Gå til innhold

Skal man ikke være stor når man har fedme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På grunn av kronisk sykdom over mange år har jeg gått fra å være i nedre område for normalvekt til overvekt. I går bikket BMI 30, altså har jeg nå offisielt fedme. Men jeg bruker fortsatt størrelse M i klær, noe S. Det forvirrer meg. Skal man ikke være stor når man ikke bare er overvektig, men har fedme? Da burde jeg jo kanskje bruke XL? 

Anonymkode: 4ec51...fa5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er nok stor hvis du har bekket BMI 30. Men klesstørrelser er veldig forskjellige. Jeg har en bukse i S som passer, men får ikke på meg 42 i normale butikker. Vekt og BMI (for en utrent) sier mye mer enn en størrelse.

Anonymkode: d39f1...a52

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor høy er du, da? 

Anonymkode: ebb35...3fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er nok stor hvis du har bekket BMI 30. Men klesstørrelser er veldig forskjellige. Jeg har en bukse i S som passer, men får ikke på meg 42 i normale butikker. Vekt og BMI (for en utrent) sier mye mer enn en størrelse.

Anonymkode: d39f1...a52

Men det er jo det som er problemet. De fleste klær fra forskjellige butikker i størrelse M passer. S også, hvis jeg ikke trenger å dra den over den brede midjen på 90 cm. Jeg er 167 cm og veier 80 kilo. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor høy er du, da? 

167

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på stoff og passform på plagget. 

En oversize genser i str S kan helt fint passe normalt på en overvektig person. 

Jeg er også 167. Jeg har veid alt fra 54 til 68 kg - og eneste klærene som har måttet legges vekk, er de jeansene som har null stretch i livet. 

Anonymkode: e9e88...b01

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det er jo det som er problemet. De fleste klær fra forskjellige butikker i størrelse M passer. S også, hvis jeg ikke trenger å dra den over den brede midjen på 90 cm. Jeg er 167 cm og veier 80 kilo. 

Da har du bmi på 28,7, ikke 30.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jo du er svær du, nå er det ikke kles størrelsen din som bestemmer om du ser stor ut eller ikke.

Hvis du er 167 og veier 80 kilo har du ca 30kg fett på kroppen... Fokuser mindre på at størrelse medium passer og mer på at du må gå ned i vekt.

Anonymkode: 85b30...753

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En strl S er ikke strl S overalt, det kan variere ganske mye mellom merker og ulike typer plagg. Og ikke minst hvilken stoffkvalitet det er laget av.

Anonymkode: 63003...000

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ifølge BMI fedme, men ser i verste fall ut som overvektig. Har en del muskler da. Har derfor ingenting tillit til BMI som en indikator på god helse. Jeg føler supert, sover bra, og har masse energi.

Anonymkode: 43f7e...6e0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har ifølge BMI fedme, men ser i verste fall ut som overvektig. Har en del muskler da. Har derfor ingenting tillit til BMI som en indikator på god helse. Jeg føler supert, sover bra, og har masse energi.

Anonymkode: 43f7e...6e0

Muskler har ca 3 ganger så høy massetetthet som fett, og det er derfor vanlig at de som har over gjennomsnittlig mye muskler, også får høy BMI. Blant annet pga dette har BMI som helseindikasjon fått mye kritikk. 

Det var en sak i media om dette i vår. Der belyste de det at forsikringsselskaper bruker BMI som en faktor når de skal beregne pris på forsikringer. I artikkelen var det tre-fire PT'er, godt trente og muskuløse folk, som fikk forhøyet pris på helseforsikring, pga de i følge BMI-skalaen var overvektige... 

Så ja, BMI i seg selv er tull.. 

Anonymkode: e9e88...b01

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo du er svær du, nå er det ikke kles størrelsen din som bestemmer om du ser stor ut eller ikke.

Hvis du er 167 og veier 80 kilo har du ca 30kg fett på kroppen... Fokuser mindre på at størrelse medium passer og mer på at du må gå ned i vekt.

Anonymkode: 85b30...753

Jeg sier jo ikke at jeg ikke må ned i vekt, sitter i skrivende stund og venter på blodprøvetaking. Problemet er at jeg ikke har fått hjelp med helsa og mer alvorlige problemer enn fedme de årene jeg har slitt. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Klær har jo ingenting å si. Jeg brukte stort sett str M selv da jeg hadde anoreksi og bmi 15. Liker at klær er litt løse. Har kun kjøpt noen nye bukser nå som jeg har gått opp til bmi 22. 

Er jo litt hva man er vant til å se rundt seg. Jeg ble feks overrasket over hvor høy bmi Else kåss hadde, syns hun så ut som en ganske vanlig dame… Men forhold deg til bmi du, det er den som sier noe om helsen din. Ikke om du klarer å presse på deg strS.

Anonymkode: a7a1b...7a0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da har du BMI på 28,7 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 80146...308

AnonymBruker
Skrevet

Det heter vanity sizing. Og det er et problem. Har en venninne på 158 og 49 kg (helt vanlig BMI på 20), og hun finner ikke små nok klær i de fleste butikker. Hun må bestille klær på nett. Størrelsene har gått opp så vanvittig de siste 20 årene, og i dag er de helt irrelevante. En M på feks Kappahl tilsvarer størrelse 40/42, og 81 cm rundt midjen. I 1960 tilsvarte samme størrelse 66 cm rundt midjen. 

Anonymkode: 028ed...041

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 165 og 80kg. L i underdelen, noen få i M, men da er det stretch eller stor i størrelsen. M i overdeler (små pupper). L i jakker da de må trekke over magen. 

Er armene / overpartiet størst? Jeg har mest på rumpe, lår og mage. Derfor passer ikke M som regel.

Anonymkode: fd5f1...0fa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som har ca like mål som deg og fikk helt sjokk da jeg fikk vite vekten hennes, nettopp fordi hun ser mye mindre ut. Helt flat mage og godt trent. Folk ser rett og slett forskjellige ut på lik vekt/høyde. 

Anonymkode: b17d0...19f

AnonymBruker
Skrevet

Forskjell på muskler og fett. Er du godt trent gjelder ikke bmi-skalaen.

Anonymkode: e059c...bdc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Forskjell på muskler og fett. Er du godt trent gjelder ikke bmi-skalaen.

Anonymkode: e059c...bdc

Dette blir ALLTID brukt som en forklaring på hvorfor BMI er tull. Men tror du virkelig at en kronisk syk person med en BMI på 30 trener såpass mye at kroppen er mest muskler og fettprosenten er lav?

Ja, BMI skalaen er irrelevant for kroppsbyggere, men hvor mange holder på med så tung styrketrening?

Grunnen til at vedkommende med fedme kan finne enkelte plagg i størrelse M er at størrelsene er blitt latterlig store i dag. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette blir ALLTID brukt som en forklaring på hvorfor BMI er tull. Men tror du virkelig at en kronisk syk person med en BMI på 30 trener såpass mye at kroppen er mest muskler og fettprosenten er lav?

Ja, BMI skalaen er irrelevant for kroppsbyggere, men hvor mange holder på med så tung styrketrening?

Grunnen til at vedkommende med fedme kan finne enkelte plagg i størrelse M er at størrelsene er blitt latterlig store i dag. 

Jeg har naturlig evne til å bygge muskler raskt. Har blant annet en stram, fyldig rumpe, muskuløse lår og legger osv. Jeg finner ikke "enkelte plagg" i M. Det aller meste av plagg i M, fra mange forskjellige butikker, passer. Kjoler er som regel S, det samme med blusene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...