Gjest Huldertøsa Skrevet 29. juni 2023 #41 Del Skrevet 29. juni 2023 Brunello skrev (2 minutter siden): Ja, det er veldig viktig. Men brenning av bøker og flagg har ingen ting med ytringsfrihet å gjøre. De gjør det utelukkende for å provosere. De får heller skrive artikler. Selvfølgelig gjør de det for å provosere. Men jeg syns faktisk det er mer provoserende hvordan utøvelse av religion trykker ned og ødelegger andre mennesker. Og jeg tenker ikke på en spesiell religion, men generelt. Masse tullete regler og betraktninger i de enkelte hellige skriftene om hvordan man må leve, hvem som er mindre verdt enn andre (f.eks kvinner og homofile). Det er deilig å slippe å leve etter sånne regler, og de bøkene er ikke noe mer verdt enn papiret de er skrevet på etter min mening. Men å gå til skrittet å brenne dem bare for å provosere syns jeg er litt drøyt (og muligens straffbart, hvis det går under forsøpling / ordensforstyrrelse). Men at folk går til fysisk angrep på disse som brenner bøkene, det er kanskje det de egentlig ønsker å oppnå? For å få oppmerksomhet for sin sak? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 29. juni 2023 #42 Del Skrevet 29. juni 2023 Huldertøsa skrev (1 time siden): Selvfølgelig gjør de det for å provosere. Men jeg syns faktisk det er mer provoserende hvordan utøvelse av religion trykker ned og ødelegger andre mennesker. Og jeg tenker ikke på en spesiell religion, men generelt. Masse tullete regler og betraktninger i de enkelte hellige skriftene om hvordan man må leve, hvem som er mindre verdt enn andre (f.eks kvinner og homofile). Det er deilig å slippe å leve etter sånne regler, og de bøkene er ikke noe mer verdt enn papiret de er skrevet på etter min mening. Men å gå til skrittet å brenne dem bare for å provosere syns jeg er litt drøyt (og muligens straffbart, hvis det går under forsøpling / ordensforstyrrelse). Men at folk går til fysisk angrep på disse som brenner bøkene, det er kanskje det de egentlig ønsker å oppnå? For å få oppmerksomhet for sin sak? Og da er det mye mer konstruktivt å skrive en slik melding du nettopp gjorde enn å brenne Bibelen eller Koranen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 29. juni 2023 #43 Del Skrevet 29. juni 2023 visp skrev (1 time siden): Man kan ikke begynne å bøtelegge provokasjoner syns jeg. Hvorfor ikke. Det er en ekstremt liten gruppe som driver med slikt, så det blir ikke noe problem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 29. juni 2023 #44 Del Skrevet 29. juni 2023 Brunello skrev (Akkurat nå): Hvorfor ikke. Det er en ekstremt liten gruppe som driver med slikt, så det blir ikke noe problem Fordi det å bøtelegge ytringer erbu strid med ytringsfriheten. Du kan ikke nekte noen å brenne egne eiendeler. Hvis de brenner andres, er det noe annet 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 29. juni 2023 #45 Del Skrevet 29. juni 2023 Brunello skrev (1 time siden): Ja, det er veldig viktig. Men brenning av bøker og flagg har ingen ting med ytringsfrihet å gjøre. De gjør det utelukkende for å provosere. De får heller skrive artikler. Hele poenget med ytringsfrihet er å beskytte meninger som provoserer. Blir ingen provosert av det du trenger trenger man ikke beskyttelse av ytringsfrihet. 8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 29. juni 2023 #46 Del Skrevet 29. juni 2023 Har Støre virkelig sagt dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 29. juni 2023 #47 Del Skrevet 29. juni 2023 Hvorvidt det er "smart" å brenne en koran kan sikkert diskuteres (det gjøres jo kun for å markere/provosere), men jeg savner at man setter like mye fokus på de som protesterer som på de som brenner. Det er en lovlig handling, så dvs at at de som lager bråk, forsøker å begrense utøvelse av en lovlig handling. 5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 29. juni 2023 #48 Del Skrevet 29. juni 2023 Hank Amarillo skrev (23 minutter siden): Hele poenget med ytringsfrihet er å beskytte meninger som provoserer. Blir ingen provosert av det du trenger trenger man ikke beskyttelse av ytringsfrihet. Det er god anledning til å provosere skriftlig og muntlig. Det er også ganske festlig å se at de samme menneskene som støtter koranbrenning tar fullstendig av når en muslimsk gutt nekter å håndhilse på en kvinne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 29. juni 2023 #49 Del Skrevet 29. juni 2023 Brunello skrev (1 minutt siden): Det er god anledning til å provosere skriftlig og muntlig. Det er også ganske festlig å se at de samme menneskene som støtter koranbrenning tar fullstendig av når en muslimsk gutt nekter å håndhilse på en kvinne. Hvis SIAN-folka og/eller kvinnegruppa Ottar hadde banket gutten opp fordi de mente det var hatkriminalitet etterpå så kan man gjette hvor sympatien hadde ligget. Nå er dette statsministeren det er snakk om - mulig det er dobbeltmoral fra disse "samme menneskene" - man forventer at en statsmininster tenker litt mer gjennom det han sier. