Gå til innhold

Leier men drar på ferie, er sånne sikkerhetslåser trygge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sånne man putter i et vanlig nøkkelhull, 8 nøkkel f.eks. 

Rekker ikke rydde før jeg drar, men har gått over det verste. Altså ikke støv, søppel og matrester. Har private papirer her også.

Leier et veldig spesielt sted, uten å utdype for mye har de som leier nede sagt at jeg har sett dopa ut... og det er gjennomtrekk av gjester til den ene med den andre i selve kollektivet som utleier har godkjent. Et familiært kollektiv, noe jeg ikke ble advart om...Har en sykdom som gjør at jeg kan se helt sløv ut, som regel ligger jeg rett ut da, sa det til dem. 

Sliter med angst også så har sagt opp. Men må dra bort noen uker. 

Tanken på at noen låser seg inn er kanskje en smule paranoide, men kan de låse seg inn hvis jeg har sikkerhetslås? Og har utleier noe å gjøre med at jeg ikke rekker rydde og at alt ser ut som reklame for Ikea? 

Anonymkode: 5de55...d0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det må se ille ut for at du skal være redd noen skal låse seg inn for å se rot. 

Ta seg tid til å rydde er nok lurt.

Anonymkode: c3c7b...c64

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det må se ille ut for at du skal være redd noen skal låse seg inn for å se rot. 

Ta seg tid til å rydde er nok lurt.

Anonymkode: c3c7b...c64

Litt rot og private papirer. Utenfor i selve kollektivet holder jeg orden og er visst den eneste. Å ha det ryddig på ti kvm er ikke lett.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Litt rot og private papirer. Utenfor i selve kollektivet holder jeg orden og er visst den eneste. Å ha det ryddig på ti kvm er ikke lett.

ts

Når man bor trangt er det jo enda viktigere å ha det ryddig 

Anonymkode: 8e50b...c6c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om du har lov til å låse sånn at ikke huseier kommer seg inn hvis noe akutt skulle skje og hen må inn der du bor.

Anonymkode: ef3eb...57b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller satt opp et kamera ved inngangen. Jeg har et tilsvarende oppsett selv, med overvåkning over hele leiligheten.

Det trenger ikke koste så alt for mye, for eks. kameraet lenket under fungerer flott. Det har funksjoner for å oppdage bevegelser eller personer, varsler deg på telefonen, samt du kan gjøre opptak med det (minnekort i kameraet og bilder/video til telefonen).

Jeg har også en litt dyrere modell av samme merke (rundt 600,-), som har alarmfunksjonalitet. Om jeg skrur den på, og kameraet oppdager at huseier (eller noen andre) kommer inn, så lager det en høy tutelyd, blinker med lysene og ikke minst varsler meg.

Sett opp et lite klistemerke på døra/i nærheten som viser at det er kameraovervåket område. Bare klistremerket har i seg selv en god effekt.

Anonymkode: 36005...556

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utleier har ikke lov til å låse seg inn hos deg, og har ihvertfall ikke noe med om det er rotete. Dersom hen skulle kommentere på at det er rotete mens du har vært borte, kan du svare noe sånt som "å, har du brudt deg inn på rommet mitt? Da må jeg dessverre politianmelde deg :/". For ja, juridisk sett regnes det som innbrudd. Er du smart, får du lurt til deg en skriftlig innrømmelse på at hen har vært inne hos deg ;)

Anonymkode: c6b94...74c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Utleier har ikke lov til å låse seg inn hos deg, og har ihvertfall ikke noe med om det er rotete. Dersom hen skulle kommentere på at det er rotete mens du har vært borte, kan du svare noe sånt som "å, har du brudt deg inn på rommet mitt? Da må jeg dessverre politianmelde deg :/". For ja, juridisk sett regnes det som innbrudd. Er du smart, får du lurt til deg en skriftlig innrømmelse på at hen har vært inne hos deg ;)

Selvsagt har utleier lov til å låse seg inn i utleiebolig i akutte situasjoner, som ved brann, vannlekkasje osv. Ting som ikke kan vente til leieboer er på plass. Utleier skal ha egen nøkkel til det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvsagt har utleier lov til å låse seg inn i utleiebolig i akutte situasjoner, som ved brann, vannlekkasje osv. Ting som ikke kan vente til leieboer er på plass. Utleier skal ha egen nøkkel til det.

Dette er feil! Utleier har ikke krav på nøkkel til utleieobjektet, kun ved tilfeller hvor det faktisk er del av kontrakten og avtalt før leiestart. Ellers skal leietaker ha samtlige nøkler til boligen man leier. Og hva mener du utleier skal låse seg inn for i leiligheten ved brann? Da er det brannvesenet som skal på plass, og de har egne redskaper. Det er jo det samme om det brenner i blokka du bor i, og du oppdager at en av naboene dine har brann i leiligheten sin, du har jo ikke nøkkel til den heller...

Anonymkode: 78890...4bf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hen skrev sms i går og klaget. Da må hen ha vært på rommet mitt fordi der er det en del rot og grunnen er at jeg skal flytte etter ferien. Roomisen hjalp til og vi støvsuget og vasket på fellesarealene. Det så ti ganger verre ut når jeg flyttet inn, og jeg har bare vært der mindre enn halvparten av tida. Men tok bilder av møkkete servant, det gule i selve doen, skitne vinduer... Jeg satte ikke inn sikkerhetslås. Har ikke lyst å anmelde for hen jobber i politiet. Skrev tilbake at de to andre rommene stadig blir brukt av deres gjester, og at det så ti ganger verre ut pluss har bilder. Hen har ikke svart. Skal jeg skrive og spørre hvordan vi skal løse det? Men det er nok mitt rom det gjelder. Hen er ikke huseier, men i nær familie og skal være der en uke. 

Har vært mye hos eksen, og hos familien min. 

Betyr det at hen har låst seg inn på mitt rom? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er bare en vanlig åtte nøkkel. Felles inngang. 

Tror hen har lekt for mye politi her. Det er ikke snakk om søppel og matrester og ting som kan tiltrekke skadedyr. Bunker med bøker, papirer i perm, og klær i ikea-poser. 

Jeg trodde det skulle komme to til som faste beboere, men eier bestemte seg for at de to andre rommene skulle være gjesterom. De som leier nede sa at jeg har sett dopa ut par ganger, men sykdommen gjør meg sengeliggende og jeg doper meg ikke. Den gjør meg utmattet, sløv, matt og enkelte ganger når jeg ser meg i speilet ser jeg helt dopa ut. Har heldigvis gode perioder. De visste om sykdommen før jeg flyttet inn, men det er en sjelden sykdom som til og med fastleger vet lite om. Har heldigvis sagt opp, og for sikkerhets skyld må jeg kanskje leie et vaskefirma for å ikke få klager? 

De som leier nede har ofte party, og det var de som sa jeg ser dopa ut noen ganger. Vil presisere at selv om man ser helt sløv ut må det ikke være rus tilstede. Har så mye å tenke på nå, og blir helt oppgitt.  

ts

AnonymBruker
Skrevet

Hva er en åtte nøkkel? 

Anonymkode: 979c7...fec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er en åtte nøkkel? 

Anonymkode: 979c7...fec

En vanlig nøkkel man kan bruke til soverom eller til badet og som hvem som helst kan kjøpe. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

En sikkerhetslås  vil hindre uønsket adkomst til ditt rom når du ikke er der. 

Anonymkode: 5f781...19f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2023 den 15.51):

Jeg ville heller satt opp et kamera ved inngangen. Jeg har et tilsvarende oppsett selv, med overvåkning over hele leiligheten.

Det trenger ikke koste så alt for mye, for eks. kameraet lenket under fungerer flott. Det har funksjoner for å oppdage bevegelser eller personer, varsler deg på telefonen, samt du kan gjøre opptak med det (minnekort i kameraet og bilder/video til telefonen).

Jeg har også en litt dyrere modell av samme merke (rundt 600,-), som har alarmfunksjonalitet. Om jeg skrur den på, og kameraet oppdager at huseier (eller noen andre) kommer inn, så lager det en høy tutelyd, blinker med lysene og ikke minst varsler meg.

Sett opp et lite klistemerke på døra/i nærheten som viser at det er kameraovervåket område. Bare klistremerket har i seg selv en god effekt.

Anonymkode: 36005...556

Kan du sende link til kameraet?😊

Anonymkode: 27296...9a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er du smart, får du lurt til deg en skriftlig innrømmelse på at hen har vært inne hos deg ;)

Hvordan gjør jeg det? Hen er politi /jurist og er nok smartere enn meg.  

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvordan gjør jeg det? Hen er politi /jurist og er nok smartere enn meg.  

ts

Du kan få det på sms eller mail. Bare still et "uskyldig" spørsmål, hvor svaret bekrefter at de har vært inne. Eksempel: "Det skal være ryddig nå, når var det du var inne og sjekket?". Ved å svare innrømmer han samtidig å ha tatt seg inn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kamera på, når hunden er hjemme alene. Det kostet meg 250kr, plugges i stikkontakt, og for meg varsling med bevegelse.

Om ikke annet, kan du hvertfall ta de om de er inne. Du kan også snakke gjennom kamera, så da tar de de på fersken

Anonymkode: 346da...953

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har kamera på, når hunden er hjemme alene. Det kostet meg 250kr, plugges i stikkontakt, og for meg varsling med bevegelse.

Om ikke annet, kan du hvertfall ta de om de er inne. Du kan også snakke gjennom kamera, så da tar de de på fersken

«Gir meg varsling ved bevegelse ..»

dette koster litt mere, men er ganske likt mitt. Og kan sikkert finnes rimeligere andre steder. Det er verdt hver krone

https://www.power.no/smarte-hjem/smart-sikkerhet-og-overvaakning/overvaakningskamera/tp-link-tapo-c200-pantilt-overvaakningskamera/p-1173878/?bvroute=Reviews%2FshowHelpfulPositive&bvstate=pg:2%2Fct:r&gclid=EAIaIQobChMIjeOqw-_x_wIVDpRoCR3Z8QY8EAAYASAAEgJMCfD_BwE&gclsrc=aw.ds

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan få det på sms eller mail. Bare still et "uskyldig" spørsmål, hvor svaret bekrefter at de har vært inne. Eksempel: "Det skal være ryddig nå, når var det du var inne og sjekket?". Ved å svare innrømmer han samtidig å ha tatt seg inn.

Jeg har reist på ferie. Hen sjekket lørdag, og jeg vet ikke om hen var på mitt rom. Ba om bilder og fikk to bilder av gulvflisene på badet der fugene er møkkete /misfarget, men dette er et bad som snart er 25 år. 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...