Gå til innhold

Ønsker utsatt skolestart... men folk er skeptiske

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en sønn som jeg tror vil ha veldig godt av et ekstra år i barnehagen, født sent i september. Sjøl er jeg født i November og pga umodenhet fikk jeg utsatt skolestart. Det er jeg veldig glad for, fordi skolen var tøff nok selv om jeg fikk et år ekstra, og nå har jeg klart å tatt universitetsutdanning. Jeg vet med meg selv at det året har gjort noe, og bortsett fra at jeg var den første som fikk mensen, så har jeg aldri tenkt på at jeg var 2 måneder eldre enn de andre. Min sønn blir jo 3 måneder og 6 dager eldre enn de andre i så fall.

Jeg har også en bonussønn, som er født på høsten. Altså min sønns halvbror. Han begynte når han var 5 som vanlig, og skolen ble et sjokk for han. Leksene, stillesittingen og mindre lek gjorde at han raskt ikke trivdes. Nå er han i 7 klasse og har ekstra tiltak for å klare å konsentrere seg på skolen. Når jeg leser i media og om forskning som sier at når tid du er født på året spiller inn på disse tingene, så tenker vi at han sannsynligvis kunne hatt godt av et år til i barnehagen.

Oppsummer:

Vi har en familiehistorikk med modenhet og konsentrasjon som man være obs på.

Barnets personlighet gjør også at vi tenker at han burde ha ett år til på seg før han setter seg på skolebenken.

Derfor har jeg en sterk magefølelse som sier at han bør vent. Jeg mener at det er en vinn-vinn situasjon for skolen og barnet sjøl. Men folk rundt er så skeptiske og det gjør meg usikker på min egen magefølelse. Er ikke dere enige med meg?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør at han burde ha ett år lenger? Du skriver at han burde flere ganger, men ingenting om han. Hva sier de i barnehagen?

Anonymkode: 499ab...f54

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå viser forskningen at det er gutter født nov/ des som har godt av utsatt skolestart. Er han født i september tror jeg det blir vanskelig å få til om han ikke har en diagnose. 

Anonymkode: 1daf7...208

• Liker 18
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er vanskelig å få utsatt skolestart med de kriteriene du nevner. De fleste guttene i min datters klasse, er høyt og lavt, og har store problemer med å sitte stille.. alle er førsteklassinger, de fleste uten diagnose..

Anonymkode: 84f13...672

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Dette er et valg der du bør involvere fagpersoner. «Sent i september» er på ingen måte sent i året.

Dersom kommunens *fagperson* anbefaler utsatt skolestart kan du stå støtt i valget ditt. Hvis ikke tenker jeg du blir litt curling-forelder som aldri fjerner støttehjulene på sykkelen og vil at alt alltid skal være mykt og behagelig for ungen din. Dessverre er ikke livet mykt og behagelig og pusete mesteparten sv tiden.

Anonymkode: e4f72...188

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Det skal veldig mye til for å få innvilget det såvidt jeg har skjønt. Også er det vel kanskje bekymring om mobbingen fordi man var for "treg" til å begynne på skolen i vanlig tid?

Jeg tror nok de aller fleste som er født seint på året hadde hatt godt av å starte et år seinere da

Anonymkode: c6625...4fd

• Liker 4
Skrevet

Jeg fikk også utsatt skolestarten min med et år. Aldri opplevd det som annet enn en fordel.

Slik du beskriver det med dine sønner og din familie, tror jeg det er lurt å prøve å få til utsatt skolestart. Hva andre mener om det, er ikke så viktig, for det er du, og eventuelle involverte fagpersoner, som kjenner din sønn best og som best kan vurdere hva som er riktig å gjøre.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ofte veldig vanskelig å få utsatt skolestart «kun» på grunnlag av alder. I klassen til min eldste sønn går det et barn født 31.desember som de søkte utsettelse for og fikk avslag. Mitt barn nr 2 er født sent i november. Jeg er veldig glad for at vi har barna på Steinerskolen slik at de iallefall har barnehagepedagogikk første året. 
Jeg skjønner godt at du ønsker å utsette ts, men du bør forberede deg på at det kan bli vanskelig å få godkjent. Slik sett kan det være lettere å velge en skole som ikke har så mye press i første klasse slik som f.eks Steinerskolen. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Septemberbarn regnes da ikke som «født sent på året»? Det er jo heller ikke sånn at alle de andre i klassen vil være født 1 januar, ref. «3 måneder eldre»?Din sønn vil høyst sannsynlig være eldre enn noen i klassen og yngre enn andre om han begynner det året han i utg.pt er satt opp til. Med mindre dere har uttalelser fra fagfolk på at han henger veldig etter på utviklingen er det vel tvilsomt at han får utsettelse. Hva ønsker din sønn selv da? Kan jo kanskje være litt stigmatiserende å gå med årskullet under også?

Anonymkode: 91bc9...fa4

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg, men lykke til med å få det innvilget. Jeg tror ikke du får det til, med mindre det er noen år til, og du har noen diagnoser (som astma el) og noen spesialisterklæringer. Alle femåringer er «umodne» dessverre.

Anonymkode: ef3c6...a0f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ei jente som er født i desember som skal starte på skolen til høsten. Jeg har mange ganger tenkt på at de som er født i januar har fått ett helt ekstra år i barnehagen før skolen og jeg synes egentlig det er litt synd at hun skal over i skolesystemet allerede. Hun er jo bare 5 år... Men, etter å ha vært på foreldremøte på skolen å fått god orientering er magefølelsen mye bedre. Rektor sa at det veldig ofte er foreldrene som er mest utrygge på skolestart, mens barna takler det helt fint - og det tror jeg virkelig på 😅 Jeg ble ihvertfall litt tryggere etter å ha vært på besøk på skolen, sett klasserommene, snakket med lærerne og sfo-ansatte 🙂

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har to barn som er født senere på året enn ditt barn (september er jo ikke sent?)  hvor gutten var null interessert i skoleting og var høyt og lavt. Jeg var veldig usikker på skolestart, men var aldri inne på tanken om utsatt skolestart. For det første så ville jeg ikke la mine følelser stoppe/ødelegge for gutten min, og faktisk utsette hans utvikling. Du har nok som mange andre mødre mange tanker rundt skolestart, og tenker ofte det værste. For det andre, skal barnet ha utsatt skolestart, hadde jeg ville hatt Fagerlid kompetanse i bildet for å vurdere dette, og ikke basere det på mors tanker og følelser. Du har ingen holdepunkter, uten å sammenligne han med andre/deg selv og da ikke ser barnets fulle potensialet. Her må evt andre øyne vurdere barnet tenker jeg.

La barnet starte på skolen, sammen med sitt årskull. Det vil være mange andre barn der, født både 1-2-3 måneder senere enn ditt barn. Så fokuserer du heller på å ha god dialog med lærer, og evt tilrettelegger for at barnet ditt skal få en god start. 

Anonymkode: a902d...9a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt født prematurt i desember, han skulle vært født i januar. Søkte om utsatt skolestart, men fikk avslag. Og godtok det. Nå gikk han nettopp ut av 7. trinn, og henger etter i matte og sosialt. Jeg angrer på at jeg ikke kjempet hardere. Han er virkelig ikke klar for ungdomsskolen, men nå er det for seint. Man kan alltids hoppe over et år dersom det viser seg at barnet er mer modent enn man trodde, men man får ikke gå samme år flere ganger. Så stol på magefølelsen din, sier jeg.

Anonymkode: ca723...ff8

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner barn som er flere måneder premature med tilleggsgreier som ikke har fått innvilget, så ... 🤷

Anonymkode: c6625...4fd

• Liker 1
Skrevet

Barnet går vel i barnehagen, så snakk med leder/pedagog der så du enten får trygghet i at han faktisk vil greie det godt å starte på skolen eller støtte i ønsket om å søke utsatt skolestart.

• Liker 2
Skrevet

Kjenner en unge som fikk utsatt skolestart, det var nok en tabbe.

Kan f.eks ikke gå  på idrett sammen de i klassen, dette fordi idretten deles etter fødselsår.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Leilani skrev (1 time siden):

Hei,

Jeg har en sønn som jeg tror vil ha veldig godt av et ekstra år i barnehagen, født sent i september. Sjøl er jeg født i November og pga umodenhet fikk jeg utsatt skolestart. Det er jeg veldig glad for, fordi skolen var tøff nok selv om jeg fikk et år ekstra, og nå har jeg klart å tatt universitetsutdanning. Jeg vet med meg selv at det året har gjort noe, og bortsett fra at jeg var den første som fikk mensen, så har jeg aldri tenkt på at jeg var 2 måneder eldre enn de andre. Min sønn blir jo 3 måneder og 6 dager eldre enn de andre i så fall.

Jeg har også en bonussønn, som er født på høsten. Altså min sønns halvbror. Han begynte når han var 5 som vanlig, og skolen ble et sjokk for han. Leksene, stillesittingen og mindre lek gjorde at han raskt ikke trivdes. Nå er han i 7 klasse og har ekstra tiltak for å klare å konsentrere seg på skolen. Når jeg leser i media og om forskning som sier at når tid du er født på året spiller inn på disse tingene, så tenker vi at han sannsynligvis kunne hatt godt av et år til i barnehagen.

Oppsummer:

Vi har en familiehistorikk med modenhet og konsentrasjon som man være obs på.

Barnets personlighet gjør også at vi tenker at han burde ha ett år til på seg før han setter seg på skolebenken.

Derfor har jeg en sterk magefølelse som sier at han bør vent. Jeg mener at det er en vinn-vinn situasjon for skolen og barnet sjøl. Men folk rundt er så skeptiske og det gjør meg usikker på min egen magefølelse. Er ikke dere enige med meg?

Her er det en liten kortslutning i resonnementet. Teoretisk kan det være en elev som er så lite yngre, men de fleste vil være en del yngre. Og det vil garantert være klassekamerater som er over ett år yngre.

• Liker 1
Skrevet
hraff skrev (1 minutt siden):

Kan f.eks ikke gå  på idrett sammen de i klassen, dette fordi idretten deles etter fødselsår.

Dette er et utrolig godt argument.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
hraff skrev (3 minutter siden):

Da må idretten skjerpe seg, det er ingen grunn til dette før de er langt opp i ungdomsårene.

Anonymkode: ca723...ff8

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke utsatt skolestart for en født i september. Mange ser ut til å tro at alle barn født sent på året sliter på skolen, men det er feil. NOEN gjør det, de fleste klarer seg veldig fint. Slutt å svartmale det å være november/desember-barn. 

Anonymkode: df0e3...b03

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...