Gå til innhold

Hvor lang tid tok det fra du begynte å løpe til du løp 5km på under 25 min?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

? 🙂 

Anonymkode: e2cc2...24e

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alle som har fart som mål. Jeg begynte å jogge gjennom c25k programmet. I begynnelsen løp jeg 2-3 ganger i uken, og da jeg kom under 30 min på 5 k så begynte jeg å øke distanse og ikke fart. I løpet av et par måneder så løp jeg jevnlig 10 km, og så halvmaraton. Liker fremdeles kosefart og langkjøring. Dersom jeg løper fort så er det intervaller på 4x4 eller bakkeintervaller. 5 k er ikke en interessant distanse for meg lenger. 

Anonymkode: 292e7...061

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har løpt regelmessig i åresvis, i tillegg til kampsport og styrketrening. Aldri kommet under 25 på 5 km ;) Men som den over, det har heller aldri vært noe mål for meg. 

Om jeg skikkelig presser meg på en 5km-tur, kan jeg komme ned i 28, men da er det blodsmak og dritt. 

Anonymkode: cf738...a4c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2023 den 17.42):

Det er ikke alle som har fart som mål. Jeg begynte å jogge gjennom c25k programmet. I begynnelsen løp jeg 2-3 ganger i uken, og da jeg kom under 30 min på 5 k så begynte jeg å øke distanse og ikke fart. I løpet av et par måneder så løp jeg jevnlig 10 km, og så halvmaraton. Liker fremdeles kosefart og langkjøring. Dersom jeg løper fort så er det intervaller på 4x4 eller bakkeintervaller. 5 k er ikke en interessant distanse for meg lenger. 

Anonymkode: 292e7...061

Kan skrive under på dette. Etter 3 måneder løp jeg under 30min, og deretter har jeg vel aldri løpt 5K igjen. Trener til halvmaraton nå, og målet er maraton.

På generelt grunnlag sies det at du må løpe lengre for å løpe fortere. Så godt mulig du må øke distansen for å knekke 25.

Anonymkode: 5a71d...133

AnonymBruker
Skrevet

Har løpt et halvt år jevnlig nå, klarer ikke 5 km på denne tiden etter dette. Havner på 35 minutter ca. Jeg trener jogging 2-3 ganger i uka. Kvinne 37

Anonymkode: 1450b...3f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer veldig ann på flere faktorer, bla hvor aktiv du var som barn/ungdom (går mye raskere å trene seg opp om du var veldig aktiv i barn/ungdom kontra en som har vært sofaputer hele livet)

og hvor mye trening du er villig til og tåler nå uten å bli skadet.

Jeg brukte ca 4 mnd på å komme meg under 25 min på 5 km.

jeg startet å trene når jeg var 41 år, etter ca 20 år med relativt lite aktivitet og stillesittende jobb. Var dog veldig aktiv frem til jeg reiste i militæret som 19 åring, da begynte forfallet. 🙈

var i såpass dårlig form at om jeg ble stående mer enn 10 min å prate med noen så måtte jeg finne noe og sitte på.

dette ble vendepunktet for meg og jeg bestemte meg for å gjøre noe med det.

Har en fin lett kupert runde fra huset mitt som er snaue 7 km, og bestemte meg for at denne (eller tilsvarende runde) skulle gjennomføres annenhver dag i minst 3 mnd. I starten var det blanding av jogg og gåing inntil jeg etter ca 3 uker klarte å jogge hele runden.

Da jeg etter ca 1,5 mnd merket hvor mye lettere denne runden gikk og også hvor mye bedre form/overskudd jeg hadde til andre ting var det enkelt å fortsette.

Nærmer meg veldig 50 nå, trimmer nå nesten hver dag (løping, litt sykkel, litt bevegelighet og toppturer, viktigste er at det er lystbetont!) og er i bedre form enn  jeg noen gang har vært. (Løper nå 5k 18:25, 10k 39:07 og har respektable tider på lengre distanser også)

Anonymkode: 5332c...4f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1.5 år, med løping i snitt 4 dager i uken ☺️

Anonymkode: 63c41...178

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...