Gjest Trulselinemor Skrevet 12. januar 2006 #1 Skrevet 12. januar 2006 VI har veldig lyst å gifte oss. Har vært samboer og forlovet i over 5 år. Men det koster. Vi vil ha kirkebryllup. Har tenkt litt på vi kan gjøre for å få ned kostnadene. Det er følgende: - Lage innbydelser, bordkort og sanghefter selv. - Bruke vår egen bil som bryllupsbil. - Leie klær istedenfor å kjøpe - Ikke invitere søskenbarn med familie, men foreldrene til søskenbarna. - Få venninne til å pynte bruden før bryllupet Kommer ikke på noe mer nå. Men har dere forslag, så vær så snill å kom med det.
Gjest Gjesta Skrevet 12. januar 2006 #2 Skrevet 12. januar 2006 Få noen til å ordne borddekorasjoner, kanskje? Blomster kan bli en ganske stor utgift på en sånn dag. Kanskje se på gjestelisten og tenke "alternativt" - ser du er inne på tanken allerede. Vi inviterte bare den nærmeste familien til middag, resten av familien til kaffeselskap. Selskapet hadde vi hjemme hos mamma og pappa siden de har stort nok hus, og sparte derfor penger på selskapslokaler. Syns "spareideene" dine er gode jeg!
Gjest gjest1 Skrevet 12. januar 2006 #3 Skrevet 12. januar 2006 Eit søl på "sparetips" her inne vil nok gi mange treff!! Vi har mange alternative løsningar for å få råd til det bryllupet vi ønsker. Døme: - venninne av mamma lagar bryllupskaka - venner av familien lagar øvrige kaker - kjolen min blir sydd (billigare enn å kjøpe i butikk), kjøper dress til mannen på vanleg herrebutikk - har koldtbord i staden for middag - har festen på eit grendehus - kjøper inn alt av alkohol sjølv (billigare enn å ha på hotell) - kjøper dukstoff på Ikea og syr dukane sjølv - har ein stilrein og enkel bordpynt (lagar mykje sjølv) - har venner og kjente til å hjelpe oss med ymse Tja, kjem ikkje på noko særleg meir eg. Men for oss er den største utgiften mat og drikke. Dersom de blir ein del gjester, går det an å invitere til "spleise-lag", alle (eller dei fleste) tar med seg ein matrett kvar, og det dei sjølv måtte ønske å drikke... Dette er noko eg veit har fungert supert for mange!! Det behøver ikkje bli så dyrt med bryllup, alt blir det ein gjer det til, i grunnen.. Håpar de greier å finne ut av dette! Lukke, lukke til i alle fall!!! Berre spør i vei om du lurer på noko!
Elise_ Skrevet 12. januar 2006 #4 Skrevet 12. januar 2006 Kommer bare på et par ting i farta: -venner, bekjente eller familie til å ta bilder og video. Men ville hatt noen gode til spesielt bildene (og med godt kamera!) -venner som setter opp hår og sminker -familie og venner dekker på, pynter, legger ut sanghefter osv -bekjente som "jobber på kjøkkenet" Og såvidt jeg har fått sjekket er det nesten like dyrt å leie kjole i min by som å kjøpe på internett.
Gjest Fantus Skrevet 12. januar 2006 #5 Skrevet 12. januar 2006 Sjekk denne tråden Vi hadde fullt kirkebryllup med 50 gjester, og brukte mindre enn 25 000 kr, så allt er mulig.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #6 Skrevet 13. januar 2006 Jeg skal ikke gifte meg enda, men jeg vil heller ha færre gjester og spandere skikkelig på de som kommer. Jeg vil ha fire-retters og viner og cognacer og hovmester og stivede duker og taffelmusikk og et hyggelig lokale (chambre separée i restaurant) til de 10-15 vi vil feire dagen med, i stedet for koldtbord og papirservietter i grendahuset til 60. Men det er meg, da.
Missbumblebee Skrevet 13. januar 2006 #7 Skrevet 13. januar 2006 Denne tråden er også ganske fin syns jeg :)Lykke til!! http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=159367
Gjest gjest1 Skrevet 13. januar 2006 #8 Skrevet 13. januar 2006 Jeg skal ikke gifte meg enda, men jeg vil heller ha færre gjester og spandere skikkelig på de som kommer. Jeg vil ha fire-retters og viner og cognacer og hovmester og stivede duker og taffelmusikk og et hyggelig lokale (chambre separée i restaurant) til de 10-15 vi vil feire dagen med, i stedet for koldtbord og papirservietter i grendahuset til 60. Men det er meg, da. ← Ja, det er deg... For oss er det viktigare å ha mulighet til å feire med alle dei vi er glade i, enn at rammenen rundt bryllupet er "perfekte"...
Gjest Trulselinemor Skrevet 13. januar 2006 #9 Skrevet 13. januar 2006 Ja, det er deg... For oss er det viktigare å ha mulighet til å feire med alle dei vi er glade i, enn at rammenen rundt bryllupet er "perfekte"... ← Helt enig med deg Veslo. Å du er så god. Savner deg.
Gjest gjest1 Skrevet 13. januar 2006 #10 Skrevet 13. januar 2006 Helt enig med deg Veslo. Å du er så god. Savner deg. ← Du er god du også vennen!!! (no får vi sikkert kjeft for å koze-moze, men det drit eg i, det er din tråd, hehe...) Saknar deg masse masse!! Du MÅ gi ein lyd om de skal hitover ein gong! Håpar de finn ut av bryllups-planane!!! Du kan låne dukar og serviettar og vasar og fat til å ha lys på og slikt av oss om du treng det, til dømes!!! Berre pip då, så kan eg vere behjelpeleg med både det eine og det andre!!!
Gjest Trulselinemor Skrevet 18. januar 2006 #11 Skrevet 18. januar 2006 Du er god du også vennen!!! (no får vi sikkert kjeft for å koze-moze, men det drit eg i, det er din tråd, hehe...) Saknar deg masse masse!! Du MÅ gi ein lyd om de skal hitover ein gong! Håpar de finn ut av bryllups-planane!!! Du kan låne dukar og serviettar og vasar og fat til å ha lys på og slikt av oss om du treng det, til dømes!!! Berre pip då, så kan eg vere behjelpeleg med både det eine og det andre!!! ← Dette er min tråd, så ingen kan komme å kjefte når det gjelder kosepratet vårt. Vi vet ikke når vi kommer til å gifte oss, men vi har begynt å tenke litt på hvordan vi kan få ned kostnadene mest mulig. Det vi vet hittil, er følgende: -Vi må betale alt selv -Vi vet hvilken kirke vi skal gifte oss i -Vi leier oss klær -Vet hvordan innbydelsene skal se ut -Vet hvem jeg vil ha som forlover Håper vi kan få det til i 2007
Chiquita Skrevet 18. januar 2006 #12 Skrevet 18. januar 2006 Jeg skal ikke gifte meg enda, men jeg vil heller ha færre gjester og spandere skikkelig på de som kommer. Jeg vil ha fire-retters og viner og cognacer og hovmester og stivede duker og taffelmusikk og et hyggelig lokale (chambre separée i restaurant) til de 10-15 vi vil feire dagen med, i stedet for koldtbord og papirservietter i grendahuset til 60. Men det er meg, da. ← Jepp det er deg. For meg er det, som for veslo, viktigere å ha alle de jeg er glade i rundt meg, enn å spise fire-retters og drikke cognac. (for den del, cognac hadde vi masse av alikevell da) Det som betyr noe i bryllupet for meg er vielsen, samt at familie og venner vil dele denne store dagen vår sammen med oss. Maten betyr da ingenting i denne sammenhengen, synes jeg... Trulselinemor: Å lage innbydelser selv trenger ikke nødvendigvis å være så billig. Vi trodde det skulle bli billig, men vi brukte alikevell minst like mye på dette som om vi hadde kjøpt (men så liker jeg å pusle med slikt også da, og det teller jo også) Man velger jo ofte litt dyrt papir, osv... Nå vet ikke jeg hvordan dere ser det for dere da, men det kan være greit å sjekke priser... Å kjøpe kjole på salg kan være like billig som å leie. (spør i brudesallonger når de har salg - ofte rett etter nyttår tror jeg) Jeg kjøpte min kjole på salg til 4500,-, f.eks Sko, hodepynt og undertøy kan også kjøpes på salg. (undertøy og hodepynt kan jo også kjøpes på nett - mye å spare der) Anbefaler at du kjøper sko et sted hvor du får prøvd først, eller i det minste at du prøver sko og husker produsent og navn, og så kjøper de på nett etterpå. Om dere skal ha alkohol i bryllupet så kan det være greit å begynne å kjøpe inn litt nå og litt da. Cognac og vin står seg gjerne et års tid eller to uten problemer. (Men det forutsetter at dere skal ha selskapet et sted hvor dere kan ha med drikke selv da) Da blir ikke utgiften så stor der og da... Få en avtale med en butikk om å få levere tilbake uåpnede brusflasker, slik at dere slipper å sitte med 4 kasser brus etter middagen... Huff, vanskelig å huske alt sånt, men det er penger å spare.
Gjest gjest1 Skrevet 18. januar 2006 #13 Skrevet 18. januar 2006 Det vi vet hittil, er følgende: -Vi må betale alt selv -Vi vet hvilken kirke vi skal gifte oss i -Vi leier oss klær -Vet hvordan innbydelsene skal se ut -Vet hvem jeg vil ha som forlover Håper vi kan få det til i 2007 ← Det er ikkje så vrient å presse budsjettet ned eigenteg. Alt kjem an på kva slags rammer ein ynskjer rundt bryllupet. Kor mange gjester hadde de eventuelt tenkt å invitere? Veit at invitasjonar ofte har ein tendens til å bli dyrare enn ein planlegg, men materiale til våre har kosta maks 100,-, så dersom ein er litt smart, behøver ikkje det koste noko særleg. Billig papir får ein på Binders og liknande, kjøp ein pakke med 500 farga ark til 69,- f.eks, så har de papir til både invitasjonar, kyrkjeprogram, songhefter og takkekort! Det kan nok vere billigare å kjøpe kjole brukt eller få den sydd. Somaras syr kjempefine kjolar frå 4000,-! Kjøper ein kan ein jo selge att etterpå også!! Dersom de kjenner nokon som er flinke til å fotografere (nokon av gjestene, f.eks) kan de kanskje få den personen til å ta bryllups-bildene? Fotograf er ofte dyrt. Uansett om de har bryllupet på hotell eller grendahus behøver de ikkje å ha fri bar, det er få som rynkar på nasen over å betale etter middagen. Alkohol tl maten behøver ikkje koste så mykje. Når det gjeld maten kan de, dersom de f.eks har festen i eit lokale de styrer med sjølv, leige inn ein lokal hobby-kokk - dette blir ofte mykje billigare enn å bestille all maten andre stader. Bruk det de har av kollegaer, slekt, venner og kjente til å hjelpe til med ymse, som kakebaking, pynting, lån av bil, servering, laging av brudebukett, oppsett av hår!?!? Er mykje ein kan få til om ein tenker kreativt!!! Og når de gjeld musikk til kan de fint ha musikk frå cd, det blir vanlegare og vanlegare no til dags! Hehe.. Håpar de finn ut av ting!!!! Lukke til! Berre spør om det er noko!!! Stoooor klem!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå