AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #1 Skrevet 29. juni 2023 Slimproppen gikk for noen dager siden og fortsetter å gå, men ingen tegn til fødsel. Blir satt i gang neste uke og kjenner jeg er redd. Redd for å gå helt til overtid, men også redd for igangsettelse. Har noen av dere oppmuntrende ord? Flere som gikk en stund over termin hvor fødsel startet av seg selv likevel? Anonymkode: 69953...1c3 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #2 Skrevet 29. juni 2023 Jeg gikk 12 dager over termin med min siste. Ble satt i gang pga mistanke om lite fostervann. Siden slimproppen har gått så har du sikkert en kortete åpningsfase enn hva jeg hadde. Men er du engstelig så be om en ekstra kontroll Anonymkode: 363e6...05f
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #3 Skrevet 29. juni 2023 Hva er grunnen til at du er redd for igangsetting? Igangsetting har begynt å komme veldig bra ut i studier. Skjønner godt redselen for å at fødselen ikke starter - men her bør du kunne kreve igangsetting allerede nå. Før ble man i større grad igangsatt fordi det var noe med foster eller mor, nå er det mange steder internasjonalt man kan be om igangsetting fra uke 39. En ny studie viste at det gikk bedre for mor ved tidligere igangsetting. https://www.unimelb.edu.au/newsroom/news/2023/may/mothers-choosing-to-induce-labour-at-39-weeks-have-better-health-outcomes En svensk studie fant bedre resultat for babyene ved induksjon ved 41 uker i stedet for 42 (færre dødsfall). https://www.bmj.com/content/367/bmj.l6131 Jeg tror grunnen til at de vil man skal vente i stor grad er økonomisk (igangsetting koster). Anonymkode: 645df...00c 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #4 Skrevet 29. juni 2023 Jeg ville bedt om igangsettelse, overtid øker risikoen for morkakesvikt... Anonymkode: f1f66...9c9
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #5 Skrevet 29. juni 2023 Jeg skulle settes i gang 15 dager etter termin. Fødselen startet 8 timer før jeg skulle møte opp. Anonymkode: ba351...6a2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #6 Skrevet 29. juni 2023 Min fødsel startet naturlig da jeg var 41+5. De måtte likevel ta vannet og gi meg drypp. Det var en lang fødsel og baby måtte tas med vakuum etter 24 timer. Anonymkode: 271e4...0ce
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #7 Skrevet 29. juni 2023 Min slimpropp gikk 6 dager over termin, og jeg slapp igangsettelse. Fødselen startet av seg selv 8 dager over termin. Anonymkode: 486fa...737
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #8 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hva er grunnen til at du er redd for igangsetting? Igangsetting har begynt å komme veldig bra ut i studier. Skjønner godt redselen for å at fødselen ikke starter - men her bør du kunne kreve igangsetting allerede nå. Før ble man i større grad igangsatt fordi det var noe med foster eller mor, nå er det mange steder internasjonalt man kan be om igangsetting fra uke 39. En ny studie viste at det gikk bedre for mor ved tidligere igangsetting. https://www.unimelb.edu.au/newsroom/news/2023/may/mothers-choosing-to-induce-labour-at-39-weeks-have-better-health-outcomes En svensk studie fant bedre resultat for babyene ved induksjon ved 41 uker i stedet for 42 (færre dødsfall). https://www.bmj.com/content/367/bmj.l6131 Jeg tror grunnen til at de vil man skal vente i stor grad er økonomisk (igangsetting koster). Anonymkode: 645df...00c Kan man be om dette? Anonymkode: 69953...1c3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #9 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg ville bedt om igangsettelse, overtid øker risikoen for morkakesvikt... Anonymkode: f1f66...9c9 Men om jeg ber om det, tviler jeg på at jeg får det innvilget?? Må jeg ikke ha en god grunn for dette? komplikasjoner eller slikt? Dersom barnet har det bra i magen, vil de vel ikke sette meg igang Anonymkode: 69953...1c3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #10 Skrevet 30. juni 2023 Ingen grunn til å be om igangsettelse. De sette ri gang om de ser at det er behov for det. Selv ble jeg satt i gang på dag 11 av overtid og fikk en veldig fin fødsel. Var selv redd for å bli satt igang, men hadde bare gode opplevelser med det. De venter vel til maks dag 11-12 før de setter igang pga de nye studiene som er gjort på dette (se over). Men ikke grunn til å sette igang tidligere om alt ser bra ut og barnet har det fint i magen Anonymkode: 3ced2...287
AdonisFFM Skrevet 30. juni 2023 #11 Skrevet 30. juni 2023 Den første grunnen til at en har "sen termin" er ofte at en hadde feil dato ved befruktning. Nå er det ofte slik at om en har godt planlagt svangersap kan en regne ned til dagen det skjedde, men om en kommer etter 6 uker og har en ultralyd kan denne bomme med litt. Ellers er det jo klart at førstegangsfødende BRUKER å ha senere terminer, selv om det også er mange andre grunner. Det er nok mye som tyder på at en sen termin (etter uke 41) øker mortaliteten til foster. Ikke bare på grunn av sviktende placenta, men også fordi baby kan vokse mye og det kan gi problemer i seg selv. For førstegangsfødende kan det være bra å prøve å stimulere med sex. Så lenge det ikke er noen underliggende problemer, er dette ofte nok. Får en kvinnen til å ha en bra orgasme er det enda bedre sjanse for å sette i gang noe. Det at slimproppen har løsnet er jo også et veldig godt tegn. I dette tilfellet må en jo gjerne ha avklart HVOR mye væske som evt har lekket ut, for da vil jo ting skje fort. Ellers: Det er jo ofte gode grunner til at igangsetting ikke er noen god ide for tidlig. Det er veldig forenklet og noe tegn på lite innsikt å si at dette er "økonomisk" begrunnet. Det er ikke så mye slit å legge inn en prostaglandin myker og begynne Oxytocin. Så kommer det an på positionen til Cervix. Er den langt bak, lite utvidet Cervix, hard, og baby er fortsatt høyt oppe er sjansen for at igangsetting lykkes mindre. Da kan en ofte ende opp med keisersnitt, eller iallfall en lang fødsel. Om Cervix er mykere, utvidet og det er utvidelse, så er plutsleig sjansene for å lykkes med induksjon mye bedre. Her må du snakke med din lege som har dokumentene fra siste visitt. Alt annet blir bare spekulasjoner.