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 29. juni 2023 #50 Del Skrevet 29. juni 2023 Topsi skrev (37 minutter siden): Fordi det å bøtelegge ytringer erbu strid med ytringsfriheten. Du kan ikke nekte noen å brenne egne eiendeler. Hvis de brenner andres, er det noe annet Det er ikke alle ytringer som er lovlige til tross for ytringsfriheten. Jeg er for at man skal kunne demonstrere mot Islam og mene Allah er dust. Men det å brenne gjenstander utelukkende fordi man vil være slem har etter min mening ikke behov for beskyttelse. Dersom man ser hvilke mennesker som driver med slikt, ser man at det ikke akkurat er samfunnets støtter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 29. juni 2023 #51 Del Skrevet 29. juni 2023 Brunello skrev (3 minutter siden): Det er god anledning til å provosere skriftlig og muntlig. Det er også ganske festlig å se at de samme menneskene som støtter koranbrenning tar fullstendig av når en muslimsk gutt nekter å håndhilse på en kvinne. Det er forskjell på å avtale på forhånd en annen måte å hilse på, som jeg støtter, og det å rope Haram og hetse rektor etterpå for hennes reaksjon på noe hun trolig ikke så komme. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 29. juni 2023 #52 Del Skrevet 29. juni 2023 Topsi skrev (Akkurat nå): Det er forskjell på å avtale på forhånd en annen måte å hilse på, som jeg støtter, og det å rope Haram og hetse rektor etterpå for hennes reaksjon på noe hun trolig ikke så komme. Det er fortsatt ytringer som er beskyttet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 29. juni 2023 #53 Del Skrevet 29. juni 2023 Brunello skrev (1 minutt siden): Det er ikke alle ytringer som er lovlige til tross for ytringsfriheten. Jeg er for at man skal kunne demonstrere mot Islam og mene Allah er dust. Men det å brenne gjenstander utelukkende fordi man vil være slem har etter min mening ikke behov for beskyttelse. Dersom man ser hvilke mennesker som driver med slikt, ser man at det ikke akkurat er samfunnets støtter. Så hvis jeg brenner det tyrkiske flagget i protest mot deres regelrett apartheidpoøitilk og militære aggresjon mot kurderne, så burde politiet bøtelegge meg? 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 29. juni 2023 #54 Del Skrevet 29. juni 2023 Brunello skrev (3 minutter siden): Det er ikke alle ytringer som er lovlige til tross for ytringsfriheten. Jeg er for at man skal kunne demonstrere mot Islam og mene Allah er dust. Men det å brenne gjenstander utelukkende fordi man vil være slem har etter min mening ikke behov for beskyttelse. Fordi? 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 29. juni 2023 #55 Del Skrevet 29. juni 2023 Topsi skrev (Akkurat nå): Så hvis jeg brenner det tyrkiske flagget i protest mot deres regelrett apartheidpoøitilk og militære aggresjon mot kurderne, så burde politiet bøtelegge meg? Ja. For du kan demonstrere på en skikkelig måte. Brenning av flagg og gjenstander er utelukkende lite konstruktivt og virker mot sin hensikt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 29. juni 2023 #56 Del Skrevet 29. juni 2023 Brunello skrev (1 minutt siden): Ja. For du kan demonstrere på en skikkelig måte. Brenning av flagg og gjenstander er utelukkende lite konstruktivt og virker mot sin hensikt. Men, du må akseptere at det er en lovlig handling.. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 29. juni 2023 #57 Del Skrevet 29. juni 2023 Brunello skrev (2 minutter siden): Ja. For du kan demonstrere på en skikkelig måte. Brenning av flagg og gjenstander er utelukkende lite konstruktivt og virker mot sin hensikt. Får inderlig håoe ikke du vinner frem med ditt syn, å utvise forakt for det en oppfatter som terror, som et flagg ved å brenne det, er godt innenfor ytringsfriheten,.nemlig fordi da får man oppmerksomhet om sin sak. Tror du Tyrkias ambassadør bryr seg om en kurdisk kvinne som har flyktet for livet fra tyrkiske soldater i Syria skriver i lokalavisen? Nei. Men hvis hun brenner det tyrkiske flagget, da får saken fokus 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 29. juni 2023 #58 Del Skrevet 29. juni 2023 Hank Amarillo skrev (2 minutter siden): Fordi? Fordi ytringsfrihet skal beskytte borgerne mot å bli straffet av myndighetene for sine meninger. Å mene at Islam er en helt grei sak. Det får man gjort ved å rope det ut eller skrive det. Man kan demonstrere i gatene. Å brenne noe er totalt unødvendig. Det ødelegger mer for saken enn det gagner den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hesmeta Skrevet 29. juni 2023 #59 Del Skrevet 29. juni 2023 Jeg har enda til gode å oppleve noen brenner flagg og hellige bøker i ren ytringsfrihetens navn. Det jeg opplever er provokasjoner. Det er unødvendig og man vet en liten gruppe innenfor miljøer reagerer kraftig, og da får nett-trollene mat i magen og sprer om seg med eder og galle. Vær kritisk, det er viktig, men måten det gjøres på er helt feil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 29. juni 2023 #60 Del Skrevet 29. juni 2023 Brunello skrev (Akkurat nå): Fordi ytringsfrihet skal beskytte borgerne mot å bli straffet av myndighetene for sine meninger. Å mene at Islam er en helt grei sak. Det får man gjort ved å rope det ut eller skrive det. Man kan demonstrere i gatene. Å brenne noe er totalt unødvendig. Det ødelegger mer for saken enn det gagner den. Eller ved å brenne en bok. Hvem er du til å bestemme hvordan folk skal ytre seg? 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå