Gå til innhold

Prest i den norske kirke

Er det greit å være prest i den norske kirke om man ikke tror på Gud?  

25 stemmer

1. 1. Er det greit å være prest i den norske kirke om man ikke tror på Gud?

• Ja
      5
    • Nei
      20

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Einar Gelius har erklært at han ikke tror på Gud - likevel er han prest i den norske statskirken. Er det greit, eller burde han finne på noe annet å gjøre?

Endret av Utenriksmedister
Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Hvor sier Geliua at han ikke tror på Gud? Link? Jeg har i hvert fall sett han nevne Gud i mange intervjuer.

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)
Hvor sier Geliua at han ikke tror på Gud? Link? Jeg har i hvert fall sett han nevne Gud i mange intervjuer.

Han sa det i et intervju for en tid tilbake. Husker ikke hvor, men tror det var Dagbladet eller VG. Han sa det forresten også da han holdt et foredrag på et seminar jeg var på i høst. Han tror ikke på Gud, men han tror på Jesus.

Jeg mener at han med denne uttalelsen fornekter alt det som kristendommen bygger på. Fatter ikke hvordan han da kan være prest og stå i kirken og preke om alt dette fra bibelen som han ikke tror på...

Ellers må jeg bare legge til at Einar Gelius er en innmari artig fyr og fantastisk fengende å høre på. Seminaret jeg hørte ham på hadde ingenting med religion å gjøre. Han er utrolig dyktig, inspirerende og morsom! Synd han er prest...

Endret av Bodillen
Gjest Bellatrix
Skrevet

Han skriver da at menneskene er Guds skaperverk. Rart at han gjør det hvis han ikke tror på gud. Det jeg har lest er at han tror at vi mennesker må ordne opp i ting selv istedenfor å vente på at Gud skal gjøre det. At guskreftene virker gjennom oss.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Han sa det i et intervju for en tid tilbake. Husker ikke hvor, men tror det var Dagbladet eller VG. Han sa det forresten også da han holdt et foredrag på et seminar jeg var på i høst. Han tror ikke på Gud, men han tror på Jesus.

Jeg mener at han med denne uttalelsen fornekter alt det som kristendommen bygger på. Fatter ikke hvordan han da kan være prest og stå i kirken og preke om alt dette fra bibelen som han ikke tror på...

Ellers må jeg bare legge til at Jon Gelius er en innmari artig fyr og fantastisk fengende å høre på. Seminaret jeg hørte ham på hadde ingenting med religion å gjøre. Han er utrolig dyktig, inspirerende og morsom! Synd han er prest...

Enig. Jeg liker han godt. Som prest også, men synes ikke han har noe som prest å gjøre hvis han vireklig ikke tror på Gud.

Gjest Bodillen
Skrevet
Han skriver da at menneskene er Guds skaperverk. Rart at han gjør det hvis han ikke tror på gud. Det jeg har lest er at han tror at vi mennesker må ordne opp i ting selv istedenfor å vente på at Gud skal gjøre det. At guskreftene virker gjennom oss.

Mulig han har skrevet det, det aner jeg ikke, men i det intervjuet jeg refererer til, sa han i hvert fall at han ikke tror på Gud, men på Jesus...

Skrevet

Som prest skal han forholde seg og be for den treenige Gud.

Dersom han ikke tror på Gud får han et lojalitetsproblem i forhold til det han messer om i gudstjenesten.

Jeg forstår ikke hvordan han kan gjøre det ??

Skrevet (endret)

.I et intervju med Se og Hør sier Einar Gelius at han ikke tror på Gud, men at han tror på Jesus. Han har med andre ord en annen religion enn den norske statskirken. Noen er vel tilbøyelig å kalle ham falsk profet også.

Han må finne noe annet å gjøre. Han kan ikke stå foran en menighet og si "Jeg tror på Gud Fader.." når han sier til et ukeblad at han ikke gjør det, sier Espen Ottosen, informasjonsleder i Norsk Luthersk Misjonssamband, til P4.

http://endetid.blogspot.com/2005/10/gelius...ikke-p-gud.html

Gjest TomKrus
Skrevet (endret)

Treenigheten var nå bare et middel for å nøste sammen historiene litt. Fyren høres fornuftig ut. Jeg kan selv være troende til å tro på Jesus. En Jesus som døde for ca 2000 år siden, vel å merke.

Endret av TomKrus
Gjest Bellatrix
Skrevet
.I et intervju med Se og Hør sier Einar Gelius at han ikke tror på Gud, men at han tror på Jesus. Han har med andre ord en annen religion enn den norske statskirken. Noen er vel tilbøyelig å kalle ham falsk profet også.

Han må finne noe annet å gjøre. Han kan ikke stå foran en menighet og si "Jeg tror på Gud Fader.." når han sier til et ukeblad at han ikke gjør det, sier Espen Ottosen, informasjonsleder i Norsk Luthersk Misjonssamband, til P4.

http://endetid.blogspot.com/2005/10/gelius...ikke-p-gud.html

Men er ikke det Gelius selv skriver mer troverdig enn hva Se og Hør mener han har sagt? Jeg er enig i at han ikke har noe som prest å gjøre om han ikke tro på Gud, men jeg ser da at han skriver om Gud.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
.I et intervju med Se og Hør sier Einar Gelius at han ikke tror på Gud.

Så søt du er, utenriksmedister. :sjarmor: Leste du det hos tannlegen også?

Skrevet (endret)

Nei, jeg søkte frem linken på nettet.

Søt? Hvorfor bruker du hersketeknikk på meg? Er du en av dem som kan lire av seg "du er så søt når du er sint"?

Om du går inn på tv2 webtv og ser på tv2's TABLOID fra onsdag, kan du se ham si det selv som bevis om noen tviler på at det er sant.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Søt? Hvorfor bruker du hersketeknikk på meg?

Jeg antar at du vet formålet med hersketekniker?

Skrevet (endret)

Hersketeknikker brukes for å styre hvordan en selv og andre framstår. Med hersketeknikker kan man framheve seg selv, eller få den man er uenig med, til å virke dum og kunnskapsløs. Å gjøre narr av det du sier gjennom å antyde at du er ung og uvitende, er en velkjent teknikk blant en del voksne. Mange bruker hersketeknikker hele tiden, mer eller mindre bevisst.

Norge har dette tradisjonelt vært mest synlig i forholdet mellom kvinner og menn. Et annet eksempel er de hvites undertrykkelse av de svarte.

Beklager, men det der funker ikke på meg - vær mer kreativ!

Gjest Devil's Spawn
Skrevet (endret)
Beklager, men det der funker ikke på meg - vær mer kreativ!

Jeg er fornøyd med reaksjonene jeg fikk.

Endret av Devil's Spawn
Skrevet (endret)

Ja, da er du veldig lett å gjøre til lags.

Tipper du er fornøyd med at du fikk vist hele gjengen her inne at du støtter bruken av hersketeknikker.

Skrevet

en prest i den norskekirke er ansatt for å utføre div ritualer for folket og er betalt for det. Vedkommende er ikke betalt for å tro på gud

helt greit for meg om prester ikke tror på gud

Skrevet

Sp altså..om jeg forstår deg riktig, så er det greit også at hyklere blir prester? Trenger kanskje ikke tro på jesus heller da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...