AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #1 Skrevet 30. juni 2023 Mine foreldre har vært gift i alle år. De eide en leilighet sammen. Da besteforeldrene mine døde, arvet mamma et hus, en hytte og mye eiendom i bygda hun vokste opp i. Foreldrene mine solgte leiligheten og flyttet til dette stedet og bygde hus sammen samtidig som de leier ut mine besteforeldres hus. Hvordan fordeles arven når mine foreldre går bort? Vi er tre søsken. I tillegg har faren min et barn i sitt hjemland. Noen som vet? Anonymkode: ecc25...265
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #2 Skrevet 30. juni 2023 Det kommer an blant annet på om dine besteforeldre bestemte om arven fra dem til din mor skulle være særeie. Hvis din mor dør først, har faren din rett til å sitte i uskiftet bo/felleseie. Dere må gi tillatelse til at særeiet ikke skiftes. Et skifte av særeie gir 25% til far, resten deles mellom mors barn. Samme fordeling av hele mors formue (særeie og halvparten av felleseiet) dersom skifte gjennomføres. Siden far har særkullsbarn må dette gi tillatelse til uskifte hvis far dør først. Ved skifte arves mor 25%, resten fordeles likt mellom fars barn. Når gjenlevende ektefelle dør (ved uskifte) fordeles halvparten av felleseie likt mellom fars barn, andre halvparten mellom mors barn. Et særeie fordeles mellom eiers barn. Fordelingsnøkkel er knyttet til verdien av formuen. Hvem som overtar hva må dere bli enige om eller selge. Anonymkode: 4ba41...22f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå