AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #1 Skrevet 29. juni 2023 Fikk avslag fra DPS. Skulle henvises til privat psykolog som ville ha rettighetsvurdering da han har opp til 7 måneders venteliste, og rettighetsvurdering inntrer fra september. Her legger DPS vekt på betydelig funksjonssvikt og legger til grunn at vanskene mine kan skylde mye annet. Hvordan klarer da folk som har gjennomført medisinstudiet på normert tid+ skaffet familie underveis å få denne diagnosen? Er det så stor forskjell på de som utreder for adhd, eller har noen gjort helprivat og betalt for det hele? Anonymkode: 225c1...d80
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #2 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fikk avslag fra DPS. Skulle henvises til privat psykolog som ville ha rettighetsvurdering da han har opp til 7 måneders venteliste, og rettighetsvurdering inntrer fra september. Her legger DPS vekt på betydelig funksjonssvikt og legger til grunn at vanskene mine kan skylde mye annet. Hvordan klarer da folk som har gjennomført medisinstudiet på normert tid+ skaffet familie underveis å få denne diagnosen? Er det så stor forskjell på de som utreder for adhd, eller har noen gjort helprivat og betalt for det hele? Anonymkode: 225c1...d80 Kommer til å ta det helt privat... og det koster mye😬 Vet ikke helt hva betydelig funksjonssvikt er, men kan tenke meg det er å være utenfor jobb (sykemeldt, eller AAP). Eller å ha rusproblem eller manglende utdannelse.. Har blitt henvist til DPS en gang og ble avslått umiddelbart. Tipper det et fordi jeg har en jobb og da et ikke sviktet stort nok! Anonymkode: 08c34...b1e 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #3 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kommer til å ta det helt privat... og det koster mye😬 Vet ikke helt hva betydelig funksjonssvikt er, men kan tenke meg det er å være utenfor jobb (sykemeldt, eller AAP). Eller å ha rusproblem eller manglende utdannelse.. Har blitt henvist til DPS en gang og ble avslått umiddelbart. Tipper det et fordi jeg har en jobb og da et ikke sviktet stort nok! Anonymkode: 08c34...b1e Jeg hadde forstått avslaget mer om det var henvisning til utredning på DPS. Dette er snakk om utredning hos privatpraktiserende. Jeg ville tro at det var lettere å få innpass hos sistnevnte. Skal dette praktiseres like strengt? Nei ender nok opp med å ta det privat og betale rundt 20 k for det. Elite-ADHD'erne har vel kanskje også gjort det helprivat? Anonymkode: 225c1...d80
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #4 Skrevet 29. juni 2023 Jeg gikk til privat psykolog med avtale for depresjon, og ble utredet etter en stund for å se om det kunne være det som lå bak. Jeg tok juss-studiet på normert tid, jobber fullt og har barn, tror ikke jeg hadde kommet gjennom nåløyet i det offentlige. Men jeg hadde gått skikkelig på veggen og var suicidal, så man vet aldri. Jeg hadde kanskje "flaks". Anonymkode: a6333...b48 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #5 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Kommer til å ta det helt privat... og det koster mye😬 Vet ikke helt hva betydelig funksjonssvikt er, men kan tenke meg det er å være utenfor jobb (sykemeldt, eller AAP). Eller å ha rusproblem eller manglende utdannelse.. Har blitt henvist til DPS en gang og ble avslått umiddelbart. Tipper det et fordi jeg har en jobb og da et ikke sviktet stort nok! Anonymkode: 08c34...b1e Jeg har småbarn, det er nok en stor årsak til at jeg fikk utredning. Er 35 nå. Jobber du 100%? Anonymkode: 47369...cf1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #6 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har småbarn, det er nok en stor årsak til at jeg fikk utredning. Er 35 nå. Jobber du 100%? Anonymkode: 47369...cf1 Nei jeg er gradert ufør, med en fleksibel 40 prosent jobb. Det som gjør det litt vanskelig