Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere gravide: reiser dere til ulike parker med dyr i ferien og klapper og koser med gårdsdyr man kan ha nærkontakt med? Pga småbarn fra før som elsker dyr er det vanskelig å unngå nærkontakt med dyra (sauer, geiter, kaniner, høner osv). Tenker å vere påpasselig med håndvask før mat, men litt vanskelig siden man går og småspiser is, godteri, Popkorn osv i parkene. Og unga er jo overalt liksom. Eller unngår dere gårdsbesøk helt som gravid?

Anonymkode: df5bf...004

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle jeg ikke det? Jeg skal til Kristiansand i dag og har planer om å kose med alt som er lov å kose med :papirfly:

Men ja, jeg har alltid med sprit

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei, bønder blir gravide de også.

Anonymkode: 6b081...6d3

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Bønder blir også gravide så det går sikkert helt fint.

Anonymkode: 6fc43...695

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner overhodet ikke problemet…..

Anonymkode: 00c12...cf4

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet

Hva er det som skulle skje ved kontakt med dyr?

AnonymBruker
Skrevet

Regner med at TS tenker på toxo? Ta med antibac og våtservietter og sjekk hvilke dyr som evnt er greit å ikke klappe. Er vel bare sau kanskje? 

Anonymkode: 1d728...a1e

AnonymBruker
Skrevet

Byfolk, ass. Hysteriet når stadig nye høyder. 

Anonymkode: a977b...9c2

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også tenkt på dette i forhold til toxo. Er det det som er greia ts?

Tenkte å spørre jordmor om dette på kontroll.

AnonymBruker
Skrevet

Håndhygiene folkens… ikke klapp dyr og slikk dere på fingrene etterpå. Sånn 

Anonymkode: c8ba6...2ad

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Av den norske befolkningen er det omtrent 10% som har hatt toksoplasmose, og som er immune. Hvis du har hatt lite kontakt med dyr (spesielt sau og katt) i barndommen / frem til nå, så er det stor sjanse for at du ikke har hatt toksoplasmose, og dermed ikke er immun.  Jeg ville vært forsiktig med kontakt ned dyr og vært ekstra nøye med håndvask. 

Anonymkode: ba96e...b5f

AnonymBruker
Skrevet

Ikke spis bæsjen deres, så går det nok bra. Vask hendene

Anonymkode: 3a04a...c00

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, bønder blir gravide de også.

Anonymkode: 6b081...6d3

Ja, men da har de antageligvis blitt eksponert for toksoplasmose i årene før de ble  gravide, og da er de jo immune. 

Det er hvert år spontanaborter og barn som blir født med øyeskader pga toksoplasmosesmitte.

Det er ikke farlig for andre enn fostre og mennesker med svært dårlig immunforsvar. De aller fleste som blir smittet merker ingen ting. Men for fostre er det fatalt hvis mor ikke allerede er immun når hun blir utsatt for smitte.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Byfolk, ass. Hysteriet når stadig nye høyder. 

Anonymkode: a977b...9c2

Min fetter er født blind pga toksoplasmosesmitte når min tante gikk gravid. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Av den norske befolkningen er det omtrent 10% som har hatt toksoplasmose, og som er immune. Hvis du har hatt lite kontakt med dyr (spesielt sau og katt) i barndommen / frem til nå, så er det stor sjanse for at du ikke har hatt toksoplasmose, og dermed ikke er immun.  Jeg ville vært forsiktig med kontakt ned dyr og vært ekstra nøye med håndvask. 

Jeg ble testet som gravid, både for ny og gammel smitte. Selv om jeg har hatt nærkontakt med dyr store deler av livet, var jeg negativ. Og jeg tenker at det var lite sannsynlig at jeg skulle bli smittet under svangerskapet når jeg var ekstra påpasselig med håndvask, når jeg ikke har blitt det før hvor jeg ikke var så nøye..

AnonymBruker
Skrevet
Fame skrev (6 timer siden):

Hvorfor skulle jeg ikke det? Jeg skal til Kristiansand i dag og har planer om å kose med alt som er lov å kose med :papirfly:

Men ja, jeg har alltid med sprit

Gå i Dyreparken i barnas Afrika 😍 der kan du klappe både minigris og geiter. 

Anonymkode: 0de1c...ac0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gå i Dyreparken i barnas Afrika 😍 der kan du klappe både minigris og geiter. 

Anonymkode: 0de1c...ac0

Det var planen :rodmer:

AnonymBruker
Skrevet

Er 40 år og har hatt både katt og geit hele livet, men testet negativt for toxoplasmose under graviditet for 3 år siden. Så man trenger absolutt ikke være smittet tidligere selv om man har bodd på gård hele livet. Men kos så mye du vil med alle dyr du ønsker så lenge du er nøye med håndhygiene. Ikke slikk på fingrene eller spis uten å ha vasket deg godt på hendene så går det bra.

Anonymkode: e9cb9...533

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takk for svar!  Har testet meg for toxo og er immun, heldigvis. Jeg tenker på listeria og div som dyr kan være bærere av🤔 Er jo sunt for barn å få i seg bakterier, men som gravid er jeg mer skeptisk for å dele bakterier til fosteret. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...