AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #1 Del Skrevet 29. juni 2023 Jeg har flere dager med fravær som ikke stemmer. Disse dagene var jeg på skolen og hadde vanlig undervisning. Jeg informerte kontaktlærer om disse feilene, og han sa han skulle fikse det. Fraværet ble omgjort til dokumentert fravær, men allikevel kommer fraværet på vitnemålet (hva faen). Nå sier skolen "du er for sent ute". Ikke at jeg bryr meg så forferdelig mye om å fjerne fraværet. For meg er dette en prinsippsak. Hvorfor skal jeg straffes fordi skolen har gjort en feil? Er det noe jeg kan gjøre? Anonymkode: cc5cf...63f 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #2 Del Skrevet 29. juni 2023 Det spiller ingen rolle uansett. Anonymkode: a9289...f0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #3 Del Skrevet 29. juni 2023 Du kan klage det inn til Statsforvalteren, men fravær har generelt lite å si. Hvis du skal studere videre er det ingen som sjekker fravær på vgs. Anonymkode: cb805...b92 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #4 Del Skrevet 29. juni 2023 Just now, AnonymBruker said: Du kan klage det inn til Statsforvalteren, men fravær har generelt lite å si. Hvis du skal studere videre er det ingen som sjekker fravær på vgs. Anonymkode: cb805...b92 Aldri opplevd å måtte vise vitnemål selv ved jobber jeg fikk like etter og gjennom studietiden. Veldig uvanlig at arbeidsgivere ber om dette. Anonymkode: a9289...f0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #5 Del Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Aldri opplevd å måtte vise vitnemål selv ved jobber jeg fikk like etter og gjennom studietiden. Veldig uvanlig at arbeidsgivere ber om dette. Anonymkode: a9289...f0b Ikke jeg heller Anonymkode: cb805...b92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #6 Del Skrevet 29. juni 2023 «I gamle dager» ble vi fortalt at arbeidsgivere ved sommerjobb i studietiden kom til å se på fraværet før de ev. ville ansette. Jeg har aldri hørt om at dette har vært tilfelle eller at noen i det hele tatt har vært interessert i å se vitnemålet. Dessuten er et stort udokumentert fravær på enkelttimer gjerne mer indikerende for «skulk» enn hele dager. Anonymkode: a2949...01c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #7 Del Skrevet 29. juni 2023 Det er ingen som ser eller bryr seg om det, bortsett fra din lærer. Anonymkode: 6d196...9ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #8 Del Skrevet 29. juni 2023 Du klager og gir deg ikke på det før de fjerner det Anonymkode: b7ccb...608 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #9 Del Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du klager og gir deg ikke på det før de fjerner det Anonymkode: b7ccb...608 Helt enig. Jeg hadde et par sommerjobber på kroken før arbeidsgiver bad om å få se vitnemålet mitt. Karakterene mine var gode, men jeg hadde for stort fravær og mistet sjansen på jobbene... Anonymkode: e492c...643 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 29. juni 2023 #10 Del Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Aldri opplevd å måtte vise vitnemål selv ved jobber jeg fikk like etter og gjennom studietiden. Veldig uvanlig at arbeidsgivere ber om dette. Anonymkode: a9289...f0b Nei, men hvis TS har planer om å søke om lærlingplass, kan det nok ha betydning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #11 Del Skrevet 29. juni 2023 Problemet med fraværet er at det ikke står på vitnemålet om det er udokumentert eller dokumentert. Er ikke det litt rart? Anonymkode: cc5cf...63f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 29. juni 2023 #12 Del Skrevet 29. juni 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Problemet med fraværet er at det ikke står på vitnemålet om det er udokumentert eller dokumentert. Er ikke det litt rart? Anonymkode: cc5cf...63f Det er jo uansett et problem at ts har fått fravær som ikke er reelt. For en arbeidsgiver vil jo mye fravær som er dokumentert også virke avskrekkende. Skolen må rydde opp i dette. Hvis de nekter, spør foreldrene dine om hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #13 Del Skrevet 29. juni 2023 Jeg har opplevd det samme på høyskole. Faglærer hevdet hardnakket at jeg ikke hadde vært tilstede i hans fag mer enn 4 (!!!) ganger på et helt halvår og hadde et vanvittig høyt udokumentert fravær, selv om jeg hadde vært borte bare to dager på grunn av influensa og hadde legeerklæring på begge dagene. Man skulle tro det var en enkel sak for meg å vinne denne saken siden det var snakk om et mediefag og det fantes bilder, filmer eller lydopptak av meg fra absolutt alt det udokumenterte "fraværet" i tillegg til at hele klassa stilte seg bak meg som vitner. Men nei, jeg endte med å måtte ta et helt år om igjen... Anonymkode: a7529...abc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #14 Del Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har opplevd det samme på høyskole. Faglærer hevdet hardnakket at jeg ikke hadde vært tilstede i hans fag mer enn 4 (!!!) ganger på et helt halvår og hadde et vanvittig høyt udokumentert fravær, selv om jeg hadde vært borte bare to dager på grunn av influensa og hadde legeerklæring på begge dagene. Man skulle tro det var en enkel sak for meg å vinne denne saken siden det var snakk om et mediefag og det fantes bilder, filmer eller lydopptak av meg fra absolutt alt det udokumenterte "fraværet" i tillegg til at hele klassa stilte seg bak meg som vitner. Men nei, jeg endte med å måtte ta et helt år om igjen... Anonymkode: a7529...abc Det tror jeg rett og slett ikke. Anonymkode: 12b20...9f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #15 Del Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det tror jeg rett og slett ikke. Anonymkode: 12b20...9f6 Tro hva du vil. Anonymkode: a7529...abc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dørmatten Skrevet 29. juni 2023 #16 Del Skrevet 29. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg har opplevd det samme på høyskole. Faglærer hevdet hardnakket at jeg ikke hadde vært tilstede i hans fag mer enn 4 (!!!) ganger på et helt halvår og hadde et vanvittig høyt udokumentert fravær, selv om jeg hadde vært borte bare to dager på grunn av influensa og hadde legeerklæring på begge dagene. Man skulle tro det var en enkel sak for meg å vinne denne saken siden det var snakk om et mediefag og det fantes bilder, filmer eller lydopptak av meg fra absolutt alt det udokumenterte "fraværet" i tillegg til at hele klassa stilte seg bak meg som vitner. Men nei, jeg endte med å måtte ta et helt år om igjen... Anonymkode: a7529...abc Helt sykt. Hvordan kan dette være lov? Endret 29. juni 2023 av dørmatten Typo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #17 Del Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Problemet med fraværet er at det ikke står på vitnemålet om det er udokumentert eller dokumentert. Er ikke det litt rart? Anonymkode: cc5cf...63f Nei. Forskjellen på dokumentert og udokumentert er om det teller inn på fraværsgrensa. Ikke om det havner på vitnemål eller ikke. Man kan også søke som sletting av inntil 10 dager dokumentert fravær, men dette måtte du ha gjort før skoleslutt. Anonymkode: b32b3...fd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #18 Del Skrevet 13. september 2023 En liten oppdatering på saken: En i tråden her tipset om å sende en klage til statsforvalteren. Jeg sendte inn klagen i slutten av juni eller begynnelsen av juli, og fikk svar i løpet av noen dager. De sa at jeg burde kontakte fylkeskommunen, og jeg gjorde dette i begynnelsen av juli. Jeg ventet på svar i 2 måneder, og fikk svar av rektor på skolen jeg gikk på, og han hadde ikke endret mening siden sist. Det som er litt rart er at mailen jeg sendte til fylkeskommunen gikk videre til skolen. På dette tidspunktet har jeg gitt opp, men det må vel være lov å irritere seg over ansvarsfraskrivelsen. Anonymkode: cc5cf...63f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå