Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Opprettet denne i Helseforumet men det var feil så prøver her kg håper på svar :)

Jeg har fått tilbud om å jobbe åtte timer i uka (to halve dager) og lurer på om det er noe vits å takke ja om det blir for mye mas og trekk med nav og skatt? Hvordan har det vært for dere andre? 

Hvordan gikk du frem med alt det formelle? Hvilken rekkefølge og på hvilket tidspunkt sier man fra til nav? Takker man ja til jobben først eller snakker med nav først? Trenger man å si fra til nav så lenge man ikke tjener mer enn grensen? Sier man fra til skatteetaten eller oppdages ekstra inntekt automatisk? Holder det å bare endre selvangivelsen på etterskudd eller må man melde fra på forhånd? 

Og oppretter man enkeltmannsforetak eller AS firma og får lønn dit eller ansettes som vanlig ansatt og får lønn til sin vanlige bankkonto? Hva er smartest om man ønsker å spare mest mulig? 

Anonymkode: fb741...82b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør endre skattekortet ditt,.og så går du inn på nav, Etter du har fått jobben, og registrerer forventet inntekt. De vil da tilpasse trygden din til inntekten din. Du vil uansett tjene på det. Etter du har gjort dette vil både skattetrekk og trygdeutbetaling tilpasses forventet inntekt resten av året. 

Du kan forvente kanskje at trygdeutbetaling blir lavere dette året enn neste fordi du hittil har fått fullt utbetalt,  men det normaliserer seg til neste år.

Hvis du kommer over grensen på ca 40 000

AnonymBruker
Skrevet

Du må melde inn antatt inntekt når du starter i jobb, så trekkes noe av trygda. Det er lurt p snakke med nav eller logge seg inn på min side.
Ang AS eller Enkeltpersonsforetak vet jeg ikke. Hva mener du med å spare? Oppfatter ofte at uføre helst vil beholde hele trygden og ha all inntekt på si så det ikke blir trekk i trygden. Det er jo ikke helt stuerent. Da kunne en jo jobbet.

Anonymkode: af094...f43

AnonymBruker
Skrevet

Best for deg å være arbeidstaker, så er du sikker på at du sparer opp litt ekstra pensjon samtidig. 

Du trenger ikke melde fra til nav, men lurt å melde inn inntekt om du tror du kommer til å tjene over grensa (kr 47 448). Har du barnetillegg kan det være lurt å ringe, det er ikke sikkert du tjener så mye på jobb da.

Har du skattekort med tabell og prosenttrekk kan du be den nye arbeidsgiveren bruke prosentdelen, så går det nok bra med skatten også.

Anonymkode: 3647a...04d

AnonymBruker
Skrevet

Har du barnetillegg taper du en del. Jeg jobber litt, og taper mer enn jeg tjener. Men den psykiske gevinsten er stor. Meld inn forventer inntekt på NAV sine sider. Da beregner den ut hva du får videre pr mnd. Lykke til😀

Anonymkode: 8d35c...301

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må melde inn antatt inntekt når du starter i jobb, så trekkes noe av trygda. Det er lurt p snakke med nav eller logge seg inn på min side.
Ang AS eller Enkeltpersonsforetak vet jeg ikke. Hva mener du med å spare? Oppfatter ofte at uføre helst vil beholde hele trygden og ha all inntekt på si så det ikke blir trekk i trygden. Det er jo ikke helt stuerent. Da kunne en jo jobbet.

Anonymkode: af094...f43

Med å spare mener jeg at det er ikke viktig for meg at pengene kommer på en brukskonto. Jeg vet ikke hvordan AS eller ENK fungerer men om det gir bedre fordeler kan pengene like gjerne stå på en firmakonto.  

Blir vel uansett trekt i trygden om man tjener over grensen men det er ikke tilfelle for meg da det er snakk om max 8 t pr uke eller mindre . 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Med å spare mener jeg at det er ikke viktig for meg at pengene kommer på en brukskonto. Jeg vet ikke hvordan AS eller ENK fungerer men om det gir bedre fordeler kan pengene like gjerne stå på en firmakonto.  

Blir vel uansett trekt i trygden om man tjener over grensen men det er ikke tilfelle for meg da det er snakk om max 8 t pr uke eller mindre . 

Men innebærer jobben at du må opprette eget firma og fakturere de?

Anonymkode: 28b0f...577

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men innebærer jobben at du må opprette eget firma og fakturere de?

Nei, de vil lønne meg. Jeg lurer på om det er best å lønnes til brukskontoen min som privatperson/ansatt eller om det er smart å opprette ENK/AS, har hørt at det er mindre skatt på det? Hvis jeg må sende de timeliste på faktura så ser jeg ikke noe problem med det om det er det smarteste for meg 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, de vil lønne meg. Jeg lurer på om det er best å lønnes til brukskontoen min som privatperson/ansatt eller om det er smart å opprette ENK/AS, har hørt at det er mindre skatt på det? Hvis jeg må sende de timeliste på faktura så ser jeg ikke noe problem med det om det er det smarteste for meg 

Ja forstår du får betalt, men å opprette eget firma er jo noe du kun gjør hvis du skal drive egen bedrift av noe slag, eller om du jobber som freelancer. Skatt er skatt på inntekt uansett. Med ENK er det litt høyere skatt da du skatter av overskuddet til bedriften. Du må sørge for å sette av egne feriepenger, sykepenger, pensjon o.l. 
Med AS må du ha 30 000 i egenkapital for å starte opp og du må betale arbeidsgiveravgift for deg selv.
Dersom du skal fakturere de du jobber for må du også legge til mva.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...