oppi det hele, er at jeg har fysiske plager som har gjort at jeg ikke klarte å full studieprogresjon. Klarte å karre meg til en bachelor etter et langt utvidet studieløp, hvor det ikke var krav om fast oppmøte. jeg har samtidig fått diagnosene bipolar lidelse, GAD, personlighetforstyrrelse og gud vet hva mer. Jeg leser av prioriteringsveiledereren at hvis det er komobiditet inne i bildet, så kan man få avslag. Altså fordi jeg også har slitt med en fysisk lidelse så kan jeg samtidig ikke vurderes i forhold til ADHD. Ganske urettferdig hvis det stemmer. Anonymkode: 225c1...d80 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #7 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg gikk til privat psykolog med avtale for depresjon, og ble utredet etter en stund for å se om det kunne være det som lå bak. Jeg tok juss-studiet på normert tid, jobber fullt og har barn, tror ikke jeg hadde kommet gjennom nåløyet i det offentlige. Men jeg hadde gått skikkelig på veggen og var suicidal, så man vet aldri. Jeg hadde kanskje "flaks". Anonymkode: a6333...b48 Det er godt mulig at avslaget jeg fikk er en indikasjon på at de har begynt å stramme inn på antallet som får ADHD-diagnose. Nå er det vel mye opp til utreder. Så derfor kan det være tilfeldig hvem som ender opp med å få det. Anonymkode: 225c1...d80
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #8 Skrevet 29. juni 2023 Quote Når har man ADHD med betydelige funksjonsproblemer ? Alltid. Du får ikke diagnosen hvis ikke symptomene dine gir betydelig nedsatt funksjonsnivå på minst to livsområder. Spesialisthelsetjenesten har ikke lov til å begrense inntaket sitt til de som funksjonsproblemer på skole, arbeid eller hjemme. Like rettigheter og ulovlig diskriminering osv. Anonymkode: 7f0a4...c6c 5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #9 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei jeg er gradert ufør, med en fleksibel 40 prosent jobb. Det som gjør det litt vanskelig oppi det hele, er at jeg har fysiske plager som har gjort at jeg ikke klarte å full studieprogresjon. Klarte å karre meg til en bachelor etter et langt utvidet studieløp, hvor det ikke var krav om fast oppmøte. jeg har samtidig fått diagnosene bipolar lidelse, GAD, personlighetforstyrrelse og gud vet hva mer. Jeg leser av prioriteringsveiledereren at hvis det er komobiditet inne i bildet, så kan man få avslag. Altså fordi jeg også har slitt med en fysisk lidelse så kan jeg samtidig ikke vurderes i forhold til ADHD. Ganske urettferdig hvis det stemmer. Anonymkode: 225c1...d80 Det er jo veldig stor pågang akkurat nå. Jeg ble henvist til nærmeste dps, men pga venteliste ble jeg sendt til et annet sted. Bare såvidt jeg fikk første time før fristen på 6 mnd eller hva det er gikk ut. Hva er GAD? Og hvilken fysisk lidelse har du? Mange blir feildiagnosert med personlighetsforstyrrelse (leste det i dag faktisk) og bipolar lidelse når det egentlig er ADHD de har. Anonymkode: 47369...cf1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #10 Skrevet 29. juni 2023 Jeg syntes det er spesielt at noen som klarer familie og medisinstudiet, stedet der man må yte helt i toppsjiktet, føler seg begrenset nok til å få diagnose. Disse klarer jo langt mer enn de fleste andre mennesker. Hva har man da å klage over? Når man har adhd med betydelige funksjonsproblemer? Det er når man ikke har fokus nok til å tilegne seg, og beholde informasjon og kunnskap. Eller mangler så mye konsekvensutredning at de stadig roter til livet sitt. Mange tenker bare overaktivitet og litt ukonsentrasjon når de tenker på adhd, men nedre fungeringssjikt ligger ganske langt ned. Anonymkode: 77787...92d 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #11 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det er jo veldig stor pågang akkurat nå. Jeg ble henvist til nærmeste dps, men pga venteliste ble jeg sendt til