AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #1 Skrevet 29. juni 2023 Jeg har to barn, med to forskjellige fedre. Det ene barnet har jeg 100% foreldreansvar og alt for, og det det andre barnet har jeg delt foreldreansvar for. Sistenevnte barnet har riktig nok ikke hatt kontakt med far på et par år. Barna har begge pass. Hva trenger jeg for å dra til Polen med dem? Anonymkode: d1c69...e9c
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #2 Skrevet 29. juni 2023 Jeg har reist veldig mye med mine 2 barn, flere ganger til Polen og. Og jeg har bare hatt med pass. Aldri måtte vise noe annet. Anonymkode: 8b27f...12a
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #3 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har reist veldig mye med mine 2 barn, flere ganger til Polen og. Og jeg har bare hatt med pass. Aldri måtte vise noe annet. Anonymkode: 8b27f...12a Ok, det sto på nettet at Polske myndigheter kunne spørre om papirer skjønner du. Jeg trodde heller ikke jeg trengte noe, og vi drar om 2 uker. Men hvis jeg trenger papirer så må jeg fikse det så fort jeg kan. Når var du sist i Polen med barna? De spør heller ikke i Norge når vi skal fly ut? Anonymkode: d1c69...e9c
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #4 Skrevet 29. juni 2023 Pass er papirene de trenger. Anonymkode: 7f23f...084 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #5 Skrevet 29. juni 2023 Ok. Så jeg trenger ikke noe fullmakt fra den ene faren, og papirer på foreldreansvaret alene for det andre barnet? Anonymkode: d1c69...e9c
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #6 Skrevet 29. juni 2023 Og hvor finner jeg evt det kjema for fullmakt? Jeg prøver å Google, men finner det ikke. Anonymkode: d1c69...e9c
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #7 Skrevet 29. juni 2023 Det bør være tilstrekkelig med pass. Fedrene har jo godkjent pass for barna, så da har de indirekte godkjent at du tar de med utenlands.. Anonymkode: f5f9f...650
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #8 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det bør være tilstrekkelig med pass. Fedrene har jo godkjent pass for barna, så da har de indirekte godkjent at du tar de med utenlands.. Anonymkode: f5f9f...650 Ja, men på regjeringen sin side står det at ved innreise til Polen så kan polske myndighetene be om fullmakt fra den andre forelderen. Men det er kanskje sånn som bare står, men ikke blir praktisert? Anonymkode: d1c69...e9c 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #9 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ok. Så jeg trenger ikke noe fullmakt fra den ene faren, og papirer på foreldreansvaret alene for det andre barnet? Anonymkode: d1c69...e9c Nei, selvfølgelig ikke. Anonymkode: ec92d...78b
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #10 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ja, men på regjeringen sin side står det at ved innreise til Polen så kan polske myndighetene be om fullmakt fra den andre forelderen. Men det er kanskje sånn som bare står, men ikke blir praktisert? Anonymkode: d1c69...e9c Dette kan det være lurt å ha med uansett, når man reiser alene med barn til utlandet - en signert erklæring fra den andre forelderen om at reisen er ok + kopi av vedkommendes pass. Jeg pleier å ha det med, men har aldri blitt spurt. Anonymkode: 9890d...521 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #11 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Dette kan det være lurt å ha med uansett, når man reiser alene med barn til utlandet - en signert erklæring fra den andre forelderen om at reisen er ok + kopi av vedkommendes pass. Jeg pleier å ha det med, men har aldri blitt spurt. Anonymkode: 9890d...521 Jeg har blitt spurt om fullmakt fra andre forelder så det er lurt å ha med. Veldig ubehagelig situasjon å stå i uten papirene. Anonymkode: 8dde2...8c3
Mamajune11 Skrevet 29. juni 2023 #12 Skrevet 29. juni 2023 Har reist mye med barna uten far, vi har kun blitt spurt om reisefullmakt i USA.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #13 Skrevet 29. juni 2023 I utgangspunktet skal man ha med seg fullmakt fra den andre forelderen, med mindre man har full foreldrerett. Barnet mitt har vel flydd rundt 20 ganger med far (som er utenlandsk) alene og han har kun blitt spurt to ganger: Den ene gangen hadde jeg heldigvis lagd fullmakt med kopi av pass og den andre gangen fulgte jeg dem til flyplassen og han ble nektet innsjekk før vi hadde vært nede på politikontoret og fått bekreftet at jeg hadde foreldreansvar og godkjente reisen. Anonymkode: 7800e...73a
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #14 Skrevet 29. juni 2023 Oj, det har jeg aldri tenkt på før. Har tatt med de tre barna mine (som jeg har delt foreldreansvar for) et par ganger alene til Dubai. 🙈 Anonymkode: cf89d...f98
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #15 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I utgangspunktet skal man ha med seg fullmakt fra den andre forelderen, med mindre man har full foreldrerett. Barnet mitt har vel flydd rundt 20 ganger med far (som er utenlandsk) alene og han har kun blitt spurt to ganger: Den ene gangen hadde jeg heldigvis lagd fullmakt med kopi av pass og den andre gangen fulgte jeg dem til flyplassen og han ble nektet innsjekk før vi hadde vært nede på politikontoret og fått bekreftet at jeg hadde foreldreansvar og godkjente reisen. Anonymkode: 7800e...73a Med det sagt, så har jeg aldri opplevd å bli spurt om fullmakt når jeg har reist utenlands med barnet vårt og vi har vært masse både i Europa og utenfor. Tror nok fedre (spesielt utenlandske) blir mye fortere spurt. Synd egentlig, fordi jeg skulle ønske alle foreldre som tar barna ut av landet, måtte fremvise fullmakt. Anonymkode: 7800e...73a
Loke37 Skrevet 29. juni 2023 #16 Skrevet 29. juni 2023 Jeg ble spurt om det ved innreise til England i fjor. Første gang, barnet er 13 år. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #17 Skrevet 29. juni 2023 Ok, men hva må jeg ha med av papirer for det barnet jeg har alene foreldreansvaret for? Hvor finner jeg forresten fullmaktskjema? Anonymkode: d1c69...e9c
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #18 Skrevet 30. juni 2023 Håper noen kan svare meg på hvor jeg finner dette skjema ❤️ Jeg er også redd det blir tull, jeg trodde ikke jeg måtte ha med noe papirer når vi skulle til Polen. Grunnen til at jeg er redd det skal bli tull, er fordi verken jeg eller mitt barn har snakket med far på over 2 år. Det er det en god grunn til, barnet er redd for far. Han står likevel fortsatt med foreldreansvar, og nekter skrive dette fra seg. Kan han nekte meg å dra? Hva skjer hvis jeg ikke har med disse papirene inn i Polen? Eller stopper de meg her i Norge evt? Og MÅ jeg ha med papirer på det barnet jeg er alene om ansvaret for? Jeg har bestilt bekreftelse på foreldreansvar idag, men er ikke sikkert jeg får dette før vi skal dra. Som sagt så trodde jeg ikke at jeg trengte noen papirer, for begge barna har jo pass og har kun mitt etternavn. Anonymkode: d1c69...e9c
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #19 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ok. Så jeg trenger ikke noe fullmakt fra den ene faren, og papirer på foreldreansvaret alene for det andre barnet? Anonymkode: d1c69...e9c Der må du ha for å få pass. Så Pass er igjen der papiret Anonymkode: 7f23f...084
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #20 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Der må du ha for å få pass. Så Pass er igjen der papiret Anonymkode: 7f23f...084 Men dette står på regjeringen sin side om innreise i Polen. Anonymkode: d1c69...e9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå