Gå til innhold

Sprøsmål angående kjøp av hest og selgers forkjøpsrett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg skal kjøpe en hest med føllavtale, det vil si at selger skal få et føll etter hesten innen det har gått et visst antall år. I kontrakten ønsker selger et punkt om forkjøpsrett. Det er forsåvidt greit, så blir ikke hesten en "kasteball" om vi eventuelt må selge den ved et senere tidspunkt. MEN, selger skriver at dersom vi skal selge hesten, skal kjøper kunne kjøpe den tilbake til maks 35.000 kr. Vi betaler over 150.000 for hesten i tillegg til at selger får et føll etter henne. 

Jeg har ingen planer om å selge hesten videre, men OM det skulle oppstå noe som gjør at vi ser oss nødt til å selge henne i fremtiden, mener jeg at kjøper kan få tilbud om å kjøpe henne tilbake til full pris. Hvordan kan jeg formulere dette på en god måte? Har sagt hva jeg mener til selger, men hun sier hun vil gjøre det på denne måten for å unngå at hesten blir kasteball. Men jeg vil jo tape utrolig mye på en slik avtale? 

Anonymkode: 5dbc0...b6b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du måtte gå med på en slik dårlig avtale?

Anonymkode: 427b9...9bb

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet

Den avtalen er jo direkte latterlig. Hun må selvsagt kjøpe tilbake hesten for det den er verd. Evnt selge deg den for 35000 og kreve forkjøpsrett for samme sum. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal du måtte gå med på en slik dårlig avtale?

Anonymkode: 427b9...9bb

Det er nettopp det jeg lurer på og 😅 Det er en dårlig avtale i utgangspunktet, med tanke på føllavtalen og de ulempene det fører med seg. Jeg er for at selger skal ha forkjøpsrett, men da til markedspris. Har du tips til hvordan jeg skal kunne ordlegge meg for å få det frem på en saklig og overbevisende måte? 

Dette er en hest vi virkelig ønsker oss, og kjøpet er nesten i boks. Alt er klart, mangler kun signering av kontrakt. 

Skrevet

Denne avtalen skriver du IKKE under på! Enten får selger kjøpe hesten tilbake til markedspris, eller så betaler du det samme som tilbakekjøpsprisen er (altså 35,000kr). Hesten er også for dyr med tanke på føllavtalen, du mister jo over et år med trening pga føllet. Hva skjer dersom hoppa ikke tar seg eller blir ubrukelig som ridehest etterpå pga komplikasjoner med føllet? Det er et reint tapsprosjekt for deg. 

Jeg hadde enten laget en helt ny avtale eller kort og greit funnet en annen hest.

Lykke til :)

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Slike forkjøpsavtaler er ikke verdt papiret de er skrevet på engang så jeg hadde nok vurdert om jeg overhode ville handla med en så useriøs selger.

Prisen kjøper vil gi ved tilbakekjøp er latterlig lav, direkte rødt flagg.

Hvordan er delen om føll skrevet? Er det naturlig bedekking, inseminering eller ikke beskrevet? Bedekking, drektighet og følling innebærer risikoer, ulemper og potensiellt store kostnader.

Hvem skal dekke kostnadene i de kanskje opp mot 12 mnd hoppa går drektig og med føll uten å kunne brukes?

Hvem står for fôr, vetrinær og så videre? Hvem skal følge opp under prosessen, hvordan skal alt ivaretaes frem til føllet kan avvennes melka? Håndteringa av føllet i de månedene?

Anonymkode: 81356...4ed

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Den avtalen hadde jeg ikke godtatt. 

Da får heller hesten selges på normal måte med vilkårene om føll som en slags "heftelse". 

Alternativt at dere har bruksrett til hesten i inntil X år/første føll er født, og deretter får rett til å kjøpe til avtalt pris. 

Anonymkode: e3f9e...3c5

• Liker 2
Skrevet

Slike forkjøpsavtaler er ikke verdt papiret de er skrevet på engang så jeg hadde nok vurdert om jeg overhode ville handla med en så useriøs selger.

Hvordan er delen om føll skrevet? Er det naturlig bedekking, inseminering eller ikke beskrevet? Bedekking, drektighet og følling innebærer risikoer, ulemper og potensiellt store kostnader.

Hvem skal dekke kostnadene i de kanskje opp mot 12 mnd hoppa går drektig og med føll uten å kunne brukes?

Hvem står for fôr, vetrinær og så videre? Hvem skal følge opp under prosessen, hvordan skal alt ivaretaes frem til føllet kan avvennes melka? Håndteringa av føllet i de månedene?

Enig i alt her. Denne avtalen tror jeg vil kunne gi deg mye problemer TS. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en egen del om føllavtale. Jeg skal bringe hoppa til hingsten, mens selger betaler for bedekking. Hoppa står hos oss frem til en liten tid før følling, og skal deretter stå hos oppdretter / selger så lenge føllet dier. Så hun tar seg av avvenning osv. Kjenner jeg får en litt dårlig magefølelse ja.. Vi dekker alle utgifter til for og veterinær så lenge hesten står hos oss. 

AnonymBruker
Skrevet

Har en egen del om føllavtale. Jeg skal bringe hoppa til hingsten, mens selger betaler for bedekking. Hoppa står hos oss frem til en liten tid før følling, og skal deretter stå hos oppdretter / selger så lenge føllet dier. Så hun tar seg av avvenning osv. Kjenner jeg får en litt dårlig magefølelse ja.. Vi dekker alle utgifter til for og veterinær så lenge hesten står hos oss. 

Naturlig bedekking kommer med en god del risikoer, både for skader og for komplikasjoner ved selve penetreringen. Hester kan for eksempel vere bærere av kjønnssykdommer eller ha bakterier som fører til betennelse og annen dritt som kan gi plager over tid.

Stort sett går det bra, men slike risikoer MÅ man ta høyde for i avtaler som denne.

Hoppa kommer til å trenge flere vetrinærbesøk fra bedekking til følling, mer fôr og kanskje også behandlinger for ulike ting som kommer av belastningen det er å bære frem et føll. Hun vil også trenge mer fôr og sannsynligvis fôrtilskudd.

Hos oppdretter skal hoppa også ivaretaes, forsikring, hovslager, vetrinær og opptrening, alt dette må vere avtalt.

Forfangenhet for eksempel er en grusom og ganske vanlig problemstilling i forbindelse med avl på hest. Dette og mye annet kan føre til tap av verdi og bruksevner.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forkjøpsrett er ikke et gyldig punkt i en avtale uansett. En hest går som en vare og selger har ikke råderett over en vare etter at den er solgt. 

Anonymkode: d7939...ddb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette skriver du selvsagt ikke under på. Greit nok med en forkjøpsavtale (HVIS du er helt sikker på at dette er en person du ønsker å selge hest til!), men DU må sette prisen. 
Jeg hadde aldri skrevet under på noe slikt.

Anonymkode: b4b3f...ed5

AnonymBruker
Skrevet

Denne føllavtalen kan det også fort bli store konflikter ut av. Ville ikke gått med på det, heller. Her er det hundre ting som kan gå galt! 

Anonymkode: b4b3f...ed5

AnonymBruker
Skrevet

Hun må kjøpe hesten for markedsverdi eller litt lavere om du vil være grei. 

Anonymkode: 5f62b...2ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Forkjøpsrett er ikke et gyldig punkt i en avtale uansett. En hest går som en vare og selger har ikke råderett over en vare etter at den er solgt. 

Jeg har solgt og kjøpt tilbake hester med forkjøpsrett 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Men den er ikke bare en ting

Jeg har solgt og kjøpt hester i mange år, alltid med forkjøpsrett avtale fordi jeg vil ha muligheten til å få hesten tilbake dersom den går for salg, det er tross alt et dyr jeg er glad i og har brukt mye tid på. Og om jeg senere får mulighet til å kjøpe tilbake, har jeg gjort det. 

Men ikke med slikt idiot forslag som ts sin selger kommer med, en hest for 150.000 senere 35.000?! Det er jo bare en vlts  

Anonymkode: d01b5...84d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har solgt og kjøpt tilbake hester med forkjøpsrett 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har solgt og kjøpt hester i mange år, alltid med forkjøpsrett avtale fordi jeg vil ha muligheten til å få hesten tilbake dersom den går for salg, det er tross alt et dyr jeg er glad i og har brukt mye tid på. Og om jeg senere får mulighet til å kjøpe tilbake, har jeg gjort det. 

Men ikke med slikt idiot forslag som ts sin selger kommer med, en hest for 150.000 senere 35.000?! Det er jo bare en vlts  

Ja, man kan ha det som et punkt i kontrakten, men det er fremdeles ikke gyldig. 

Dersom kjøper selger hesten til noen andre vil ikke tidligere eier ha noe å stille opp med. Det har vært flere sånne saker, både i retten og forliksrådet, og i følge loven er en hest en vare og selger har ikke råderett over solgt vare. Solgt er solgt. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Avtale om forkjøpsrett er ikke gyldig. Kjøper har full råderett over hesten etter kjøp. Man kan selvsagt være grei og velge å holde avtalen, men selger har ingenting å stille opp med dersom kjøper selger hesten videre til noen andre.

Anonymkode: 983ae...37f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nei hesten er i våre øyne ikke en ting, men i kjøpsloven er den det. En slik avtale holder ikke i en rettssak dersom det skulle komme til det punktet.

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...