et annet sted. Bare såvidt jeg fikk første time før fristen på 6 mnd eller hva det er gikk ut. Hva er GAD? Og hvilken fysisk lidelse har du? Mange blir feildiagnosert med personlighetsforstyrrelse (leste det i dag faktisk) og bipolar lidelse når det egentlig er ADHD de har. Anonymkode: 47369...cf1 GAD er generalisert angstlidelse. Men jeg er ikke helt enig at den diagnosen som den ene psykologen satte var helt dekkende. Når jeg leser om hvordan folk med GAD sliter så tenker jeg ikke at det er helt treffende for meg. Min angst oppstår i konkrete sosiale situasjoner hvor jeg må prestere noe foran andre. Den er ganske spesifikk og ikke generell. ' Fysisk lidelse: en tarmsykdom som har gjort at jeg har mistet veldig mange år av livet mitt. Den er i bedring nå etter et inngrep men jeg må fortsatt passe veldig mye på kostholdet og kan ikke skeie ut i noen stor grad. Jeg har fått veldig mange diagnoser, flere av dem er motstridende. Ingen behandlere er tydeligvis enige om hva som feiler meg. Så tiltroen min til psykiatrien er på et nullpunkt. jeg har alltid følt at jeg har vært på en annen klode. At jeg ikke klarer å henge med på hva som skjer, men prøver å maskere så godt som mulig. Jeg ligger alltid bak de andre, er tregere til å oppfatte ting. Jeg har store problemer med rom og retning. Jeg sliter veldig med å ta instruksjoner som handler om dette. Å ta lappen har vært et prosjekt jeg nesten har gitt opp. Anonymkode: 225c1...d80
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #12 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg syntes det er spesielt at noen som klarer familie og medisinstudiet, stedet der man må yte helt i toppsjiktet, føler seg begrenset nok til å få diagnose. Disse klarer jo langt mer enn de fleste andre mennesker. Hva har man da å klage over? Når man har adhd med betydelige funksjonsproblemer? Det er når man ikke har fokus nok til å tilegne seg, og beholde informasjon og kunnskap. Eller mangler så mye konsekvensutredning at de stadig roter til livet sitt. Mange tenker bare overaktivitet og litt ukonsentrasjon når de tenker på adhd, men nedre fungeringssjikt ligger ganske langt ned. Anonymkode: 77787...92d Jeg synes også det er veldig rart at de i toppsjiktet kan få en slik diagnose. Hva har de egentlig problemer med? For å klare profesjonsstudie i medisin og jus, så må du være strukturert og ha ordenssans. Du må også kunne takle stresset som følger med studenthverdagen og turnustilværelsen. Bare at de klarer dette får meg til å undre på om det er ADHD de sliter med, eller noe annet? For det å være glemsom, distre og hyperaktiv er vel uansett menneskelig? Man kan ikke diagnostisere og medisinere bort alle menneskelige trekk? Anonymkode: 225c1...d80
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #13 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes også det er veldig rart at de i toppsjiktet kan få en slik diagnose. Hva har de egentlig problemer med? For å klare profesjonsstudie i medisin og jus, så må du være strukturert og ha ordenssans. Du må også kunne takle stresset som følger med studenthverdagen og turnustilværelsen. Bare at de klarer dette får meg til å undre på om det er ADHD de sliter med, eller noe annet? For det å være glemsom, distre og hyperaktiv er vel uansett menneskelig? Man kan ikke diagnostisere og medisinere bort alle menneskelige trekk? Anonymkode: 225c1...d80 Fullt mulig å ha ADHD og likevel greie tøffe studier. Å presse meg til å fungere som "normalt" har sendt meg inn i mørke depresjoner, angst og selvmordsforsøk med jevne mellomrom. Fordi jeg er alt annet enn strukturert og fokusert og har konstant uro i hodet, og det derfor har kostet meg mer enn jeg egentlig har å klare det. Men jeg visste ikke at jeg hadde ADHD, og trodde jeg bare ikke jobbet hardt nok. Og har alltid presset meg mer og mer på alle områder i livet. Til det bare sa stopp og