AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #1 Skrevet 29. juni 2023 Har nylig arvet et hus. Hva bør jeg tenke på ifht salg? Det er et verdifullt hus, men prisene i området har sunket mye det siste året. Lønner det seg å vente? Eller vil boligprisene bare synke enda mer? Er vel noe med skatt osv og jeg må forholde meg til.... Anonymkode: 708ab...634
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #2 Skrevet 29. juni 2023 Når du arver er det ikke noe skatt, men beholder du huset må du ha botid på 12 måneder de siste 24 månedene. Men om det er verdifullt så blir det dyrt å sitte på det uten at du bor der selv, eller leier det ut. Hva skal du gjøre med pengene om du selger det? Sette de i banken til evig tid? Anonymkode: 43f1f...5f7
AnonymBruker874626 Skrevet 29. juni 2023 #3 Skrevet 29. juni 2023 Du arver skatteposisjonen, så nå kan du selge uten å skatte av fortjeneste. Når du arver boligen blir dagens markedsverdi satt til inngangsverdi. Du kan dermed selge skattefritt. Venter du med å selge vil eventuell økning i markedsverdi fra arvetidspunktet være skattepliktig. Synker det i verdi vil tapet være fradragsberettiget. 4 1
AnonymBruker874626 Skrevet 29. juni 2023 #4 Skrevet 29. juni 2023 Hvordan eiendomsprisene utvikler seg er et vanskelig spørsmål å svare på. Men husk også at å ha huset stående vil koste deg en del i kommunale avgifter, eiendomsskatt osv. i tillegg til at det må vedlikeholdes. Jeg tenker at å vente med å selge vil først og fremst være aktuelt om det er et attraktivt utleieobjekt og du ser for deg å leie det ut over en lengre periode. 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #5 Skrevet 29. juni 2023 Du kan selge huset og kjøpe utleieobjekter eventuelt større hus til deg selv. Da har du solgt og kjøpt i samme marked og trenger ikke tenke på å selge på et dårlig tidspunkt. Dette vil binde kapitalen din da. Anonymkode: 6fe4e...48f
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #6 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker874626 skrev (6 minutter siden): Du arver skatteposisjonen, så nå kan du selge uten å skatte av fortjeneste. Når du arver boligen blir dagens markedsverdi satt til inngangsverdi. Du kan dermed selge skattefritt. Venter du med å selge vil eventuell økning i markedsverdi fra arvetidspunktet være skattepliktig. Synker det i verdi vil tapet være fradragsberettiget. Jeg tror du bare likte ordet "skatteposisjon" Anonymkode: 31541...20c
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #7 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg tror du bare likte ordet "skatteposisjon" Anonymkode: 31541...20c Det er et ryddig og korrekt begrep, har du problemer med det? Anonymkode: 3a796...14f 1
Påkrevd Skrevet 29. juni 2023 #8 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror du bare likte ordet "skatteposisjon" Anonymkode: 31541...20c Hva mente du egentlig med den? Kan ikke tenke meg et mer passende begrep enn det når det er spørsmål rundt overdragelse/arv av eiendom og hvordan man da ligger an skattemessig.
Sinsen Skrevet 29. juni 2023 #9 Skrevet 29. juni 2023 Husk at du kan få skattefradrag for utgifter knyttet til salg, som honorar til eiendomsmegler. Om pris ved salg ender opp lavere enn verdivurdering på arvetidspunktet, skal man også kunne trekke fra dette, men da bør nok fagfolk vurdere saken for å komme fram til rett beløp.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #10 Skrevet 29. juni 2023 Sinsen skrev (1 minutt siden): Husk at du kan få skattefradrag for utgifter knyttet til salg, som honorar til eiendomsmegler. Om pris ved salg ender opp lavere enn verdivurdering på arvetidspunktet, skal man også kunne trekke fra dette, men da bør nok fagfolk vurdere saken for å komme fram til rett beløp. Hun får ikke skattefradrag for dette om hun selger uten å betale skatt av verdistigningen. Anonymkode: 3ba6a...5ac
Sinsen Skrevet 29. juni 2023 #11 Skrevet 29. juni 2023 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hun får ikke skattefradrag for dette om hun selger uten å betale skatt av verdistigningen. Anonymkode: 3ba6a...5ac Jo, det fungerer begge veier. Se for eksempel avsnitt "Skatt ved boligsalg her": https://www.nlls.no/skatteregler-ved-overtakelse-og-salg-av-arvet-bolig/ Eller her: https://dnbeiendom.no/altombolig/jus/kjop-og-salg/fradrag-ved-salg-av-arvebo ...fra sistnevnte: "Det veldig mange ikke er klar over er at de fortsatt kan ha rett på fradrag av salgskostnader, selv om de ikke må skatte av gevinsten forteller fagsjef i Skattebetalerforeningen, Rolf Lothe." Endret 29. juni 2023 av Sinsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå