Gjest Vikarsykepleier Skrevet 29. juni 2023 #1 Skrevet 29. juni 2023 Hvis jeg for eksempel her på KG ville fortelle om mine år i Posten, hva som fungerte, hva som var dårlig, at Posten ikke hadde orden på ditten & datten, tråkker jeg over noe jeg ikke bør tråkke over da? Posten er kun brukt som et eksempel. Jeg har aldri jobbet i Posten.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #2 Skrevet 29. juni 2023 Dette får du svar på om du leser tausehetserklæringen du helt sikkert signerte da du startet i jobben. Uansett lovlig eller ikke, skal du være forsiktig med slikt. Det kan slå tilbake på deg selv i jobbsøkersammenheng hvis du ser illojal ut mot nåværende eller tidligere arbeidsgivere. Nå skriver jeg dette uten å vite hva det hekt konkret dreier seg om. Anonymkode: 5df6e...7cd 4
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 29. juni 2023 #3 Skrevet 29. juni 2023 Jeg har ikke tenkt til å gjøre det, men hvis jeg skulle gjøre det kunne jeg for eksempel her på KG helt greit gjort det anonymt. Ingen arbeidsgiver vil kunne se det i etterkant. Eller i et lukket forum. Poenget mitt er egentlig å finne grunnlaget for hva man kan dele av erfaringer, offentlig. Disse begrepene som vi undertegner på ved start av et arbeidsforhold er jo veldig brede. Illojalt, hva i all verden betyr det? Er det arbeidsgivers definisjonsmakt som gjelder? Fins det noen lover som regulerer det?
Topsi Skrevet 29. juni 2023 #4 Skrevet 29. juni 2023 Jeg ville vært helt sikker på å ha gått tjenestevei først, hvis det er kritikk. Ellers så er jo anonymisering superviktig. Særlig innen helse, som jeg antar det er. Men.jeg bruker selv eksempler fra praksis når jeg underviser
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 29. juni 2023 #5 Skrevet 29. juni 2023 Topsi skrev (Akkurat nå): Jeg ville vært helt sikker på å ha gått tjenestevei først, hvis det er kritikk. Ellers så er jo anonymisering superviktig. Særlig innen helse, som jeg antar det er. Men.jeg bruker selv eksempler fra praksis når jeg underviser Jeg skjønnetr hva du mener, og det jeg tenker er ikke kritikk som sådan, men en deling av erfaring der kritiske ting selvfølgelig kan inngå. "Altfor få rom med ubehagelig høy lyd" kunne jo ha vært et eksempel, eller "jeg syns det var for lite kurs" i Posten.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #6 Skrevet 29. juni 2023 Det er bare å fortelle, bare utelatt navn og fortell sannheten. Anonymkode: 26bf9...f41
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 29. juni 2023 #7 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er bare å fortelle, bare utelatt navn og fortell sannheten. Anonymkode: 26bf9...f41 Når du sier navn, mener du navn på firmaet eller på personer? Altså, jeg kan si "de manglet lunsjrom", men jeg kan ikke fortelle hvilket firma det var? Forresten, du vet ikke hvilket lovverk som regulerer det?
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #8 Skrevet 29. juni 2023 Du må nesten sjekke taushetserklæringen du underskrev. Der er det ofte spesifikke punkter, og de ville jeg ikke nevnt offentlig anonymt engang. Taushetsplikt er taushetsplikt. Anonymkode: 46db8...4fc 1
Topsi Skrevet 29. juni 2023 #9 Skrevet 29. juni 2023 Denne kan være nyttig https://www.nhri.no/2022/ytringsfrihet-for-kommunalt-ansatte/ Og denne https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/yf/norsk-overlegeforening/tips-og-rad/arbeidsliv/illojale-ytringer/ Og denne https://fontene.no/nyheter/hvor-gar-grensa-mellom-ytringsfrihet-og-lojalitetsplikt-her-er-5-sporsmal-du-bor-stille-deg-for-du-ytrer-deg-kritisk-om-arbeidsplassen-6.47.831349.4082118148 1 1
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 29. juni 2023 #10 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må nesten sjekke taushetserklæringen du underskrev. Der er det ofte spesifikke punkter, og de ville jeg ikke nevnt offentlig anonymt engang. Taushetsplikt er taushetsplikt. Anonymkode: 46db8...4fc Jeg etterspør regelverk, lovverk rundt dette, er det noen som har noe? Dette googler jeg om taushetsplikt: "En taushetserklæring er en avtale om hemmelighold av informasjon som en avtalepart får tilgang til. Dette vil typisk være en ansatt, investor eller potensiell partner som får innsikt i forretningshemmeligheter og/eller knowhow. Gjennom en taushetserklæring sikrer en part seg mot spredning av konfidensiell informasjon." Dette er jo noe helt annet enn deling av min erfaring av "å jobbe på Posten".
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #11 Skrevet 29. juni 2023 Jeg har en jobb med svært høy sikkerhetsklarering. Har underskrevet taushetsplikt om alt av hva som kommer frem i lyset. Allikevel så nevner jeg ting og tang til folk. Bryr meg fint lite om å verne min arbeidstaker. Holder allikevel ting som kan skade sikkerheten på meg og min arbeidsplass. Jeg vet hva som er høyst konfidensielt og det sier jeg ikke til noen som helst. Ganske streng straff om jeg lekker konfidensielle ting for allmuen. Mye av dette er svært lett å peke på meg om skulle kommet ut også. Det er mye kun min sjef og jeg som vet om. Anonymkode: 2f5d6...a4f
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #12 Skrevet 29. juni 2023 Vikarsykepleier skrev (13 minutter siden): Jeg etterspør regelverk, lovverk rundt dette, er det noen som har noe? Dette googler jeg om taushetsplikt: "En taushetserklæring er en avtale om hemmelighold av informasjon som en avtalepart får tilgang til. Dette vil typisk være en ansatt, investor eller potensiell partner som får innsikt i forretningshemmeligheter og/eller knowhow. Gjennom en taushetserklæring sikrer en part seg mot spredning av konfidensiell informasjon." Dette er jo noe helt annet enn deling av min erfaring av "å jobbe på Posten". Det er ikke noe regelverk som regulerer å dele opplysninger/erfaringer fra en arbeidsplass. Jeg har lovpålagt taushetsplikt i min jobb, men det gjelder bare forhold som gjelder "klientene". Jeg kan si hva jeg vil om elendige sjefer, dårlig organisering av arbeidet og kollegaer bruker dagen til å lese VG. Anonymkode: b9d59...522 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #13 Skrevet 29. juni 2023 Selv i varslingssaker er det et krav om at man går via de riktige kanalene med kritikk, så ja, i teorien kan man få problemer. I praktis vet ikke Posten hvem du er så ikke stor utfordring. Anonymkode: fcb42...979 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #14 Skrevet 29. juni 2023 Vikarsykepleier skrev (34 minutter siden): Jeg etterspør regelverk, lovverk rundt dette, er det noen som har noe? Dette googler jeg om taushetsplikt: "En taushetserklæring er en avtale om hemmelighold av informasjon som en avtalepart får tilgang til. Dette vil typisk være en ansatt, investor eller potensiell partner som får innsikt i forretningshemmeligheter og/eller knowhow. Gjennom en taushetserklæring sikrer en part seg mot spredning av konfidensiell informasjon." Dette er jo noe helt annet enn deling av min erfaring av "å jobbe på Posten". Selv Posten har spesifikke punkter som er taushetsbelagt (ja, har jobbet der). Det er ulikt i forskjellige bedrifter hva som er taushetsbelagt. Du burde være rimelig sikker på hva som ikke er taushetsbelagt før du deler informasjon offentlig. Anonymkode: 46db8...4fc
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #15 Skrevet 29. juni 2023 Om du ikke varsler eller gir tilbakemelding internt først til ledelsen kan du i verste fall miste jobben gjennom illojal oppførsel. Selv om du er anonym både i forum og media så kan arbeidsgiver ofte lett vite hvem du er. Dette da man som arbeidsgiver ofte sitter på flere detaljer av helheten enn det en medarbeider kjenner til. Så tjenestevei internt er veien. Hva ønsker du egentlig å oppnå? Anonymkode: 7e2b6...6c4 1
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 29. juni 2023 #16 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selv Posten har spesifikke punkter som er taushetsbelagt (ja, har jobbet der). Det er ulikt i forskjellige bedrifter hva som er taushetsbelagt. Du burde være rimelig sikker på hva som ikke er taushetsbelagt før du deler informasjon offentlig. Anonymkode: 46db8...4fc I den siste kontrakten min (og det er virkelig helt tilfeldig valgt fordi jeg trenger et eksempel) står det: "Brudd på taushetsplikten er å betrakte som grovt pliktbrudd og kan medføre avskjed. Brudd på taushetsplikten kan også medføre erstatningsansvar og straffeansvar." Så det må jo være noen lover som regulerer dette, ellers kan de jo ikke skrive erstatningsansvar og straffeansvar. Men når jeg søker på taushetsplikt kommer det bare opp det som angår helsepersonell og den typen plikt, ikke overfor en arbeidsgiver generelt. Nå ble dette veldig spesielt, men jeg føler det er litt sånn, at arbeidsgivere misbruker ordene her. I samme kontrakt som jeg har skrevet under på (igjen, det er ikke min kontrakt eller arbeidsforhold det gjelder, jeg bare bruker det som eksempel i diskusjonen) står det at jeg har tausethsplikt mot å oppgi kundeforhold overfor andre. Igjen, langt utenfor det jeg spør om om å dele erfaringer. Noen som har noen gode lovangivelser så det blir litt klarere for meg?
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 29. juni 2023 #17 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Om du ikke varsler eller gir tilbakemelding internt først til ledelsen kan du i verste fall miste jobben gjennom illojal oppførsel. Selv om du er anonym både i forum og media så kan arbeidsgiver ofte lett vite hvem du er. Dette da man som arbeidsgiver ofte sitter på flere detaljer av helheten enn det en medarbeider kjenner til. Så tjenestevei internt er veien. Hva ønsker du egentlig å oppnå? Anonymkode: 7e2b6...6c4 Jeg ønsker å legge til rette for å dele erfaringer fra forskjellige arbeidssteder uten å sette andre mennesker i pikante situasjoner.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #18 Skrevet 29. juni 2023 https://www.arbeidsrettsadvokater.no/illojalitet/konsekvenser-for-arbeidstaker-som-opptrer-illojalt/ https://arbeidsmiljoloven.com/paragraf/avskjed/ https://www.arbeidstilsynet.no/tema/varsling/Slik-kan-du-varsle-om-kritikkverdige-forhold/ Anonymkode: 7e2b6...6c4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #19 Skrevet 29. juni 2023 Vikarsykepleier skrev (8 minutter siden): I den siste kontrakten min (og det er virkelig helt tilfeldig valgt fordi jeg trenger et eksempel) står det: "Brudd på taushetsplikten er å betrakte som grovt pliktbrudd og kan medføre avskjed. Brudd på taushetsplikten kan også medføre erstatningsansvar og straffeansvar." Så det må jo være noen lover som regulerer dette, ellers kan de jo ikke skrive erstatningsansvar og straffeansvar. Men når jeg søker på taushetsplikt kommer det bare opp det som angår helsepersonell og den typen plikt, ikke overfor en arbeidsgiver generelt. Nå ble dette veldig spesielt, men jeg føler det er litt sånn, at arbeidsgivere misbruker ordene her. I samme kontrakt som jeg har skrevet under på (igjen, det er ikke min kontrakt eller arbeidsforhold det gjelder, jeg bare bruker det som eksempel i diskusjonen) står det at jeg har tausethsplikt mot å oppgi kundeforhold overfor andre. Igjen, langt utenfor det jeg spør om om å dele erfaringer. Noen som har noen gode lovangivelser så det blir litt klarere for meg? Det er ingen lov som regulerer å dele erfaringer fra en arbeidsplass. Anonymkode: b9d59...522
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 29. juni 2023 #20 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ingen lov som regulerer å dele erfaringer fra en arbeidsplass. Anonymkode: b9d59...522 Men hvordan kan de "true" med det når man underskriver en kontrakt da? Noe må jo regulere dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå