Gå til innhold

Hvorfor MÅ folk håndhilse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man ikke bare si hei til hverandre? Masse overdrivelser fra håndhilsemafiaen.

Mange folk som har elendig håndhygiene. Håndhilsing ekstremistene kan ta seg en bolle.

Anonymkode: fec72...d34

• Liker 9
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Håndhilsing har gått igjen i historien i mange hundre år. 

Det skulle visst vise at du kommer med fredelige hensikter. Og det synes jeg personlig er fint å fortsette med.

Anonymkode: 039f6...e78

• Liker 13
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal man si hei til hverandre i det hele tatt? Kan vi ikke bare droppe alt sammen? Blir så mye bedre for alle om slipper sånne meningsløse ritualer.

Anonymkode: ea7c2...4d3

• Liker 6
Skrevet

Jeg håpet at covid skulle ta knekken på håndhilsning🙈 Aldri vært spesielt glad i det, men ville selvfølgelig aldri nektet å ta noen i hånda. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan man ikke bare si hei til hverandre? Masse overdrivelser fra håndhilsemafiaen.

Mange folk som har elendig håndhygiene. Håndhilsing ekstremistene kan ta seg en bolle.

Helt enig. 

Og religionsfrihet i Norge er bare tull. Der er frihet når det passer oss, og så lenge det ikke trigger vår indre rasisme og fremmedhat. 

Anonymkode: 25f2a...2c8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes håndhilsing er sykt ekkelt, har aldri likt det og unngått det så langt som mulig. Der var coronaen DEILIG! 

Folk har elendig håndhygiene, piller seg i nesen og andre steder, smatter på fingrene, trykker på tastaturer, skjermer og telefoner uten å tenke på å vaske hendene etterpå, samme med toalettet. 

Motbydelig praksis som burde blitt tatt ut av bruk for lenge siden. 

Anonymkode: 2aad7...851

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Å håndhilse regnes fortsatt som høflig. Skikk og bruk endres sakte. I vårt likestilte samfunn er det ikke mye rom for å hilse forskjellig på folk ut fra kjønn. En hjertehilsen, å ta seg til hjertet og bukke er respektfull, men det må da gjelde alle. Vi vil ikke ha et religiøst mindretallsdiktatur som styrer noe, herunder skikk og bruk. Det finnes nok slike i verden. 

Anonymkode: bd60e...0f8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Mange her som ikke har skjønt problemstillingen.

Jeg hilser på alle men hopper over jødene og de homofile. Om "håndhilsingsmafian" ikke liker det kan de ta seg en bolle.

Jeg står fritt til å la være å håndhilse som jeg vil. Det er et fritt land.

Anonymkode: d2f8b...5b9

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk ikke verre enn å ha med seg håndsprit i veska også sprite seg etter å ha hilst på noen. Håndhilsing er helt naturlig og høflig i møte med andre mennesker her i Norge

Anonymkode: 91a81...300

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hilser på alle men hopper over jødene og de homofile. Om "håndhilsingsmafian" ikke liker det kan de ta seg en bolle.

Dette. Det er greit å ikke håndhilse, dersom du ikke håndhilser på noen.

Det er ikke greit at du dropper enkelte grupper. Enten håndhilser du på alle, eller ingen.

Anonymkode: ea7c2...4d3

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo så mange som ikke klarer å håndhilse. Jeg grøsser litt hver gang jeg håndhilser på noen med slapt håndtrykk. Føles som jeg står med en død fisk i hånda.. 

Anonymkode: 49b9f...3b4

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Helt enig. 

Og religionsfrihet i Norge er bare tull. Der er frihet når det passer oss, og så lenge det ikke trigger vår indre rasisme og fremmedhat. 

Anonymkode: 25f2a...2c8

Religionsfrihet har rammer.  Du får bare utøve din religion innenfor hva som er akseptabelt innen det totale samfunnet. 

Selvfølgelig kan det oppfattes som brudd på religionsfriheten din at du ikke får velte en murvegg over den homofile naboen din, at du ikke har rett til å ha sex med dattera di, eller banke opp kona som er ulydig, men det er rammene for et sekulært samfunn der du FÅR lov til å be 5 ganger om dagen og gå i merkelige klær mens du sutrer om alle ugudeige mennesker som skal brenne i helvete. 

Det er denne forståelsen av rammer som må være fullt forstått av religiøse for at de kan leve sammen med andre mennesker. 

En av dem er når du står i et rituale som demonstrerer at du faktisk kan leve innen disse rammene.

Og rassismen og fremmedhatet som ble vist her, ble ikke vist av Nordmenn, det ble vist av elev og foreldre. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her, jeg ønsker ikke å håndhilse på noen som helst. Folk flest har elendig håndhygiene.

All dette maset om viktigheten av håndhilsing, er bare teit. Bare fordi jeg ikke tar deg i hånda men sier kun hei så gjør det meg ikke til en drittsekk.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

TS her, jeg ønsker ikke å håndhilse på noen som helst. Folk flest har elendig håndhygiene.

All dette maset om viktigheten av håndhilsing, er bare teit. Bare fordi jeg ikke tar deg i hånda men sier kun hei så gjør det meg ikke til en drittsekk.

Det er selvsagt ditt valg og helt innenfor.

Jeg personlig sier ikke hei til noen. Alt dette maset om viktigheten av å si hei, er bare teit. Bare fordi jeg ikke sier hei til deg gjør meg ikke til en drittsekk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er selvsagt ditt valg og helt innenfor.

Jeg personlig sier ikke hei til noen. Alt dette maset om viktigheten av å si hei, er bare teit. Bare fordi jeg ikke sier hei til deg gjør meg ikke til en drittsekk.

Du ser vitterlig ikke forskjellen mellom påtvungen kroppskontakt og det å ytre ord? 😂

Ta deg en bolle ekstremist, slutt å være på barrikadene til enhver tid.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Gjest Adobyen
Skrevet
Wilma89 skrev (1 time siden):

Jeg håpet at covid skulle ta knekken på håndhilsning🙈 Aldri vært spesielt glad i det, men ville selvfølgelig aldri nektet å ta noen i hånda. 

Helt enig :) jeg likte både dette, meteren og mindre klemming. Men jeg er nok litt sær haha.

AnonymBruker
Skrevet

Enig m t.s. Vil ikke ta i noen. Digget corona nettopp pga det. Jeg vil hilse med å bøye hodet og legge hånden på brystet mitt. Må da være godt nok. 

Folk er skitne på hender og ønsker ikke å ta i noen.

Anonymkode: 1fef9...951

• Liker 1
Skrevet

Hvis en ser folk i øynene og nikker til dem, sier hei/goddag etc...da burde det holde syns jeg. 
Jeg var også fornøyd med coronarestriksjonene, for endelig fikk jeg det som jeg ville ha det omsider. 
Personlig har jeg ikke noen problemer med å fortsette å hilse på min måte, så får noen syns at det er sært. 
Jeg tenker på det som å ha særpreg og det er det ikke noe galt med. :) 

• Liker 1
Skrevet

Det er forskjell på å synes håndhilsing er noe tull til å demonstrere sitt religiøse kvinnesyn ved å nekte å ta en kvinnelig lærer i hånda. Vi kjenner lusa på gangen her . . . .

Elers er det helt vanlig å hilse uten kroppskontakt i store deler av verden. Desverre tar mange der etter vår skikk med å håndhilse, som for eksempel i Kina. I Thailand derimot skal de ha for å holde på tradisjonen sin, også når vi er på besøk.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

"En utstrakt hånd" har mer enn en betydning i vår kultur. Det er mer enn å bare hilse på folk. Til tross for folkets aversjon mot kroppskontakt med fremmede er likevel håndhilsing noe vi gjør. For vi viser både respekt og at vi har folkeskikk, men også at vi ser mennesket vi møter. Når denne utstrakte hånden blir avvist er det en fornærmelse. Respekten blir ikke returnert, folkeskikken har meldt avbud og mennesket blir ikke sett. Hvis en person nekter å håndhilse på den måten til tross for kulturen i landet man befinner seg i, så viser man at man er ekstremt opptatt av seg selv, uansett hvem man krenker og det skal man tydeligvis bare finne seg i.

Forøvrig hater jeg håndhilsing. For 20+ år siden kom brått en kompis bort til meg for å håndhilse, sånn ut av det blå. Da jeg tok hånden hans begynte kjæresten hans å fnise. Han hadde tydeligvis fingret henne tidligere og så gått bort til meg. Så da står man der med hånda full av en fremmed kvinnes ...hva enn du vil kalle det... 

Vaska meg ganske nøye på henda etterpå, for sånt er faen meg ekkelt. Men jeg strekker stadig hånden ut når jeg hilser på folk, for sånn er kulturen og folkeskikken her i landet. Uansett hva jeg syntes om det.

Anonymkode: 0c111...54b

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...