AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #1 Skrevet 30. juni 2023 Hva er best og tryggest å prøve av melatonin og valerianrot for å få sove bedre? Anonymkode: 8ee5a...a04
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #2 Skrevet 30. juni 2023 Dette kan du enkelt google og lese deg frem til selv melatonin er det egentlig ikke vits i å bruke med mindre du er over 50. I tillegg funker det kun for innsovning, og ingenting for selve søvnkvaliteten. De fleste under 50 år opplever en placebo effekt, men det er jo en effekt det? Fungerer 8 av 10 ganger på meg (Kvinne 29) Legevendelrot har ingen betydelig effekt for å hjelpe til med å sove bedre ifølge forskning så langt. Anonymkode: fc22c...658
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #3 Skrevet 30. juni 2023 Har også lest det som blir skrevet ang placebo, men bruker selv melatonin i perioder og opplever at det funker! placebo eller ikke, verdt å prøve! - kvinne, 27 år Anonymkode: a38df...8c4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #4 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette kan du enkelt google og lese deg frem til selv melatonin er det egentlig ikke vits i å bruke med mindre du er over 50. I tillegg funker det kun for innsovning, og ingenting for selve søvnkvaliteten. De fleste under 50 år opplever en placebo effekt, men det er jo en effekt det? Fungerer 8 av 10 ganger på meg (Kvinne 29) Legevendelrot har ingen betydelig effekt for å hjelpe til med å sove bedre ifølge forskning så langt. Anonymkode: fc22c...658 Ikke helt det jeg får inntrykk av å Google men trnkte om noen har erfaringer med om man blir hangover eller dårlig av de eller om noen føler de slapper bedre av med det. hvorfro ikke hvis man er under 50? Hvis man sliter med å få søvn så trenger man kanskje litt hjeøp i en periode? Anonymkode: 8ee5a...a04
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #5 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har også lest det som blir skrevet ang placebo, men bruker selv melatonin i perioder og opplever at det funker! placebo eller ikke, verdt å prøve! - kvinne, 27 år Anonymkode: a38df...8c4 Bare redd for å føle meg dopa eller sånn Anonymkode: 8ee5a...a04
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #6 Skrevet 30. juni 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Bare redd for å føle meg dopa eller sånn Anonymkode: 8ee5a...a04 dopa? Det gir ingen ruseffekt eller lignende. Du føler deg bare mer trøtt. Kan oppnås også med kamille eller lavendel te. Anonymkode: fc22c...658
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #7 Skrevet 30. juni 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: hvorfro ikke hvis man er under 50? Hvis man sliter med å få søvn så trenger man kanskje litt hjeøp i en periode? for melatonin er noe kroppen produserer selv. Den produksjonen fungerer fint helt frem til omtrent du er 50 år. Det er ofte bedre å se på andre faktorer som ødelegger for søvn og søvnkvalitet, typ skjermbruk, aktivitet før leggetid, koffein osv osv. Men jeg bruker melatonin selv, så om du vil prøve og er over 18 år, så vær så god. Anonymkode: fc22c...658 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #8 Skrevet 30. juni 2023 Jeg bruker melatonin og det fungerer bra her, er under 50 år. Anonymkode: 57f83...ea3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #9 Skrevet 30. juni 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke helt det jeg får inntrykk av å Google men Anonymkode: 8ee5a...a04 Da lurer jeg litt på hva du har googlet og hvilke kilder du går inn på Anonymkode: fc22c...658
Elle Melle Skrevet 30. juni 2023 #10 Skrevet 30. juni 2023 (endret) Det kommer vel an på hvorfor man har utfordringer med søvnen. Har man for lite melatonin ved kveldstid og dermed har vansker med å sovne, hjelper det selvsagt med tilskudd. Er det andre årsaker hjelper det ikke. Barn med adhd får melatonin på blå resept, så å tro at det kun er placeboeffekt av melatonin er selvsagt ikke riktig. Det er ansett som helt greit å gi barn som trenger det (etter råd fra lege selvsagt) og man merker det ikke om morgenen eller ellers om dagen. Med andre ord et veldig "snilt" preparat. Endret 30. juni 2023 av Elle Melle 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #11 Skrevet 30. juni 2023 men vanskelig å si om man har nok melatonin, men klarer ikke roe meg ordentlig, og trenger litt hjelp til å få sovna ordentlig Og hva med valerianrot da, som i tillegg demper uro og sånn sett bedrer søvnen? Anonymkode: 8ee5a...a04
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #12 Skrevet 30. juni 2023 Lurer på hva som er tryggest å prøve, mtp om en av de er farligere enn den andre. Redd for dop effekt eller ødelegge hjernen Anonymkode: 8ee5a...a04
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #13 Skrevet 30. juni 2023 Melatonin i kombinasjon med magnesium har svært god effekt på både innsoving og søvnkvalitet for meg i hvertfall. Kvinne 29 i midnattsolen. Anonymkode: e76f9...4e8 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #14 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Lurer på hva som er tryggest å prøve, mtp om en av de er farligere enn den andre. Redd for dop effekt eller ødelegge hjernen Anonymkode: 8ee5a...a04 Melatonin er et hormon kroppen lager selv, aldri opplevd noe dop effekt eller lignende. Anonymkode: e76f9...4e8 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #15 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Melatonin er et hormon kroppen lager selv, aldri opplevd noe dop effekt eller lignende. Anonymkode: e76f9...4e8 Valerianrot da? (Lunixen) Anonymkode: 8ee5a...a04
Millinea Skrevet 30. juni 2023 #16 Skrevet 30. juni 2023 God effekt av Melatonin her også, ingen dårligere søvnkvalitet enn vanlig. Gull verdt når man kommer fra senvaktvog skal på dagvakt neste dag.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #17 Skrevet 30. juni 2023 Millinea skrev (7 minutter siden): God effekt av Melatonin her også, ingen dårligere søvnkvalitet enn vanlig. Gull verdt når man kommer fra senvaktvog skal på dagvakt neste dag. Men det at man bare føler sg trøtt gjør jo ikke at man sovner? Anonymkode: 8ee5a...a04
Millinea Skrevet 30. juni 2023 #18 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det at man bare føler sg trøtt gjør jo ikke at man sovner? Anonymkode: 8ee5a...a04 For noen er trøtthet nok, for andre ikke. Tror det er veldig individuelt. Jeg kan være drittrøtt og ikke klare å sove, da har jeg følt at Melatonin har hjulpet og gitt kroppen siste pushet til å faktisk sovne. Som sagt over så er det også så mange andre faktorer som også spiler inn, tanker, lyder, temperatur, snorkende ektefelle. Føler jeg får en annen type tretthet når melatoninen begynner å virke, vanskelig å forklare.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #19 Skrevet 30. juni 2023 Millinea skrev (Akkurat nå): For noen er trøtthet nok, for andre ikke. Tror det er veldig individuelt. Jeg kan være drittrøtt og ikke klare å sove, da har jeg følt at Melatonin har hjulpet og gitt kroppen siste pushet til å faktisk sovne. Som sagt over så er det også så mange andre faktorer som også spiler inn, tanker, lyder, temperatur, snorkende ektefelle. Føler jeg får en annen type tretthet når melatoninen begynner å virke, vanskelig å forklare. Jeg er også spnn, er på underskudd og klarer ikle sove/slappe av. Kanskje verdt det Anonymkode: 8ee5a...a04
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #20 Skrevet 30. juni 2023 Bare det ikke gjør vondt verre Anonymkode: 8ee5a...a04
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå