AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #1 Del Skrevet 29. juni 2023 Vil gjerne høre fra dere som har gode erfaringer med ssri ift depresjon og angst symptomer Anonymkode: 9e302...fbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #2 Del Skrevet 29. juni 2023 🤷♂️Det er langt fra alle med depresjon som faktisk har serotoninproblemer. Faktisk færre enn det man tidligere har trodd. Når man senker serotoninnivået i mennesker, så blir de ikke deprimerte. Forskning har vist at dette har vært et overvurdert legemiddel som kommer med mange bivirkninger. For noen kan bivirkningene bli varige. For noen kan man utvikle dempet følelser, også de gode følelsene. Man blir mindre irritert, mindre trist, mindre angst, mindre glede seg til ting. Man blir mer "nøytral" i følelsene. Fordi man demper hele følelsessystemet. For noen så tenker de at det betyr de er friske. Det de egentlig har gjort er å klippe bort en del av personligheten sin og even til å føle. Psykiatrien har tabbet seg ut i jakten på en lettvint løsning- igjen Anonymkode: 0eb39...233 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #3 Del Skrevet 29. juni 2023 Alt er ikke negativt med sånne medisiner. Da jeg startet var de første par dagene litt rare før de startet og fungere. For meg hjalp det godt for tankekjør og ble ikke så stressa. Jeg fikk på de i flere år og de hjalp meg til og fokusere på og bli bedre, gikk i terapi. Da klarte jeg og fokusere på møtene og var mer mottakelig på hva som ble sagt. Tankekjøret roet seg veldig. Dette gjorde at jeg etter noen år kunne slutte med de og bruke de teknikkene jeg fikk i terapi. Ja det er bivirkninger men jeg fokuserte heller på hva de hjalp meg kontra og ikke klare og fungere i hverdagen. Anonymkode: aec7d...ae7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #4 Del Skrevet 29. juni 2023 Men vil man føle seg dopa av å ta de? Anonymkode: 9e302...fbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #5 Del Skrevet 29. juni 2023 34 minutter siden, AnonymBruker said: Men vil man føle seg dopa av å ta de? Anonymkode: 9e302...fbe Nei, selvfølgelig ikke. Men du, snakk med legen din om dette. Her kan du få veldig mange rare svar som ikke vil hjelpe deg (ref. det første svaret du fikk). Anonymkode: d44f8...515 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevala Skrevet 29. juni 2023 #6 Del Skrevet 29. juni 2023 Jeg startet på Cipralex for 10 år siden. I løpet av den første måneden begynte jeg å føle meg ørlite grann bedre i små øyeblikk. Så ble det gradvis bedre og bedre, men først etter 5 - 6 måneder var jeg helt frisk fra alle symptomer (depresjon, angst, OCD), og har vært det siden. Vær tålmodig, selv om det er vanskelig. Hvis du er en av de ca. 30% det ikke fungerer for i det hele tatt, vil du vite det i løpet av 3 måneder, men ikke gi opp før det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #7 Del Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, selvfølgelig ikke. Men du, snakk med legen din om dette. Her kan du få veldig mange rare svar som ikke vil hjelpe deg (ref. det første svaret du fikk). Anonymkode: d44f8...515 Har prøvd en angstdempende(antipsykotisk), som «demper» hjernen og det var veldig ubehagelig, derfor jeg spør. også er det skremmende at man kan FÅ selvmordstanker og økt angst. Anonymkode: 9e302...fbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #8 Del Skrevet 29. juni 2023 47 minutter siden, AnonymBruker said: Har prøvd en angstdempende(antipsykotisk), som «demper» hjernen og det var veldig ubehagelig, derfor jeg spør. også er det skremmende at man kan FÅ selvmordstanker og økt angst. Anonymkode: 9e302...fbe Det hender at man må prøve forskjellige ting før man finner noe som virker. Vi er alle forskjellige så ingen her kan si hvordan du vil reagere på de ulike medisinene. Hvorfor er det skremmende? Økt angst kan skje i oppstartsfasen, men det går som regel over. Hvis du skulle få uutholdelige bivirkninger så vet du hva det kommer av og da tar du kontakt med legen din for råd. Gjør en avtale med legen din før oppstart, hvis det føles tryggere. Anonymkode: d44f8...515 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #9 Del Skrevet 29. juni 2023 Ble dårlig i magen av cipralex. Ellers ingen negative symptomer. Men orket ikke en rumlende mage på jobb😅 Går på Wellbutrin nå og all angst er borte. Anonymkode: 00c7b...662 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #10 Del Skrevet 29. juni 2023 Ja jeg ble frisk fra 7 års depresjon av ssri effexor et år Anonymkode: 44f99...7b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #11 Del Skrevet 29. juni 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Har prøvd en angstdempende(antipsykotisk), som «demper» hjernen og det var veldig ubehagelig, derfor jeg spør. også er det skremmende at man kan FÅ selvmordstanker og økt angst. Anonymkode: 9e302...fbe du bør jo først og fremst gå i terapi Anonymkode: 4d9d7...889 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #12 Del Skrevet 29. juni 2023 Det er jo laget for å gjøre deg flat i nummen. Er jo ikke noen løsning på psykiske problemer. Kan også gjøre deg avhengig i mange år fremover. Skremmende å se hvor lett man får skrevet ut slike ting. Samme med antipsykotika for søvnproblemer, helt villt! Vi mennesker blir ødelagt psykisk pga levestilen vår...der du må starte. Kosthold er også ekstremt viktig. Anonymkode: 6f159...7eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #13 Del Skrevet 29. juni 2023 God erfaring, eneste bivirkning er tørr munn tidvis. Tatt bort min panikkangst. Man blir ikke helt nummen eller flat, men medisinen tar bort de verste toppene (angsten) og bunnene (depresjon), så det blir lettere å jobbe med følelsene som ligger i bunnen. Jeg blir fortsatt glad, sint, lei meg osv, bare ikke så ekstremt som det kunne være før. Jeg har brukt Cipralex 20 mg av og på i 20 år. Anonymkode: 8d405...5a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 29. juni 2023 #14 Del Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vil gjerne høre fra dere som har gode erfaringer med ssri ift depresjon og angst symptomer Anonymkode: 9e302...fbe Har brukt de i over 3 år mot angst, depresjon, ptsd bl a. Har hjulpet meg mye. Hadde en liten periode jeg følte meg litt «flat», men jeg tror egentlig jeg trengte det. Har ikke merket noe spesielle bivirkninger bortsett fra kvalme de 3 første dagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 29. juni 2023 #15 Del Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo laget for å gjøre deg flat i nummen. Er jo ikke noen løsning på psykiske problemer. Kan også gjøre deg avhengig i mange år fremover. Skremmende å se hvor lett man får skrevet ut slike ting. Samme med antipsykotika for søvnproblemer, helt villt! Vi mennesker blir ødelagt psykisk pga levestilen vår...der du må starte. Kosthold er også ekstremt viktig. Anonymkode: 6f159...7eb Nei men når man har prøvd ALT annet så kan det være en hjelp. Folk tar medisiner for alt mulig, hvorfor skal det være så krise å ta denne medisinen. De fleste tar det nok som siste utvei. Medisiner mot høyt blodtrykk tar heller ikke årsaken, men mange må ta de livet ut likevel. Noen ganger er det faktisk ingen åpenbar grunn til psykisk sykdom, den psykiske sykdommen er selve problemet. Andre ganger kan det være en hjelp en periode i livet for å stable seg på beina. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #16 Del Skrevet 29. juni 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er jo laget for å gjøre deg flat i nummen. Er jo ikke noen løsning på psykiske problemer. Kan også gjøre deg avhengig i mange år fremover. Skremmende å se hvor lett man får skrevet ut slike ting. Samme med antipsykotika for søvnproblemer, helt villt! Vi mennesker blir ødelagt psykisk pga levestilen vår...der du må starte. Kosthold er også ekstremt viktig. Anonymkode: 6f159...7eb Oi, her var det mye tull. Det er ikke laget for å gjøre noen flat og nummen, det gir null mening å påstå. For mange er det løsning på psykiske problemer, ja. Man blir ikke avhengig av antidepressiva. Veldig bra at de som ønsker som regel får lov til å prøve det. Anonymkode: d44f8...515 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #17 Del Skrevet 29. juni 2023 Synes det høres så rart ut at så mange skriver «skremmendes hvor lett det skrives ut», er dette virkelig sannheten, at leger skriver ut? Min lege, psykolog og jordmor (fødsels og videre depresjon og angst) var alle veldig tilbakeholdne med å gi ssri, og det var etter et halvt år i terapi at jeg fikk begynne, og da med epikrise fra psykolog og jordmor, fylle ut MADRS skjema, snakke om andre medisiner og ja, et langt forløp, før jeg faktisk fikk. Og når jeg fikk fikk jeg laaaav dose, mindre enn nødvendig, og sen opptrapping. Men er det altså leger som bare skriver dette ut? Ut fra alle instanser jeg har vært borti opplever jeg det som veldig strengt, men på KG er det så mange som tydeligvis kjenner en million mennesker hver som alle har fått kastet antidepressiva på seg? Anonymkode: c4e5f...902 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #18 Del Skrevet 29. juni 2023 Og forresten til TS: jeg har god erfaring, men som andre påpeker er det alene ikke nok. Jeg har som sagt gått i terapi før ssri (cipralex, bruker nå 10 mg), og bruker det enda (isammen med terapi). Synes det hjalp på å lette angsten, og en del av trykket som gjorde meg i dårligere humør, som igjen har gjort det mye lettere å få til gode resultater med terapien, og å faktisk kunne utøve de hjelpemidler som psykologen prøver å lære meg. Så jeg er veldig fornøyd. Ikke noe bivirkninger, bortsett fra litt «indre skjelving» (føles ut som jeg skjelver og «må skjelve» men skjelver ikke fysisk, føler det kun i armene). Anonymkode: c4e5f...902 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lerke987 Skrevet 29. juni 2023 #19 Del Skrevet 29. juni 2023 Har gått på antidepressiva i over ti år. De siste årene på venlafaxin. Takker gud for at de finnes, for uten dem fungerer jeg ikke. Har kommet frem til en dose som passer meg, tar jeg for mye kan jeg bli ''tung'' og litt sløv 🙂 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #20 Del Skrevet 29. juni 2023 Jeg har gått på det ca i 6 måneder. Første ukene var helt grusomme. Hadde voldsomme magesmerter og kvalme. Så gikk det over. Jeg er nå mer stabil, ikke like nedfor, mindre angst, mer fornuftig, mindre tankekjør ☺️ Men krever jo fortsatt en innsats selv, jobber med seg selv, spiser sunt, mosjonerer/trener etc. Anonymkode: 53d11...569 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå