gubben sa for 15 år siden å lignende🤣

Er kriser hjernen vil glemme og det bør vi være glade for.

Ja, bør vel kanskje være glad for det 🤷‍♀️ men jeg husker jo selve krisene, bare ikke både små store detaljer rundt og da hjelper det ikke så mye, skulle gjerne ha glemt hele hendelsene i sin helhet. 

AnonymBruker
Skrevet

Det som er greia med psykiske lidelser som depresjon osv, er at det ødelegger minnet ditt. Store traumer gjør også det. Derfor skilsmissebarn ofte ikke husker barndommen sin i årene rundt skilsmissen. Samme med foreldre som krangler, barnas hjerner vil da være overaktive i forsvar, som går hardt utover minnet.

Det er så vidt jeg vet ikke så mye mer å gjøre enn å gå i terapi og forsøke å hente tilbake gode minner, du har jo glemt alt dette som en forsvarsmekanisme, så det er jo ikke enkelt å hente fram igjen 😕 

Anonymkode: 17047...f9b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det som er greia med psykiske lidelser som depresjon osv, er at det ødelegger minnet ditt. Store traumer gjør også det. Derfor skilsmissebarn ofte ikke husker barndommen sin i årene rundt skilsmissen. Samme med foreldre som krangler, barnas hjerner vil da være overaktive i forsvar, som går hardt utover minnet.

Det er så vidt jeg vet ikke så mye mer å gjøre enn å gå i terapi og forsøke å hente tilbake gode minner, du har jo glemt alt dette som en forsvarsmekanisme, så det er jo ikke enkelt å hente fram igjen 😕 

Anonymkode: 17047...f9b

Ja.. men jeg har hatt en veldig traumatisk oppvekst og ble satt i mange forskjellige  fosterhjem fra jeg var 9 år, jeg husker nesten alt fra barndommen min.. både veldig traumatiske hendelser og gode hendelser, sikkert mye jeg ikke husker også, men husker mer enn de fleste fra min barndom, også detaljer rundt hendelsene og hvor gammel jeg var da det og det skjedde. Er bare ting som har skjedd i voksenlivet mitt som blir fortrengt da? Er ikke like forvirret over barndommen min som de siste 7 årene 🤷‍♀️ er ikke det litt rart da ? 

AnonymBruker
Skrevet

Altså hvem er det som greier å huske detaljene fra kriser? Det er ikke da minner dannes på en optimal måte, for å si det forsiktig. Det hadde vært unormalt om du greide å huske alt. I tillegg er det flere år siden. Helt absurd å tenke at dette ikke er normalt eller hjerneskade. Bare glem dette.

Anonymkode: 17c67...32e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...