Majer Skrevet 29. juni 2023 #1 Skrevet 29. juni 2023 Et familiemedlem døde nylig og folk forventer at jeg skal sørge, men jeg tenker det var ganske selvvalgt at vedkommende døde og tenker at han fikk det litt som han skulle. Jeg vil si at han var litt under snittet sunn og pådro seg hjerteproblemer. Sånn sett er det i mitt hode ganske selvvalgt. Vedkommende valgte altså for mange år siden at han ikke ville fokusere på å bli gammel. Istedenfor å sørge fokuserer jeg på at han fikk leve det livet han ville (spise usunt, unngå trening). Han gjorde altså det han trivdes med. Det var hyggelig å kjenne han, men det hadde vært egoistisk av meg å kreve at han ikke skulle dø. Ser derfor ikke problemet med at han døde. Hvordan kan jeg forklare folk det på en hyggelig måte?
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #2 Skrevet 29. juni 2023 Hvordan opplever du at de forventer du skal sørge mer? Sier de noe spesielt? Anonymkode: 7baa8...df4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #3 Skrevet 29. juni 2023 "Folk som forventer" holder jeg meg unna. Familie eller ei Anonymkode: 00d6f...234 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #4 Skrevet 29. juni 2023 Ingen kan diktere hvordan andre skal sørge. Men du høres jo ikke helt enpatisk ut heller, så tenker kanskje det er en god grunn til hvorfor noen lurer. Anonymkode: 71054...f69 8
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #5 Skrevet 29. juni 2023 Det hadde jeg bare tenkt at var disse folka sitt problem. Jeg gikk på jobb dagen etter jeg mistet en forelder. Jeg opplevde ikke at noen konfronterte meg med mine valg. Dersom noen sier «hvordan går det» så sier jeg bare at det alltid er trist når folk dør, men at jeg har det greit. Man skal være passe uten sosiale antenner for å bli sur på folk av den grunn. Slektninger i dypere sorg lar jeg være i fred. Anonymkode: 68730...a5d 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #6 Skrevet 29. juni 2023 Du høres uempatisk og enkel ut. Kanskje det er det de reagerer på? Anonymkode: 3efcc...7ec 5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #7 Skrevet 29. juni 2023 Det hørtes forferdelig uempatisk ut sånn du beskriver deg .. Anonymkode: 59a8e...68b
Gjest ti10 Skrevet 29. juni 2023 #8 Skrevet 29. juni 2023 Merkelig problemstilling. Sorg ved dødsfall har jo ikke noe med om vedkommende "fortjente" å dø eller ikke. Det er jo forholdet man har til en person som betyr noe og har betydning for hva man føler, ikke om vedkommende trente og spiste sunt eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #9 Skrevet 29. juni 2023 Tror dette er trolling, siden du liksom glemmer problemstillingen din - folk synes du ikke sørger nok, hvem, hva sa de? - og i stedet går og maler et skikkelig rart bilde av deg selv. Hvis du er under 22 kan jeg tro på deg. Hvis ikke har du vel forlengst oppdaget at selv de sunneste kan dø… Anonymkode: e3c70...a86
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #10 Skrevet 29. juni 2023 Folk sørger og noen kommer seg aldri igjen etter å miste noen nære i selvmord. Selv om den døde ønsket det selv har det ingenting å si på sorgen. uansett årsak til dødsfall er sorgen ofte like brutal. Regner med du ikke var nær vedkommende eller hadde en vanskelig relasjon? Sinne er også en form for sorg Anonymkode: 98a58...253
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå