AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #1 Skrevet 29. juni 2023 Tenker det er bra at jentene endelig blir sett❤️ https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xgXpgX/over-et-halvt-aar-ventetid-for-autismeutredning-har-tatt-helt-av Anonymkode: e9df9...d6b 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #2 Skrevet 29. juni 2023 Ja. Det er på tide. Jeg er selv en kvinne som ikke fikk diagnosen før i voksen alder - og da var det for seint med hjelp til utdanning og skolegang. Jeg led i stillhet. De utagerende guttene fikk hjelp. Mens alle bare var glad til for at jeg var stille og satt i ro, da var jeg ikke et problem for noen... Anonymkode: 36be0...f7f 3 11 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #3 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja. Det er på tide. Jeg er selv en kvinne som ikke fikk diagnosen før i voksen alder - og da var det for seint med hjelp til utdanning og skolegang. Jeg led i stillhet. De utagerende guttene fikk hjelp. Mens alle bare var glad til for at jeg var stille og satt i ro, da var jeg ikke et problem for noen... Anonymkode: 36be0...f7f Samme her. "Stille , sjenert, dagdrømmer"osv... Det handlet aldri om det. Anonymkode: ddf4f...572 2 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #4 Skrevet 29. juni 2023 Der er ikke bare her, jeg føler at annen hver kommentar på reddit er "im autistic" eller utredet på spektrumet, og jeg tenker at det er faen meg på tide folk får hjelp og blir sett. Vi faller nok alle litt på diverse spektrum, men vi bør få hjelp om vi trenger Anonymkode: dd3e5...08b 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #5 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tenker det er bra at jentene endelig blir sett❤️ https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xgXpgX/over-et-halvt-aar-ventetid-for-autismeutredning-har-tatt-helt-av Anonymkode: e9df9...d6b Har faktisk nylig ytret bekymring ovenfor min tenåring. Så nå er det straks tid for psykolog time og forhåpentligvis utredning. Anonymkode: f7126...a64 1
AprilLudgate Skrevet 29. juni 2023 #6 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja. Det er på tide. Jeg er selv en kvinne som ikke fikk diagnosen før i voksen alder - og da var det for seint med hjelp til utdanning og skolegang. Jeg led i stillhet. De utagerende guttene fikk hjelp. Mens alle bare var glad til for at jeg var stille og satt i ro, da var jeg ikke et problem for noen... Anonymkode: 36be0...f7f Nettopp. Bra at kvinner og jenter nå tar plass. 2
Populært innlegg Mrs Robinson Skrevet 29. juni 2023 Populært innlegg #7 Skrevet 29. juni 2023 Eller... kanskje det er på tide å legge om forventningene fra samfunnet, som gjør at menneskene som ikke er helt 4 klarer å passe inn innenfor egne rammer, snarere enn å bli skvist inn i samfunnets mal av et velfungerende menneske? Bare et forslag 🤷♀️ 39 3 8
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #8 Skrevet 29. juni 2023 På høy tid. Snittalderen på kvinner som får diagnosen er på 38 år og de fleste får den i forbindelse med at barna utredes og diagnoseres. Jeg var 35 selv og er helt overbevist om at jeg fortsatt kunne fungert i jobb dersom jeg hadde blitt fanga opp tidligere. Kanskje tilogmed greid å fullføre vgs. Anonymkode: 18060...41a 2 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #9 Skrevet 29. juni 2023 Mrs Robinson skrev (4 minutter siden): Eller... kanskje det er på tide å legge om forventningene fra samfunnet, som gjør at menneskene som ikke er helt 4 klarer å passe inn innenfor egne rammer, snarere enn å bli skvist inn i samfunnets mal av et velfungerende menneske? Bare et forslag 🤷♀️ men egoistene synes jo at det bare er bra at det er slik, for da er det mindre konkurranse for dem og lettere å komme seg frem. de elsker jo at folk føler seg crap, autister, adhd osv. Anonymkode: cc972...11d
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #10 Skrevet 29. juni 2023 Mrs Robinson skrev (2 minutter siden): Eller... kanskje det er på tide å legge om forventningene fra samfunnet, som gjør at menneskene som ikke er helt 4 klarer å passe inn innenfor egne rammer, snarere enn å bli skvist inn i samfunnets mal av et velfungerende menneske? Bare et forslag 🤷♀️ Tja. Samfunnet kan nok tilrettelegges en god del. Jeg er en av kvinnene med sen diagnose og for meg er komorbiditeten det største problemet og årsaken til at jeg mestrer arbeidslivet dårlig. Er kommet til et punkt hvor det begynner å bli vanskelig å takle all denne overlessingen av stimuli hele tiden. Skjermer meg så godt jeg kan, men en kommer ikke helt unna. Nå er jeg sliten, utslitt av å maske, av å prøve å forstå, av å måtte jobbe så hardt med alle sanseinntrykkene at jeg trenger hele kvelden og helgen på å restituere. Angst og tvang sitter på skulderen hele tiden og er bare enda en ting å bruke energi på å mestre. Jeg vet ikke om jeg ønsker meg tilrettelegging. Jeg ønsker meg egentlig bare å få være i fred. Anonymkode: 3fe9a...b09 1 6
Mrs Robinson Skrevet 29. juni 2023 #11 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tja. Samfunnet kan nok tilrettelegges en god del. Jeg er en av kvinnene med sen diagnose og for meg er komorbiditeten det største problemet og årsaken til at jeg mestrer arbeidslivet dårlig. Er kommet til et punkt hvor det begynner å bli vanskelig å takle all denne overlessingen av stimuli hele tiden. Skjermer meg så godt jeg kan, men en kommer ikke helt unna. Nå er jeg sliten, utslitt av å maske, av å prøve å forstå, av å måtte jobbe så hardt med alle sanseinntrykkene at jeg trenger hele kvelden og helgen på å restituere. Angst og tvang sitter på skulderen hele tiden og er bare enda en ting å bruke energi på å mestre. Jeg vet ikke om jeg ønsker meg tilrettelegging. Jeg ønsker meg egentlig bare å få være i fred. Anonymkode: 3fe9a...b09 Så mao hjelper det egentlig ikke å få satt diagnose, men du trenger å få være den du er uten å skulle bruke energien på å maske? 5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #12 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tja. Samfunnet kan nok tilrettelegges en god del. Jeg er en av kvinnene med sen diagnose og for meg er komorbiditeten det største problemet og årsaken til at jeg mestrer arbeidslivet dårlig. Er kommet til et punkt hvor det begynner å bli vanskelig å takle all denne overlessingen av stimuli hele tiden. Skjermer meg så godt jeg kan, men en kommer ikke helt unna. Nå er jeg sliten, utslitt av å maske, av å prøve å forstå, av å måtte jobbe så hardt med alle sanseinntrykkene at jeg trenger hele kvelden og helgen på å restituere. Angst og tvang sitter på skulderen hele tiden og er bare enda en ting å bruke energi på å mestre. Jeg vet ikke om jeg ønsker meg tilrettelegging. Jeg ønsker meg egentlig bare å få være i fred. Anonymkode: 3fe9a...b09 Men samtidig er det viktig at norges befolkning klarer å fø seg selv og at ikke for mange går på trygd. Da vil til slutt velferdssamfunnet vårt knele. Finne en jobb du kan takle med dine forutsetninger Anonymkode: 32da5...b45 7
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #13 Skrevet 29. juni 2023 Mrs Robinson skrev (3 minutter siden): Så mao hjelper det egentlig ikke å få satt diagnose, men du trenger å få være den du er uten å skulle bruke energien på å maske? Diagnosen hjelper litt, da vet jeg hvertfall selv hvorfor jeg er så rar. Andre forstår likevel ikke så det er vanskelig å droppe maskingen, den er så innarbeidet at jeg vet hvertfall ikke hvordan jeg skulle greid å gå ut døra uten den. Vanskelig polaritet. Anonymkode: 3fe9a...b09 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #14 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men samtidig er det viktig at norges befolkning klarer å fø seg selv og at ikke for mange går på trygd. Da vil til slutt velferdssamfunnet vårt knele. Finne en jobb du kan takle med dine forutsetninger Anonymkode: 32da5...b45 Kan jo ikke trylle heller. Jobber med regnskap og er nå i en prosess med tilrettelegging med 100% hjemmekontor og jeg svarer på henvendelser når jeg er mellom oppgaver f.eks for å unngå avbrytelser. Håper det fungerer. Er mamma og det er hovedpri. Merker at jeg brenner alt på jobb, har meltdowns og shutdowns oftere enn akseptabelt på hjemmebane. Barna kommer først. Anonymkode: 3fe9a...b09 5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #15 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Der er ikke bare her, jeg føler at annen hver kommentar på reddit er "im autistic" eller utredet på spektrumet, og jeg tenker at det er faen meg på tide folk får hjelp og blir sett. Vi faller nok alle litt på diverse spektrum, men vi bør få hjelp om vi trenger Anonymkode: dd3e5...08b Vel, over halvparten av folk på subredditen r/autism er selv-diagnostisert i følge dem selv i poll. Mange av dem selvdiagnostisert fordi de ble sagt av psykologer at de ikke hadde autisme. Det finnes nok mange med diagnosen, men det finnes mange som tror de har det og men egentlig ikke har det også. Vi må huske på at diagnoser som tourettes, autisme, osv, har blitt en trend på sosiale medier som TikTok. Folk vil rett og slett ha diagnosene for å virke interessante ut. Derfor er det viktig at folk som virkelig har diagnosen får hjelp. Det som er trist med at det har blitt en trend er at det blir vanskeligere i å navigere hvem som har de diagnosene. Anonymkode: e5840...003 9 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #16 Skrevet 29. juni 2023 Slutte å få barn når man er over 40? Anonymkode: 395f3...d66 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #17 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Slutte å få barn når man er over 40? Anonymkode: 395f3...d66 Idiot. Anonymkode: 00fab...8ce 9
Gjest Elooon Skrevet 29. juni 2023 #18 Skrevet 29. juni 2023 (endret) Hvorfor er det så mye nå vs tidligere? AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Slutte å få barn når man er over 40? Anonymkode: 395f3...d66 Hva har det med saken å gjøre. Folk får barn når de vil, så ofte de vil, fordi man kan. Herlig ikke sant?❤️ Endret 29. juni 2023 av Elooon
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #19 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Idiot. Anonymkode: 00fab...8ce Får ikke barn etter 40 ihvertfall. Anonymkode: 395f3...d66 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #20 Skrevet 29. juni 2023 Elooon skrev (Akkurat nå): Hvorfor er det så mye nå vs tidligere? Hva har det med saken å gjøre. Folk får barn når de vil, så ofte de vil, fordi man kan. Herlig ikke sant?❤️ Større sjans for autisme da. Anonymkode: 395f3...d66 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå