Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan håndterer dere det? Er det noe man i det hele tatt kan gjøre med det?

Anonymkode: 1089c...486

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært lærer i Groruddalen i snart 20 år, og ja, de siste årene har jeg innimellom vært borti elever som ikke vil håndhilse. (Dette var aldri et tema før, men er noe som begynte å bre om seg for kanskje 5 år siden). 

Det som er litt «pussig» eller interessant, er at disse håndhilse-nekterne uten unntak også har vært «problem-elever» i en eller annen form. Du kjenner typen - han (ja, for det er kun gutter jeg har opplevd at har vært opptatt av dette) som alltid havner i bråk, gir f i lekser, skulker en hel masse, plager medelever og generelt er «uspiselige». Jeg sitter derfor igjen med en følelse av at det å nekte håndhilsing ikke egentlig handler om religion - men kun er en måte å «legitimere» dårlig oppførsel på..!

Anonymkode: 9524c...f92

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håndhilste ikke. Skjønner ikke problemet 

Anonymkode: 7d47c...2bf

• Liker 2
Skrevet
Topsi skrev (9 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/skolen-som-slagmark/o/5-95-1193352

Dette lover ikke godt for fremtiden, jeg ble rystet av å lese det

Det er synd å si det, men desto eldre jeg blir innser jeg mer og mer at vi må tilbake til assimileringspoltikk når det kommer til innvandrere fra den islamske verden og ikke minst stenge grensene for disse landene. Generelt må vi i vesten stå opp for våre verdier. Det er tross alt vår framtid som blir ofret, 

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Fremtiden i Norge er skremmende, at noen vil føde barn i dag synes jeg er helt hensynsløst. Å utsette et menneske for fremtiden? Aldri livet!

Anonymkode: 85c19...8ee

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har noe her i Norge som er verd å ta vare på, og det er folkeskikk ! 
Den hjelper en til å fungere bra sammen med venner, familie og kolleger.  
De som blir opplært hjemmefra til å behandle kvinner eller lærere feks respektløst blir noen sosiale tapere etterhvert. 
Jeg synes at de ikke skulle fått noe vitnemål før ETTER de hadde håndhilst. 
Det bør bli den nye normen ! 
Er dette et Oslo-fenomen ? 

Anonymkode: f1428...cd2

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg håndhilste ikke. Skjønner ikke problemet 

Hilste du på en annen måte?  Var du aldri eksponert for situasjoner hvor det var forventet at du strakk frem hånden?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ennå ikke hatt elever som ikke vil håndhilse men fedre som ikke vil håndhilse. Det i seg selv er forsåvidt ikke noe problem. Men har en kvinnelig elev nå som er det meste konservative (blant muslimer) jeg har vært borti, og som mener blant annet at demokrati er bortkastet og noe stort tull. Hadde denne eleven vært en gutt/mann tror jeg problemet hadde vært enda større…

Anonymkode: 90ccc...4c2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ennå ikke hatt elever som ikke vil håndhilse men fedre som ikke vil håndhilse. Det i seg selv er forsåvidt ikke noe problem. Men har en kvinnelig elev nå som er det meste konservative (blant muslimer) jeg har vært borti, og som mener blant annet at demokrati er bortkastet og noe stort tull. Hadde denne eleven vært en gutt/mann tror jeg problemet hadde vært enda større…

Anonymkode: 90ccc...4c2

Du burde bare svare at det er deres tro og kultur som er noe stort tull, og at det er en grunn til at de er her.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hilste du på en annen måte?  Var du aldri eksponert for situasjoner hvor det var forventet at du strakk frem hånden?

Jeg ble utsatt for vold og overgrep hele oppveksten og har problemer med nærkontakt. Det har alltid blitt respektert uten at jeg har behøvd å fortelle hvorfor. Det bør respekteres like når det er noen med mørk hudfarge. Grunn er ikke relevant. Alle har råderett over egen kropp og det å ha grenser for sin egen kropp er sunt og viktig. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
kar90 skrev (3 timer siden):

Det er synd å si det, men desto eldre jeg blir innser jeg mer og mer at vi må tilbake til assimileringspoltikk når det kommer til innvandrere fra den islamske verden og ikke minst stenge grensene for disse landene. Generelt må vi i vesten stå opp for våre verdier. Det er tross alt vår framtid som blir ofret, 

En vaskeekte rasist der altså 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det har blitt en greie blant elever med muslimsk bakgrunn de siste årene. Dette er stort sett elever som er født og oppvokst i Norge med ressurssvake foreldre fra 3. verden.

Anonymkode: 164fb...2be

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

En vaskeekte rasist der altså 

Jeg bryr meg ikke stort om etnisitet. Faktum er at vestlige folk er de minst rasistiske på hele kloden, og er det eneste folket som har tatt et oppgjør med gamle imperialistiske holdninger og sjåvenisme. Om ikke imperialismen ligger latent i alle kulturer så ligger uansett sjåvenimsne der, og der er det ingen andre kulturer enn de vestlige som har gjort noe for å forebygge sin egen. Så når man kommer til et land og forventer at man ikke bare skal leve fulllstendig etter egne tradisjoner, normer og regler, men også forsøker å kalle folket i det landet man flytter til for alskens rart, inklusivt rasist for at vi forventer et minimum av respekt for vår levemåte og kultur, så er det rasjonelt å ønske de dit pepperen gror.

Vi har faktisk rett til å verne om vårt eget samfunn å avgjøre hvordan vi vil ha det her og ingen muslim eller annet menneske har noen rett til å bosette seg her eller få opphold. Det er et privilegium. Så det å mene at vi må begynne å assimilere muslimer, som majoritet i dette demokratiske landet hvor flertallet bestemmer, skulle det bare mangle.

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg ble utsatt for vold og overgrep hele oppveksten og har problemer med nærkontakt. Det har alltid blitt respektert uten at jeg har behøvd å fortelle hvorfor. Det bør respekteres like når det er noen med mørk hudfarge. Grunn er ikke relevant. Alle har råderett over egen kropp og det å ha grenser for sin egen kropp er sunt og viktig. 

Men hvis det var deg som skulle opp på scenen og motta et vitnemål fra rektor, så hadde du vel gitt beskjed på forhånd om at håndhilsing medførte traumer for deg?  Siden du sier at det ble respektert så har de vel visst hvorfor du ikke har kunne gjøre denne hilsingen, som de fleste oppfatter som vanlig høflighet. 

Du snakker om retten til å bestemme over egen kropp.  Hva tenker du om muslimer som mener de har rett til å IKKE håndhilse på kvinner? Snakker vi ikke her om diskriminering? Hvis de ikke ønsker å håndhilse, så  får de være rettferdige, altså ikke håndhilse på noen. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men ditt problem alene kan ikke lage kjøreregler for hvordan samfunnet skal opptre generelt. Med det så mener jeg at det vil alltid finnes unntak, men det skal ikke legitimere oppførsel til alle andre som ikke har problemet.

Satt på spissen; Vi vil akseptere at noen som er diagnostisert med tourettes syndrom slipper unna med å kalle læreren ei "fitte", men vi kan ikke la andre slippe unna med det. 

Anonymkode: 0e313...3f9

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Bor ca en times kjøretur fra Oslo sin bygrense og jobber på en skole med veldig høy andel elever som har et annet språk enn norsk som hjemmespråk. 

Jobber på barneskole og har kun et par elever som jeg ikke har kunnet ta i/på (skulderen, håndtrykk, stryke dem over håret eller ryggen til trøst, ta i mot klemmer de gir..) og det har vært barn med diverse bokstavdiagnoser og norsk hjemmespråk. 

Jeg har møtt mange elever som tar islam alvorlig, tar stolthet i fasting eller har verdisyn som tidvis krasjer litt med skolens - men de har alle håndhilst, holdt hender i ringleker osv der dette er naturlig og jeg har aldri opplevd at jeg er mindre verdt enn min mannlige kollega. 

...noen synes han er mer stas enn meg i gym, men han er ung nok til å være sønnen min og veldig leken. Så jeg hadde sikkert valgt ham over meg til gymtimen, jeg også. 

TLDR: Nekting av håndhilsing virker som en demonstrativ greie mer enn kulturell greie. Og muligens litt lokalisert til større miljøer?

Anonymkode: 30af5...bb7

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde en muslimsk gutt i klassen og han ville ikke håndhilse med kvinner. Jeg hadde også moderat OCD, men det påvirket ikke mye. Det kan påvirke håndhilsing når OCD er høy.

Anonymkode: 0a3b4...063

AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd som ansatt på skole,at en far ville snakke med rektor. Jeg viste han inn til rektor,som var en kvinne. Han trodde nesten ikke på at det var en kvinne som var sjef.

Anonymkode: 0eb8e...9d3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men hvis det var deg som skulle opp på scenen og motta et vitnemål fra rektor, så hadde du vel gitt beskjed på forhånd om at håndhilsing medførte traumer for deg?  Siden du sier at det ble respektert så har de vel visst hvorfor du ikke har kunne gjøre denne hilsingen, som de fleste oppfatter som vanlig høflighet. 

Du snakker om retten til å bestemme over egen kropp.  Hva tenker du om muslimer som mener de har rett til å IKKE håndhilse på kvinner? Snakker vi ikke her om diskriminering? Hvis de ikke ønsker å håndhilse, så  får de være rettferdige, altså ikke håndhilse på noen. 

Nei jeg informerte ikke rektor om det på forhånd. Jeg tok vitnemålet mitt, sa takk og gikk . 

Jeg syns ikke det er galt at NOEN velger å ikke håndhilse på alle. Jeg har venner som ikke gidder å håndhilse på alle som prøver å slå av en prat på pub heller pga man ikke vet om de har vasket seg på henda etter å ha holdt i penisen sin når de tisser.  Det er da ikke mannediskriminering av den grunn 🤣 ta deg sammen :)

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...