Gå til innhold

Skal man ikke være stor når man har fedme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 170 høy og den eneste gangen jeg har brukt S o topper hadde jeg BMI på 17. Jeg er bred over ryggen og skuldrene, dessuten har jeg lange armer. I bukser kan jeg bruke små størrelser, da jeg ikke har hofter i det hele tatt. Jeg har dog inntrykk av at M ikke er det samme som for 20 år siden. Klesstørrelsene må da ha blitt større?

Anonymkode: be8b2...58f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har ei venninne som bruker klær i strl s og m stort sett. Hun har en bmi på over 30. 

Selv om hun får det på seg, betyr ikke det at det passer. Det er for smått, og det ser ikke fint ut 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 76d9e...5c7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

BMI er noe stor tull! Hør gjerne podcasten til Kristoffer Skau og Kristoffer Sandtorv «Tingenes Tilstand» Der tar de for seg historien til BMI og forklarer enkelt hvorfor vi ikke må stole på BMI. Spesielt feil blir det på lave og høye mennesker.

Anonymkode: b4068...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elooon

Bmi alene avgjør ikke om du har fedme eller ikke. Er det 30 i bmi på grunn av fett eller på grunn av muskler? Er det på grunn av muskler så har du ikke fedme. Kroppsbyggere har høy bmi, men de har ikke fedme eller ser tjukke ut. Bare muskler. Det er ikke usunn bmi. Muskler veier også mer enn fett. Det er for mye fett som kan være farlig, usunt og som gjør at du må opp i størrelse. Så har du høy bmi på grunn av muskler så er det ikke rart du kommer i klær som er størrelse S og M :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lave folk bruker små størrelser nesten uansett. Jeg er på din høyde og helt normalvektig og sliter ofte med at XS blir for stort, til og med i slim fit. Nå har det jo vært mye loose fit og oversized i flere år. Tviler på at du kommer deg inn i str.S i tettsittende klær, hvor plagget sitter slik det er ment å sitte. Jeg gikk i gensere i str.XS da jeg var høygravid og trengte ikke å kjøpe nye gensere, fordi moten har vært så oversized at det er plass til en hel gravidmage i str.XS.

Anonymkode: 49701...097

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Støtter: bilde! Du trenger ikke å vise ansiktet. 

Anonymkode: 028ed...041

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bmi 30 og bruker XXL i bukser og XL i overdeler. 168 høy og 97 kg

Anonymkode: 55601...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.7.2023 den 1.48):

Jeg har bmi 30 og bruker XXL i bukser og XL i overdeler. 168 høy og 97 kg

Anonymkode: 55601...97f

Nei, du har bmi på 34,4. Vesentlig mer enn 30.

Anonymkode: 80146...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.6.2023 den 10.10):

Jo du er svær du, nå er det ikke kles størrelsen din som bestemmer om du ser stor ut eller ikke.

Hvis du er 167 og veier 80 kilo har du ca 30kg fett på kroppen... Fokuser mindre på at størrelse medium passer og mer på at du må gå ned i vekt.

Anonymkode: 85b30...753

For noe idiotisk å skrive, og Hu trenger absolutt ikke ned til 50 kg 

Anonymkode: 53f93...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

For noe idiotisk å skrive, og Hu trenger absolutt ikke ned til 50 kg 

Det skrev hn da heller ikke. Hn skrev at hun har 30 kg fett på kroppen. Kvinner skal ha fettprosent, så det betyr ikke at hun skal veie 50 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det skrev hn da heller ikke. Hn skrev at hun har 30 kg fett på kroppen. Kvinner skal ha fettprosent, så det betyr ikke at hun skal veie 50 kg.

Ingen vet fettprosenten, mange kan også ha en del muskler og, hvor kommer liksom 30 kg fett fra liksom. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.6.2023 den 17.35):

Det heter vanity sizing. Og det er et problem. Har en venninne på 158 og 49 kg (helt vanlig BMI på 20), og hun finner ikke små nok klær i de fleste butikker. Hun må bestille klær på nett. Størrelsene har gått opp så vanvittig de siste 20 årene, og i dag er de helt irrelevante. En M på feks Kappahl tilsvarer størrelse 40/42, og 81 cm rundt midjen. I 1960 tilsvarte samme størrelse 66 cm rundt midjen. 

Anonymkode: 028ed...041

Dette er en sannhet med store modifikasjoner, som spres mye her inne. Ja, det er en del vanity sizing, men alle størrelsene har faktisk ikke "gått vanvittig opp" de siste 20 årene. Jeg har brukt jevnt  over samme størrelse de siste 20 årene (sånn ca, da vekta har variert bittelitt opp og ned). Jeg har bl.a. et skjørt som jeg har hatt siden begynnelsen av 2000-tallet, altså ca 20 år siden, og det skjørtet er akkurat like stort som skjørtene i den størrelsen på butikken er nå i 2023.
En designerkjole fra 70-tallet som jeg har arvet, er merket med str 42. Den er samme str 42 som de fleste kjoler i str 42 som selges i butikkene nå. Man må nok tilbake nærmere 50-60 år for å finne denne vanvittige forskjellen i klesstørrelser.

Det varierer derimot noe veldig fra butikk til butikk, og fra merke til merke, hvordan størrelsene er. Butikker/merker som retter seg inn mot tenåringer og unge voksne har mye mindre størrelser enn butikker som retter seg inn mot voksne. Derfor er Kappahl større i størrelsene enn f.eks. BikBok og Only. Jeg har ca samme BMI som TS (jeg er 177 høy og veier ca 89 kg) og har kjoler i str fra M (40/42 fra Bonprix) og helt opp til str 3XL (Only).

En ting er vanity sizing, men det verste er at man aldri vet hvilken størrelse man passer i ulike butikker. Butikkene har vel prøvd i mange år nå å utarbeide en felles størrelsestabell som hele bransjen kan følge, uten hell. Det burde ha blitt laget en tabell som gikk fra XXS til XXL, og som alle butikker fulgte. Da burde de klare å innbefatte de aller fleste fra tynn til overvektig. I tillegg kunne de ha evt hatt noen spesialkolleksjoner for de som er sykelig overvektige eller sykelig undervektige.
Og enda viktigere: flere benlengder og ermelengder å velge mellom, for å tilpasses lave og høye personer.

Dessverre tror jeg vi kan se langt etter noen felles standard som passer de fleste.

Anonymkode: d83db...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.6.2023 den 23.08):

Lave folk bruker små størrelser nesten uansett. Jeg er på din høyde og helt normalvektig og sliter ofte med at XS blir for stort, til og med i slim fit. Nå har det jo vært mye loose fit og oversized i flere år. Tviler på at du kommer deg inn i str.S i tettsittende klær, hvor plagget sitter slik det er ment å sitte. Jeg gikk i gensere i str.XS da jeg var høygravid og trengte ikke å kjøpe nye gensere, fordi moten har vært så oversized at det er plass til en hel gravidmage i str.XS.

Anonymkode: 49701...097

Dette er et godt poeng. Jeg tror mange av de som sliter med å finne små nok klær like gjerne sliter fordi moten lenge nå har vært oversized og formløs. Snart kommer tettsittende klær på moten igjen, og KG fylles av tråder om folk som kler seg i alt for små størrelser der "fettet tyter ut overalt".

Anonymkode: d83db...38e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ting jeg elsket da jeg bodde i USA var at mange kjeder lagde klær både for petite (lave) og tall (lange) størrelser. Da var det plutselig mulig å finne klær med god passform som en relativt lav men ikke spesielt tynn person. Samt slippe å legge opp bukser. 

Mener dog at når jeg var yngre var f.eks medium 38/40 og nå er det ofte 40/42? Så selv om en 42 er en 42 så kaller vi det kanskje noe annet? 

Anonymkode: 19b72...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...