Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Hvem kan egentlig søke om økonomisk sosialhjelp fra NAV? Noen som har peiling? 

Kort forklart, er en gutt på 25 år, uten noe jobberfaring, ellers har jeg studert. Har levd på aksjer og Bitcoin frem til nå. Ikke har jeg mye på kortet heller nå. Uansett, kan jeg søke? Bor i bofelleskap. Ser jeg kan få potensielt 5k i måneden. 

Anonymkode: 00ed3...2db

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle kan søke om ytelser fra Nav. 

Om du får det innvilget er et annet spørsmål.

Anonymkode: 05a5c...233

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg en jobb. Du vil få beskjed om å skaffe deg en jobb.

Anonymkode: 39433...977

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Skaff deg en jobb. Du vil få beskjed om å skaffe deg en jobb.

Anonymkode: 39433...977

Det prøver jeg på. Men skader det og søke?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Alle kan søke om ytelser fra Nav. 

Om du får det innvilget er et annet spørsmål.

Anonymkode: 05a5c...233

Hva skal til for at det blir innvilget? Har noen andre folk høyere sjans enn andre? 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke, men du vil måtte være i arbeidsrettet aktivitet for å kunne motta sosialhjelp iom at du er under 30 år. Aktiviteten kan bestå av alt mulig og det praktiseres strengt da det SKAL være krav om det. Du kan i praksis bli satt til å plukke søppel for kommunen mandag til fredag fra 8-16. Så det er bare å skaffe seg jobb asap. Det finnes alltid jobb til de som vil ta det de får av «strøjobber», tilkalling, vikariater etc.

Anonymkode: dd5de...84d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hva skal til for at det blir innvilget? Har noen andre folk høyere sjans enn andre? 

For å få innvilget sosialstønad så må du ha forsøkt alle andre muligheter til å få inn penger. Det vil si at du må melde deg som arbeidssøker og søke på eventuelle andre stønader (dagpenger, AAP eller lignende, avhengig av situasjon. ) Du må også bruke opp alle oppsparte midler. 
Det vil bli sett på inntekten din opp mot godkjente utgifter. Enkelt fortalt så kan man si at du skal ha dekket utgifter til å bo (husleie, strøm og ev. innboforsikring) + livsopphold. 
Eksempel: 
Husleie:          8.000,-
Strøm:                500,-
Forsikring:          250,-
Livsopphold:    5500,-
Totale utgifter: 14250,-

Inntekter:            5000,-

Da mangler du 9250,- og vil kunne få dette dekket av sosialen. Men, som andre her sier, det er aktivitetsplikt når du er under 30, så det kan bli satt vilkår om at du må møte opp på en gitt "arbeidsplass" neon timer i uken for å få denne summen. 
Om du har penger på konto vil dette også bli tatt med i beregningen. 
Om du ikke har noe inntekt i det hele tatt og heller ikke penger på konto så vil du kunne få dekket alt, men det er som regel noen krav til bolig, husleiestørrelse og slikt. 

Reglene er like for alle, men satsene kan være forskjellige fra kommune til kommune, da sosialhjelp er en kommunal tjeneste. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Husbanken gir bostøtte til alle over 18 år, som bor i godkjente boliger med visse krav, og som har under en viss inntekt

Søk. 

Anonymkode: 5da4d...59d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...