Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ut på tur og prøve å få kjøpt meg laptop i morgen, primært til nettsurfing og muligens litt nedlasting av musikk. Noen som har gode tips om hva jeg bør ha, evnt huske å spørre om, så ikke salgsfyren prater meg fullstendig i senk? Er nokså grønn på den tekniske siden når det gjelder data... :rodme:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk å kjøpe mac - en Ibook for eksempel :P

6 timers batterilevetid, 0 støy, lekkert design, veldig lett å administrere, lite virusproblematikk, ...

Skrevet

Kjøp en PC som du liker og gjerne en som har Centrino, minst 512 MB minne og ikke så altfor liten harddisk (minst 60).

Med Centrino har du trådløst nettverk og en prosessor som ikke bruker mer strøm enn den trenger, noe som fører til mindre støy og lenger batteritid.

Se på skjermene, ikke alle er like gode. Og størrelsene varierer fra 12 til 17 tommer.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Husk å kjøpe mac - en Ibook for eksempel :P

Passe dumt å kjøpe ibook med G4-prosessorer nå som Mac skal begynne med Intel-prosessorer.

Skrevet
Passe dumt å kjøpe ibook med G4-prosessorer nå som Mac skal begynne med Intel-prosessorer.

Pøh! Det har vel ingen ting å si. Den vil ikke slutte å virke selv om det kommer noe nyere med en litt annen teknologi?

Skjønner ikke at folk er så opptatt av prosessorer og ddr og megaflops og dings når man snakker om pcer.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Pøh! Det har vel ingen ting å si. Den vil ikke slutte å virke selv om det kommer noe nyere med en litt annen teknologi?

Skjønner ikke at folk er så opptatt av prosessorer og ddr og megaflops og dings når man snakker om pcer.

Intel er nå en gang enerådende på bærbar teknologi. Nå var ikke varmeutviklingen på de første Intel-mac'ene visstnok så imponerende, men G5 og varme er et veldig omdiskutert problem.

Skrevet
Intel er nå en gang enerådende på bærbar teknologi. Nå var ikke varmeutviklingen på de første Intel-mac'ene visstnok så imponerende, men G5 og varme er et veldig omdiskutert problem.

Ja, og det var vel hovedgrunnen til at Apple droppet IBM. De klarer ikke levere prosessorer med høy ytelse samtidig uten at de utvikler mye varme og dermed også bruker mye strøm.

Men det forhindrer ikke at en iBook er det ultimate valget for en som skal surfe og laste ned musikk... selv med PPC-prosessor.

Skrevet

At det snart kommer bærbare intel-macer er et like godt argument mot å kjøpe bærbar PC nå som bærbar mac.

Bærbar PC < bærbar ppc-mac < bærbar intel-mac.

ergo ...

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Men det forhindrer ikke at en iBook er det ultimate valget for en som skal surfe og laste ned musikk... selv med  PPC-prosessor.

En bærbar som produserer for mye varme, er ikke noe ultimat valg. Mye lurere å vente noen måneder, hvis man har mulighet.

Skrevet

Devil: En ibook er veldig snill både når det gjelder varme, støy og batterikapasitet :-)

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

G4 eller G5? G5 vet jeg Mac har holdt tilbake i bærbare p.g.a. varme.

Skrevet

Ja, tror det bare finnes G4 i de bærbare, i alle fall i ibook-ene.

Hvis man skal drive med noe som krever mye kraft, som billedbehandling eller spill, så er ikke ibook tingen.

Akkurat det med g5 og varme er vel noe som var med på å dytte mac over til intel.

Skrevet
G4 eller G5? G5 vet jeg Mac har holdt tilbake i bærbare p.g.a. varme.

Det finnes bare G4-prossessorer i de bærbare, den helt nye intel-generasjonen vet jeg ikke om kalles G5. De er dessuten bare lansert i form av proff/semiproff-maskiner foreløpig som er altfor dyre for bare surfing...(men ooo, jeg gleder meg til å få råd til å kjøpe... men så trenger jeg den også til jobb...)