depresjonen ble verre enn noen gang. Og jeg ble derfor sjekket for underliggende diagnoser som udiagnostisert kan føre til angst og depresjon. Og her er jeg nå, med Ritalin og et helt nytt liv 😊 Anonymkode: a6333...b48 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #14 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fullt mulig å ha ADHD og likevel greie tøffe studier. Å presse meg til å fungere som "normalt" har sendt meg inn i mørke depresjoner, angst og selvmordsforsøk med jevne mellomrom. Fordi jeg er alt annet enn strukturert og fokusert og har konstant uro i hodet, og det derfor har kostet meg mer enn jeg egentlig har å klare det. Men jeg visste ikke at jeg hadde ADHD, og trodde jeg bare ikke jobbet hardt nok. Og har alltid presset meg mer og mer på alle områder i livet. Til det bare sa stopp og depresjonen ble verre enn noen gang. Og jeg ble derfor sjekket for underliggende diagnoser som udiagnostisert kan føre til angst og depresjon. Og her er jeg nå, med Ritalin og et helt nytt liv 😊 Anonymkode: a6333...b48 Nå vet ikke jeg hvilke andre symptomer du har. Du sier konstant uro i hodet. Hva skiller dine symptomer seg fra en angstlidelse? Med profesjonsstudier så må man presse seg over flere år. Hvis man klarer et slikt studie på normert tid, og kanskje også fått familie underveis, så kan jeg bare ikke forstå at personen kvalifiserer for ADHD. For et slikt studie krever mye planlegging, og å kunne hoppe fra en oppgave til en annen. Og så kunne levere mange oppgaver innen oppgitte frister. Det blir rett og slett veldig mye å holde styr på. Anonymkode: 225c1...d80
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #15 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå vet ikke jeg hvilke andre symptomer du har. Du sier konstant uro i hodet. Hva skiller dine symptomer seg fra en angstlidelse? Med profesjonsstudier så må man presse seg over flere år. Hvis man klarer et slikt studie på normert tid, og kanskje også fått familie underveis, så kan jeg bare ikke forstå at personen kvalifiserer for ADHD. For et slikt studie krever mye planlegging, og å kunne hoppe fra en oppgave til en annen. Og så kunne levere mange oppgaver innen oppgitte frister. Det blir rett og slett veldig mye å holde styr på. Anonymkode: 225c1...d80 Uro i hodet, dårlig impulskontroll, sterke følelser og problemer med å regulere dem, utålmodig, avbryter andre, slurvefeil, greier kun å holde fokus på noe i noen minutter før jeg må finne på noe annet, greier ikke lese oppskrifter eller bruksanvisninger (hopper over og bytter om på punkter), glemmer alltid noe viktig - penal og gymtøy på skolen, laptop på jobb, lommeboka, nøkler, ting på handlelista osv., fort overstimulert, lett distrahert, overveldet over små oppgaver, osv. Bruker enormt med energi på å organisere dagen så jeg kan fungere noenlunde. Jeg har ikke angst lenger, akkurat det har jeg greid å jobbe med. Gjentatte depresjoner tilsynelatende ut av det blå har imidlertid vært et stort problem. Men det utløses av at jeg sliter meg ut ved å prøve å fungere som normalt. Jeg har vært hos både psykolog og etter hvert psykiater for medisinering, som begge mener diagnosen stemmer. Du får nå tro hva du vil, men legger min lit til de profesjonelle 😊 Anonymkode: a6333...b48 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #16 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Uro i hodet, dårlig impulskontroll, sterke følelser og problemer med å regulere dem, utålmodig, avbryter andre, slurvefeil, greier kun å holde fokus på noe i noen minutter før jeg må finne på noe annet, greier ikke lese oppskrifter eller bruksanvisninger (hopper over og bytter om på punkter), glemmer alltid noe viktig - penal og gymtøy på skolen, laptop på jobb, lommeboka, nøkler, ting på handlelista osv., fort overstimulert, lett distrahert, overveldet over små oppgaver, osv. Bruker enormt med energi på å organisere dagen så jeg kan fungere noenlunde. Jeg har ikke angst lenger, akkurat det har jeg greid å jobbe med. Gjentatte depresjoner tilsynelatende ut av det blå har imidlertid vært et stort problem. Men det utløses av at jeg sliter meg ut ved å prøve å fungere som normalt. Jeg har vært hos både psykolog og etter hvert psykiater for medisinering, som begge mener diagnosen stemmer. Du får nå tro hva du vil, men legger min lit til de profesjonelle 😊 Anonymkode: a6333...b48 Var dette behandlere i privat sektor? betalte du for dette selv? Anonymkode: 225c1...d80
