Intervence Skrevet 29. juni 2023 #21 Skrevet 29. juni 2023 (endret) Du kan jo fortelle at dersom han ikke er på neste vakt så vil du kutte ut nettet (legge til passord som kun du vet om), og ikke betale abonnementet hans? Slik at han faktisk mister nettet. Endret 29. juni 2023 av Intervence 1 1
Gjest Albbas Skrevet 29. juni 2023 #22 Skrevet 29. juni 2023 Jeg er ikke helt sikker på om det å slutte å mase er så lurt. Vi voksne kan godt tenke at da får han seg en lærepenge, men i praksis er det ikke sikkert han lærer så mye annet enn at det er digg å ha fri. Å pågår det lenge nok setter jo latskapen seg enda bedre i kroppen og det å jobbe blir enda tyngre hvis han om ett år eller syv skulle ombestemme seg. Noen ganger må man tvinge på ungdommen gode vaner. Det er nok av ungdom der ute som ikke gidder å jobbe og som ikke tjener penger og som greier seg helt fint med det, dessverre. Han blir jo ikke stilt krav til hvis du slutter å mase. Da er det bare 0 krav.
Bovina sancta Skrevet 29. juni 2023 #23 Skrevet 29. juni 2023 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tipper du ikke klarer å sitte og se på det og du fortsetter å vekke han og å mase. All ungdom er ikke pliktoppfyllende og ansvarlige i den alderen uten at det nødvendigvis er noe galt. Han er nok bare umoden og det er faktisk mange i alderen 17 år. Spesielt gutter. Veldig kjent det med at han er 17 år og klarer det selv. Han burde nok ventet et år til før han søkte sommerjobb. Anonymkode: c64d5...a6d Det er vel ingen her som tror at det er noe galt med ham, annet enn mangel på erfaring av at ting han gjør eller ikke gjør får virkelige konsekvenser. Jeg jobber i offshorenæringen, og må regelmessig sende hjem 18 år gamle lærlinger etter bare et par dager fordi de ikke klarer å jobbe hele dager. De er slitne etter å ha gamet på lugaren hele natten. Det betyr at de ikke får svennebrev. Slik ståa er nå, er det vanskelig å få veiledere til denne aldersgruppa på grunn av dette. Når man flagger lærlinger som har rundet 20 og opp, så er det helt andre boller. Jo før han får erfart konsekvenser, jo bedre Endret 29. juni 2023 av Bovina sancta 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #24 Skrevet 29. juni 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Gaming er rus jo. De sitter timesvis foran en skjerm og fungerer ikke utenfor den skjermen. Så jo gaming 24/7 er like avhengigskapende som heroin. Slutter ikke denne ungdommen å game til langt på natt så kan han glemme jobb, skole, få seg utdannelse og inntekt selv. Om 1 år er han 18 og hva da? Skal Nav ta regningen fordi han gamer og ikke orker å stå opp??? Anonymkode: 980b3...0f1 Lurer på hvordan jeg klarte meg. For jeg har gamet hele min ungdom. Likevel hadde jeg full jobb etter endt lærlingstid og har fortsatt den dagen idag, FULL JOBB mens jeg gamer og er over 30. Dæven, tenk hvordan er det mulig.. En gamer som klarer å faktisk jobbe, OG game, siden gaming er rus. Merkelig greier. Anonymkode: 1a954...bf7 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #25 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nav Anonymkode: c3daf...36a Så nav skal lønne 17 åringer som bor hjemme fordi de gamer og ikke gidder å stå opp??? Nav er en utømmelig pengebinge?? Hvilke holdning er det??? Hvis alle tenker slik at Nav fikser opp så kan vi legge ned landet. Jeg er IKKE med på å belønne late ungdommer med pengestøtte gratis fordi de ikke orker å stå opp. Du som forelder plikter å dra den late ungdommen din ut av dyna til de er 18 år. Vi kan ikke ha et slik samfunn dere mener det er greit de skal late seg og få penger av Nav. Anonymkode: 980b3...0f1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #26 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lurer på hvordan jeg klarte meg. For jeg har gamet hele min ungdom. Likevel hadde jeg full jobb etter endt lærlingstid og har fortsatt den dagen idag, FULL JOBB mens jeg gamer og er over 30. Dæven, tenk hvordan er det mulig.. En gamer som klarer å faktisk jobbe, OG game, siden gaming er rus. Merkelig greier. Anonymkode: 1a954...bf7 Ja du ruser deg på gaming. Klarer du en dag uten? Hva kjenner du på da? Får du abstinenser? Rus trenger ikke være heroin eller alkohol. Er mange former for rus. Din rus er gaming. Bra du klarer jobb utenom da. Anonymkode: 980b3...0f1 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #27 Skrevet 29. juni 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja du ruser deg på gaming. Klarer du en dag uten? Hva kjenner du på da? Får du abstinenser? Rus trenger ikke være heroin eller alkohol. Er mange former for rus. Din rus er gaming. Bra du klarer jobb utenom da. Anonymkode: 980b3...0f1 Klarer meg fint uten gaming ja Klarer meg tilogmed en uke eller TO uten. Klarer til og med å prioritere andre ting enn gaming, jøss, hvordan er det mulig si, for gaming er jo rus... Døden neste liksom. Som jeg sa, om du blir avhengig av gaming, så kan du bli avhengig av alt. Vær glad det er gaming og ikke heroin. Anonymkode: 1a954...bf7 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #28 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Klarer meg fint uten gaming ja Klarer meg tilogmed en uke eller TO uten. Klarer til og med å prioritere andre ting enn gaming, jøss, hvordan er det mulig si, for gaming er jo rus... Døden neste liksom. Som jeg sa, om du blir avhengig av gaming, så kan du bli avhengig av alt. Vær glad det er gaming og ikke heroin. Anonymkode: 1a954...bf7 Si hva du vil, men databruk, gaming, mobilbruk, tik tok ect er rus. Ellers ville ikke 90% av dagens befolkning sitte med nesen ned i en mobil?? Anonymkode: 980b3...0f1 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #29 Skrevet 29. juni 2023 Bovina sancta skrev (10 minutter siden): Det er vel ingen her som tror at det er noe galt med ham, annet enn mangel på erfaring av at ting han gjør eller ikke gjør får virkelige konsekvenser. Jeg jobber i offshorenæringen, og må regelmessig sende hjem 18 år gamle lærlinger etter bare et par dager fordi de ikke klarer å jobbe hele dager. De er slitne etter å ha gamet på lugaren hele natten. Det betyr at de ikke får svennebrev. Slik ståa er nå, er det vanskelig å få veiledere til denne aldersgruppa på grunn av dette. Når man flagger lærlinger som har rundet 20 og opp, så er det helt andre boller. Jo før han får erfart konsekvenser, jo bedre Helt enig. Er mange som får sjokk når de må jobbe 8 timer. Generasjon sydd puter under orker ikke vanlig jobb. Det kan kanskje skyldes at de ble sendt i bhg 7-17 fra de var 12 mnd gamle og er lut lei allerede før de ble tenåringer. Eller at Internett hemmer livet deres? Kan diskuteres hvorfor dagens 17-30 åringer ikke klarer å stå i jobb. Anonymkode: 980b3...0f1 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #30 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Si hva du vil, men databruk, gaming, mobilbruk, tik tok ect er rus. Ellers ville ikke 90% av dagens befolkning sitte med nesen ned i en mobil?? Anonymkode: 980b3...0f1 Mulig å slutte med den avsporingen her nå? Du får opprette egen tråd om hva du mener om gaming. Anonymkode: 77ad2...616 6 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #31 Skrevet 29. juni 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Si hva du vil, men databruk, gaming, mobilbruk, tik tok ect er rus. Ellers ville ikke 90% av dagens befolkning sitte med nesen ned i en mobil?? Anonymkode: 980b3...0f1 Man kan fint komme seg opp på skole, jobb og hva nå enn, med gaming-interesse. Alt liker-klikk gir dopamin er ikke noe nytt. At algorytmene på sosiale medier serverer deg det du vil ha, for å holde deg der, er ikke noe nytt. Men selve telefonen, eller selve gamingen er ikke rus nei. Det at guttungen til TS må slutte å game for å komme seg på jobb, er jeg veldig uenig i. Han må lære seg å ta konsekvenser fordi han ikke klarer å prioritere riktig. Han prioriterer å sove lenge, henge med kompiser, feste og ja, spille playstation før jobb. det er ikke gamingen i seg selv som er problemet. Anonymkode: 1a954...bf7 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #32 Skrevet 29. juni 2023 Jeg tenker det er du som mor som har feilet her. Gutten er veldig ung og skjønner ikke konsekvensene av å oppføre seg sånn, og viktigheten av arbeid, jobberfaring osv. Her må du som forelder ta ansvar. Prat med ham og få ham til å innse hvor viktig det å holde avtaler og jobbe er. Lykke til. Anonymkode: c46d0...5f4 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #33 Skrevet 29. juni 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Helt enig. Er mange som får sjokk når de må jobbe 8 timer. Generasjon sydd puter under orker ikke vanlig jobb. Det kan kanskje skyldes at de ble sendt i bhg 7-17 fra de var 12 mnd gamle og er lut lei allerede før de ble tenåringer. Eller at Internett hemmer livet deres? Kan diskuteres hvorfor dagens 17-30 åringer ikke klarer å stå i jobb. Anonymkode: 980b3...0f1 Kan også legge på at vi har generasjoner som ser at det er enkelt å bli "internett-kjendis" å få sponsa alt mellom himmel og jord. Det å bli med på ett reality-program som love island eller paradise hotel, hjelper dem med å få styrtfart på instagram-karrieren dems. Det er jo ingen som vil ha en vanlig jobb lenger når man kan tjene nesten milionen i månden på å bli "influencer" Anonymkode: 1a954...bf7 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #34 Skrevet 29. juni 2023 Når han er på jobb er han effektiv og har fått allerede en del ansvar pga sjefen liker ham. Han vil ha han på jobb nesten hver dag og det er et godt tegn. Han jobber nesten hver dag i flere timer og det er sikkert sjokk å starte så brått og plutselig jobbe mange timer i ferien. Jeg får ta en prat med han og bare la ham være etter det. ts Anonymkode: 49d4f...1d0 1
Bovina sancta Skrevet 29. juni 2023 #35 Skrevet 29. juni 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Helt enig. Er mange som får sjokk når de må jobbe 8 timer. Generasjon sydd puter under orker ikke vanlig jobb. Det kan kanskje skyldes at de ble sendt i bhg 7-17 fra de var 12 mnd gamle og er lut lei allerede før de ble tenåringer. Eller at Internett hemmer livet deres? Kan diskuteres hvorfor dagens 17-30 åringer ikke klarer å stå i jobb. Anonymkode: 980b3...0f1 Du kan så si. Jeg kan bare legge til at offshore jobber man 12 timers skift 14 dager i strekk. Og det er jo tøft det. Samtidig klarer 60-åringer dette, så 18-åringer burde klare å stå i det og tåle litt ubehag. Til gjengjeld får de masse god mat, særdeles godt betalt sammenlignet med andre jevnaldrende og 4 uker fri etter hver eneste tur, så det burde jo være mer enn nok av gulrøtter for en tenåring. 2
Hengebuksvinet Skrevet 29. juni 2023 #36 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han pleier å si ja , men da skal jeg selge narkotika. Hvis han ikke får penger ( dette var før han fikk jobb) Det kan du gjøre, men ikke under mitt tak er mitt svar. Han har fått ukepenger før, men har store ønsker og planer. Nå er det sånn at jeg gidder ikke å forholde meg til hans uansvarlighet og han får ta konsekvensene. ts Anonymkode: 49d4f...1d0 Er du alenemor? Det har ofte veldig god effekt å la mannen snakke om slikt. De når av og til bedre inn. Så jeg hadde bedt faren om å ta en prat med ham. Mannen min har en fra før, som tvinnet mor rundt lillefingeren. Mor er oppegående og flink, på alle måter. Men den som når best inn til sønnen (nå i slutten av tenårene), det er far. Eller begge i samarbeid.
Hengebuksvinet Skrevet 29. juni 2023 #37 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lurer på hvordan jeg klarte meg. For jeg har gamet hele min ungdom. Likevel hadde jeg full jobb etter endt lærlingstid og har fortsatt den dagen idag, FULL JOBB mens jeg gamer og er over 30. Dæven, tenk hvordan er det mulig.. En gamer som klarer å faktisk jobbe, OG game, siden gaming er rus. Merkelig greier. Anonymkode: 1a954...bf7 Ikke noe galt i gaming. Men det er en del andre ting som må være på plass også, for at gaming skal være en positiv aktivitet. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #38 Skrevet 29. juni 2023 Jeg ville funnet et tidspunkt der tenåringen var mottagelig for en ordentlig prat, og så ville jeg tatt en siste, skikkelig samtale. Start med det positive. Si at du hører at når han er på jobb, er han flink, tar ansvar og står på. Og at det gjør deg stolt. Men at du er litt bekymret for dette med at han ofte er sen, og at han ofte "sykmelder seg". Trekk frem at det ikke var så lett å få denne jobben, og hvordan det å gjøre en god jobb her, vil gjøre det lettere å være prioritert søker til senere jobber det er litt kamp om. Tilby å hjelpe hvis det er noe han synes er vanskelig. (Stå opp, fikse seg mat, planlegge hvor mye tid som trengs for å være på jobb i tide osv.) Er det noe du kan hjelpe med, som han føler er hjelp og ikke mas? Målet må jo være at han selv lager seg gode vaner. Men det er ikke noe galt i å hjelpe en 17-åring i gang. Han er ikke voksen ennå. Og minn han på hva han ønsker å gjøre med pengene. Dere kan jo regne på hvor mye han må jobbe for å tjene det han trenger. Og at dersom han melder seg syk, eller kommer for sent, så kan det ende med at han trekkes i lønn for dette, og da tar det lengre tid. Og så kan du jo fortelle at du ikke ønsker å mase mer, og gjerne vil at han skal ta det ansvaret jobben er selv. Og at du fremover vil forsøke å kun hjelpe til der han ønsker hjelp. Men at han er stor nok til å ha både frihet og ansvar uten at du blander deg. Det ligger jo mye læring i dette. Og du får ta det som læring selv også. Øvelse i å slippe, og la han ta ansvaret selv. Selv om du kanskje ser konsekvensene bedre enn det han gjør. Anonymkode: 01643...230 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #39 Skrevet 29. juni 2023 Trodde ikke jeg leste riktig; 17 år og klarer ikke å forplikte seg til å ha en arbeidsdag som varer i fire timer? Ikke at alt var bedre før, men det er et faktum at samfunnet ble drastisk endret fra internett ble allemannseie. På 80-talllet kunne man få seg kveldsjobb/helgejobb allerede fra man gikk på ungdomsskolen, og det var vanlig å jobbe kvelder og/eller helger når man gikk på videregående. Man kunne gå med Aftenposten Aften, dele ut reklame, jobbe i kiosk, jobbe som rydde- og oppvaskhjelp på kafé, stuepike på hotell eller renhold av kontorer var vanlige jobber blant ungdom den gangen. På 90-tallet var det ganske vanlig at elever på videregående jobbet noen timer i uka. Ikke mange unge som gidder det nå, foreldrene bare gir dem. Ikke rart ansvarsfølelse nå er erstattet med det å føle seg berettiget. De hører jo fra de er små at de kan bli hva de vil, få det de vil, samfunnet skylder dem alt, bare fordi de er dem, ungdommen. Godt de aller fleste ungdom ikke er som ts sin snart myndige sønn. Anonymkode: fb2c7...6eb 1
elskersommer Skrevet 29. juni 2023 #40 Skrevet 29. juni 2023 Men da må dere heller ikke gi 5 øre i lommepenger. Takk og pris har jeg ei datter på nå 19 år som har 3 jobber i fritiden.. å hun studerer også på høyskole i tillegg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå