Gå til innhold

Prest i den norske kirke

Er det greit å være prest i den norske kirke om man ikke tror på Gud?  

25 stemmer

1. 1. Er det greit å være prest i den norske kirke om man ikke tror på Gud?

• Ja
      5
    • Nei
      20

Anbefalte innlegg

Skrevet
en prest i den norskekirke er ansatt for å utføre div ritualer for folket og er betalt for det. Vedkommende er ikke betalt for å tro på gud

helt greit for meg om prester ikke tror på gud

Når har prestene i Den Norske Kirke blitt beordret å slutte å forkynne Guds ord?

Det er faktisk dette som har vært deres jobb gjennom tidene, selv om noen til tider er litt vinglete.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Einar Gelius kan selges billig for min del. Hvordan han ble sogneprest er for meg en gåte.

Skrevet

Hvorfor ikke legge ned hele presteskapet da - de er jo en utdøende rase med sine mange steinalderholdninger..

Er mer for en holdning som mener troen blir til mens du går på en måte og at den er i stadig endring..

Blir litt vel mye dersom man skal leve etter bibelen som tross alt er et historisk sammensurrium av flere religioner legitimert som kristendom.. Dersom man kan leve etter den slavisk og erkjenne dens opprinnelse må man vel kunne si at man tror på jesus fordi han tross alt har eksistert - beviselig - -

Og hva med Allah, Budda osv? De har da også beviselig eksistert......

Nei - å tro på noe godt og fornekte det vonde er en ting men å flisespikke over Gud.. Han er faderen, sønnen og den hellige ånd i en - fellesbetegnelsen på dem er altså gud. tror du på sønnen og den hellige ånd må du nødvendigvis tro på faderen også - og er da faderen Gud eller Jesus??

Spiller det noen rolle hvem som er hva? Er vi troende eller kristne? Katolsk luthersk eller hva? Er det noen av dere som vet hva den norske statskirken egentlig er da? Hvordan den ble til osv??

(ikke grønnfarge denne gang da enkelte ikke klarer lese det :sjarmor: )

Skrevet

Er det noen av dere som vet hva den norske statskirken egentlig er da? Hvordan den ble til osv??

Ja.

Men blir ikke dette en annen diskusjon?

Skrevet
en prest i den norskekirke er ansatt for å utføre div ritualer for folket og er betalt for det. Vedkommende er ikke betalt for å tro på gud

helt greit for meg om prester ikke tror på gud

Vet du, jeg er helt enig. Hvorfor skal det å være prest være forskjellig fra andre jobber?

Jeg 'tror' ikke på endel av mitt firmas policies, men jeg må jo følge dem uansett når jeg er på jobb, men ikke privat!

Skrevet (endret)
Vet du, jeg er helt enig. Hvorfor skal det å være prest være forskjellig fra andre jobber?

Jeg 'tror' ikke på endel av mitt firmas policies, men jeg må jo følge dem uansett når jeg er på jobb, men ikke privat!

Jeg kan ikke bli mer uenig. Ledere og prester i religionsrettede jobber kan ikke praktusere om man ikke tror på religionens grunnleggende elementer. Ritualene er bare en del av jobben. Man skal også være en veileder for troende.

Om du ikke tror på Gud selv, ser jeg ikek hvordan du kan sette deg inn i saken og ha kvalifisert synsing om saken.

Endret av Utenriksmedister
Skrevet

Hvordan skal en prest kunne preke troverdig på søndagen hvis han ikke er kristen?

Hvordan skal han kunne stå i en begravelse og snakke om et liv etter dette hvis han ikke tror på det selv? Er det noe som er hyklersk her i verden, så er det vel akkurat det!

Skrevet

Er det forresten noen som ikke er kristne som har lyst til å bli prest?

Gjest barne- og familiemedister
Skrevet
Er det forresten noen som ikke er kristne som har lyst til å bli prest?

Vel, noen mener tydeligvis at Einar Gelius har hatt denne trangen. Jeg er uenig.

Skrevet

Jeg er helt sikker på at Einar Gelius er kristen, det er ikke det som er greia med han. Men det er ikke sikkert alle prester har like god dømmekraft. Skal vi se om vi kan komme på noen eksempler... :sjarmor:

Gjest barne- og familiemedister
Skrevet
Jeg er helt sikker på at Einar Gelius er kristen, det er ikke det som er greia med han. Men det er ikke sikkert alle prester har like god dømmekraft. Skal vi se om vi kan komme på noen eksempler... :sjarmor:

Det er vi helt enige om. Jeg mener også at det dessverre finnes mange prester og andre pastoralt anlagte som forveksler dømmekraft og fordømmelseskraft... ;)

Skrevet

Nå veit jeg ikke så mye om akkurat denne presten, men hvorfor i helvete blei han prest hvis han ikke trur på Gud?

Skrevet

han trodde kanskje da han begynte, så falt han fra og nå vil han beholde lønna..

Skrevet
Jeg kan ikke bli mer uenig. Ledere og prester i religionsrettede jobber kan ikke praktusere om man ikke tror på religionens grunnleggende elementer. Ritualene er bare en del av jobben. Man skal også være en veileder for troende.

Om du ikke tror på Gud selv, ser jeg ikek hvordan du kan sette deg inn i saken og ha kvalifisert synsing om saken.

:klappe: Du sier mye fornuftig, synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...