Gå til innhold

Melatonin eller valeriarot?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis du velger å prøve, så få deg resept fra fastlege. Greit å også utelukke andre ting som kan forstyrre søvnen ved å ta en tur til legen. Hvis du ikke vil det så fåes det kjøpt overalt, bare prøv å finn en type som bare inneholder melatonin (+ evt magnesium) og ikke en med hundrevis av urter eller andre vitaminer.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig god effekt av melatonin depot. Den heter Melatonin Natt, kjøpt på farmasiet.no.

Anonymkode: bc3aa...a62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en versjon med depot tablett som frigjør litt og litt, tenker det er greit 

Anonymkode: 8ee5a...a04

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man sliter mye med tankekjør om kvelden, som jeg vil tro de fleste som sliter med å få sovne har, er melatonin et vidundermiddel. De som sliter med at de våkner mye om natten av div andre grunner, bør finne en annet preparat. Kanskje den rota du snakker om :)

Anonymkode: 960b8...416

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvis man sliter mye med tankekjør om kvelden, som jeg vil tro de fleste som sliter med å få sovne har, er melatonin et vidundermiddel. De som sliter med at de våkner mye om natten av div andre grunner, bør finne en annet preparat. Kanskje den rota du snakker om :)

Anonymkode: 960b8...416

Våkner jo/sover ikke tungt nok pga stress/tanker osv. så verdt er forsøk 

AnonymBruker
Skrevet

Prøvde melatonin natt. Null effekt. Sov så og så ingen ting

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Følte du på en uro i kroppen? Tok du 1-2 timer før du la deg? Holdt du på med skjermer siste timene før du la deg? Forsøk å øke dosen i kveld?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Millinea skrev (6 minutter siden):

Følte du på en uro i kroppen? Tok du 1-2 timer før du la deg? Holdt du på med skjermer siste timene før du la deg? Forsøk å øke dosen i kveld?

Ikke noen spesielt uro i kroppen. Kan alle de triksa Men grunnen til at jeg ikke sover for tiden er overaktivering pga stress og utbrenthet og mye fysiske ubehag ifb med det og, hvos jeg først sovner så sover jeg bare en halvtime eller time eller kvarter osv.

og er vanslihvis sånn at når jeg ikke har sovet nok så baller det på seg og får hvertfall ikke sove/slappe av.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler collett melatonin, den virker best på meg, og den finner du på bla meny 😊

Anonymkode: 57f83...ea3

Skrevet

Ok, ikke gi opp. Håper du kan finne en måte som fungerer for deg. Tar selv melatonin og sitter på tiktok (som en usunn og dårlig avledning for alle mine problemer) til jeg føler en spesiell trøtthet. Får da sovet minst noen timer :P

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har veldig god effekt av melatonin depot. Den heter Melatonin Natt, kjøpt på farmasiet.no.

Anonymkode: bc3aa...a62

Den har god effekt på meg også. 

Skrevet

Syns valerianrot funker bra. Det gjør også pasjonsblomst. Bruker de istedenfor melatonin, fordi jeg føler de to faktisk har en effekt.

AnonymBruker
Skrevet
Jaane doe skrev (2 minutter siden):

Syns valerianrot funker bra. Det gjør også pasjonsblomst. Bruker de istedenfor melatonin, fordi jeg føler de to faktisk har en effekt.

Man føler seg ikke rusa?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man føler seg ikke rusa?

Nei, absolutt ikke. Man blir ikke rusa av valerianrot eller pasjonsblomst. Jeg har brukt de for å lettere få sove om natten. Noen ganger har jeg brukt de på dagtid også for å lindre litt når jeg følte mye angst og uro. Jeg opplevde at det hjalp meg mye.

Jeg har brukt Lunixen som inneholder valerianrot og om den står det: "brukes mot urolig søvn, for tidlig oppvåkning og for bedring av søvnrytmen, samt lindring av milde symptomer på uro."  (Hentet fra: https://www.apotek1.no/produkter/lunixen-553096p). Jeg har også brukt Pascoflair med pasjonsblomst, om den står det: "For lindring av milde symptomer på uro. For å gjøre det lettere å sovne ved problemer med å sove på grunn av uro" (Hentet fra: https://www.apotek1.no/produkter/pascoflair-tab-425mg-95735p)

Endret av Jaane doe
AnonymBruker
Skrevet
Jaane doe skrev (2 minutter siden):

Nei, absolutt ikke. Man blir ikke rusa av valerianrot eller pasjonsblomst. Jeg har brukt de for å lettere få sove om natten. Noen ganger har jeg brukt de på dagtid også for å lindre litt når jeg følte mye angst og uro. Jeg opplevde at det hjalp meg mye.

Jeg har brukt Lunixen som inneholder valerianrot og om den står det: "brukes mot urolig søvn, for tidlig oppvåkning og for bedring av søvnrytmen, samt lindring av milde symptomer på uro."  (Hentet fra: https://www.apotek1.no/produkter/lunixen-553096p). Jeg har også brukt Pascoflair med pasjonsblomst, om den står det: "For lindring av milde symptomer på uro. For å gjøre det lettere å sovne ved problemer med å sove på grunn av uro" (Hentet fra: https://www.apotek1.no/produkter/pascoflair-tab-425mg-95735p)

Ja har lyst å prøve. Men er ikke utprega uro nødvendigvis men hjernen som ikke klarer å koble ut. Sovner bittelitt innimellom men lite om gangen. Og sovner ikke igjen. Men det er kanskje «uro». ? Er for sliten rett og slett 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå vet jeg ikke hvilken styrke det er i det du tok, men ville forsøkt rein melatonin enten via lege eller typisk helsekost 1-2 mg pluss en tab med magnesium en times tid før man skal sov, så har rolige legge rutiner i tillegg. Melatonin i kombinasjon med magnesium gir en fantastisk all over effekt. 

Anonymkode: e76f9...4e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...