Gå til innhold

5 % er ikke spesielt høy boliglånsrente.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er på tide med en liten reality check. Selv om vi har hatt noen år med unormalt lave renter, så er ikke 5 % en ikke spesielt høy boliglånsrente.

Det er mer sannsynlig at boliglånsrenten er tilbake på 7% om 5 år enn at den skal ned på 2%

Anonymkode: 36488...dfa

• Liker 5
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jo. For meg på 1 inntekt er den det. Min rente er 4,9 nå og jeg har 3000 kr mindre pr mnd pga det. Da har jeg ikke tatt med økte strømpriser, matpriser, økt eiendomsskatt,  økte bompenger og bensinpriser. Jeg er hjemme i år. Bruker ikke ei krone på ferie. Her må all lønn gå til alle økte utgiftene. 

Anonymkode: 0e5a5...cb3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo. For meg på 1 inntekt er den det. Min rente er 4,9 nå og jeg har 3000 kr mindre pr mnd pga det. Da har jeg ikke tatt med økte strømpriser, matpriser, økt eiendomsskatt,  økte bompenger og bensinpriser. Jeg er hjemme i år. Bruker ikke ei krone på ferie. Her må all lønn gå til alle økte utgiftene. 

Du er en av dem som ikke har råd til høyere rente og derfor hadde trengt en forsikring mot. Les fastrente da den var lavere. Men du ville jo ikke tape, ikke sant, som man alltid gjør over hele låneperioden. Det er som regel banken som vinner veddemålet men har du ikke råd til toppene må man bite i det sure eple og ta fastrente for å ha forutsigbarhet. Din egen feil som du må ta ansvar for.

Anonymkode: dd520...7cb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er en av dem som ikke har råd til høyere rente og derfor hadde trengt en forsikring mot. Les fastrente da den var lavere. Men du ville jo ikke tape, ikke sant, som man alltid gjør over hele låneperioden. Det er som regel banken som vinner veddemålet men har du ikke råd til toppene må man bite i det sure eple og ta fastrente for å ha forutsigbarhet. Din egen feil som du må ta ansvar for.

Selvsagt. Skulle fryst den på 3 %. Har ikke stor gjeld heldigvis, men det merkes. Mulig jeg kan leie ut et rom i huset mitt. 😆

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nok ikke engang sett starten på toppen enda.

Anonymkode: 572d2...ca0

AnonymBruker
Skrevet

Husker den var på 8% for ca 15 år siden. Ingen snakka om høye renter da.. 

Anonymkode: cfa93...14e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Da er den jo fortsatt lavere enn det banken og du tok høyde for da lånet ble inngått.

Så da går det fint:-).

Anonymkode: 2253c...4d1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og på 90-tallet var den 18%. Vi har enda mye å gå på...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mine foreldre hadde 15% i sin tid

Anonymkode: f20b4...337

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

En må slutte å omtale dette som "et veddemål". Bankene har intet annet valg enn å tilby lave fastrenter når styringserenten er rekordlav. Det sier seg selv. Bankene liker det ikke, pga de vet at før eller senere øker styringsrenten.

Slik sett er det ikke noe "veddemål" men noe bankene rett og slett er tvunget til.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men da hadde man samtidig mye lavere lån i forhold til inntekt, og det var høyere rentefradrag. Det går ikke an å sammenligne mellom ulike tider når premissene er ulike. Hadde det vært 18% rente i dag, ville nesten ingen hatt råd til å betjene gjelden sin.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jo, men da var både inflasjonen enda høyere samt rentefradraget mye større. Så ikke sammenlignbart. Høy rente biter mye hardere i dagens samfunn. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nei.

Da tror jeg du blir nødt til å gå tilbake til den tiden du henviser til for å sjekke det økonomiske for deretter å sammenligne med dagens. Si meg, har du ikke gjort dette i det hele tatt? Hva baserer du uttalelsen din på? Kun to tall, 18 og 5? Så har du bare blåst i resten?

Vil jo si det samme som at du sammenligner det en fikk for ett øre da ettøringen først ble utgitt i dette landet med hva en får for et øre i dag.

Samtidig som du sjekker dette så kan du like så greit sjekke hvordan resten lå an, som har med økonomi å gjøre.

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Og? Er ikke setningen noe halvferdig her synes du? Hvor ble resten ut av?

Anonymkode: 48ec2...9df

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi frøs renta på 2 prosent for noen år siden. Da lo mange av oss. Nå er vi så lykkelige for at vi gjorde det:) 

Anonymkode: f1329...630

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi frøs renta på 2 prosent for noen år siden. Da lo mange av oss. Nå er vi så lykkelige for at vi gjorde det:) 

Anonymkode: f1329...630

Det gjorde vi også, hittil har vi gått i minus på det. Virker mest sannsynlig at vi i alle fall skal gå i null, og får «høvlet» ned toppene. Eller så tjener vi noe på det. Tap anser jeg som lite trolig. Det vil si at jeg har så stor tro på dette at jeg takket nei til 0.5 mill skattefrie kroner. 

Anonymkode: 48ec2...9df

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Da var nok heller ikke folk like belånte som de er nå. 

Anonymkode: 26f67...056

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Da var nok heller ikke folk like belånte som de er nå. 

Anonymkode: 26f67...056

Nei, de blir stadig mindre økpnomiske ansvarlige. Men de hadde lån også den gangen.

Skrevet (endret)

Fastrente er ikke et veddemål, og ikke noe banken tjener eller taper noe på uten videre. 

Når banken din tilbyr deg fastrente 10 år til en gitt rente, er denne renten basert på kursen de selv kan oppnå i obligasjonsmarkedet. 

Enkelt forklart kan dermed banken selv låne inn pengene til fast rente, for så å låne videre til deg med et påslag (margin).  Dermed vil ikke banken tape noe på ditt fastrentelån selv om rentene stiger. 

Så kan det selvsagt være at enkelte banker velger å ta en risiko utover dette, og ikke sikre innlånene tilsvarende utlånsmengden, men det er noe banken selv velger.

Endret av AnonymBruker874626
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker874626 skrev (44 minutter siden):

Fastrente er ikke et veddemål, og ikke noe banken tjener eller taper noe på uten videre. 

Når banken din tilbyr deg fastrente 10 år til en gitt rente, er denne renten basert på kursen de selv kan oppnå i obligasjonsmarkedet. 

Enkelt forklart kan dermed banken selv låne inn pengene til fast rente, for så å låne videre til deg med et påslag (margin).  Dermed vil ikke banken tape noe på ditt fastrentelån selv om rentene stiger. 

Så kan det selvsagt være at enkelte banker velger å ta en risiko utover dette, og ikke sikre innlånene tilsvarende utlånsmengden, men det er noe banken selv velger.

Endelig noen som fatter det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...