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #17 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg syntes det er spesielt at noen som klarer familie og medisinstudiet, stedet der man må yte helt i toppsjiktet, føler seg begrenset nok til å få diagnose. Disse klarer jo langt mer enn de fleste andre mennesker. Hva har man da å klage over? Anonymkode: 77787...92d Her må du rett og slett skille mellom flere elementer. Først om viljen og gjennomføringsevnen til den enkelte er tilstede, om personen har tilgang til hjelpemidler og funksjon. Mange (inkludert meg selv) presset meg igjennom studier, fordi jeg ville og skulle klare det. Det var ikke snakk om noe annet. Og jeg klarte det, med gode karakterer også. Men det hadde sin bakside. Fungerte ikke på andre områder (dype depresjoner, suicidalitet, selvmordsforsøk). Å prestere ble en mestringsstrategi, eller en måte å kamifluere mine problemer på. Man kan fint komme seg igjennom prestisjestudier med ADHD så lenge man får tilrettelegging eller finner sine teknikker som man kan anvende. Jeg eier ikke konsentrasjon til å lese en bok, og glemmer fort det jeg leser. Men det blir noe helt annet når jeg lager tankekart og visualiserer fagstoffet. At en med ADHD klarer å ta et prestisjestudie, betyr jo bare at personen har funnet sin studieteknikk. Likevel så kan man ha problemer på andre områder. Anonymkode: 82acf...db6 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #18 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde forstått avslaget mer om det var henvisning til utredning på DPS. Dette er snakk om utredning hos privatpraktiserende. Jeg ville tro at det var lettere å få innpass hos sistnevnte. Skal dette praktiseres like strengt? Nei ender nok opp med å ta det privat og betale rundt 20 k for det. Elite-ADHD'erne har vel kanskje også gjort det helprivat? Anonymkode: 225c1...d80 Jeg fikk blankt nei fra privat praktiserende psykolog. Inntakstopp. Ble henvist pga mistanke om PTSD fra lege. I min kommune er det 2 års venteliste for psykolog. Anonymkode: 08c34...b1e
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #19 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Var dette behandlere i privat sektor? betalte du for dette selv? Anonymkode: 225c1...d80 Privat psykolog med avtale som jeg i utgangspunktet var henvist til av fastlegen på grunn av depresjon. Ettersom depresjonene mine var atypiske (hennes ord) mente hun det kunne ligge noe annet i bunnen som utløste depresjoner. Anonymkode: a6333...b48
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #20 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har småbarn, det er nok en stor årsak til at jeg fikk utredning. Er 35 nå. Jobber du 100%? Anonymkode: 47369...cf1 Ja, er i 100% jobb nå. Men var delvis ute av arbeidslivet ifjor i 8 mnd. Maktet ikke full jobb. Sa opp gamle jobben min uten noe fast å gå til. Hukommelsen min har vært ekstremt nedsatt i over 1 år, og det kjennes mange dager ut som om noen har kjørt over hodet mitt og rygget over det igjen. Psykolog påstå det "kun" er depresjon. Fikk antidepressiv (wellbutrin) og den hjelper litt på kognisjon. Disse utmattelse periodene kommer med ujevne mellomrom og denne gangen har det vart lenge!! Anonymkode: 08c34...b1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå