Gå til innhold

Tidenes dilemma: 2 barn, avbrutt samboerskap, gravid igjen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min eks var sammen i 10 år. Vi har to barn fra før av, vi er begge 31.

På nyåret ble det slutt etter en lengre tid med noe toxic oppførsel fra oss begge. 

Da minste var bare året gammel, ble jeg gravid. Han ville absolutt ikke beholde fordi det ikke var tid og ressurser. Han sa vi kunne få et til ved en senere anledning, fordi jeg alltid har drømt om 3 barn. Det ble mye sårt rundt aborten, og jeg kom meg aldri helt over det, mest fordi jeg følte meg lurt siden han i senere tid har sagt at han ikke ønsker barn likevel.. Hadde jeg visst det så tror jeg ikke at jeg ville tatt abort, fordi det var etter det at det dalte mellom oss. 

NÅ HAR VI KLART DET IGJEN!! Gravid på nytt…. Vi har hadd det veldig fint etter at jeg (og barna 50%). Tilbringt mye tid som «par» og som «familie. Det er mye styr med familiene som har blitt innblandet i bruddet, og ingen av oss er vel egentlig på talefot med hverandres svigerfamilier. Noe som kompliserer saken ganske mye mer..  

Han vil selvfølgelig ikke beholde, og jeg vil ikke ta abort igjen.. Hva tenker dere?? 
Hører jo folk si det er egoistisk å ta vare på et barn som ikke er ønsket fra begge sider. Men vi vet jo begge konsekvensene av hva som skjedde sist abort, hvordan det gikk ut over oss og ikke minst meg i lang tid etter.. Føler at hvis jeg tar abort vil jeg ikke klare å tilgi han enda en gang, og hvis jeg ikke tar abort vil ikke han tilgi meg. What to do? Mister vel han uansett.. 😢

Anonymkode: 1416c...df6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For min del høres ikke akkurat dette ut som en veldig god setting til å få et barn til dessverre.

Anonymkode: 3c368...d9a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil beholde og er klar for å ta alt ansvaret alene så beholder du. Han høres jo ikke ut som noen dårlig pappa så mulig han tar ansvar også. Men miste ham (hvis du ønsker ham tilbake igjen) gjør du nok, ja. Hvis du elsker ham og ønsker et samliv med ham, så må du ta abort, og glemme dette ønsket om et tredje barn. Og fokusere på alt du har som du er takknemlig for. Dere høres ikke kjempemodne ut og burde nok egentlig fokusere på å følge opp de to barna dere allerede har. 

Og for guds skyld, PREVENSJON. 

Anonymkode: d836e...453

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Abort ja. Er det egentlig noe å lure på?

Eller prøver du med dette å skape en debatt for/mot abort?

Anonymkode: 03718...300

Skrevet

Herregud, å sette dette barnet til verden vil jo ikke løse noe som helst. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen barn fortjener så ustabile forhold. 

Det er slutt, hvorfor skal du tilgi han.. 

Anonymkode: 70183...bc1

AnonymBruker
Skrevet

Husk forresten på at hans argument om "tid og ressurser" til nytt barn faktisk er et veldig godt argument. Har dere ikke tid og ressurser til å følge opp enda et barn, blir det bare stress og hjertesorg ut av det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Angående abort så tenker jeg at en hver må få gjøre det som en ønsker selv, så nei - Absolutt ikke for å skape en debatt. Det ligger vel andre tråder om det teamet hvis noen er interessert i det.

Men ja, det er jo noe å lure på?! Ikke akkurat et valg man tar i hytt og pine, greit å forhøre seg anonymt for å få andre synspunkter? Finnes både fordeler og ulemper

AnonymBruker
Skrevet

Min venninne sto i samme dilemma for 13 år siden. 
Hun er i dag skilt, men lykkelig mor til 3. 

En abort angrer man ofte på. 
Et barn angrer man aldri på nesten uansett hvor upassende omstendighetene rundt er.

Har selv et barn som kom på en helt vanvittig upassende måte. 
Hun er mitt livs lys nå, og kunne ikke forestilt meg et liv uten henne ❤️

Synes folk generelt tar alt for lett på abort. Det er et levende lite menneske der inne. Ikke bare en ting

Anonymkode: acff9...9cf

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Angående abort så tenker jeg at en hver må få gjøre det som en ønsker selv, så nei - Absolutt ikke for å skape en debatt. Det ligger vel andre tråder om det teamet hvis noen er interessert i det.

Men ja, det er jo noe å lure på?! Ikke akkurat et valg man tar i hytt og pine, greit å forhøre seg anonymt for å få andre synspunkter? Finnes både fordeler og ulemper

AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (6 minutter siden):

Herregud, å sette dette barnet til verden vil jo ikke løse noe som helst. 

Er vel ikke heller tenkt som en løsning på noe. Dette skjedde veldig uventet. Løser mest sannsynlig ingenting, gjør saken absolutt mye værre. Det er derfor jeg spør om tips. Forholdet ryker kanskje uansett, og JEG vil ha et til barn og jeg vet at jeg er i stand til å ta vare på barnet alene om det skulle være det. Men det er jo ikke ønskelig.. men heller ikke ønskelig med å abort for 2 gang..

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Om du absolutt ønsker 3 barn så vil det jo være mest praktisk å faktisk få de med en og samme mann, det vil uansett bli slutt mellom dere og mest sannsynlig at det å beholde vil gjøre ett godt samarbeid vanskeligere. Samtidig vil han jo få mange måneders graviditet + minst ett år til å vende seg til ideen om å ha ett 3.barn på samvær.

Han er jo også ansvarlig for å bruke prevensjon når han ikke ønsker barn, så hvilken prevensjon brukte han da uhellet skjedde? Abort skal ikke brukes som prevensjon, men om graviditeten kommer av at kondomen sprakk el så bør du jo sterkt vurdere abort.

Ideelt er det jo absolutt ikke å få ett barn med en som faktisk ikke ønsker flere barn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Husk forresten på at hans argument om "tid og ressurser" til nytt barn faktisk er et veldig godt argument. Har dere ikke tid og ressurser til å følge opp enda et barn, blir det bare stress og hjertesorg ut av det.

Joda, om det var tilfellet. Vil si vi har både, tid, ressurser, plass og økonomi til det. Men det går selvfølgelig utover egentid, noe han er ganske avhengig av daglig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har heldigvis mulighet til å fritt velge abort i Norge. 
Men er det det samme som at det ikke innebærer et stort moralsk, etisk og ikke minst følelsesmessig dilemma for mor? 

Trist å se hvor mange råd du får om abort TS. 
Forstår at situasjonen er vanskelig, men abort bør alltid være en siste utvei. 
Har man sex vet man hva konsekvensene er. Og å bruke abort nesten som prevensjon blir for meg fryktelig galt. 

Kanskje føles situasjonen håpløs nå. Men om noen år kan jeg nesten garantere at du ser tilbake og er glad for valget hvis du beholder. 
Omvendt risikerer du å påføre deg selv enda mer smerte og skyldfølelse hvis du går imot ditt eget instinkt og følelse nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min venninne sto i samme dilemma for 13 år siden. 
Hun er i dag skilt, men lykkelig mor til 3. 

En abort angrer man ofte på. 
Et barn angrer man aldri på nesten uansett hvor upassende omstendighetene rundt er.

Har selv et barn som kom på en helt vanvittig upassende måte. 
Hun er mitt livs lys nå, og kunne ikke forestilt meg et liv uten henne ❤️

Synes folk generelt tar alt for lett på abort. Det er et levende lite menneske der inne. Ikke bare en ting

Må nok si meg enig med denne. Du er mor og biologisk far får velge om han har lyst til å være en ekte pappa eller ikke. Barnebidrag må han uansett betale. Om han ikke ville bli biologisk far igjen skulle han ha sterilisert seg, både brukt kondom selv og passet på at du også gikk på prevensjon, eller så ville den beste løsningen vært om han levde i sølibat i stedet. 

Anonymkode: 2f527...e18

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg ville valgt å beholde, gitt at du tror du orker å ha eneansvaret for nr 3. 

Anonymkode: 2c8cf...dfc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette må du føle på selv. Kun du kan ta valget og kjenne på hva som er riktig for deg. 

Jeg har aldri tatt abort, så jeg aner ikke hvordan det er å stå i. Jeg tror ikke alle klarer å sette seg inn i det og du vil nok få en del svar som kanskje ikke er helt riktig for deg eller føles dømmende. 

Jeg tror det er bedre for deg å snakke og drøfte det med en nøytral profesjonell person i stede. Du skal føle at du tar det riktige valget for deg og din familie. Ikke alle andre. ❤️

Anonymkode: a1b7e...bc2

• Nyttig 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Du må velge hva som er rett før deg. 

Men vær forberedt på å gå gravid og føde alene. Oppi dette også brudd, salg, kjøpe ny bolig, mekling og samværsavtale. Burde gjøres før baby blir født og du kan hente deg litt inn i mammaperm med nyfødt. 

Endret av WhisperingWind
Skrevet

Jeg tenker litt på dette tredje barnet, tenk om faren ikke ønsker samvær/bli kjent med barnet på lik linje med de andre to? Hva om de to andre oppfatter det at barnet er uønsket og det er noe som påvirker deres forhold med søskenet og til og med forteller vedkommende?  Jeg forstår ønsket og hadde nok beholdt selv, men det spørs helt på fars evne til å "ta seg sammen". Du skriver at han er avhengig av egentid på daglig basis - hans liv er faktisk hans liv, du er ikke garantert at han vil ha noe med barnet å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda, om det var tilfellet. Vil si vi har både, tid, ressurser, plass og økonomi til det. Men det går selvfølgelig utover egentid, noe han er ganske avhengig av daglig. 

Har dere virkelig plass og økonomi når dere er skilt? Og hans behov for egentid er et reelt argument. Blir ikke en god far hvis han ikke får dekket det. 

Anonymkode: 70183...bc1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...