AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #1 Skrevet 29. juni 2023 Mannen min er borte 4 uker, og hjemme 4. Jeg har ingen hjelp med vårt barn når han er borte, og gjør alt selv. Jeg er totalt utslitt når han kommer hjem. Baby er 1 år og sover dårlig, gråter mye etc - jeg jobber 100%. Når han kommer hjem mener han at alt skal deles likt. Om jeg legger baby idag skal han imorgen. Om jeg bytter bleie skal han bytte bleie og etterpå meg igjen. I tillegg gjør jeg mange ting som han ikke gjør, eksempel lager babymat - tar alle bæsjebleier - vasker alle babys klær, henger opp, bretter, bader baby. Er dette rettferdig fordeling? Føler meg så irritert i det siste men kanskje jeg overreagerer Anonymkode: b468d...747 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #2 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er dette rettferdig fordeling? Hvorfra har du det for deg at 'rettferdig' finnes? Barnehagen? Anonymkode: 72dbd...f42 5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #3 Skrevet 29. juni 2023 Nei det er ikke rettferdig fordeling. Men dere må nesten finne en løsning som kan fungere for begge. Anonymkode: 21117...6ab 8
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #4 Skrevet 29. juni 2023 Jeg er alene med to stykk i 14 dager. En på 7mnd og en på 18 mnd. Hun på 18 mnd har ikke barnehageplass så er hjemme med begge 24/7. når han kommer hjem deler vi ganske likt. Jeg viste jo dette når vi fikk barn og var i sammen! Anonymkode: f1dc0...305 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #5 Skrevet 29. juni 2023 Min mann jobber nordsjøturnus og han tar flere morgener med barnet og mer husarbeid og oppgaver i huset når han er hjemme. Det skulle bare mangle. Han tar også med barnet på noe i helgene, så jeg faktisk får litt fri. Anonymkode: 69139...f1d 15 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #6 Skrevet 29. juni 2023 På papiret så har du barnet 100% 4 uker, da burde han ha barnet 100% i 4 uker. Men sånn fungerer det jo ikke i virkeligheten. Dere må finne en ordning som fungerer for dere begge. Anonymkode: f3f21...686 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #7 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er alene med to stykk i 14 dager. En på 7mnd og en på 18 mnd. Hun på 18 mnd har ikke barnehageplass så er hjemme med begge 24/7. når han kommer hjem deler vi ganske likt. Jeg viste jo dette når vi fikk barn og var i sammen! Anonymkode: f1dc0...305 Ja, jeg visste ikke det ville bli så ille selv om jeg visste han jobber offshore. Da ville jeg latt vær å få barn Anonymkode: b468d...747 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #8 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): På papiret så har du barnet 100% 4 uker, da burde han ha barnet 100% i 4 uker. Men sånn fungerer det jo ikke i virkeligheten. Dere må finne en ordning som fungerer for dere begge. Anonymkode: f3f21...686 Det forstår jeg men lurte på om 50/50 fordeling er slik andre praktiserer? Ofte er det mer 70/50 noen dager da han må ha hjelp Anonymkode: b468d...747 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #9 Skrevet 29. juni 2023 Han burde jo egentlig ta mer enn halvparten når han først er hjemme. (PS: ikke få flere barn før dere har kommet til en fordeling dere begge er fornøyde med) Anonymkode: 445a5...843 7
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #10 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfra har du det for deg at 'rettferdig' finnes? Barnehagen? Anonymkode: 72dbd...f42 Ja, lærte det på småbarnsavdelingen hvor jeg går sammen med resten av 2 åringene Anonymkode: b468d...747
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #11 Skrevet 29. juni 2023 Ikke rettferdig i det hele tatt. Fordelingen hans kan heller ikke kalles 50/50, siden han er borte halve tiden kalles det 75/25. Han bør ta alt husarbeid, vask, handling, vedlikehold og reparasjon samt henting og levering i barnehage når han er hjemme og ikke på arbeid. Men du kan ikke ta helt fri fra barnet i ukene han er hjemme. Når han er så mye borte blir han som en fremmed barnet må bli kjent med på nytt. Anonymkode: bd28f...514 6
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #12 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han burde jo egentlig ta mer enn halvparten når han først er hjemme. (PS: ikke få flere barn før dere har kommet til en fordeling dere begge er fornøyde med) Anonymkode: 445a5...843 Vi kommer IKKE til å få flere barn 🤣 Anonymkode: b468d...747 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #13 Skrevet 29. juni 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Min mann jobber nordsjøturnus og han tar flere morgener med barnet og mer husarbeid og oppgaver i huset når han er hjemme. Det skulle bare mangle. Han tar også med barnet på noe i helgene, så jeg faktisk får litt fri. Anonymkode: 69139...f1d Mitt argument overfor mannen er at han har 100% fritid når han er hjemme fordi jeg gjør alt 100% alene når han er på jobb. Jeg har jobbet i på oljeplattform selv og 12-timersskift er enklere enn husarbeid, barn og jobb alene. Anonymkode: 69139...f1d 9
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #14 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke rettferdig i det hele tatt. Fordelingen hans kan heller ikke kalles 50/50, siden han er borte halve tiden kalles det 75/25. Han bør ta alt husarbeid, vask, handling, vedlikehold og reparasjon samt henting og levering i barnehage når han er hjemme og ikke på arbeid. Men du kan ikke ta helt fri fra barnet i ukene han er hjemme. Når han er så mye borte blir han som en fremmed barnet må bli kjent med på nytt. Anonymkode: bd28f...514 Er dette en kødd? Mannen sitter ikke i 4 uker å klør seg i ræva. Han er faktisk på jobb! Anonymkode: f1dc0...305 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #15 Skrevet 29. juni 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er dette en kødd? Mannen sitter ikke i 4 uker å klør seg i ræva. Han er faktisk på jobb! Anonymkode: f1dc0...305 Ja og han får mat servert, klærne sine vasket og trenger ikke gjøre noe husarbeid. Han får gå på do alene og får sove natten gjennom. Han trenger ikke smøre matpakke, vaske yttertøy eller tørke sko. Mor hjemme jobber 200% og mannen jobber 100% når mannen er offshore. Anonymkode: 69139...f1d 23 5
Mt3 Skrevet 29. juni 2023 #16 Skrevet 29. juni 2023 Når dere har en liten en som sover dårlig så bør han i hvertfall ta barnet noen dager på rad kveld, natt og morgen på begynnelsen og slutten av hver friperiode så du får sovet skikkelig. Så kan dere dele mer jevnt resten av friperioden, men da ikke så oppstykket som annenhver bleie. 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #17 Skrevet 29. juni 2023 Har også en mann som har turnusarbeid på sjøen. Når han er hjemme så tar han mesteparten av logistikken med barn, husvask og matlagning. Jeg går ekstra tidlig på jobb (for å få nok timer til avspasering senere som kan brukes litt her og der han er borte). Han leverer og henter i barnehagen, drar hjem og fikser det som skal fikses. Noen dager slapper han av og henter seg inn de timene ungene er i barnehagen, andre dager går til vask, handling og matlagning. I helgene bytter vi på hvem som tar morgenen + lager middag og rydder sammen. Jeg synes det er en rimelig løsning for begge parter siden han har 3 uker borte hvor han får sove 8+ timer hver natt, får servert mat og slipper vask 🤷♀️ I tillegg så er han jo alene hjemme de timene ungene er i barnehagen når han er hjemme. Anonymkode: 5ed63...d2d 8 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #18 Skrevet 29. juni 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ja og han får mat servert, klærne sine vasket og trenger ikke gjøre noe husarbeid. Han får gå på do alene og får sove natten gjennom. Han trenger ikke smøre matpakke, vaske yttertøy eller tørke sko. Mor hjemme jobber 200% og mannen jobber 100% når mannen er offshore. Anonymkode: 69139...f1d Nå mener jeg også at han må ta mer ansvar når han er hjemme. Moren til barnet hans sliter seg ut, og det er ikke greit! Når det er sagt, så mistenker jeg at du ikke vet hvordan offshorearbeid er. En vanlig uke offshore er 84 timer. Altså over 200%. Man jobber 12 timer dagen, også i helgen + ev overtid (ikke sjeldent det er behov for det). For mange er det også tøft, fysisk arbeid. De smører seg matpakke fordi de trenger mer mat enn de varme måltidene som serveres 3 ganger om dagen. Anonymkode: 05963...bec 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #19 Skrevet 29. juni 2023 Dere må finne noe som fungerer for begge, og det gjør jo ikke dette. Jeg ville ikke følt at dette var rettferdig. Jeg har en mann som reiser med jobben, er vel borte ca 1 uke i mnd, så er jo mest hjemme, likevel vet han hvor dårlig jeg takler for lite og dårlig søvn, så han tar alle netter når han er hjemme, samt tar litt ekstra ansvar for å få vaska klær og ordne middag, osv. han sier det jo selv at han blir mindre sliten av jetlag og lange arbeidsdager på reise enn full jobb, småbarnskabal og dårlig søvn hjemme. Anonymkode: 6e3c5...55c 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #20 Skrevet 29. juni 2023 Mannen min er sjømann jobber 4-4. Da jobber han 6 timer på 6 timer av døgnet rundt i tillegg til at han har det øverste ansvaret, så han må være tilgjengelig de timene han også han har fri. Dem vasker lugaren sin selv, skifter på senga og vasker sine egne klær. Når vi fikk barn, viste jeg at dette var jobben hans. Så vi deler på arbeidet når han kommer hjem. Dette fungerer fint for oss. Anonymkode: acd15...86a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå