Gå til innhold

Urimelig krav fra utleier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har leid en leilighet et års tid i utlandet (norske eiere). Med en gang vi flyttet inn så så vi at det var flekket av litt maling under en air condition, dvs at rørene i veggen ikke er tilstrekkelig isolert. Vi ga beskjed til utleier og han svarte ikke noe særlig på det. Vi sa også ifra en måned eller to senere at det hadde blitt verre. Fikk ikke noe svar eller beskjed om hva vi måtte gjøre. 

Nå som vi har flyttet ut er utleier forbanna og mener vi er ansvarlige for å betale for at denne veggen blir reparert. Noe vi mener er urimelig. Vi har også bildebevis for at veggen var ødelagt når vi flyttet inn. Utleier mener vi har brukt aircondition overdrevent mye og det har skapt denne skaden. 

Er det riktig at vi er ansvarlige her? Og er det riktig å si at vi har brukt air condition for mye?

Anonymkode: d8e82...a78

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Etter den norske husleieloven og vanlig praksis så er det utleier som er ansvarlig, men så spørs det om dere har gjort skaden verre med å bruke AC når det er tydelig at veggen tar skade av det.

Uansett så gjelder ikke norske lover i andre land så du må sjekke hva som står i kontrakten og finne ut hva som er gjeldene for landet dere er i.

Anonymkode: 5a976...6e4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingenting som heter å bruke for mye a/c.. 

Han er på jordet, bare ignorer det 

Anonymkode: cd7a2...461

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Utleier mener vi har brukt aircondition overdrevent mye og det har skapt denne skaden.

Hva legges i "overdrevent" mye? Hva er normal bruk i henhold til hans øyne og/eller kontrakt?

Anonymkode: d0027...0d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Etter den norske husleieloven og vanlig praksis så er det utleier som er ansvarlig, men så spørs det om dere har gjort skaden verre med å bruke AC når det er tydelig at veggen tar skade av det.

Uansett så gjelder ikke norske lover i andre land så du må sjekke hva som står i kontrakten og finne ut hva som er gjeldene for landet dere er i.

Det er jo tydelig at bruken av AC har gjort skaden verre, men vi har aldri fått beskjed om å ikke bruke den. Selv om vi har gitt beskjed om at skaden hadde blitt verre. Og man kan absolutt ikke bo i et varmt land uten å bruke AC.

Men utleier driver en norskt utleiefirma. ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ingenting som heter å bruke for mye a/c.. 

Han er på jordet, bare ignorer det 

Anonymkode: cd7a2...461

Det vi tenker også. Og vi nekter å betale regningen hvertfall. Men fint å høre at vi ikke er helt på jordet. Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om dette er i utlandet vil jeg tro det er reglene i det landet dere er i som gjelder? 

Anonymkode: 0ca80...39d

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva legges i "overdrevent" mye? Hva er normal bruk i henhold til hans øyne og/eller kontrakt?

Anonymkode: d0027...0d9

Godt spørsmål. Det er vel bare noe utleier vet i sitt hode. Vi fikk ingen restriksjoner når vi flyttet inn, eller når vi meldte om skaden. AC er helt uunngåelig i varme måneder. Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om dette er i utlandet vil jeg tro det er reglene i det landet dere er i som gjelder? 

Selv om utleiefirma er norskt? Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja.

Anonymkode: dc6b1...d3f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, norske lover gjelder ikke i andre land.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, norske lover gjelder ikke i andre land.

Er du sikker, når det er et privat norsk firma som inngår en kontrakt med privatperson? F.eks sexkjøpsloven gjelder tydeligvis over hele verden. Bård Hoksrud ble jo f.eks bøtelagt etter norske lover da han var ute på vift i Riga. Jeg er ingen jurist, men det virker jo unaturlig at en norsk bedrift ikke skal behøve å ofre norsk regelverk en tanke, selv om virksomheten er i utlandet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Påkrevd skrev (1 time siden):

Er du sikker, når det er et privat norsk firma som inngår en kontrakt med privatperson? F.eks sexkjøpsloven gjelder tydeligvis over hele verden. Bård Hoksrud ble jo f.eks bøtelagt etter norske lover da han var ute på vift i Riga. Jeg er ingen jurist, men det virker jo unaturlig at en norsk bedrift ikke skal behøve å ofre norsk regelverk en tanke, selv om virksomheten er i utlandet. 

Det avhenger av loven og folkerettslige avtaler. Straffeloven kan gjelde i utlandet, det reguleres av kapittel 1 i loven. Mens norske selskaper som driver i utlandet må i hovedsak forholde seg til loven som gjelder i det landet, med mindre det er noen folkerettslige avtaler som regulerer det. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Spania?

Anonymkode: c7212...788

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg går ut fra det. 
Vær forberedt på at man som leietaker kan være dårlig beskyttet i utlandet. Snakker av erfaring. 

Anonymkode: cbe62...25e

AnonymBruker
Skrevet
Påkrevd skrev (1 time siden):

Ja jeg er helt sikker i dette tilfellet.

Loven som omfavner sexkjøp er den eneste som nordmenn kan bli straffet for i utlandet, den loven omhandler også andre ting som f.eks. terror. Uansett så går det på straffeloven og har ingenting med utleie av eiendom å gjøre.

En nordmann som kjører i 250 på autobahn kan ikke bli straffet for det i Norge selv om det er ulovlig her, en norsk utleier trenger ikke å forholde seg til den norske husleieloven ved utleie av eiendom i et annet land. Det er loven i det lendet som gjelder.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er nok spansk utleieregelverk som gjelder for dette. 

Det er kun et lite utdrag av straffeloven som følger nordmenn utenfor landegrensene. De fleste lover og regler må følges etter landet man er i.

F.eks får ikke en norsk 18-åring kjøpt alkohol i USA selvom det er 18 års grense i Norge. 

Nordmenn kan ikke straffes for å ha røyket hasj i Amsterdam. +++++

• Liker 3
Gjest theTitanic
Skrevet

Du sier selv at AC er en nødvendighet dvs en vesentlig verdifull del av leiligheten. Uten AC hadde dere ikke leid den og den hadde hatt lavere utleieverdi. Utleier har, så vidt jeg har forstått, ikke oppgitt noen begrenset tidsbruk på AC, og heller ikke gitt tilbakemeldinger, instrukser eller utbedret skaden når dere ga beskjed. Det er hans plikt å reparere AC, og han valgte å ignorere både deres beskjeder og å se på skaden. Jeg mener at han har det hele og fulle ansvar. Han valgte å la være å gjøre noe med problemet. Hvordan skal det da bli ditt ansvar? 

AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (2 timer siden):

Du sier selv at AC er en nødvendighet dvs en vesentlig verdifull del av leiligheten. Uten AC hadde dere ikke leid den og den hadde hatt lavere utleieverdi. Utleier har, så vidt jeg har forstått, ikke oppgitt noen begrenset tidsbruk på AC, og heller ikke gitt tilbakemeldinger, instrukser eller utbedret skaden når dere ga beskjed. Det er hans plikt å reparere AC, og han valgte å ignorere både deres beskjeder og å se på skaden. Jeg mener at han har det hele og fulle ansvar. Han valgte å la være å gjøre noe med problemet. Hvordan skal det da bli ditt ansvar? 

Nettopp. Det er vårt argument også. Vi hadde faktisk ikke leid leiligheten om vi visste at vi ikke kunne bruke AC, og jeg mener det er helt urimelig å legge dette på oss nå - etter vi har flyttet. Men vet ikke hvor langt vi kommer med å nekte, eller hvor langt huseier er villig til å ta det. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
omnitron skrev (3 timer siden):

Det er nok spansk utleieregelverk som gjelder for dette. 

Det er kun et lite utdrag av straffeloven som følger nordmenn utenfor landegrensene. De fleste lover og regler må følges etter landet man er i.

F.eks får ikke en norsk 18-åring kjøpt alkohol i USA selvom det er 18 års grense i Norge. 

Nordmenn kan ikke straffes for å ha røyket hasj i Amsterdam. +++++

Har lest meg litt opp på det regelverket i dette landet, og det er ganske så likt det norske altså. Om ikke enda mer i favør av leietager.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...