Jeg vil tro at iBook av typen som er i salg nå er på vei ut av produksjon - dette kan medføre at man kan få en billig (brukt?) maskin av denne typen om ikke så lenge. Men jeg ville kvidd meg for å kjøpe en ny iBook til fullpris akkurat nå nettopp pga et "stort" generasjonsskifte. En litt irriterende ting med Mac/Apple er dog at de sitter og knuger på all mulig info om hva og når. iBook er jo heller ikke en spesielt dyr maskin.

Ellers tror jeg også at Mac er en mye bedre maskin enn pc for folk som ikke har særlig peiling på data. Mindre problemer med virus, lettere brukergrensesnitt osv. Selv har jeg lært en del og blir stadig oppdatert av nerdete samboer, men jeg har mange nok venner som ikke skjønner at det er noe galt med maskina før de har 5-6 virus og glemt å installere antivirus osv.

Skrevet
Men jeg ville kvidd meg for å kjøpe en ny iBook til fullpris akkurat nå nettopp pga et "stort" generasjonsskifte.

Så du mener en iBook som kjøpe i dag ikke vil kunne fungere etter at det er kommet nye tilsvarende produkter basert på en annen teknologi? Eller hva mener du?

Skrevet
Så du mener en iBook som kjøpe i dag ikke vil kunne fungere etter at det er kommet nye tilsvarende produkter basert på en annen teknologi? Eller hva mener du?

Etter et generasjonsskifte faller prisen på den forrige generasjon og det er jo da lurt å vente til prisen har falt.

Hvis man skal tenke sånn hele tiden kommer man aldri til å få kjøpt noe, siden det alltid er noe nytt på vei som gjør at det gamle blir billig. Men dersom det er kort tid til et markant skifte så kan det jo være lurt å vente dersom man bryr seg om prisen.

Skrevet

Ibok meg her og intel meg der.

Ville hatt en laptop med varmeuttak på siden så du kan ha den på fanget. Ellers kan du ikke sitte i sofaen og surfe, for den blir for varm under.

Selvfølgelig i tillegg til alt det andre fancy som blir skrevet her.

Skrevet
Ville hatt en laptop med varmeuttak på siden så du kan ha den på fanget. Ellers kan du ikke sitte i sofaen og surfe, for den blir for varm under.

Veldig godt poeng, men nå har du vel handlet alt?

Du skulle ring "support" først vet du ;)

Skrevet

(lenge siden jeg kikket innom her)

Jo, selvsagt vil de fungere, Mac har vel også pleid å være gode på support selv på eldre maskiner, tror jeg? Men det er som andre nevner her at det er ikke sikkert det er noe godt kjøp "akkurat nå". På den annen side er iBook verken spesielt dyre - og brukerne trenger vel ofte ikke mer ytelse (med tanke på grafikkort og andre begrensninger) enn det ibooken kan tilby. Så noe fasitsvar har jeg ikke.

Personlig hadde jeg egentlig tenkt å kjøpe PowerBook for noen få måneder siden, men ventet for å se når den helt nye generasjonen kom. Så får vi se, da...

(meeen - jeg har ikke så mange gode råd når det gjelder kjøp av bærbar pc... Nok ram, helst minst 1024 mB, stor harddisk og de utgangene man trenger. Skal man bruke den til 3D bør man be om et grafikkort som passer til sånt bruk)

Skrevet
Veldig godt poeng, men nå har du vel handlet alt?

Du skulle ring "support" først vet du ;)

Hehe, var vel det jeg skulle gjort ;) Diskusjonen her går hvertfall over hodet på meg... Tok den enkle varianten jeg, gikk inn i butikken og sa til ekspeditøren at jeg kan ikke så mye om dette, men jeg skal ha en maskin som prinært skal brukes til nettsurfing, hva vil du anbefale? (Prøvde å være flink og stille noen spørsmål først, men jeg skjønte så lite av svarene... :ler: ) Uansett takk til alle som har prøvd seg med råd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...