Gå til innhold

Så misfornøyd med vekt og kropp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er så misfornøyd med kropp og vekt. Er 175 cm høy, veier ca 87 kg. 106 cm rundt livet. Føler meg bare så tung og ekkel. 

Noen tips for å gå ned litt effektivt? Sliter veldig med å slutte med sukker, klarer det kanskje 1 uke, men så er det tilbake til sånn det var før..

Anonymkode: e2b60...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er så misfornøyd med kropp og vekt. Er 175 cm høy, veier ca 87 kg. 106 cm rundt livet. Føler meg bare så tung og ekkel. 

Noen tips for å gå ned litt effektivt? Sliter veldig med å slutte med sukker, klarer det kanskje 1 uke, men så er det tilbake til sånn det var før..

Beste tipset er jo å ikke gi opp etter 1 uke.

Anonymkode: c08b8...519

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CSe0gvmY2b

Et bedre tips er: ikke kutt noe, men kutt ned på alt. Legg en plan for å kunne kose seg av og til, men ikke hver dag. Finn noe i hverdagen som blir hverdags kos. Å telle kalorier har fungert  for meg. Holdt meg på 1600 i døgnet. Jeg har blitt veldig glad i grønn te. Tar en stor kopp etter lunsj, min hverdags kos. Men om jeg virkelig vil har noe annet så unner jeg med det innimellom også, men tenker litt da over hvor mye annet jeg spiser den dagen, eller den uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke kutt noe, da sprekker du garantert. Tell kalorier, men "alt" er lov - bare ikke alltid, og ikke i enorme mengder. 

Tenk og heller etter hva du bør spise mer av, i stedet for hva du bør spise mindre av. Mer proteiner, mer grønnsaker og frukt, nøtter osv. 

Anonymkode: 0b956...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du forsøker å bli kvitt symptomet, i stedet for å se på årsaken som ligger i bunn. Da blir det aldri varig endring. 

Begynn å følge med på hvilke tanker du har rett før du craver sukker. Bli obs på at det ofte er pga enten vonde tanker, nervøse tanker, kjedsomhet, tristhet, ensomhet, tanker om å ikke være god nok etc. Dykk så dypt som mulig i tankene du kommer fram til. Skriv det ned for hånd. 

Ved å bli klar over tankene, er du allerede på god vei. Så må du begynne å ta deg selv i det, og dette vil kanskje fungere halvparten av tiden. Du tenker noe, det skaper en craving, så har du et aktivt valg - skal jeg tørre å føle på denne tanken, eller skal jeg ta en quick fix med sukker? Dette blir en øvelse i viljestyrke og hver eneste gang du velger riktig, så har du styrket muskelen som viljestyrke faktisk er. 

Dette vil ha langt bedre langtidsresultat enn å bare forsøke å stoppe, uten å gjøre jobben med det indre. Det er noe du forsøker å lindre med sukkerinntaket, du må bare finne ut av hva og hvorfor. 

Anonymkode: 18006...111

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 170cm og har vært oppe i nesten 90kg, nå har jeg vært høvelig stabil rundt omkring på 60-tallet i en god del år. Personlig vil jeg ikke si en metode har funket mens andre ikke, snarere tvert i mot. Jeg har vekslet mellom tradisjonell lavkalori, lavkarbo og periodisk faste. For alle metodene hadde fordeler og ulemper, men i enkelte perioder var lavkarbo mer overkommelig enn lavkalori, andre perioder var lavkalori bedre enn faste.

Hva angår sukker så har jeg inntrykk av at de vanligste strategiene er å A: gå helt cold turkey, og etter lang nok tid så slutter man å få lys på. B: snop kun på lørdag. C : liten mengde snop oftere. Akkurat som over; alt har sine fordeler og ulemper og jeg kan gjerne veksle mellom dem i perioder.

Hva med å skrive ned hvorfor du vil gå ned i vekt? Vær spesifikk, ikke bare: jeg vil få bedre helse. Mer: det er diabetes i min familie, jeg vil forebygge dette med å spise mindre sukker. Jeg hadde også grunner som: det er vanskelig å finne klær, det er ubehagelig å ha på klær, du er alltid varm og klam, tung og pesende.

Sett også konkrete mål: jeg gav meg selv en premie for hvert 5kg. Det kan ikke være mat, men gjerne noe aktivt. Jeg gav meg selv kajakk kurs og hudbehandling på en hudklinikk blant annet. For ei jeg kjenner var motivasjonen å bli lett nok til å ri hest.
Sett gjerne også fitness mål: Jeg vil gå opp 3 etasjer på jobb uten å bli anpusten. Jeg vil løpe 20 min sammenhengende. Jeg vil ett eller anna. Lag en lang liste og kryss ut etterhvert. Tilfredsstillende. (dog har jeg en greie for lister :fnise: )

Aktivitet er supert, selv om dietten gjør mest. Her har det gått i svømming, løping, sykling, HIIT på matte hjemme med kroppsvekt, kajakk og kampsport. Også startet å lære meg Shuffle:D

Anonymkode: dee85...db3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du forsøker å bli kvitt symptomet, i stedet for å se på årsaken som ligger i bunn. Da blir det aldri varig endring. 

Begynn å følge med på hvilke tanker du har rett før du craver sukker. Bli obs på at det ofte er pga enten vonde tanker, nervøse tanker, kjedsomhet, tristhet, ensomhet, tanker om å ikke være god nok etc. Dykk så dypt som mulig i tankene du kommer fram til. Skriv det ned for hånd. 

Ved å bli klar over tankene, er du allerede på god vei. Så må du begynne å ta deg selv i det, og dette vil kanskje fungere halvparten av tiden. Du tenker noe, det skaper en craving, så har du et aktivt valg - skal jeg tørre å føle på denne tanken, eller skal jeg ta en quick fix med sukker? Dette blir en øvelse i viljestyrke og hver eneste gang du velger riktig, så har du styrket muskelen som viljestyrke faktisk er. 

Dette vil ha langt bedre langtidsresultat enn å bare forsøke å stoppe, uten å gjøre jobben med det indre. Det er noe du forsøker å lindre med sukkerinntaket, du må bare finne ut av hva og hvorfor. 

Takk for et veldig godt svar :) cravingen etter sukker kommer ofte når jeg kjeder meg, eller er lei meg. Eller føler at ingen liker meg uansett. 

Viljestyrken må trenes, det er helt sant. Skal virkelig gjøre en innsats denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg funker det best å erstatte sjokolade, kjeks etc med noe annet som smaker søtt, selv om det selvfølgelig ikke smaker like godt som de kaloririke varene. Så lenge det smaker godt nok, så funker det (for meg). Frukt har lite kalorier. Druer inneholder f.eks ca.70 kalorier per 100g. Drikk lettbrus, hvis du liker det, eller vann med kullsyre med naturlig aroma (ikke kunstig sukker). Jeg bestemmer meg også på forhånd for nøyaktig mengde hvis jeg skal unne meg usunne søtsaker. Jeg kan f.eks spise en veldig kalorifattig lunsj (f.eks salat) for å unne meg 2-3 kjeks etterpå. For meg er det viktig å ha en plan på dette, så jeg har kontroll. Det er mye lettere å ikke gå å småspise og sprekke hvis man har en plan.

Anonymkode: 2a822...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mesteparten av slanking handler om mat. Å kutte helt og endre diett er beintøft og varer sjelden lenge. Kan du unne deg en dag uka der du spiser sukker? Prøv å spis mindre måltider og ikke sent på kveld. 
skal ofte ikke så mye til. 
Jeg er selv 74 kg og 1.68 og jeg elsker brus 🙈

Anonymkode: b524b...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for et veldig godt svar :) cravingen etter sukker kommer ofte når jeg kjeder meg, eller er lei meg. Eller føler at ingen liker meg uansett. 

Viljestyrken må trenes, det er helt sant. Skal virkelig gjøre en innsats denne gangen.

Det føles hardt å jobbe mot viljestyrken så lenge de tankene ligger i bunn, men hvis du begynner å ta tak i de vonde tankene og hvorfor du har dem, så blir viljestyrken også et slags symptom: den blir automatisk styrket etterhvert som du løsner opp mer og mer i tankene som holder deg nede. Så flytt fokuset fra vekta en stund, og flytt det til hvorfor du føler at ingen liker deg. Skriv ting ned. Les bøker som feks. Mental Omstart. Du fortjener å leve et godt liv TS! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil heller anbefale deg å erstatte enn å kontrollere. Feks at du setter fokuset på å komme deg ut i de vanskeligste timene av døgnet hvor du spiser sukker. Mulig sosialisering blir for krevende for deg, men hva med å gå en tur? Sommeren er en perfekt tid for å begynne med daglig aktivitet. Mens du går så kan du prøve å jobbe med tankene, hvorfor du har havnet i et dårlig mønster, hva som er de grunnleggende følelsene som trigger søtsug og overspising. 

Selv syns jeg det er veldig nyttig å jobbe med tankene når jeg er i aktivitet. Du kan oppnå det samme hjemme på sofaen, men det er vanskeligere. 

Anonymkode: 192c2...783

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...