Gå til innhold

Styr å være på jobb med en 5-klassing uten tilbud på dagtid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I år har 5-klassingen vår ikke sommer-SFO for første gang. Det resulterer i mye skjermtid og kjedsomhet. Ingen kompiser hjemme. Jeg er på kontoret og blir masa på, og jeg tar meg til å savne årene vi bare kunne sende i barnehagen når vi jobba om sommeren. Nå føler jeg meg kløyvd i to, i å prøve å jobbe og tilfredsstille hans ønsker. 

Andre med samme utfordringer? Lenge med 8 uker sommerferie for en 10-åring synes jeg 

Anonymkode: 205a2...060

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg! Likevel tror jeg barn har godt av å kjede seg litt og kjenne litt på at det ikke skjer noe om ingen setter igang noe. Kan han ikke ta seg en sykkeltur?

Anonymkode: 42300...101

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du sier du er på kontor - kan du ha hjemmekontor et par dager i uken?

Anonymkode: dba0b...d15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du sier du er på kontor - kan du ha hjemmekontor et par dager i uken?

Wow, god ide. Det har sikkert ikke TS tenkt på. 🤣

Og for øvrig kjeder ikke en 10-11-åring seg noe mindre av at mor sitter hjemme og jobber. For man jobber jo på hjemmekontor. 

Anonymkode: d6a98...9d0

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Vennene er neppe borte i 8 uker. 

Her er 5.klassingen fullt opptatt, hun lufter hunden til naboen daglig og triller barnet til en annen nabo noen ganger i uka. Det siste er litt sånn frem pg tilbake i gata og egentlig ikke nødvendig, men hun føler hun gjør nytte. Litt skjerm blir det når det regner, men vi har lagt inn begrensning. Og ytrer hun at hun kjeder seg kan hun underholde seg med å gjøre husarbeid mens vi er på jobb. 

Vi passer på å gjøre mest mulig ut av ettermiddagen slik at hun opplever at det er fint med sommerferie, og lar henne være lenge oppe slik at hun sover lenge. Slik blir det færre timer alene.

Hun elsker sommerferie.

Anonymkode: 91576...6fc

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du hadde blitt overrasket over hvor mange åpenbare ting folk på KG ikke har tenkt på... 

• Liker 2
Skrevet

Han har bare godt av å kjede seg og å aktivisere seg selv. Kan han gå på kino, i svømmehall e.l alene? Hva med å skrive en liten handleliste til han og foreslå en enkel rett han kan lage til middag til du kommer hjem? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du hadde blitt overrasket over hvor mange åpenbare ting folk på KG ikke har tenkt på... 

Men ikke dette.

Anonymkode: a13b9...ff7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen venner er vel hjemme litt? De er vel ikke borte hele ferien? Kanskje han kan invitere en venn eller to? Gå i parken og ta med noen uteleker som boccia og kjøpe is på vei hjem. Være hos en venn en dag? 

Hva med aktivitetsbøker, lei bok på biblioteket sammen som han kan lese, male, tegne, annen hobby han kan drive med alene, game, , handle middag, lage enkel middag, bake, øve på et instrument via youtube.

Anonymkode: 78fbb...49e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er sunt å kjede seg litt. Han får bruke tiden til å gruble på hva han skal finne på... 

Anonymkode: bf7bc...d85

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Blizz1 skrev (11 minutter siden):

Han har bare godt av å kjede seg og å aktivisere seg selv. Kan han gå på kino, i svømmehall e.l alene? Hva med å skrive en liten handleliste til han og foreslå en enkel rett han kan lage til middag til du kommer hjem? 

Tja, han er bare 10. Tror ikke barn under 12 kan dra i svømmehallen her alene, kino alene er nok heller ikke så aktuelt dessverre 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Og for øvrig kjeder ikke en 10-11-åring seg noe mindre av at mor sitter hjemme og jobber. For man jobber jo på hjemmekontor. 

Haha, hjemmekontor tror jeg bare blir mer mas, for jeg må jo som sagt jobbe🤣

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja, han er bare 10. Tror ikke barn under 12 kan dra i svømmehallen her alene, kino alene er nok heller ikke så aktuelt dessverre 

Var bare forslag. Er kanskje andre aktiviteter som er mer aktuelle.

AnonymBruker
Skrevet

Tilfredsstille hans ønsker? 

Her står du ved et veiskille innen oppdragelse, og barnets videre kurve innen selvstendighet. 

Husarbeid, sommerjobb (hjemme eller hos naboer), egne interesser, finne på ting han liker å gjøre - få han til å skru av skjermen i perioder, så blir han mer kreativ. Oppsøke noen han sjeldent er sammen med? 

Ikke la han forstyrre deg på jobb, han kan sende mld dersom han har spørsmål, men såklart ringe dersom det er viktig. 

Anonymkode: c30ab...471

AnonymBruker
Skrevet

Å kjede seg er heldigvis ikke skadelig. 

Anonymkode: 6ba4b...9c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skulle tro det var 5-6 åring og ikke 5. klassing…

Har dere ikke forberedt barnet på alenetid i det hele tatt ? 

Anonymkode: c3e5d...d95

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skal vel ikke jobbe alle 8 ukene ? 

Anonymkode: a412c...ebb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skulle tro det var 5-6 åring og ikke 5. klassing…

Har dere ikke forberedt barnet på alenetid i det hele tatt ? 

Anonymkode: c3e5d...d95

Joda, men annerledes å være hjemme 2-3 timer alene kontra 8 timer som nå for en 10-åring 

AnonymBruker
Skrevet

Har du jobb hele ferien du da?

Vi har sommerskole i vår kommune. 

Anonymkode: c14d6...a0a

AnonymBruker
Skrevet

Har han ikke mye han kan finne på?

Spille data

Lese bøker/tegneserier 

Gå tur/sykle 

Lage ting eller eksperimentere

Se film 

Chatte med jevnaldrende på nettet 

Anonymkode: ac5ea...7ea

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...