Gå til innhold

Betale for å snakke med en lege i fem minutter

Anbefalte innlegg

Gjest MillA666
Skrevet

Jeg var for noen uker siden hos fastlegen min eller rettere sagt vikar for fastlege. Jeg var der før å be om å få fjernet en betennelse klump bak øra som har kommet etter øredobber og hull i ørene. Jeg forklarte at jeg hadde hatt det før og at legen jeg hadde den gang bsre brukte lokal bedøvelse og skjærte de av. Om han sydde husker jeg ikke.

Legen ville ikke gjøre noe og henviste meg til øre nese hals på sykehuset. Jeg var der i dag på timen jeg fikk. Jeg hadde forventet å få den fjernet i dag men neida!!! Hun bare klemte og så på det i fem minutter og sa at da setter vi deg opp på en time til høsten også måtte jeg ut å betale 375 kr rett i dass. 

Legen henviste meg jo for å få den fjernet. Kjenner jeg er forbanna. 

Kan jeg klage på dette? Hun hadde jo hatt tid til å fjerne den på den timen jeg hadde fått.... Jeg føler meg lurt og svindlet. Sa rett ut "herregud da har jeg kommet hit for ingenting. Var det alt????"

Jeg skjønner ikke at det er lov. Å ta seg fult betalt for en lege time når ikke de har brukt tiden på det timen var satt opp til. Nemlig å fjerne den. Legen jeg fikk henvisning av hadde allerede sett på ser og sendt henvisning med rapport....

Da er det jo bare idioti at de skal se på den en gang til for å si akkurat det samme..... Blir forbanna

Jeg var trøtt og måtte stå opp tidlig for å rekke denne timen selv om jeg var jævli trøtt og sov for lite pga varmen i natt. Hadde jeg visst at det skulle være sånn så hadde jeg avbestilt hele driten og fått en annen fastlege til å bare fjerne den. 

Jeg har vært inne på Helsenorge å bytta fastlege nå btw....

Men hva ville dere gjort???

Jeg mener selv at å skjære vekk en liten klump og sy et par sting burde en lege klare uten å lage så mye greier.

Unødvendig å sende meg på øre nese hals for sånt. Det er for folk som har problemer med luftveiene å få henvisning der. Helt tullete!!!!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eh.

Anonymkode: 49fa7...b17

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Kan hende legen din er veldig nøye og ikke vil gjøre noe mer før man er helt sikre på hva den klumpen er. Dessuten er det vanlig  å komme til vurdering hos spesialist først og bli satt opp senere  når de har fått sett på det og vet hva de skal gjøre med det. 

Anonymkode: c7f54...477

• Liker 12
  • Nyttig 8
Skrevet

Det er helt vanlig at man får en time til vurdering på sykehuset før man eventuelt blir satt opp til kirurgi. Kirurger på et sykehus kan gjøre seg andre meninger enn det fastleger gjør. Hvordan vet du at legen hadde hatt tid til å utføre inngrepet samme dag? 

• Liker 22
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
baremeg skrev (1 minutt siden):

Det er helt vanlig at man får en time til vurdering på sykehuset før man eventuelt blir satt opp til kirurgi. Kirurger på et sykehus kan gjøre seg andre meninger enn det fastleger gjør. Hvordan vet du at legen hadde hatt tid til å utføre inngrepet samme dag? 

Dette.

Anonymkode: e71fe...936

• Liker 8
Gjest Refreng
Skrevet

Ung vikar? Høres ut som personen ikke visste hva dette var for noe og bestilte time hos spesialist for utredning. Mulig vikaren mistenkte noe farligere enn bare betennelse. Det er jo ikke umulig at du kunne ha noe mer alvorlig, selv om du bare hadde betennelse sist.

Men det er selvsagt frustrerende og irriterende å reise langt og vente bare på at noen skal si at "ja, vi gjør sånn som du sa til fastlegen du gjorde sist"

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri blitt kuttet i av min fastlege. Sånt får man gjort et annet sted av folk som faktisk jobber med å kutte i folk.

Anonymkode: 1399d...5d6

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal legen jobbe gratis? Alt koster. Du har hatt en konsultasjon, og skal betale for denne så fremt du ikke har frikort, eller brukt diverse materiell, fått vaksine, kjøpt medisiner e.l.

Du er som de pasientene som mener de ikke skal betale når de ikke fikk den sykemeldingen de mente de skulle få 🙄

Legen gjør sine faglige vurderinger, og det er de du forholder deg til.

Respekten for fagfolk er faen meg helt fraværende i 2023.

Anonymkode: 2ad5f...7a6

• Liker 14
  • Hjerte 4
  • Nyttig 8
Gjest Refreng
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har aldri blitt kuttet i av min fastlege. Sånt får man gjort et annet sted av folk som faktisk jobber med å kutte i folk.

Anonymkode: 1399d...5d6

Tror det er vanlig når man skal fjerne mindre greier. Ihvertfall vet jeg om noen som fikk fjernet føflekker på legekontoret

AnonymBruker
Skrevet

De 375 kronene er en brøkdel av hva det faktisk kostet å ha deg der. Resten betaler fellesu

Anonymkode: 5f387...a6d

• Liker 11
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

5 minutter er vel ca hva en gjennomsnittslig fastlegetime er på det. Stort sett inn og ut ganske så raskt.

Anonymkode: 89df3...eac

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du betaler ikke for det som blir gjort, men selve konsultasjonen uavhengig av problemstilling. Og 5 minutter er en helt vanlig konsultasjonstime hos fastlege.

Her er det du som er urimelig, og forventer mer enn du kan få. Vær glad for at du har en lege som tar faglige vurderinger, og ikke tar så lett på ting.

Anonymkode: d7c89...cfa

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig at legen først ser på det, og så setter opp til time for fjerning senere. Legen kan på ingen måte stole på det som står i henvisningen. Øreflippen din kunne vært en eneste stor kreftsvulst, for å sette det på spissen. 

Anonymkode: 41b06...1f6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
MillA666 skrev (5 timer siden):

Jeg var for noen uker siden hos fastlegen min eller rettere sagt vikar for fastlege. Jeg var der før å be om å få fjernet en betennelse klump bak øra som har kommet etter øredobber og hull i ørene. Jeg forklarte at jeg hadde hatt det før og at legen jeg hadde den gang bsre brukte lokal bedøvelse og skjærte de av. Om han sydde husker jeg ikke.

Legen ville ikke gjøre noe og henviste meg til øre nese hals på sykehuset. Jeg var der i dag på timen jeg fikk. Jeg hadde forventet å få den fjernet i dag men neida!!! Hun bare klemte og så på det i fem minutter og sa at da setter vi deg opp på en time til høsten også måtte jeg ut å betale 375 kr rett i dass. 

Legen henviste meg jo for å få den fjernet. Kjenner jeg er forbanna. 

Kan jeg klage på dette? Hun hadde jo hatt tid til å fjerne den på den timen jeg hadde fått.... Jeg føler meg lurt og svindlet. Sa rett ut "herregud da har jeg kommet hit for ingenting. Var det alt????"

Jeg skjønner ikke at det er lov. Å ta seg fult betalt for en lege time når ikke de har brukt tiden på det timen var satt opp til. Nemlig å fjerne den. Legen jeg fikk henvisning av hadde allerede sett på ser og sendt henvisning med rapport....

Da er det jo bare idioti at de skal se på den en gang til for å si akkurat det samme..... Blir forbanna

Jeg var trøtt og måtte stå opp tidlig for å rekke denne timen selv om jeg var jævli trøtt og sov for lite pga varmen i natt. Hadde jeg visst at det skulle være sånn så hadde jeg avbestilt hele driten og fått en annen fastlege til å bare fjerne den. 

Jeg har vært inne på Helsenorge å bytta fastlege nå btw....

Jeg mener selv at å skjære vekk en liten klump og sy et par sting burde en lege klare uten å lage så mye greier.

Unødvendig å sende meg på øre nese hals for sånt. Det er for folk som har problemer med luftveiene å få henvisning der. Helt tullete!!!!

Du forstår at legen har et ansvar hvis det skulle bli infekjson e.l andre ting i etterkant?? Klart legen skal ha betalt selv om du er inne i kort tid, bilverksted tar også betalt om de bare skal bruke diagnoseapparat på bilen din som tar 5-10 minutter. Slutt å klag,eller så får du slutte å løpe til legen !

Anonymkode: f42d8...223

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

uansett om man har fri kort eller ikke koster det penger for og bli henvist av en lege

Anonymkode: fd15e...d76

Gjest MillA666
Skrevet
baremeg skrev (5 timer siden):

Fordi jeg har vært hos lege som har gjort dette før. Min fasslwje for mange år siden. Samme som msmms hadde. Hadde det samme på behhe Ørene da. Han bare gjorde det på den rimen jeg var på. Ga lokal bedøvelse og skjærte de av. gikk fort. Det kom tilbake fordi jeg tok nye hull i ørene noen år senere 

Gjest MillA666
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

uansett om man har fri kort eller ikke koster det penger for og bli henvist av en lege

Anonymkode: fd15e...d76

Ja men jeg har betalt for konsultasjon to ganger på rad nå. Synes det idioti 

AnonymBruker
Skrevet

En "legetime" er ikke en time lang, altså 60 minutter. En konsultasjon på fem til femten minutter er langt fra uvanlig. 

Det er heller ikke uvanlig med en vurdering før det blir gjort inngrep.

Anonymkode: a7332...fd2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, MillA666 said:

Ikke en dritt, er jo normalt at man betaler for legebesøk. Når du blir henvist til en annen lege så må jo naturligvis den legen få mulighet til å undersøke hva som skal gjøres. Blant annet så skal utstyr forberedes, og det skal settes av nok tid.

Krenkefesten fortsetter!

Anonymkode: b96d0...21a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest MillA666
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De 375 kronene er en brøkdel av hva det faktisk kostet å ha deg der. Resten betaler fellesu

Anonymkode: 5f387...a6d

Hvis det koster så jævli mye å ha meg der er ikke det min skyld. Legen kunne bare gjort det. Men han legen klarte så vidt å sette en vaksine på meg så jeg bytta.  Jeg ba ikke om henvisning. Sa at jeg har hatt det før og at det ikke er alvorlig og bare å skjære vekk men han ville ikke. Ikke min skyld at jeg blir en kaste ball 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...