Gå til innhold

Hund være alene i 8 timer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For første gang. Han har vært alene i 4-5 timer før og det har gått fint, men aldri så lenge som 8 timer.

Hva bør jeg gjøre for å legge til rette for at det skal gå fint? Bør jeg ha ham i et mindre rom eller la han ha tilgang til hele huset?

Anonymkode: 4f07f...218

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan ikke vi svare på. Noen hunder liker seg i buret og et trygt lite rom og blir stresset av vinduer mens andre hunder trenger plass og oversikt og vinduer for å være rolige og føle at de har kontroll. 

Anonymkode: 01ea5...67a

Skrevet

La ham være slik han er vant med når han er komfortabel med å være alene 4-5 timer. Pass på at han får god fysisk OG mental aktivisering før dere går, slik at han er mest mulig rolig og sliten og kan bruke mesteparten av tiden på å sove. Gi ham gjerne også en fylt kong så han har mat og noe å holde på med.

Det kan være lurt å filme slik at dere kan se, f.eks via en app på mobilen, hvordan det går. Hvis han reagerer så kan det være han får en negativ erfaring som gjør at dere må gå litt tilbake i treningen på å være alene. 

• Liker 2
Skrevet

generelt anbefaler jeg ikke at hunden får tilgang på hele huset fordi den kan bli stressa av å passe på alt pga lyder, vokting etc. Anbefaler ellers det som Tabris skriver. Mine har tilgang på ett soverom (hvor det er hundeseng og åpent bur) + gang der den får forskjellige liggesoner mtp. mykt/hardt underlag/ temperatur, får bevege seg litt etc.  I tillegg får den et lite tyggebein el.l før jeg drar slik at den opplever at det å være alene er helt ok:)

AnonymBruker
Skrevet
Try2 skrev (18 minutter siden):

generelt anbefaler jeg ikke at hunden får tilgang på hele huset fordi den kan bli stressa av å passe på alt pga lyder, vokting etc. Anbefaler ellers det som Tabris skriver. Mine har tilgang på ett soverom (hvor det er hundeseng og åpent bur) + gang der den får forskjellige liggesoner mtp. mykt/hardt underlag/ temperatur, får bevege seg litt etc.  I tillegg får den et lite tyggebein el.l før jeg drar slik at den opplever at det å være alene er helt ok:)

Her er det motsatt. Mine blir stressa når de ikke får ha full oversikt. Har de tilgang til hele hjemmet og kan ligge i vinduskarmen i stuen og gangen, er de helt rolige og sover godt.

Ts, la hunden ha det som den har hatt det hjemme alene tidligere. Om den har holdt seg rolig i 4-5 timer før, så vil den sannsynligvis klare 8 timer. Pass på at den får nok med tur og mental aktivisering før du drar. 

Anonymkode: 66cd9...107

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor kan hunden gå på do? Syns det er rart at hunder kan holde seg så lenge uten å gå på do. 

Anonymkode: f35fd...8e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor kan hunden gå på do? Syns det er rart at hunder kan holde seg så lenge uten å gå på do. 

Hvis min får velge selv, er han ute på do et par ganger i døgnet. Spesielt hvis det er dårlig vær 😜

Anonymkode: 7c8e0...477

AnonymBruker
Skrevet

Helst burde hunden ha tilgang til uteplass så den kan gjøre fra seg

Når min hund måtte være hjemme alene en hel arbeidsdag uten tilsyn så fikk han tilgang til terrasse med hundegård, samt kjøkken/stue.

Min hund var kun i bur når han var alene på ukjente plasser. Det var det han trengte for å være trygg.

Anonymkode: 4e3de...561

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helst burde hunden ha tilgang til uteplass så den kan gjøre fra seg

Når min hund måtte være hjemme alene en hel arbeidsdag uten tilsyn så fikk han tilgang til terrasse med hundegård, samt kjøkken/stue.

Min hund var kun i bur når han var alene på ukjente plasser. Det var det han trengte for å være trygg.

Men hunder gjør vel som regel ikke fra seg inne på egen eiendom? Du har vel ikke en hundegård i hagen full av hundetisj/bæsj?

Anonymkode: d67ea...41c

Skrevet

på KG kan ikke hunder være alene mer enn i 2-3 timer😂 Men sorry dette handler om alenetrening. Folk er på jobb lzm!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hunder, akkurat som mennesker, kan holde seg lenge når de sover uten problemer. Jeg regner med at du har sovet i både 8 og 10 timer uten å gå på do.

Når hunder er alene hjemme går de ofte i "vent" modus. De fleste vil verken spise eller drikke (det er unntak). En hund som er komfortabel med å være alene hjemme, vil ligge og vente/sove.

Mine hunder hadde ikke vært alene i mer enn 4-5 timer når de var alene 8 timer første gang. Jeg regner med at de ble rastløse etter 4 timer, men la seg igjen når jeg ikke kom hjem. Det er sjeldent at de er hjemme alene i mer enn 4 timer, men det jeg har opplevd er at om en hund klarer 4-5 timer, så klarer de 8 timer. 

Anonymkode: 66cd9...107

Skrevet

Det er helt korrekt. Så lenge de har fått forsvarlig alenetrening, går de i dvale og sover det meste av tiden. Mine fikk ikke mat, men vann - og de rørte nesten ikke vannet engang. (trikset er at de må lures til å tro at det å være alene er en god ting) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2023 den 21.50):

Men hunder gjør vel som regel ikke fra seg inne på egen eiendom? Du har vel ikke en hundegård i hagen full av hundetisj/bæsj?

Jo, det gjør de. Hundegården må selvfølgelig rengjøres daglig hvis hundene oppholder seg mye der. 

Anonymkode: e72c5...3c4

AnonymBruker
Skrevet
On 6/29/2023 at 9:50 PM, AnonymBruker said:

Det gjør dem vel.

Og nei, man rydder jo hundegården for bæsj, akkurat sånn som man rydder plenen for bæsj, eller om hunden bæsjer på fortauet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...