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #12 Skrevet 30. juni 2023 Fødte 3 dager før igangsettelse, altså 8 dager over termin. Begynte å kjenne murringer noen dager etter slimproppen gikk. Det er tunge dager, men snart er du i mål uansett Anonymkode: 7fa56...457
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #13 Skrevet 30. juni 2023 Jeg fødte 12 dager over termin. Hos meg var alt fint, jeg ble litt engstelig for baby på slutten fordi spark og bevgelse var mindre tydelig og vanskelig å kjenne men det var bare lite plass inni der og på overtidskontroll var hun veldig aktiv. Uansett, hos meg løsnet slimproppen 1-2 dager før. Jeg hadde time til igangsetting 12 dager over, men den natten våknet jeg kl 03 av rier. Sov en halvtime, rier igjen, sov litt til, rier igjen osv. Når jeg kom til timen min på sykehuset kl 11 så hadde jeg 4cm åpning, men riene hadde stoppet helt opp. Dette var tidlig på dagen og vi valgte igangsetting for det føltes tryggere å være på sykehuset. Husker ikke når, men jeg fikk noen piller og når de begynte å virke så gikk det 11 timer også var ungen ute. Det var ikke helt ukomplisert, riene jeg fikk av pillene kom så tett og var så intense at jeg ville ha epidural. Og når jeg var kommet så langt at baby sitt hode var på vei ut, så prøvde de sugekopp men hun var stjernekikkert og lå skjevt så det ble akutt keisersnitt tilslutt fordi baby hadde det ikke helt bra. Jeg vet ikke om fødselen hadde vert annerledes hvis jeg ikke hadde fått modningspiller. Men jeg er veldig glad for at jeg fikk rier og åpning naturlig før vi kom til sykehuset. For da virket det ihvertfall som kroppen var klar og at prossesen allerede hadde startet selv om jeg fikk piller når det stoppet litt opp igjen Anonymkode: 9b661...f76
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #14 Skrevet 1. juli 2023 AdonisFFM skrev (15 timer siden): Den første grunnen til at en har "sen termin" er ofte at en hadde feil dato ved befruktning. Nå er det ofte slik at om en har godt planlagt svangersap kan en regne ned til dagen det skjedde, men om en kommer etter 6 uker og har en ultralyd kan denne bomme med litt. Ellers er det jo klart at førstegangsfødende BRUKER å ha senere terminer, selv om det også er mange andre grunner. Det er nok mye som tyder på at en sen termin (etter uke 41) øker mortaliteten til foster. Ikke bare på grunn av sviktende placenta, men også fordi baby kan vokse mye og det kan gi problemer i seg selv. For førstegangsfødende kan det være bra å prøve å stimulere med sex. Så lenge det ikke er noen underliggende problemer, er dette ofte nok. Får en kvinnen til å ha en bra orgasme er det enda bedre sjanse for å sette i gang noe. Det at slimproppen har løsnet er jo også et veldig godt tegn. I dette tilfellet må en jo gjerne ha avklart HVOR mye væske som evt har lekket ut, for da vil jo ting skje fort. Ellers: Det er jo ofte gode grunner til at igangsetting ikke er noen god ide for tidlig. Det er veldig forenklet og noe tegn på lite innsikt å si at dette er "økonomisk" begrunnet. Det er ikke så mye slit å legge inn en prostaglandin myker og begynne Oxytocin. Så kommer det an på positionen til Cervix. Er den langt bak, lite utvidet Cervix, hard, og baby er fortsatt høyt oppe er sjansen for at igangsetting lykkes mindre. Da kan en ofte ende opp med keisersnitt, eller iallfall en lang fødsel. Om Cervix er mykere, utvidet og det er utvidelse, så er plutsleig sjansene for å lykkes med induksjon mye bedre. Her må du snakke med din lege som har dokumentene fra siste visitt. Alt annet blir bare spekulasjoner. Cervix er moden og har 3cm åpning. Jeg har også født et barn før, tror derfor at det ikke er mye som skal til før kroppen setter i gang. Et lite dytt i riktig retning tror jeg ville vært nok. Tviler på de måtte gått «all the way» med drypp og lignende .. Dette er litt rart da, i og med første barnet kom i uke 39. Anonymkode: 69953...1c3
AdonisFFM Skrevet 1. juli 2023 #15 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Cervix er moden og har 3cm åpning. Jeg har også født et barn før, tror derfor at det ikke er mye som skal til før kroppen setter i gang. Et lite dytt i riktig retning tror jeg ville vært nok. Tviler på de måtte gått «all the way» med drypp og lignende .. Dette er litt rart da, i og med første barnet kom i uke 39. Anonymkode: 69953...1c3 Høres jo da fordelaktig ut. Kommer da an på hvor høyt oppe baby sitter og om du har kontraksjoner, men ja. Det kan virke som ikke altfor mye trengs. Selv om det gørste kom i uke 39, er det ikke automatikk at det samme skjer igjen. Du får ha det bra og kommer nok snart tenker jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå