AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #1 Skrevet 29. juni 2023 Hei. Jeg har en åtte år gammel hund jeg skal ha boende hos meg på deltid når jeg nå i august flytter til en leiebolig. Hun lærer raskt (på godt og vondt) og har her hjemme tilegnet seg en vane om å skrape på lukkede dører. Bor landlig til, så brukte verandadør hyppig da hun var valp og måtte luftes ofte. Lurer på om noen har tips til hvordan jeg kan unngå skraping på dører i leieboligen? Kan sies at hun har hatt lov til å ligge i gamle sofaen her jeg bor må, men får ikke ligge i den nye sofaen til foreldrene mine. Har bare aldri invitert henne opp, og da godtar hun det. Heller ikke hos venner forsøker hun seg på sofaen. Vi har også en trapp i den inngjerdede gårdsplassen vår, en trapp som leder opp i en ikke-inngjerdet hage. Denne har hun heller aldri blitt oppfordret til å gå opp, og hun gjør det heller ikke. Derfor er jeg ganske sikker på at jeg på et vis kan unngå skraping på dører i leieboligen med riktige teknikker. Hun skraper fordi hun vil at døren skal åpne seg. Tenker først og fremst at hun må være mentalt og fysisk aktivisert for at jeg skal kunne kreve at hun ikke skraper, men jeg innbiller meg at her hjemme skraper hun mest av gammel vane. Skal som regel bare ut og legge seg. Er jo fullt klar over at det er galt at dører har åpnet seg ved skraping i fortiden, så det trenger vi ikke å høre🤣 Skal flytte på en liten hybel, hunden kommer ikke til å bli forlatt alene i hybelen og blir mest helgebesøk. Noen som har noen supre teknikker? Eller må man bare følge med som en hauk og si «nei»? Hun vet hva nei betyr og er ganske rask i oppfattelsen. Håper på tips☺️ Anonymkode: 804e3...384
Tabris Skrevet 29. juni 2023 #2 Skrevet 29. juni 2023 Du kan forsøke å være i forkant og bare rope henne til deg hver gang hun nærmer seg døren. Evt kan du sette noe foran eller henge noe over døren slik at hun enten ikke kommer til eller at skraping ikke skader noe. Ved sistnevnte kan du da bare la hun skrape og totalt ignorere det, så lærer hun at skraping ikke fører til noe.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #3 Skrevet 29. juni 2023 Tabris skrev (1 minutt siden): Du kan forsøke å være i forkant og bare rope henne til deg hver gang hun nærmer seg døren. Evt kan du sette noe foran eller henge noe over døren slik at hun enten ikke kommer til eller at skraping ikke skader noe. Ved sistnevnte kan du da bare la hun skrape og totalt ignorere det, så lærer hun at skraping ikke fører til noe. Takk for svar! Angående sistnevnte forslag, så har jeg vurdert en sånn teip jeg fant på internett, men er usikker på om den er no tess. Finner ikke igjen lenke nå. Ytterdøra er ganske lett tilgjengelig i oppholdsrom/stue, så kommer til å se det om hun forsøker. Mulig man skal forsøke førsterådet ditt☺️ ts Anonymkode: 804e3...384
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå